Oliedrum op bestaande houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oliedrum op bestaande houtachel

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Maar ik gis er maar op los. Heb jij bij eenzelfde (hoge) bell nog geen proefje opgezet met de inlaat boven versus de inlaat onderaan ? (uitgang altijd onderaan)Aan de afgastemperaturen zou je de twee makkelijk met elkaar kunnen vergelijken. Iets wat jij al gedaan hebt waarschijnlijk. (?)
Niet helemaal precies zo, ik heb wel eens iets gedaan wat daar op lijkt. In de topic Metingen Bergkachel komt een heel hoge (260 cm) en smalle bell voor met een rocket er in. De riser daarvan was ongeveer 60 cm lang, en die heb ik een keer met ruim een meter verlengd. De stook daarna leek aanvankelijk gelijk aan de vorige. De temperatuur in de afvoer begon ongeveer gelijk en na een half uur liep die een stuk sneller op. Daar trok ik de conclusie uit dat verlengen van de riser in een bell een averechts effect had. Maar het waarom was me toen niet duidelijk.

Met wat ik nu weet zou ik zeggen dat de grens van stratificatie naar boven was opgeschoven en er dus veel meer gemengd werd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oliedrum op bestaande houtachel

Bericht door deleted »

Peter,

Inderdaad een eigenaardige vaststelling.
Zou het ook kunnen dat er aanvankelijk (eerste 30 minuten) juist een grotere stratificatie optrad, waardoor het bovenste deel als het ware versneld verzadigd werd en na 30 minuten geen warmte meer kon opnemen ? Daardoor zou na 30 minuten dan de Bell fors in totaalcapaciteit afnemen . Hetgeen ook de stijgende afgastemperaturen zou kunnen verklaren?
Dat zou dan weer moeten af te leiden zijn aan een heel groot warmteverschil in het bovenste deel van de Bell (na pakweg 25minuten) tussen de Bell met korte riser versus Bell met lange riser .

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oliedrum op bestaande houtachel

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Zou het ook kunnen dat er aanvankelijk (eerste 30 minuten) juist een grotere stratificatie optrad, waardoor het bovenste deel als het ware versneld verzadigd werd en na 30 minuten geen warmte meer kon opnemen ?
Buitengewoon onwaarschijnlijk. De buitenwand van die bell was maar 50 mm baksteen dik. Na een half uur was die buitenkant nog gewoon lauw, het duurde gewoonlijk nog minstens een half uur meer voordat de warmte er goed doorheen begon te komen en toen liep de afgas temperatuur ook niet ineens dramatisch op. Over het algemeen waren er drie ladingen voor nodig, soms meer, om het ding enigszins verzadigd te krijgen. Met steenwol op de bovenplaat van trottoir tegel werd het bij zo'n gelegenheid daar 420 graden, 100 graden onder het kritische punt van gewone beton. Kennelijk onderschat je de hoeveelheid warmte die steenachtig materiaal op kan nemen.

Je zoekt het veel te ver, hoe hoger de open ruimte, hoe beter de stratificatie. Punt uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oliedrum op bestaande houtachel

Bericht door deleted »

peterberg schreef:Je zoekt het veel te ver, hoe hoger de open ruimte, hoe beter de stratificatie. Punt uit.
Inderdaad. Dat sowieso. Het ging me ook alleen maar over de hoogte van de aanvoer in even hoge Bellen.

Interessante materie trouwens.

Je vaststellingen en conclusie (die ik niet in twijfel zou durven trekken 8) ) lijkt me wel te impliceren dat de stratificatie (en verstoring ervan) in gassen toch heel anders verloopt dan in vloeistoffen.
Maar dat moet ook niet verwonderen. In vloeistoffen is het namelijk de materie zelf (water) die de warmteopname realiseert en de geïsoleerde wand(buffer) juist niet. Bij een Bell is het net andersom: daar zorgt het contactoppervlakte van de wand voor de warmteopname.
Zou wel een groot verschil kunnen zijn.(stratificatie van de gassen is dan misschien wel snel verstoord, maar de stratificatie van boven naar onder in de wand is nogal rotsvast en zorgt er misschien voor dat de verstoorde gassen ook weer byzonder snel terug stabiliseren. Iets wat bij water niet het geval is).

Bovendien wordt de opname-kapaciteit niet enkel beperkt door de dikte van de wand, maar ook door de snelheid van opname. Kan een wand bijvoorbeeld onverzadigd zijn, maar door de doorslagvertraging wel al verzadigd aan het binnenoppervlak ?
In dat verband ben ik benieuwd hoe de watergekoelde wand van de Bell in de kachel van Holtere het gaat doen. Die gaat in principe veel meer warmte per tijdseenheid kunnen slikken. En altijd en op elke hoogte een zeer hoge delta-T tov de gassen houden.

G
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Oliedrum op bestaande houtachel

Bericht door Leon »

Heren,
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben gisteravond begonnen met knutselen. Ik ga er van uit dat ik het vandaag kan uitproberen.
Ik zal foto's maken.

Groeten Leon
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Oliedrum op bestaande houtachel

Bericht door Leon »

Nou, het oliedrum staat erop.
Het vat wordt toch heter dan ik verwacht had, de garage was blauw van de rook.
Vandaag zal ik het er nog eens afhalen om buiten schoon te branden, want dit is niets zo.

In ieder geval werkt het geval idd prima. Over temperaturen kan ik niets melden, want ik heb geen meter.
Feit is wel dat de afvoer nu inderdaad minder heet wordt, en de "Bell" loeiheet. Wat me verder op valt is minder rookontwikkeling!
Al met al dus tevree!

Foto's volgen nog!

Groet Leon
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oliedrum op bestaande houtachel

Bericht door peterberg »

Leon schreef:In ieder geval werkt het geval idd prima. Over temperaturen kan ik niets melden, want ik heb geen meter. Feit is wel dat de afvoer nu inderdaad minder heet wordt, en de "Bell" loeiheet. Wat me verder op valt is minder rookontwikkeling!
Ja, goed he, en zo'n simpel ding! Dat het vat zo heet wordt dat de verf er af begint te stinken betekent in mijn ervaring dat-ie bovenop tenminste 200 graden wordt. Als de temperatuur van de pijp nog te hoog is kun je nog een vat bovenop de eerste zetten. Bij de onderste moet dan het deksel er uit, bij de andere de bodem, zodat het een doorlopende cylinder wordt. Als je van de bodem een rand laat staan kun je ze op elkaar bevestigen met behulp van 3 eierkist klemmen, dan hoeft er niet gelast te worden.

Minder rookontwikkeling kan betekenen dat de snelheid van de gasstroom wat is afgenomen waardoor de verblijfstijd in de kachel langer is geworden. Kennelijk heeft dat in jouw situatie een gunstig effect.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
aquaddict
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 nov 2011, 10:56
Locatie: Otegem

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door aquaddict »

na hier al heel wat info gevonden te hebben het volgende idee:

kan een volgende constructie werken op een gietijzeren dovre houtkachel?

stalen rechthoekige bak inhoud 75 liter (600x300x500mm, wanden 4mm) die dienst moet doen als bell
bak komt op 2 vierkante kokers 200x200mm, hoogte...?
deze kokers passen op de bovenplaat van de kachel en doen dus dienst om de rookgassen van de kachel naar de bell te brengen
uitlaat van de bell onderaan tussen de 2 inkomende kokers
de kokers 10cm laten doorlopen omhoog in de bell of tussenschotten plaatsen tussen de binnenkomende kokers en de uitgang zodat de rookgassen niet rechtstreeks naar de uitlaat kunnen.

alle info/verbeteringen welkom

Tom
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door peterberg »

aquaddict schreef:...stalen rechthoekige bak inhoud 75 liter (600x300x500mm, wanden 4mm) die dienst moet doen als bell
bak komt op 2 vierkante kokers 200x200mm, hoogte...?
Hallo Tom,

Je geeft niet aan welke van de gegeven maten de breedte, diepte en hoogte zijn. Ik neem even aan dat die 600 mm de diepte is, anders kunnen de door jou genoemde kokers er niet tussen. Dan is het nog steeds de vraag wat de hoogte dan is, 300 of 500 mm. Die 300 mm is de slechtste keus, een bell is gebaat bij hoogte als je dat kwijt kunt. De maten van de kachel noem je ook niet, een foto zou veel helderheid geven.

Voor de duidelijkheid: een bell is er niet bij gebaat om twee toevoeren te hebben, en al helemaal niet van zulke grote. Denk er aan dat de werking van de bell voor een groot deel voortkomt uit het expanderen en dus langzamer stromen van de rookgassen bij het binnentreden. Wat je moet doen is een bak er op zetten die de gewone uitgang-doorsnede van de kachel benut voor toevoer.

Dus: een toevoer opening gelijk aan de schoorsteen pijp. De uitvoer opening dito, daar gaat het dan weer wat sneller stromen. Je idee om de toevoer van onder te laten komen en iets hoger (zo laag als mogelijk) in de bell te eindigen is OK. Zolang er maar geen mogelijkheid is om in een horizontale lijn van in- naar uitgang te stromen. In dat geval hoeft de uitgang niet in de bodem te zitten, zo laag mogelijk in een van de zijkanten kan ook. Geen tussenschotten plaatsen, vooral niet van wand naar wand, dan verhinder je de koudste gassen om langs de bodem naar de uitgang te stromen.

Geef wat meer duidelijkheid over de maten en zet er een paar foto's bij?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
aquaddict
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 nov 2011, 10:56
Locatie: Otegem

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door aquaddict »

foto's moet ik idd eens maken.

het gaat over een dovre kachel ( http://www.dovre.be/nl-be/producten/310gx )
waar je van die opzetstukken kan op plaatsen voor extra warmteafgifte, alleen gaat dit rechtstreeks naar de schouw dus zou ik graag iets beter maken.

de kachel is 70cm breed, de bell zou ik dus 60 eventueel 70 cm breed maken.
de kachel is 30cm diep, de bell zou ik dus ook 30cm diep maken
de hoogte van de bell wordt dus 50cm

mijn idee was dus om de vierkante kokers rechtop de uitgangen bovenop de kachel te plaatsen en hierop de bell
er zit ook een ronde uitgang bovenop de kachel van 125mm, mss moet ik die maar gebruiken en de bell op pootjes zetten op de kachel?

wat doe ik met de wanddikte?
zo dun mogelijk voor snelle warmteafgifte-kans op kromtrekken?
zo dik mogelijk?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door Pietje »

peterberg schreef:Denk er aan dat de werking van de bell voor een groot deel voortkomt uit het expanderen en dus langzamer stromen van de rookgassen bij het binnentreden.
Ik kan "langzamer stromen" enkel verklaren doordat de gassen krimpen in volume door afkoeling. Of zie ik iets over het hoofd?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door account verwijderd »

@Piet,
Ik kan "langzamer stromen" enkel verklaren doordat de gassen krimpen in volume door afkoeling. Of zie ik iets over het hoofd?
Als de ruimte van de bell 2x zo groot is als de buis waar de gassen zich daarvoor in bevonden, dan is de gas snelheid factor 50%.
Krimpen in volume door afkoeling gaat wel gepaard met een niet geïsoleerde bell, maar dit gaat meer over de wet behoud van energie.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:Ik kan "langzamer stromen" enkel verklaren doordat de gassen krimpen in volume door afkoeling. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, de wet van Bernoulli. Die zegt (even kort door de bocht) dat bij een tijdelijke vernauwing de druk afneemt en de snelheid stijgt. Als de vernauwing voorbij is gebeurt het omgekeerde, de druk stijgt weer en de snelheid loopt terug. Hoe groter die verwijding, hoe meer de snelheid er uit gaat. En dat is iets wat we in een bell graag zien, de zwaartekracht kan dan veel effectiever de hete gassen van de koelere scheiden.

Michel is me net voor geweest, maar het is inderdaad een afgeleide van die wet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door Pietje »

Ik zag inderdaad eea over het hoofd! Dank voor de uitleg!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Oliedrum op bestaande houtkachel

Bericht door peterberg »

aquaddict schreef:...mijn idee was dus om de vierkante kokers rechtop de uitgangen bovenop de kachel te plaatsen en hierop de bell. er zit ook een ronde uitgang bovenop de kachel van 125mm, mss moet ik die maar gebruiken en de bell op pootjes zetten op de kachel?
Zet een stukje pijp in de kachel uitgang en zet daar de bell overheen. Een uitgang laag aan de zijkant of achterkant is dan voldoende, pootjes zijn dan niet meer nodig. Zonder pootjes kan die bell ook hoger worden, nog meer oppervlak dat warmte kan onttrekken.

Geen idee wat beter is, dikker of dunner materiaal. Iemand?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie