Verder met mijn SZ brander.
Op stukhout brand het ding niet echt optimaal aangezien er aardig wat rook uit de schouw komt.
Of ik dat kan verbeteren? Geen idee. Ook bijvullen gaat niet zonder stank of rook, ook al zet ik de rookgas-fan op max.
Maar ja, dit is ook maar bedoeld om bij opstart bvb wat stukhout te branden, waarna normaal de pellets het overnemen.
Dit zou ik met mijn SZ kunnen overnemen (als ik wat meer inzicht in die brander krijg. Maar dat is voor later.
Héél belangrijk is bij het stoken van SZ dat de hoeveelheid juist gedoseerd is. Beter een paar gram per minuut te weinig dan te veel.
Anders begint dat vuurtje te rommelen en als het helemaal verkeerd loopt een pracht van een backfire knal uit de vul-opening.
Ook puur schuurstof is uit den boze (heb ik al mogen ondervinden, met wat minder haar tot gevolg

)
Maar met dit als achtergrond-informatie zijn we toch redelijk op weg om die stapelplaats vol zakken SZ te gebruiken als brandstof om CWW en CV water op te wekken.
Met de vorm van de verbrandingsruimte ben ik nog wat aan het experimenteren, want die oude mazoutbrander deed het eigenlijk stukken beter.
Dat ding stond na een tijdje roodgloeiend (was ook geen watermantel rond)
En wat moet je voorstellen bij die verbrandingsruimte? Wel...denk aan een oude metalen gieter waarbij de schenktuit dienst doet als aanvoer. Dan zit je al aardig in de buurt

.
Met deze nieuwe ketel loop ik toch tegen een paar problemen. De fan moet bijna continu draaien door het labyrint waar de rookgassen door moeten. Eens de schouw op temperatuur kan de fan af maar zakt ook het vermogen. Of dit genoeg is om het systeem op temperatuur te houden moet ik nog afwachten. De wormfeeder is nog niet aangesloten. Heb met de hand aan't vullen geweest (vandaar dat we nu rondlopen met iets minder haar

)
Ook de brandruimte zelf moet ik nog beter zien te krijgen. Bij die oude mazoutbrander zat er in die plaatstalen buis een soort van onbrandbaar zachtboard waar die vlam in blies, en dat had aan de bovenkant een kleinere diameter als opening. Dit heb ik nu in plaatstaal nagebouwd, maar denk dat het nog iets kleiner moet. En beter isoleren zodat het echt heet kan worden.
Ook weet ik niet of het een goed idee is om bovenop die branderruimte nog een stukje buis van bvb dia 100 of kleiner op te zetten.
De gensters gaven ook wat problemen, maar door er een soort van omgekeerde pan iets boven de vuurpot te zetten slaan de meeste gensters nu neer in de eigenlijke verbrandingsruimte van de ketel zelf. En niet meer richting labyrint wat vrij snel tot minder warmteoverdracht zorgde.
Ik zal eens een filmke moeten maken denk ik, want dat zegt meer dan al die tekst. Juist?