Rocket-bell met betonstenen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo Peter,

De buis blijft inderdaad overdag warm als de kachel niet brand, er zit wel een klep in, een standaard model, maar deze heeft rondom ± 10 a 15 mm ruimte en ook nog een recht stukje in de ronding. Er kan dus nog behoorlijk wat lucht langs af ook als hij dicht staat. Ik kan er nog een extra plaat op monteren die groter is dat hij beter afsluit. Ik weet dat hij niet helemaal af mag sluiten, ik weet alleen nog niet hoeveel ik open moet laten, er zal toch continu een beetje vacuüm in de kachel moeten blijven om de brand lucht er in te houden.

ik heb vandaag de laatste punten afgewerkt, de luchtbuizen geplaatst en een andere stookbodem van vuurvaste beton met wat gaten er in geboord. (deze had ik toch over, een foutje bij het maken van de bekistingen, 343 mm ipv 434 mm :fff ) zie foto.
De buizen zijn wel 60x40 mm geworden omdat de 50x40 mm niet te leveren waren. maar de uitstroom openingen heb ik hetzelfde gehouden en zo te zien werken ze goed.
'k heb net ook een testo temperatuurmeter besteld, ik verwacht dat deze komende week wel binnen zal komen dan kan ik eens kijken hoe warm alles wordt. Ik kan nu alleen voelen dat hij in het midden lekker opwarmt maar de hoeken blijven een heel stuk koeler.

Ik ben ook benieuwd hoe hij het zal doen komende winter. Met de temperaturen die er nu buiten zijn is het geen enkel probleem in ieder geval.
Wat ik niet verwacht had is dat het best lang duurt voordat hij uitgebrand is. Ik vul hem nu 2 keer bij maar ben totaal toch wel een uurtje of 4 verder voordat hij uit is. Ik ga ook eens kijken of het mogelijk is iets te maken om de luchtluiken zelf te laten sluiten als alles uitgebrand is, maar dat zal wel volgende winter worden.
Groeten Adri
Bijlagen
Binnenkant brandkamer.JPG
Vooraanzicht brandkamer 1.JPG
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door peterberg »

Adri1965 schreef:De buizen zijn wel 60x40 mm geworden omdat de 50x40 mm niet te leveren waren. maar de uitstroom openingen heb ik hetzelfde gehouden en zo te zien werken ze goed.
@Adri1965,
Als er af en toe vlammen uit de buizen lijken te komen, dan doen ze het goed. De 50x40 buizen zijn wel te koop in gewoon staal, maar niet in rvs. Dat de buis nu groter is doet er niet toe, toevallig heb ik in mijn experimenteer model ook die maat gebruikt maar kleiner dan 50x40 is te krap. Het gaat voornamelijk om de uitstroom opening. Ik zie wel een afwijking van de tekening: je hebt de ingang einden van de buizen schuin afgezaagd. Of dat verschil maakt en op wat voor manier weet ik niet, nooit geprobeerd. De aslade heeft erg veel speling links en rechts, dat is eigenlijk niet goed. Daar staat tegenover dat de openingen in de bodem natuurlijk bij elkaar veel kleiner zijn dan de sleuf die ik heb getekend, dus erg veel invloed zal het niet hebben.
Adri1965 schreef:'k heb net ook een testo temperatuurmeter besteld, ik verwacht dat deze komende week wel binnen zal komen dan kan ik eens kijken hoe warm alles wordt. Ik kan nu alleen voelen dat hij in het midden lekker opwarmt maar de hoeken blijven een heel stuk koeler.
Dat klopt, bij de hoeken wordt de steen minder goed aangewarmd en door de grotere oppervlakte kan het de warmte beter kwijt. Elke rechthoekige massakachel heeft dit min of meer, afhankelijk van de dikte van de wand en de soort materiaal. Afgeronde hoeken kan wat helpen.
Adri1965 schreef:Wat ik niet verwacht had is dat het best lang duurt voordat hij uitgebrand is. Ik vul hem nu 2 keer bij maar ben totaal toch wel een uurtje of 4 verder voordat hij uit is.
Het hangt er vanaf hoe vol je de vuurkamer maakt, nadat de instook periode voorbij is. Maar in principe kan hij helemaal vol gelegd worden, tegen de wanden, tot aan de onderlip van de syphon. Met een klein aanmaak vuur er bovenop vlak voor de syphon. Beslist niet hoger opstapelen want dan hou je te weinig ruimte onder de buizen over. Uiteraard met wat lucht tussen de stukken hout, ik heb zelf ruim 11 kg eiken- en beukenhout met een vochtgehalte van 12% in een keer erin gekregen. Dat duurt ook natuurlijk toch wel lang voordat het echt uit is. Het uitbranden gaat met name trager doordat de beluchting van de bodem zo klein is. De gaten groter maken lost dat wel wat op maar dan heb je in de vlamfase weer een probleem met de beluchting. Overigens heeft de rocket/bell van Mees helemaal geen onderbeluchting en die doet het desondanks prima, dus noem het gewoon een eigenschap van het beestje.

Instoken is niet klaar voordat het echt lente wordt, maar dat komt volgende herfst wel weer. Deze kachel is op meer dan een gebied traag, de levensduur is ook lang dus haast hebben haalt weinig uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hoi Peter,
Gisteravond is de kachel, na ongeveer een week stoken helemaal warm geworden. Ook de hoeken. dus inderdaad een trage reactie... :)
Ik heb de voorzijde van de buizen schuin afgezaagd, dat leek mij logischer en de hoeveelheid lucht wordt volgens mij inderdaad toch bepaald door de uitstroomopening?
De ruimte langs de aslade maakt hier niet veel uit. Aan de bovenzijde heeft de lade maar 1 of 2 mm speling. Ik heb tussen de rode stenen en de stook-bodem nog een RVS strip van 2 mm moeten leggen om de aslade er tussen te laten passen.

Groeten Adri
Plaats reactie