wind aangedreven ventilator

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

wind aangedreven ventilator

Bericht door Edelachtbare »

Wie heeft er ervaring met een z.g. wind aangedreven ventilator. Dit om op een dubbelwandige pijp op het dak te plaatsen.
We blijven het idee houden dat de trek niet voldoende is, ondanks allerlei aanpassingen.
Het schijnt de trek flink te verhogen?
Kosten, zo tegen de € 400.=
The center does not hold, "Yeats".
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door wouter a »

@Edelachtbare

Als je het vermoeden hebt dat je te kort trek heb ondanks voldoende lengte, dan moet je ook eens kijken naar de luchtdichtheid van je benedenverdieping zelf en dit t.o.v de andere verdiepingen.

Het kan namelijk ook zo zijn dat je huis zelf net zo'n goede trek opbouwd als je kanaal en dit dan van je kanaal teniet doet.

wat gebeurd er als je de stookruimte (woonkamer) dicht gooit en daar een raam open zet?

Als je kachel de lucht voor de verbranding uit een hogere etage moet trekken is dit erg lastig voor de kachel.

met vriendelijke groet,
Wouter A.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door Edelachtbare »

wouter a schreef:@Edelachtbare
Als je het vermoeden hebt dat je te kort trek heb ondanks voldoende lengte, dan moet je ook eens kijken naar de luchtdichtheid van je benedenverdieping zelf en dit t.o.v de andere verdiepingen.

Het kan namelijk ook zo zijn dat je huis zelf net zo'n goede trek opbouwd als je kanaal en dit dan van je kanaal teniet doet.

wat gebeurd er als je de stookruimte (woonkamer) dicht gooit en daar een raam open zet?

Als je kachel de lucht voor de verbranding uit een hogere etage moet trekken is dit erg lastig voor de kachel.

met vriendelijke groet,
Wouter A.
Dank voor je meedenken. Het is echter zo dat we een luchtverwarming systeem hebben.
Er wordt derhalve lucht aangevoerd, voor de houtkachel, van onder de kruipruimte.
De aanvoer zou dus het probleem niet moeten zijn?

Groetend,
The center does not hold, "Yeats".
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door wouter a »

Edelachtbare, als de lucht van onder aangevoerd wordt, ga er dan niet direct van uit dat dit meteen goed is, elke methode heeft weerstanden.

Kijk eens wat er gebeurt als je je beluchting uit zet en de slang los koppelt.
Als je een buitenlucht aansluiting aan de luwe zijde naar buiten maakt levert het ook veel problemen die trek gerelateerd lijken, trek is een dun lijntje van net aan doorstromen, elke weerstand kan die balans teniet doen.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door Edelachtbare »

Dat brengt me op het volgende: is e.a. te meten? En maakt het uit als de "trek" groter is dan de lucht toevoer? Of wat als de luchttoevoer groter is dan de trek?
Ik weet het, moeilijke vragen. :shock:

Ik lees ook wat over de kleur van de vlammen. Die zijn bij mij altijd oranje en nooit blauw. Het maakt niet uit hoe ik de primaire en secondaire luchttoevoer instel. Het enige is dat als ik ga "knijpen" dat het raam zwart wordt. Maar dat heb ik onderhand wel begrepen.

Ik vraag me dan alleen af, wat als je afvoer groot is, heb je dan nog steeds die problemen met zwart wordende ramen?
Kijk, een beetje verkleuren is niet erg. Maar nu moet ik ze gewoon 1x per 3 dagen schoonmaken. Schoonbranden gaat dan niet meer. :(

N.b. trouwens, klopt het dat ik geen melding krijg, per mail, van een response? Je moet dus steeds maar kijken naar het onderwerp waar je mee bezig bent? Het kunnen er wel 10 zijn of zo. Dat wordt toch wat lastig, lijkt me? :mrgreen:
The center does not hold, "Yeats".
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door kockie »

Edelachtbare schreef: N.b. trouwens, klopt het dat ik geen melding krijg, per mail, van een response? Je moet dus steeds maar kijken naar het onderwerp waar je mee bezig bent? Het kunnen er wel 10 zijn of zo. Dat wordt toch wat lastig, lijkt me? :mrgreen:
Nu wel; in je profiel stond onder "foruminstellingen" het kopje "waarschuw mij bij antwoorden" uit; ik heb het voor je aangezet en zou het moeten werken.
Laatst gewijzigd door kockie op 09 dec 2011, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door gdelea »

een [aspirator] is ook meer om bv bij een te lage schoorsteen ten opzichte ,van het dak waardoor alleen al door het drukverschil een draaiende beweging krijgt en daardoor terugslag kan voorkomen. voor je zon kap plaatst moet je eerst kijken naar de rest van het vehaal[ schoorsteen kanaal kachel enz] anders is het misschien weggegooid geld .misschien even een paar fotos plaatsen.
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door Edelachtbare »

gdelea schreef:een [aspirator] is ook meer om bv bij een te lage schoorsteen ten opzichte ,van het dak waardoor alleen al door het drukverschil een draaiende beweging krijgt en daardoor terugslag kan voorkomen. voor je zon kap plaatst moet je eerst kijken naar de rest van het vehaal[ schoorsteen kanaal kachel enz] anders is het misschien weggegooid geld .misschien even een paar fotos plaatsen.
Ik had dit bericht al eerder geplaatst, echter geen response.
Bij deze wat info, en ik zal wat foto's plaatsen;

sorry voor een wat laat antwoord. Ik dacht een e-mail te krijgen na responses.
Maar goed.
Het is een Kiruna 4649
De foto laat zich niet bijvoegen, helaas. (later toch gelukt..... )
Hij heeft een primaire en secundaire lucht toevoer, resp. onder en boven.
In de kamer een ijzeren afvoerpijp van 150 mm.
Hierna gaat deze over in een Isoduct dubbelwandig rookkanaal, tot 50 cm boven de daknok uit.
We stoken Berkenhout, ovengedroogd. Met de vochtmeter wordt 14 tot 18% aangegeven.

Het huis heeft een gesloten systeem, luchtverwarming.
Hiervoor hebben we dan ook deze kachel met een luchtaanvoer uit de kruipruimte vandaan.
Voor deze hadden we een andere, zonder deze voorziening, een ramp!
Foutje van de leverancier.........

Ik hoor........

Mvg.
Bijlagen
kachel
kachel
pijp
pijp
pijp klein.JPG (12.65 KiB) 4567 keer bekeken
The center does not hold, "Yeats".
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door Edelachtbare »

kockie schreef:
Edelachtbare schreef: N.b. trouwens, klopt het dat ik geen melding krijg, per mail, van een response? Je moet dus steeds maar kijken naar het onderwerp waar je mee bezig bent? Het kunnen er wel 10 zijn of zo. Dat wordt toch wat lastig, lijkt me? :mrgreen:
Nu wel; in je profiel stond onder "foruminstellingen" het kopje "waarschuw mij bij antwoorden" uit; ik heb het voor je aangezet en zou het moeten werken.
Thanks, ik wacht het af............ :fff
The center does not hold, "Yeats".
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door wouter a »

Ik lees ook wat over de kleur van de vlammen. Die zijn bij mij altijd oranje en nooit blauw. Het maakt niet uit hoe ik de primaire en secondaire luchttoevoer instel. Het enige is dat als ik ga "knijpen" dat het raam zwart wordt. Maar dat heb ik onderhand wel begrepen.
Hier is ooit een verhaal over geweest qua kleur vlammen (zoekfunctie helpt).
Blauwe vlammen zul je niet krijgen uit het houtzelf, het is geen gaskachel, ze komen hooguit uit loeihete kooltjes,maar zijn moeilijk te zien.
Wat je wilt hebben zijn heldere gele vlammen die rustig dansen, zodra ze roder worden breng je te weinig lucht in, of heb je te weinig stroming van de gassen.
Als de vlammen roder worden en zwartige uitlopers krijgt heb je een nog onvolledigere verbranding.

Net als de onderbeluchting, bij een goed brandende houtkachel hoort hier geen lucht door te stromen, luchtstroming hier zorgt voor een koelend gloeibed en dus een onvolledigere verbranding.
Als je kooltjes rustig rood gloeien en dan regelmatig blauwe vlammen laten zien in de eindfase, dan gaat het goed.

met vriendelijke groet,
wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door gdelea »

je zou eens kunnen proberen zonder kap om te zien of het dan wel goed gaat, de manier van beluchten kan ook invloed hebben[ kruisbeluchting is het mooiste]. wat af en toe ook voorkomt is dat bij de verbinding de buis water opzuigt waardoor de buis te koud blijft [komt regelmatig voor bij dit merk],het lijkt wel of die bovenste buis er niet recht op staat.ook even zien of in de kachel alles goed ligt bv keerplaat, die soms verkeert wordt terug gelegd na het schoorsteenvegen.normaal geeft hetelucht verwarming eigenljiks nooit problemen in combinatie met een houtkachel.
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door Edelachtbare »

wouter a schreef:
Hier is ooit een verhaal over geweest qua kleur vlammen (zoekfunctie helpt).
Blauwe vlammen zul je niet krijgen uit het hout zelf, het is geen gaskachel, ze komen hooguit uit loei hete kooltjes,maar zijn moeilijk te zien.
Wat je wilt hebben zijn heldere gele vlammen die rustig dansen, zodra ze roder worden breng je te weinig lucht in, of heb je te weinig stroming van de gassen.
Als de vlammen roder worden en zwartige uitlopers krijgt heb je een nog onvollediger verbranding.

Net als de onder beluchting, bij een goed brandende houtkachel hoort hier geen lucht door te stromen, luchtstroming hier zorgt voor een koelend gloeibed en dus een onvollediger verbranding.
Als je kooltjes rustig rood gloeien en dan regelmatig blauwe vlammen laten zien in de eindfase, dan gaat het goed.

met vriendelijke groet,
wouter A
Dank. We hebben eigenlijk 2 'problemen'.
1=het zwarte raam
2=als je de deur opendoet, niet altijd trouwens, dan walmt de rook de kamer in.

We blijven erbij dat dit te maken heeft met een onvolledige afzuiging.
Maar goed, we blijven zoeken........... :shock:
The center does not hold, "Yeats".
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door Edelachtbare »

gdelea schreef:je zou eens kunnen proberen zonder kap om te zien of het dan wel goed gaat, de manier van beluchten kan ook invloed hebben[ kruisbeluchting is het mooiste]. wat af en toe ook voorkomt is dat bij de verbinding de buis water opzuigt waardoor de buis te koud blijft [komt regelmatig voor bij dit merk],het lijkt wel of die bovenste buis er niet recht op staat.ook even zien of in de kachel alles goed ligt bv keerplaat, die soms verkeert wordt terug gelegd na het schoorsteenvegen.normaal geeft hetelucht verwarming eigenljiks nooit problemen in combinatie met een houtkachel.
Zonder kap? Ik neem aan dat je bedoelt om dan de kap van de pijp af te halen?
Pffffffffff, k'hep hoogtevrees..................... :lol:
Wat bedoel je met "kruis beluchting"?

En nee, de bovenste buis staat niet geheel rechtop. 8)
Gisteren was er een storm en is hij ietwat scheef geworden.
21 november hebben we er 50 cm bij laten plaatsen, om zeker te zijn dat hij boven het dak uitkwam.
Ook al omdat de, ons inziens, afzuiging niet geheel in orde was.
Prima gedaan, echter had de monteur de +50 cm er bovenop moeten zetten, en niet er tussenin.

oh, en wat betreft de keerplaat? Er zaten er 2 in, 1 is verwijderd door de "expert" die later kwam, na onze klachten. :roll:
Laatst gewijzigd door Edelachtbare op 09 dec 2011, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
The center does not hold, "Yeats".
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door wouter a »

Edelachtbare schreef: Dank. We hebben eigenlijk 2 'problemen'.
1=het zwarte raam
2=als je de deur opendoet, niet altijd trouwens, dan walmt de rook de kamer in.
1: de oorzaak moet je ook zien in de verbranding die je hebt, je hebt aangegeven rodige vlammen te hebben.
Je zult dan ook nooit een hoge temperatuur halen in je stookruimte, hij hoort zichzelf schoon te "branden" als de temperatuur van de ruit boven de 450 a 500 graden komt.

Het vermiculiet in de kachel isoleert doorgaans zo goed dat hier weinig aan te zien is, met weinig moeite kun je deze schoon stoken.

2: oorzaak is waarschijnlijk vergelijkbaar met die van vraag 1. Als je verbranding niet heet genoeg is zullen je rookgassen ook niet voldoende temperatuur hebben, waardoor je kanaal ook redelijk koel is.
Als je kanaal niet warm is heb je minder trek en dus ook meer kans op rook in de kamer.

Wat je kunt proberen is de deur eerst 1 a 2 minuten op een klein kiertje te zetten, hij zal dan het vuur op laaien en een hogere rookgas temperatuur krijgen.

Als je dan rustig de deur open trekt dan behoor je geen rook in de kamer te krijgen bij een goed aangelegd kanaal i.c.m. een goed ontwikkelde kachel.


met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wind aangedreven ventilator

Bericht door JantjeV8 »

Een eventuele tegenwerking door de luchtverwarming is vrij eenvoudig uit te sluiten.

De aanjager in de luchtunit draait niet constant, enkel wanneer de kamerthermostaat warmtevraag signaleert. Dat ding 'moduleert' als het ware, enkele minuten aan en uit en dat herhaaldelijk.
Op de momenten dat de luchtverwarmer dus uit staat moet je effect kunnen zien in het stookbeeld in je kachel, hij zou dan weer beter op moeten komen. Schakelt de luchtverwarmer weer in zou de kachel moeten gaan smoren.

Zie je daar geen verschil tussen, is de conclusie eenvoudig.
De afzuigkap in de keuken kan ook zo'n tegenwerking geven.

Is er in de kruipruimte voldoende luchtaanvoer of is dat ook niet wat te gesloten, denk er om, een kachel heeft nogal wat kuubs luchtaanvoer nodig. Controleer de kruipruimte-ventilatieopeningen eens, of tel het vrije open oppervlak eens bij elkaar op.
Plaats reactie