http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1772
Eerst even de situatie schetsen:
Ik ben momenteel bezig met de verbouwing van mijn halfopen huisje uit de jaren '30.
Reeds gebeurd:
Dak vernieuwd, dakvensters en vensters vernieuwd op 1ste verdieping (3-dubbel glas), nieuwe schoorsteen, houten verdiepingsvloer tussen 1ste en zolder volledig vervangen.
We wonen momenteel enkel op het gelijkvloers, hebben hier alles ter beschikking (badkamer, keuken, slaapkamer,...) en hebben geen of zeer weinig last van de verbouwing boven.
De bedoeling is om eerst "de boven" woonklaar te maken, naar daar te verhuizen en bijgevolg de benedenverdieping aan te pakken.
Ik probeer alles zo grondig mogelijk aan te pakken. Kwestie van niet binnen 10 à 20 jaar opnieuw te beginnen.
Het doel voor ogen heb ik even getekend:

Momenteel verwarmen we ons met CV op mazout (1000l/jaar) en bijkomend met een hout kachel (Saey Scope)
Ik zou graag de kachel vervangen door een massakachel die de volledige verwarming van de woning, in de mate van het mogelijke, op zich dient te nemen.
Eerste idee was een finoven. Ik heb een uiteenzetting van Tichelaar mogen bijwonen en was dermate verkocht.
Na heel wat research om het internet (o.a. hier... waarvoor dank), lijkt me een bell-systeem een betere keuze.
Vooral Peter zijn rocketbell spreekt me enorm aan. Omwille van het "opensource" gegeven + het geweldige rendement.
(ik hoop beetje op Peter z'n expertise en hulp
Eerste idee was volgend:

Massakachel zo centraal mogelijk in de leefruimte. Hiervoor heb ik bij de bouw van de schoorsteen deze ook dieper dan de vloer laten beginnen.
Wegens redenen zoals onderhoud en complexiteit ben ik hier maar vanaf gestapt.
Huidig idee:

De kachel wordt gewoon tegen de schoorsteen aangebouwd. Eventueel met een uitsprong richting bureel (bureel ligt ietsjes hoger, muur tussen living en bureel zo goed als open).
In het kader van heel het huis te verwarmen, speel ik met het idee om de kachel volledig in de pakken met een koperen WTW, die bijgevolg de muurverwarming op twee badkamers boven kan voeden.
Daar echter de kachel net onder de badkamer op het eerste niveau wordt gebouwd, waarom deze niet door het plafond laten komen, zodat we daar een stuk verwarmde vloer krijgen?
Dit even in het kort geschetst wat de plannen zijn.
Graag hoor ik van jullie opmerkingen, tips of een complete ommezwaai
Vanwaar de vragen nu reeds?
- Een dezer begin ik met de vervangen van de verdiepingsvloer tussen gelijkvloers en eerste verdiep. Indien ik de kachel wil doorbouwen tot in de badkamer, is dit het moment om iets te voorzien.
Alvast bedankt
Jef