Haardhout kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Haardhout kopen

Bericht door rinchen »

Wat zijn jullie ervaringen met haardhout bestellen?

Ik wil bij http://www.haardhout.com gaan bestellen, maar heb nooit eerder haardhout besteld, nog ken ik anderen die dat doen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Haardhout kopen

Bericht door kockie »

Ik heb altijd het idee dat dat soort bedrijven er zijn voor "de luie openhaardstoker" Ik haal zelf m'n hout uit het bos, behalve stook- ook nog zaagplezier!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Haardhout kopen

Bericht door gdelea »

je kan daar zelfs oven gedroogd hout kopen, keurig opgestapeld geen troep, wel vrij duur vooral als je veel stookt.maar je weet zeker dat het droog is [als je oven gedroogd besteld].
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Haardhout kopen

Bericht door rinchen »

Dankje, kopen is nu voor mij praktischer i.v.m. tijdgebrek. De tijd die ik nu steek in de bouw van de Rocket Mass Heater moet ik er echt uitpersen en ik neem daar ook vrije dagen voor.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Haardhout kopen

Bericht door Albert van WdJ »

Zet eens een zoekwekker: http://www.zoekwekker.nl
Gebruik gewoon de zoekwoorden brandhout stookhout etc.

Er zit soms iets tussen de advertenties waar je blij van wordt.
En je krijg dagelijks alle nieuwe aanbiedingen.
Veilingkijker.nl kan ik je in deze ook aanraden.

Albert
Change, before you have to.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Haardhout kopen

Bericht door rinchen »

Albert van WdJ schreef:Zet eens een zoekwekker: http://www.zoekwekker.nl
Gebruik gewoon de zoekwoorden brandhout stookhout etc.

Er zit soms iets tussen de advertenties waar je blij van wordt.
En je krijg dagelijks alle nieuwe aanbiedingen.
Veilingkijker.nl kan ik je in deze ook aanraden.

Albert
Dank je voor de tips!
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Haardhout kopen

Bericht door gerard »

@Rinchen,

Koop het hout gewoon plaatselijk in en laat dit soort onzin handelaars haardhout.com vooral links liggen.
Het is in mijn ogen beslist niet ecologisch om stookhout te gaan drogen in een oven.....en waarvandaan wordt dit hout helemaal aangevoerd??
Hout moet gewoon aan de lucht gedroogd worden en heeft daar tijd voor nodig. Laat je geen poot uittrekken door voor kunstmatig gedroogd hout te kiezen.
Overigens zegt de kreet "ovengedroogd" mij net zo min iets als bv. "dermatologisch getest". Een zalfje kan wel heel slecht voor de huid zijn terwijl het dermatologisch getest is. Over de uitkomst van de test wordt namelijk niets verteld......

De door jou genoemde verkoper kraamt ook nog wat onzin uit op zijn website. Zo lees ik bv.:
Natuurlijk gedroogd berkenhout kleurt grijs en kan last hebben van geringe 'paddestoelengroei' door het zeer zuivere hout. Ovengedroogd is berkenhout zeer fraai. De mooie witte schors heeft de eigenschap dat het zeer makkelijk ontbrandt.....?????
Iets verder over eikenhout staat te lezen: Moet ideaal gezien 2-3 jaar drogen om de tannines er uit te krijgen..... Pure nonsense!

Koop zelf een houtvochtmeter, en probeer een handelaar te vinden bij je in de buurt. Vraag naar het vochtgehalte van het hout wat hij verkoopt, en controleer dat bij aflevering. Daartoe kloof je een paar willekeurige blokken en meet je het hout op de vers gekloofde vlakken. Dit moet kloppen met de beloofde vochtigheid. Koop als je het hout direct wilt stoken alleen hout met een vochtpercentage onder de 20%. Je kunt van te voren aangeven dat je het hout op vochtigheid zult controleren, een betrouwbare handelaar zal daar niets op tegen hebben. Bevalt het hout en de handelaar dan zul je mogelijk jaren zaken met elkaar doen.

groet,
Gerard
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Haardhout kopen

Bericht door rinchen »

Dankje Gerard,
Ik zal eens op zoek gaan, ik woon in Dordrecht. Als iemand nog een betrouwbare handelaar in de buurt weet...

Groeten
mensinga
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:54

Re: Haardhout kopen

Bericht door mensinga »

@gerard

Dat komt er wel heel ongenuanceerd uit.

Ik ben werkzaam bij haardhout.com, dus geheel subjectief.

Wat 'ovengedroogd' is wordt op de site heel duidelijk uitgelegd. Deze kwaliteit is met gewone droogmethodes niet haalbaar.
Ovendrogen is een proces waarbij zaag- en kloofafval gebruikt wordt. Ecologisch lijkt me.

Onzin en nonsense? De genoemde eigenschappen van berkenhout en eikenhout zit geen onzin bij.

Verder sluit ik me volledig aan bij de opmerking: 'zoek een handelaar die bij je past'.

Fijne winter!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Haardhout kopen

Bericht door kockie »

@Mensinga:

Heb je ook gegevens van vochtgehaltes na het afleveren? Hout wat in een oven goed gedroogd is, bevat een x percentage vocht. Neemt dat gehalte weer toe bij het buiten bewaren? (natuurlijk onder een afdak 8) )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Haardhout kopen

Bericht door gdelea »

het is zelfs zo dat oven gedroogd hout meer energie bevat als hout wat normaal droogt [ vooral als hout veel op de zon ligt]gaat er energie verloren.
beni007
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2011, 13:12

Re: Haardhout kopen

Bericht door beni007 »

@ Kockie,

Hout die in de droogoven heeft gedroogd (is dat nu brandhout of meubelhout, speelt gene rol), kan een bepaalde vochtigheidspercentage hebben die tussen de 6 en 18% ligt afhankelijk van hoe goed de droogoven werkt (en wat het weer is buiten). maar indien het hout zeer droog is stel 6-8% en je gaat die buiten stapelen onder een afdak in weer en wind dan zal die vrij snel terug naar een percentage gaan die 10% hoger ligt.

Hout uit een droogoven die men echt droog wil krijgen (onder 12%) dient men dan ook vocht vrij en verwarmd te stapelen.
geaclimatiseerd stapelen was de term :roll:
info: zagerij recht over de deur (so don't shoot the messenger ;))

mvg
beni
mensinga
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:54

Re: Haardhout kopen

Bericht door mensinga »

@gdelea

Dat is juist. Afhankelijk van de houtsoort (bij eik duurt het lang, naaldhout kort) gaat er energie verloren naarmate de tijd verstrijkt en omstandigheden dit versterken (zon, regen).

@kockie

Dit is mede afhankelijk van de omstandigheden. Ovengedroogd hout kan ook binnen bewaard worden.
Droog hout wordt maar zo niet weer vochtig, maar de luchtvochtigheid heeft hier wel z'n invloed op (buitenkant houtblok).
's-Ochtends en 's-avonds is de luchtvochtigheid vaak hoger dan overdag bijvoorbeeld.

In de winter zal het vochtgehalte met een paar procent toenemen, ook als het onder een afdak bewaard wordt.

@beni007

Helemaal juist. Overigens is het voor een goede verbranding niet wenselijk dat het hout droger dan 10% is. Kachels worden hierop niet gebouwd (volgens ervaren kachelfabrikanten).
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Haardhout kopen

Bericht door Chicken Power »

Hallo Mensinga (eigennamen beginnen trouwens met een hoofdletter),

Welkom hier, en uiteraard je goede recht om zaken te nuanceren.
mensinga schreef:Dat komt er wel heel ongenuanceerd uit.
Ik vindt dat best meevallen, heb het is een beetje na zitten pluizen, en ik kan geen onvertogen opmerking vinden.

Ben het zeker met Gerard eens, veel ronkende marketingtaal. Doet me denken aan die houtoven gebakken pizza´s.
mensinga schreef:Wat 'ovengedroogd' is wordt op de site heel duidelijk uitgelegd. Deze kwaliteit is met gewone droogmethodes niet haalbaar.
Die uitleg staat hier: http://www.haardhout.com/ovengedroogd-hout-i-11.html
Wat opvalt is dat daar weer elders gesproken wordt over de kiln dry oven, dat hier weer niet is. Geen foto te zien van zo´n droogkamer, kan dus veel duidelijker.

Hier wat algemene informatie over het binnen deze site nog niet besproken ovenfenomeen “kiln”:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kiln
mensinga schreef:Ovendrogen is een proces waarbij zaag- en kloofafval gebruikt wordt. Ecologisch lijkt me.
Helaas, in de ecologie ga je uit van de Trias Energetica, dat komt er op neer dat je van dat zaag- en kloofafval ook pellets kunt maken voor directe woningverwarming.

Dit materiaal aanwenden om snel hout te drogen is dus van de zotte en vergt meer aanplant dan kap om de CO2 balans neutraal te houden.
mensinga schreef:Onzin en nonsense? De genoemde eigenschappen van berkenhout en eikenhout zit geen onzin bij.
Helaas. Er wordt even vergeten bij berken, dat schors net het meest ongelukkige deel is bij verbranding. En ik ben zeer benieuwd hoe je tannine laat verdwijnen, dat spul verdampt echt niet. Uitlogen in water is de enige mogelijkheid.

Zaak is dat je zo droog mogelijk hout hebt, waarbij er de minste kans is op condensatie waar de taninnes in neer kunnen slaan.

Grappig is wel weer dat verderop in de uitleg staat, dat eiken niet ovengedroogd wordt wegens het corrosieve karakter om dat het de droogovens aantast…

Ook valt het me op dat er behoorlijk proactief onderscheid gemaakt wordt tussen een vochtmeter van 50 euro en een van 500…

Wel, en dan te bedenken dat het ovengedroogde hout een zelfde vochtpercentage (20 %) heeft als goed natuurgedroogd hout, zie ik buiten het afdoden van ongedierte geen voordeel. Dat het hout schimmelvrij is acht ik ook onmogelijk.

Het bezorgconcept is natuurlijk ideaal voor diegenen die niet over een eigen bron beschikken, dat is absoluut een uitkomst die hout stoken voor meer mensen toegankelijker maakt!


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Haardhout kopen

Bericht door Chicken Power »

@ Kockie, het is uiteraard een aan klimatologische veranderingen onderhevig proces, maar het vochtpercentage zal ergens rond de 20% hangen. Men past goed op om dit (% bij aflevering) niet in de verkoopspecs te vermelden.

@Gdelea:
gdelea schreef:het is zelfs zo dat oven gedroogd hout meer energie bevat als hout wat normaal droogt [ vooral als hout veel op de zon ligt]gaat er energie verloren.
Kun je dat systeem is nader uitleggen, ik neem aan dat je met deze opmerking niet bedoeld dat de stookwaarde toeneemt door het lagere vochtpercentage? Als hout echt significant stookwaarde verliest is het gewoon aan het verrotten.

@Beni: Met het timmerhout wil ik dat graag geloven, maar dit brandhout is ca 20% vocht. Dat zie ik niet heel snel stijgen naar 30% bij gewoon goede opslag.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie