Hout gestookte hottub, vermogen probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Th0M »

Hoi Allen,

Aangezien dit mijn eerste bericht is op dit forum zal ik mijzelf eerst een beetje voorstellen. Ik ben Thom, 29 jaar en woon in Arnhem. Van oorspong kom ik diep uit de Achterhoek. Heb MTS Werktuigbouw gedaan en daarna HTS Technische Bedrijfskunde en ben nu werkzaam als Sales Engineer bij een bedrijf dat Roterende UPS systemen verkoopt en onderhoud in het gebied Afrika + Midden Oosten.

In mijn vrije tijd ben ik graag bezig om van alles zelf te maken en uit te vogelen. Van hout klovers naar motoren tot houten meubels.

----------------------------

Momenteel ben ik bezig om een houtgestookte hottub te maken. Ik heb hiervoor een kachel gemaakt zoals te zien op onderstaande foto's. Bovenop de kachelpijp / "heat riser" komt een platenwisselaar uit een MTU motor. Deze heeft een oppervlakte van ongeveer 1m2. Door middel van een CV pomp wordt het water vanuit de Hottub door de wisselaar gepompt terug in de hottub. Ik heb enkele vragen / problemen waar ik graag jullie mening over zou horen:

- Gebrek aan vermogen. Afgelopen vrijdag heb ik 2x een test gedaan. Ik heb 20 liter water verwarmt en de temp stijging en tijd gemeten. Ik kom uit op ongeveer 5KW warm water vermogen. Volgens mij calculatie heb ik ongeveer 15 - 20kW nodig om 600L in een acceptable tijd te verwarmen. Wat zal de oorzaak zijn / hoe kan het vermogen vergroot worden?

-Anti Codens Klep. De warmte wisselaar wordt nu continue gekoelt wat een behoorlijk condesvorming veroorzaakt. Ik heb hier gelezen dat dit redelijk aggresief is en de wisselaar zal aantasten. Is het mogelijk om een auto thermostaat na de WW te plaatsen?

Hier onder wat foto's / filmpjes van de setup.

Bedankt vast,
Thom

Bijlagen
25112011301.jpg
14112011288.jpg
14112011289.jpg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door deleted »

ThOM,

Welkom op het forum !

Enkele vraagjes ivm wat onduidelijkheden:

Is de hele rocket geïsoleerd ? Ik zie geen vlam uit je heatriser komen...
Kan je geen constructie (bell) over de wisselaar zetten ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Dutch John »

Thom, welkom,

Het lijkt alsof je een platenwisselaar direct aan het heet stoken bent? Die dingen zijn bedoeld om warmte tussen twee vloeistoffen te wisselen. Op deze manier heb je te weinig wisselvermogen en misschien stook je hem stuk.

Graag een schets van het stookdeel en riser. De rocket dient, zoals G terecht opmerkt, geheel geïsoleerd te zijn. Als warmtewisselaar zou ik een spiraal gebruiken, bijvoorbeeld van een oude heetwaterreiniger of stoomcleaner.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Th0M »

Hoi Gandalf,

Ik ben inderdaad onduidelijk geweest. Omdat ik nog in een testfase zit, heb ik alleen de pijp matig geisoleerd met glasvezel en omwikkeld met alu tape. De kachel zelf is helemaal niet geisoleerd. Ik weet dat dit de verbranding en het rendement te goede komt, maar op deze manier kan ik het eenvoudigst aanpassing doen.

Een bell over de WW is mischien wel een goed idee! Ik geloof niet dat er enorm veel warmte ontsnapt, maar als het 20% scheelt, is dat een heel behoorlijke toename!

Bedankt,
Thom
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door deleted »

Van wisselaars ken ik niet veel. Maar neem aan dat je het advies van Dj ter harte moet nemen !

Om testen te doen zou ik persoonlijk eerst een goed functionerernde rocket maken.
Pas daarna moet je testen doen om de warmte op water over te brengen.
Nu haal je de energie die in het hout zit er niet eens uit.

Ook denk ik dat het ontwerp van Holtere wel een simpel en goed concept is voor een huttub.
Al moet hij zijn heatriser ook nog isoleren voor een optimaal resultaat ...
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2049

Je feeder vind ik wel heel goed, dat zou ik zeker behouden !

G
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Th0M »

Hoi DJ,

Het is inderdaad zo dat ik de WW direct aan het stoken ben. Ik was van mening dat dit wel moest kunnen en ook aardig werkte. Ik komt nagenoeg geen warmte boven de wisselaar weg, en ik meende dat de hiite dus snel omgezet werd in het water.

De wisselaar heeft een oppervlakte van ongeveer 1m2. Als ik een koperbuis oid zou nemen van 15mm, zou ik 21 meter nodig hebben voor een gelijk oppervlakte. Wanneer het rendement van een spiraal veel hoger is, kan dit natuurlijk weer korter worden.

Is het ook een (slim) plan om de WW in een bak met een vloeistof te hangen? Die bak wordt dan vervolgens warm gestookt. (waarschijnlijk zal het oppervlakte van die bak niet groot genoeg kunnen zijn.

Hieronder een schetsje van de kachel. De bruine lijn rondom de pijp duidt een (dunne) isolatie aan.
Bijlagen
Schema Kachel.JPG
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Th0M »

Trouwens, ik heb mijn kachel concept gebaseerd op het volgende ontwerp:
http://www.apostol-engineering.com/#!water-heater (ere wie ere toekomt)
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Chicken Power »

Ha Thom,

Ook zeer welkom op dit forum! Zeker als je ook nog handig bent in de wereld van generatoren. Die onderneming waar je werkt begint met een H en eindigt op een t? Vroeger ons mooie Heemaf?

Maar goed, je mist even fors de boodschap van DJ. Warmte tap je inderdaad af via een wisselaar. Daar zijn meerdere uitvoeringen van. Ook niet onbelangrijk is van welk primair medium de warmte overgedragen moet worden naar het secundaire medium.

Jij hebt nu een platenwisselaar te pakken, en die is (in het algemeen) voor vloeistof/vloeistof overdracht. Dat gaat zo op het vuur niet echt lekker werken en inderdaad risico op lekkages.

Hier kun je beter een wisselaar van gespiraliseerde pijp hebben. Denk aan een rookgaszijdige WW uit een oude gasketel of geiser.

Afbeelding

Groet, Cp

Edit: kruisende posten en plaatje toegevoegd
Verwijderd.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Th0M »

Hoi CP,

Het is idd het vroegere HEEMAF => HOLEC! Leuk dat je het kent. Het is namelijk mijn taak om consultants en klanten ons concept te doen laten begrijpen. Er zijn er maar weinig die roterende UPS kennen.

Ik begreep uit de post van DJ dat de wisselaar waar ik de hand op heb weten te leggen niet ontwikkeld is voor het doel waar ik hem voor gebruik. Ik zal maar eens opzoek gaan naar een type dat hier wel voor is.

Ik ben tussen de werkzaamheden door ook de post van Holtere aan het doornemen.


Allen enorm bedankt voor de snelle en goede reacties!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door deleted »

Als je met (rook)wisselaars bovenop wil werken kan je de huidige rocket misschien in zijn geheel in een oliedrum zetten.
Goed rondom afvullen met vermiculiet.
Heel de vuurkamer én de heatriser. Enkel opening laten voor de vulklep en luchtaanvoer.

G
apostol.JPG
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Th0M »

Hoi Allen,

Ik begrijp dat mijn WW niet geschikt is voor het doel. Is een WW een CV ketel geschikt? Zoals deze via Marktplaats?
Warmte Wisselaar.JPG
Moeten de hete gassen door de wisselaar gedwongen worden? Zoals in onderstaande afbeelding? Ik neem aan dat er dan een bypass-klep in moet om het starten mogelijk te maken?
Schema Kachel 2.JPG
Een heel moeilijke vraag nu, wat is een theoretisch haalbaar vermogen op deze manier?

Dank u!
Thom
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door wouter a »

@ThOm,

Om te weten wel vermogen je er uit zou kunnen halen zul je eerst moeten weten wat je er in stopt.

Ik ga bij redelijk droog hout (>20% vocht) uit van 3,5 Kw aan energie per Kg.

Je moet er ook rekening mee houden dat je verbranding ook verlies kent (ongeïsoleerd zal je rendement nooit boven de 50% uitkomen). dus als je uitgaat van een rendement van 65% totaal (is niet veel voor een rocket, mits goed ontworpen), dan moet je voor die 20 Kw toch 20/3,5/0,65 = 8,8 Kg hout per uur er doorheen moeten jagen.

Je kunt er immers nooit meer uit halen dan je er in stopt.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door account verwijderd »

Thom,
Ik begrijp dat mijn WW niet geschikt is voor het doel. Is een WW een CV ketel geschikt? Zoals deze via Marktplaats?
Deze wisselaar gaat snel kapot (lek) als je per ongeluk even geen water erin hebt zitten.
Is totaal ongeschikt voor houtvuren.
Het idee van een spiraal is al beter, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden, wel meer dan 1.

Hij is deels hard gesoldeerd en niet echt hufter proof. Ook gaat ie in een poep en een scheet volzitten met roet en
is je rookgas doorlaat dan te weinig. De eerste stook zal ie het best aardig doen, maar je moet hem elke stook goed schoonmaken vanwege de roet.
De spaties tussen de lamellen zijn te klein.

Als je deze wisselaar gratis hebt, is het leuk om te proberen, anders niet doen.

Je kan nog beter een supergrote wokpan (met deksel en 2 aansluitingen) met afstand 20-30 mm op de heat riser zetten met aan de randen een metaalschild o.i.d., zie het topic van de rocket stove (peter vd berg)

Als je dan de wokpan niet gebruikt voor zwembad verwarming, dan zet je de spuikraan open en braadt je op je gemakkie het konijn van de buren in rode wijn saus in dezelfde wokpan, hihi.
Verwijderd
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door Th0M »

Hoi Allen,

Ben me nog steeds verder in de materie aan het verdiepen door topic hier en elders te lezen. In de tussentijd heb ik 2 andere wisselaars bedacht.

Optie 1, erg eenvoudige buizen wisselaar.
Optie 2, een spiraal wisselaar met een restrictor in het midden van de spiraal. Ik verwacht dat er nu meer gassen langs de wisselaar gaan en dat de verhitte kern zijn warmte afstraald.

Is 1 van deze opties een aardig idee?

Ik wil namelijk graag een compacte kachel houden en het waterdeel kunnen verwijderen als gewoon wat hout voor de lol verbrand wordt!

Groeten
Thom
WW opties.JPG
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout gestookte hottub, vermogen probleem

Bericht door pelletpower »

Hallo Th0m,
Jammer van van je compacte verhaal, niets simpeler dan je hout onder de hottub stoken.
Plaats reactie