info mbt dakisolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dejean
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2011, 19:21

info mbt dakisolatie

Bericht door dejean »

Beste

Recent huisje gekocht (bouwjaar 1933)

Eerste wat ik wil aanpakken is dak en bijhorend isoleren.

Totale oppervlakte dak is ongeveer 120 vierkante meter.
Geen onderdak aanwezig.

Binnen ziet de situatie er als volgt uit:
onregelmatige keperafstanden varieren tussen de 40 à 50 cm.
Hoogte kepers: 6cm
Hoogte gordingsbalk: 16 cm.


Volgende mogelijkheden heb ik in gedachten:

Eerst en vooral na aanleg nieuwe pannen, ook onderdak (biplex?) installeren.
Daarna

1) Eerste 6 cm opvullen met versnijdbare rotswol. Vervolgens een 2e laag aanbrengen van 15 cm zodat deze opvult tot gordingsbalk (werken met gyproc latjes).
Daarna dampscherm erover en afwerken met gyproc (heeft het nog zin om gyproc met isolatielaag te gebruiken?)

2) Werken met PIR of PUR platen (10 CM)

Is het dan onnozel of juist niet als ik hier ook net als stap 1 de eerste 6 cm tussen de kepers opvul met rotswol?


3) weet niet of dit hier van toepassing is, maar heb al paar keer gezien dat men vanuit buiten isoleert met platen.

Is waarschijnlijk een stuk duurder en vereist meer precisiewerk.


Wat denken jullie? Mensen die een van die keuzes moeten maken hebben, waarom wel waarom niet, eventueel andere alternatieven waaraan ik niet denk, ...


Alvast bedankt voor jullie reacties beste mensen!!

vriendelijke groeten

jan
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Johndc »

Een onderdak is een "must" om vocht uit je isolatie te houden. Of je voorstel de goede keuze is laat ik in het midden.
Wil je ook geluid van binnen of buiten-uit aanpakken is glas- of steenwol de beste keuze volgens mij. En hoe dikker de isolatie hoe beter.
Een dampscherm is zeer belangrijk! Het moet absoluut dicht zijn! Dus hier zeker heel nauwkeuring te werk gaan! Want vocht van binnen uit mag je niet onderschatten.
Geschuimde platen ben ik (uit ervaring) niet zo'n voorstander van. Of je zou ze gebruiken tussen de kepers (6 cm) en de eventuele gaten afschuimen met PUR schuim. Dan tussen de gordingen zeker glas- of steenwol.
Een goed geïsoleerd dak doet veel aan je comfort en uiteindelijk stook bedrag. En wat ik zelf heb ondervonden...dakramen met degelijk glas spaart veel in verwarming kosten. Als ze zuid geörïenteerd zijn.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Bufferboost »

Beste Jan,
m.i. worden veel fouten gemaakt tijdens (dak)isolatie. Maak voor de duidelijkheid eens een schemaatje/doorsnede met de maten er bij, dan wil ik wel een onderbouwd advies geven. Geef daarin ook aan in hoeverre de bestaande constructies ventileren.
De reden dat in de (ver)bouw en renovatie vaak vanaf buiten wordt geïsoleerd is juist dat dit vaak goedkoper is is dan van binnenuit (m.i. verkeerde zuinigheid). Van binnenuit is arbeidsintensiever en in de meeste gevallen beter omdat stroming (lees: weglekken) van verwarmde lucht wordt voorkomen.

Groet Hans
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Jimmeuh »

Bij mij quasi zelfde situatie. Enkel zijn de gordingsbalken bij mij +- 23cm.

Onlangs zelf een nieuw onderdak geplaatst in Celit 4D.
Kepers worden nu opgehoogd tot niveau onderkant gordingsbalk, vervolgens dampscherm hierover.
Ik ga voor cellulose inblaasisolatie. Met deze opbouw kom ik uit op +- 30cm isolatie.

Waarom?
Omdat ik onder het dak onze slaapkamer wil. En een te warme slaapkamer in de zomer, zie ik echt niet meer zitten :)
(spreek uit ervaring)


Als het een tip mag zijn, indien je Celit wil gebruiken/zelf plaatsen:
Bestudeer eerst goed hoe te plaatsen, ivm dakvensters, dakdoorboringen etc.
Handleiding via Celit beschikbaar.
Huisje breek mij niet...
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door bas-hilversum »

dejean schreef: Wat denken jullie? Mensen die een van die keuzes moeten maken hebben, waarom wel waarom niet, eventueel andere alternatieven waaraan ik niet denk, ...
Optie 1, maar dan met het gebruik van vlaswol (bijv. Isovlas), hennepdeken (bijv. Hempflax) of cellulosedeken (Bijv. FlexCL) is het meest ecologisch.
De oplossing van Jimmeuh is ook erg mooi.
Bas
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Wouter Gillis »

Bij mij ook dezelfde situatie. Huis van 1932, onderdak deltamax, 8cm glaswol tussen kepers, daarop geschrankt 16cm glaswol tussen gordingen, dampscherm, staanders van isover dwars op gordingen en gyproc-afwerking.

Mocht ik het terug opnieuw doen, ik zou niet twijfelen en het zoals Jef (Jimmeuh) laten inblazen met cellulosevlokken of iets soortgelijks.

groet Wouter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Tim »

Jan,

Mijn dak voor isolatie:
Pannen - panlatten - regels met 3cm pur ertussen, kokosvezelplaat, constructiebalken. Deze kokosplaat met regels in PUR is een oude opstalan plaat, denk ik. De PUR is echt dampopen, zo bejaard is die.

Na isolatie:
Pannen - panlatten - regels met 3cm pur ertussen, kokosvezelplaat, constructiebalken. Tussen de balken 22cm isovlas (was hoogte van de balken), regels, dampscherm, gipsplaat, leemstuc (opgestreken met kwast, nagestreken met spaan).
Bijlagen
Plafond-1.JPG
Plafond-2.JPG
Warmtebeeld.JPG
outsider147
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:22

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door outsider147 »

Vaak wordt buitenisolatie gedaan op het moment dat een pannendak vervangen moet worden. Hierbij hoeft de binnenkant dan niet geheel leeg gesloopt te worden.
Wanneer dit aan de orde is, als het geen verbouwing/verhuizing betreft is dit een goede oplossing.
Bij platte daken wordt het tegenwoordig veel gedaan. Hiemee kan je tijdens bouw/verbouw voorsprong maken, omdat de platen op afschot besteld kunnen worden.
Je hoeft dan met je regelwerk binnen niks meer te stellen. Alleen je balklaag.

Als je van binnenuit gaat isoleren, zeker met glas- of steenwol, gebruik dan goede dampdichte folie.
Het liefst zelfs nog dampdoorlatende folie aan de buitenkant van je isolatie tegen je dakbeschot.
Deze folie voorkomt dat vocht in je islotie trekt. Natte isolatie isoleert niet of in ieder geval, zeer slecht.
Houdt ook rekeing met een ventilatie. Als je alles op sluit, heb je kans op verstikking.
Pur wel goed alle naden af, of plak ze af.

Groeten,

Lars
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Tim »

Hey,

Je ziet op die thermografische foto heel goed dat onze binnenmuur een koudeburg is. Dit klopt ook, als ik een pan optil ter hoogte van de rand, kijk je er zo op.

Ik weet nog niet goed hoe ik dit kan oplossen, zonder dat de rand omhoog komt.

Tim
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door recumby »

Dag Dejean,
Een redelijk goede oplossing is glaswol, een natuurlijk isolatiemateriaal is uiteraard beter. Van PUR en andere chemische toestanden blijf je best af, zeker voor daktoepassingen.
Wat je ook kiest als isolatiemateriaal, hou er steeds rekening mee dat je van binnen naar buiten steeds meer dampopen moet werken. (dus NIET zoals johndc voorstelde: tussen de kepers (6cm) harde platen (redelijk dampdicht) en tussen de gordingen glaswol (redelijk dampopen). Het moet dus precies andersom zijn!).
Ook je onderdak is belangrijk. Neem geen biplex, maar een echt onderdak. Hiervoor gebruik je een onderdakfolie (korafleece, delta vitaxx,...) of een speciale houtvezelplaat (celit, homatherm, gutex, pavatex,...).

Teveel isoleren is bijna niet mogelijk. jij komt aan 16+6=22cm. Dat is al redelijk goed. Wil je echt goed zitten, ga dan voor 30cm of meer. (ik ga 38cm glaswol in mijn dak steken)
Hoe uitdikken? Google eens op "sparrenexpander". Ik ga hetzelfde systeem gebruiken, maar dan zelfgemaakt. Gewoon multiplex van 6mm op de juiste breedte zagen, vastvijzen aan bestaande gordingbalken of spanten. Vervolgens aan het uiteinde pannelatten vijzen zodat je je gipsplaat erop kan bevestigen.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Johndc »

Ik denk eerder dat JIJ niet goed bezig bent! Het gaat er om om totaal geen vocht in je isolatie te krijgen of op te sluiten. Een damp-open systeem aan de buitenzijde laat nog altijd toe dat vocht via de buitenzijde je isolatie kan binnendringen. Dus dat dien je al te voorkomen. Hetzelfde geld aan de binnenzijde. Een dampdichte laag is daar ook een must! Dus vlak na je afwerking MOET er een dampdichte laag aangebracht. Dus van binnen naar buiten gezien; je afwerklaag (schroten of Gyproc oid) dan een dampdichte laag (plastic folie bvb en degelijk afgetaped) dan je isolatie (rockwool, glaswol of gelijk wat en terug een dampdichte laag (PU schuimplaten of gelijk wat, ook degelijk afgedicht, als het maar dampdicht is)
Dit isoleren dient te gebeuren bij een zo droog mogelijke vochtigheidsgraad van de omgevinglucht. Zodat je geen vocht opsluit in je isolatie dat later kan gaan condenseren.

Voila! tot zover mijn visie over degelijk isoleren.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Wouter Gillis »

John,

je moet dampopen werken naar buiten toe. Aan de binnenzijde komt er een dampscherm met het doel om warme, vochtige binnenlucht tegen te houden. Mocht deze in de isolatie komen, zal deze door afkoeling beginnen te condenseren in de buitenste centimeters van de isolatie met houtrot en verlies van isolatiewaarde als gevolg.

Vochtige buitenlucht daarentegen zal bij migratie naar binnen niet condenseren in de isolatielaag omdat deze buitenlucht simpelweg niet ver genoeg afkoelt om te condenseren (ook niet in de zomer). Aan de buitenkant volstaat dus een onderdakfolie of -platen om de isolatie te beschermen tegen regen en sneeuw. Het onderdak moet dampopen zijn zodat eventueel vocht dat toch in de isolatie terecht komt, weg kan.
groet

Wouter
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door recumby »

danku wouter voor de uitleg.

aan john: wouter en ik hebben de beschreven dampopen-naar-buiten-dakopbouw niet zelf bedacht of uitgevonden hoor. Het is gewoon de enigste goede manier van werken. Snuffel maar eens op het internet!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door JantjeV8 »

Ik beaam dat ook. Binnen damp dicht, buiten een waterkerende-damp-open laag aanbrengen.

Ik heb dat tussen het dakbeschot en de panlatten gedaan. Dus bi-bui: pannen, panlatten, tengels, waterkerende dampopen folie, dakbeschot, 40mm pur-platen (zaten er al, alles doet mee was mijn gedachte), 120mm glaswol met aluminium cachering, gipsplaat. Aluminium folie met alu-tape aftapen.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: info mbt dakisolatie

Bericht door Johndc »

Het is niet mijn eerste huis dat ik gebouwd heb en denk toch wel van de nodige ervaring te hebben opgedaan door de jaren heen. Vocht in een isolatie is nefast, zondermeer. Of het langs buiten indringt of langs binnen maakt niet uit. Droge kepers of gordingen rotten niet zolang er geen vocht aan kan.
Maar goed, ieder maakt voor zich uit wat voor hem/haar het beste systeem is. Daar lig ik al lang niet meer van wakker. :wink:
Plaats reactie