diameter rookkanaal finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door Tim »

peterberg schreef:En met wat spitten heb ik ook de CE-conformiteit verklaring kunnen vinden. Lijkt mij duidelijk genoeg.
Peter,

Je weet wat men in de industrie van dergelijk CE documenten roept? Chinese Export :mrgreen:

Als jij bv voor de PB8 controleert of je ontwerp voldoet aan de eisen die er in EU aan dergelijke kachels worden gesteld en dit laat bevestigen door een officiële derde, mag je ook zo'n documentje opstellen. Heb je voor €100 ook een CE bij je kachel.

Voor installaties is dat veel moeilijker, maar een stuk kachelpijp? Ik denk trouwens dat het geen Chinees is, maar een oost Europeaan.

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door peterberg »

Tim schreef:Als jij bv voor de PB8 controleert of je ontwerp voldoet aan de eisen die er in EU aan dergelijke kachels worden gesteld en dit laat bevestigen door een officiële derde, mag je ook zo'n documentje opstellen. Heb je voor €100 ook een CE bij je kachel.
Hihihi... :D Was het maar waar, dan zou ik er serieus over denken om elk nieuw bedenksel te laten keuren. Maar je gaat nu iets te kort door de bocht, zo eenvoudig is het niet vanwege die officiële derde. Het normblad opvragen waar de testen in beschreven staan is niet gratis en kost al meer dan die €100. De test moet uitgevoerd worden door een instantie als TNO bijvoorbeeld, en kostte een jaar of 4 geleden €8500. Als ik me goed herinner was Rheinland Sud goedkoper, en kon het onder bepaalde omstandigheden ook ter plaatse uitvoeren. Let wel, voor elke afwijkende uitvoering een nieuwe test.
Wat de kosten nu zijn weet ik niet, maar ik veronderstel dat wouter a hier meer over weet. Wouter?

En Chinese Export? Ik weet er ook wel een paar, zoals "Hier Etaleert Men Afval" maar dat zegt nog niets over wat er werkelijk in de etalage staat. Dan kun je de EU ook de "Eenheids Uitverkoop" noemen, daar zijn we inmiddels toch mee bezig. :evil:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door frans »

gdelea schreef:ik meende in de europeese nen 1856 norm dat de fabriekant moet garanderen dat er geen brandbare materialen tegen de buis aankomen dit kan allen gegarandeerd worden als het kanaal omkokerd wordt,en ook verzekeringen zijn op de hoogte.
Europees :mrgreen:
Eigenlijk is het wachten op de verordening dat er een omkasting om een kachel verplicht word bij kachels die aan de buitenkant warmer kunnen worden dan 80 graden C.
Vroeger ontstond wel eens schoorsteenbrand omdat het wel voorkwam dat er houten balken door de schoorsteen heen liepen, men metselde daar gewoon omheen
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door Chicken Power »

:wink:
Verwijderd.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door wouter a »

@peterberg, over de keuring van kachels.

Je zit met het punt dat in verschillende landen verschillende eisen bestaan.

Wij laten onze kachels in Duitsland keuren volgens verschillende normeringen.

reken erop dat 1 keuring tussen de 8k en 12k kost, het totaal is dan afhankelijk van hoeveel verschillende certificaten je nodig hebt.

tevens moet er voor veel van die certificaten jaarlijks iemand controle uitoefenen, dit kost je ongeveer 3k per jaar per certificaat, plus kosten verblijf en reis.

mvg,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
aquaddict
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 nov 2011, 10:56
Locatie: Otegem

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door aquaddict »

Dus...niet omkokeren :?:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door peterberg »

aquaddict schreef:Dus...niet omkokeren :?:
Exact.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
aquaddict
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 nov 2011, 10:56
Locatie: Otegem

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door aquaddict »

als staal in contact komt met inox zou galvanische corrosie ontstaan

betekent dit dat een gietijzeren of stalen kachel de levensduur van een inox schouwkanaal kan verkorten?

bij dubbelwandige inox rookkanalen wordt bv ook de verbinding tussen rookkanaal en kachel bijna altijd met een stalen pijp gemaakt...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: diameter rookkanaal finoven

Bericht door peterberg »

aquaddict schreef:als staal in contact komt met inox zou galvanische corrosie ontstaan
betekent dit dat een gietijzeren of stalen kachel de levensduur van een inox schouwkanaal kan verkorten?
Nee, nee. Net andersom, de minst edele wordt opgevreten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie