Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door ritsaert snijder »

Goededag,
Douchewarmtewisselaars zouden verplicht moeten zijn, las ik op dit forum. Mee eens :mrgreen: , maar dan wel bij nieuwbouw of renovatie!

* goed rendement (60%) met een aansluiting op de kraan en op de cv
* makkelijk zelf te maken

Maar bij dat zelf maken stuit je op het KIWA vereiste van dubbelwandigheid tussen rioolafvoer en schoon water :? .
Ik heb er voor gekozen om een goed toegankelijke bak te maken als dww, waarbij je de wisselaar kan inspecteren en me niet aan deze eis te houden. Ik heb de douchewarmtewisselaar deels gemaakt en geplaatst maar ik ben nog niet aan de douche begonnen...laat staan dat ik een cv heb. De bak zit trouwens in de vloer naast de douche en is straks goed toegankelijk.

Graag hoor ik van jullie of daar andere oplossingen zijn (voldoen aan de KIWA vereisten)!

Daarnaast zijn er vragen over de aansluiting aan de kraan en aan de cv. Aansluiting aan de cv verbeterd het rendement aanzienlijk en als dat kan is dat natuurlijk een voordeel.
Dan is er de aansluiting aan de thermostaatkraan, ik doe het volgens het bijgesloten schema maar het schijnt niet bij alle kranen te werken (de kraan gaat dan warm water bijmengen en gebruikt dus maar weinig van het voorverwarmde koude water). Wie weet hier meer van te vertellen?

Mijn douchewarmtewisselaar is een bak waarin een schuin liggende plaat ligt. Over die plaat stroom het douchewater. Op die plaat liggen koperen leidingen waardoor (tegemstroom) het koude water stroomt. Op de bouwbeurs zag ik trouwens ook een bakvariant waarbij het douchewater via kleine gaatje wordt verspreid. In een meidenhuishouding gaat dat rap verstoppen met haren :( .

Bijgevoegd een schemaatje.

Ritsaert
Bijlagen
dww.jpg
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door Tim »

Ritsaert,

Als je de koud water leidingen aan de onderkant van de plaat soldeert, is er wel een dubbele scheiding.

Ik heb 2e hands zo'n douche bak onder de douche bak gekocht. Die komt onder de vloer, de afvoer dus door de vloer in de bak. Hebben we alsnog een "inloop" douche.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
dat is wel een goede, een stuk koper als plaat en dan de leidingen eronder. Ik heb mijn koperen leidingen geperst (upunor tang en VSH messing pers koppelingen). Ik kan ze niet meer solderen. En je verliest veel rendement!

Heb jij inmiddels ervaring met het aansluiten van de thermostaatkraan?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door x21r »

Zorg er voor dat de weg die het afval water en koud water afleggen zo lang mogenlijk is.
Onder een vierkante bak van 90 cm kan je dus 3 cm hoog ..en 5 cm breed 80 +80 +80+75 +70 +70 .. etc kwijt.
Zo kan je dus twee verdiepingen maken ( of spiraal kleiner ;-)
Een beetje recht opstaande WWiselaar van 1,9meter heeft intern (afval water) een lengte van 2,5 a 3 meter en buiten zijde zeker 3 a4 meter lengte.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door ritsaert snijder »

X21r,
X21r schreef: Zorg er voor dat de weg die het afval water en koud water afleggen zo lang mogenlijk is.
Onder een vierkante bak van 90 cm kan je dus 3 cm hoog ..en 5 cm breed 80 +80 +80+75 +70 +70 .. etc kwijt....
Zo kan je dus twee verdiepingen maken
.

Dat is zo; hoe langer hoger het rendement, maar ook;
* hoe langer hoe meer ruimte
* hoe ingewikkelder hoe moeilijker
* je wil dat het water over de leiding stroomt, bij een ingewikkelder model wordt dat moeilijker
* hij moet ook bereikbaar zijn en schoon te maken zijn

Dus optimaliseren van het rendement is een keuze met veel aspecten.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door x21r »

ritsaert snijder schreef:X21r,
Dat is zo; hoe langer hoger het rendement, maar ook;
* hoe langer hoe meer ruimte
* hoe ingewikkelder hoe moeilijker
* je wil dat het water over de leiding stroomt, bij een ingewikkelder model wordt dat moeilijker
* hij moet ook bereikbaar zijn en schoon te maken zijn

Dus optimaliseren van het rendement is een keuze met veel aspecten.

Ritsaert
*hoe langer hoe meer ruimte---- dat is de kunst in 90 cm vierkant kan je rustig 2 a 4 meter proppen ;-)
*hoe ingewikkelder hoe moeilijker --- neen simpel doen,dus U profiel en aan de de onderzijde buis solderen voor inkomend water.
*hij moet ook bereikbaar zijn en schoon te maken zijn--- douche bak demonteren en je kan er zo bij( 1 x per 2 jaar)

Kijk maar eens hoe de grote jongens het doen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door ritsaert snijder »

X21r,
kan je het misschien met een schetsje verduidelijken,
ik ken de modellen;
* pijpvorm
* bakvorm in de douche (rond)

zijn er nog andere modellen? Ik heb op de bouwbeurs ook al een keer een bakvorm gezien,
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door Tim »

Ons second handje, is dus een bak.
IMAG0244kl.JPG
IMAG0245kl.JPG
IMAG0246kl.JPG
IMAG0248kl.JPG
Idd, in het putje zitten nog een paar haren. Ach, vroeger was je ook niet bang voor een paar vreemde haren :fff.
Douchebak wtw 1 1.jpg
Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door ritsaert snijder »

kijk, dat is inderdaad het bakmodel, die zit in je douche, ik heb gekozen voor een bak naast de douche,
goed om te zien hoe die is samengesteld! :mrgreen: :mrgreen:
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door Tim »

Ritsaert,

Die koperen wisselaar hang ik onder de vloer, gat in de vloer zagen, de valpijp verlengen. De douchebak komt gelijk met de tegels, of geheel geen douchebak, maar een goot die door de vloer verdwijnt.

Maar ik moet de muren nog opbouwen, Kockie komt maar niet de resten van de sauna ophalen :wink:

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door Dutch John »

ritsaert snijder schreef: Douchewarmtewisselaars zouden verplicht moeten zijn, las ik op dit forum.
Is dat wel zo? Kan ook zijn dat je teveel doucht.... :mrgreen:

Hoe rekent zich dat? Kun je het ooit terugverdienen als je een zonneboiler hebt? En/of een houtgestookte boiler?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door Tim »

DJ,

Zonneboiler kan kleiner, houtketel verbruikt minder.

Die van ons zou 140-200m³ gas per jaar moeten besparen, 3-5 persoon huishouden.

170m³ * .63 ct = € 107,10 per jaar minder.

Ik heb hem gekocht voor € 70euro + € 20 ppo met de benz :mrgreen:.

Maar ik wil niet meer rekenen in terugverdientijd. Je hebt wel gelijk, het milieu zou terugverdient moeten worden.

Alles wat ik nu investeer in "duurzaam", betaal én verbruik ik daarna nooit weer.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door ritsaert snijder »

Dutch John,
Zelf douche ik niet zo heel vaak en mijn zoon ook niet ....maar de vrouw is gymleraar en mijn twee dochters doen aan veel turnen. Maar het is de vraag of het loont in combinatie met.. Ik ga zelf ook een zonneboiler ophangen. Ik denk mijn zelfbouw er in twee winters terug te verdienen. Maar kranen en zo zijn duur en een terugslagklep ook .

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door Chicken Power »

Ritsaert,

Kwartje wat nog niet gevallen was: het aansluiten.

In jouw tekening is dat wat onduidelijk, wat onlogisch om rood te nemen als kleur voor de koude leiding. Kom je natuurlijk net achteraf achter.

Maar het is meer gebruikelijk en veiliger om alleen de koude leiding voor de mengkraan door de DWW te laten gaan, niet de voeding van je tapwater(na)verwarmer.

Zou in jouw geval met de zonneboiler helemaal onlogisch worden.

Groet, Cp
Verwijderd.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Douchewarmtewisselaar (zelf maken)

Bericht door bas-hilversum »

Chicken Power schreef: Maar het is meer gebruikelijk en veiliger om alleen de koude leiding voor de mengkraan door de DWW te laten gaan, niet de voeding van je tapwater(na)verwarmer.

Zou in jouw geval met de zonneboiler helemaal onlogisch worden.
Je haalt er wel meer warmte uit als je de warmtewisselaar zowel je zonneboiler als de koudwateraansluiting van de douchemengkraan laat voorverwarmen. Op die manier stroomt er namelijk meer water door, is de uitstroom kouder, daardoor het temperatuurverschil hoger en de warmtestroom groter. De fabrikant, Hei-tech, geeft dat ook aan in de handleiding. Volgens dat document is de besparing van de aansluiting op alleen de douchemengkraan 85% van die van de oplossing van Ritsaert (voorverwarmen van zowel mengkraan als waterverwarmer).
Zelf zou ik in hun plaats iets minder stellig zijn en niet zo gauw een getal noemen.
Bas.
Plaats reactie