de finoven brand

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

de finoven brand

Bericht door ritsaert snijder »

de finoven brand!
Eind 2009 gaan zoeken naar tekeningen, in dit najaar een workshop gedaan bij vuurmeesters (tip op dit forum, was hardstikke leuk en leerzaam). Begin december begonnen met opbouwen en nu hout er in en branden maar! Jammer dat je zo langzaam moet instoken.

Het vuurvaste gedeelte is opgebouwd met materialen van vuurmeesters (ik had de mazzel dat ze ook gebruikte materialen hadden). De vuurdoos is van metaal en vuurbeton met een voorverwarmde secundaire beluchting. De buitenzijde is opgebouwd met oude scchoongemaakte vechtstenen (sloop"afval"). Ze zijn gemetseld met een kalkspecie (tip vuurmeesters, zelfherstellend en veel flexibeler dan cement). Goedkoop en werkt prima en droogt wat langzamer dan cement. Ik heb een deel van mijn buitenmuren er ook mee gemetseld.

Recept
1 deel kalk (Mekal van Carmeuse, ook verkrijgbaar bij de Hornbach)
3 1/2 delen zand
eventueel een kwart deel cement voor een beter waterbestendigheid

De schoorsteen is 18 cm binnenmaat RVS van HGB trading.

Op de zitbank liggen tijdelijk een paar tegels (wordt een zelfgegoten stuk beton). De finoven wordt nog afgewerkt met leemstuc. Ik zoek nog een vrachtwagen leem (ook voor de rest van het huis).

Ik zal vanavond nog wat meer foto's uploaden (is klaar, alleen de verkeerde volgorde),

Ritsaert
Bijlagen
het tegenstroomkanaal
het tegenstroomkanaal
de vuurdoos met de eerste opbouw
de vuurdoos met de eerste opbouw
klaar.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 19 jan 2012, 10:34, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: 1 foto verwijderd op verzoek van Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: de finoven brand

Bericht door deleted »

Ritsaert,

Ziet er goed uit ! Ga je veel plezier van hebben.

Je bent op vele fronten gelijktijdig bezig zie ik.

Moet je de kalkspecie ook langer de tijd geven om uit te harden vooralleer je mag instoken ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: de finoven brand

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
dank je!
Inderdaad als je zelf een vervallen boerderijtje wil renoveren dan moet je in heel veel dingen verdiepen, toch wel iets anders als een normaal huis opknappen. Het is soms moeilijk - en veel studie - om de juiste keuzes te maken. Fora zoals dit forum zijn dan heel handig!!

Kalkspecie droogt langzamer en dat is ook de sterkte, het kalk moet zich binden aan CO2 (carbonatie). Dat gebeurt alleen als er voldoende lucht en water aanwezig is. Dat geeft het juist de flexibiliteit; scheurtjes herstellen zich (dan komt er weer lucht en water bij). Voegwerk op kalkbasis (schelpkalkbasis zeker) is ook veel sterker - duurzamer dan cementvoegen, die barsten er veel vaker uit. Kalk specie is ook beter vochtregulerend. Voor meer info zie http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/de ... 7-2003.pdf.
Maar ik ben een leek dus als iemand me kan verbeteren graag.

Ik stook nu gewoon normaal in want ik denk dat de mantel het wel trekt.

Ik heb de achtergevel gemetseld met schelpkalkmortel en dat is heel veel duurder dan kalkmortel (Mekal en zand zijn heel goedkoep) maar heel mooi spul! De rest van de gevels zijn ook gemetseld met schelpkalk.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: de finoven brand

Bericht door peterberg »

Vanavond ging ik even rechtop zitten, want ik zag iets interessants voorbij komen!
Op de eerste foto, van de finoven als geheel, dacht ik iets te herkennen. Jouw opmerking dat de verbrandings kamer gedeeltelijk van metaal is wijst ook al in die richting.
Maar bij de foto's van de opbouw weet ik het zeker: heb jij de nieuwe verbrandingskamer en beluchting van Heikki Hyytiainen in je finoven ingebouwd?
De volgende foto's zijn uit 2010, van de MHA meeting in de USA. Daar lijkt dat spulletje van jou verdacht veel op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik toch wel heel nieuwsgierig naar, zou ik die finoven bij gelegenheid eens mogen meten? Wanneer de instook periode voorbij is, uiteraard.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: de finoven brand

Bericht door ritsaert snijder »

Peterberg,
het lijkt er inderdaad veel op, ik ga nog eens informeren!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: de finoven brand

Bericht door ritsaert snijder »

Het is een prototype van Heikki, eerder gebruikt voor een test, vragen en publicaties gaan via Vuurmeersters.

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie