Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Wat betreft de condens in de warmtewisselaar: Ik wil geen condenserende wisselaar maar wel een opvangbak van waaruit een en ander kan verdampen. Het doorspoelen van die zooi via het riool stuit me echt tegen de borst (tot iemand me overtuigt dat het echt geen kwaad kan)
Idee was dat als je toch een dergelijk voorziening maakt dat het reinigen een stuk makkelijker wordt. Je moet het toch schoon maken en waar laat je dan de troep die uit de wisselaar komt?
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Die as verdwijnt wel degelijk door de schouw! Dus denken dat een 177 voor minder as zorgt? Hoe heviger je vuur, en zeker in je naverbrander, hoe meer er van die "vliegas" door je schoorsteen gaat. Dat "probleem" (om het zo maar te noemen) is vele malen sterker bij mijn SZ brander. Simpelweg omdat er een deel stof als brandstof gevoed/gebruikt wordt. Dit wordt wel min of meer samengeperst voor het de brandruimte in gaat. Maar je kan aan de vlam zien dat er toch nog aardig wat gensters richting riser gaan. Wat wil zeggen dat ze, indien fijn genoeg, gewoon door de wisselaar de schouw in verdwijnen
Ja, dat was ook een beetje mijn idee :( Hoe meer aangeblazen des te meer stof dus.
Wanneer gaat er iemand fijnstof meten als onderdeel van een verbrandingstest :geek: Of kan dat geen kwaad?
Wat is eigenlijk de opbrengst aan as per kg. hout misschien gemeten bij verschillende temperaturen? Ben benieuwd!
Als dekselafdichting gebruik ik een ovenrubber die aan de waterzijdige zijde kant gemonteerd is; word niet veel warmer dan het water in de wisselaar.

Gasdicht en gemakkelijk te openen :wink:
Das wel een hele goeie :D Even verder denken: Een ring of pakking van siliconenrubber kun je makkelijk zelf gieten in een houten malletje! Er is ook hittebestendige sliconenrubber, kun je zelfs lood ingieten.

Overigens hebben we geen enkel probleem met condens. Dat is gemakkelijk te vermijden door tijdens het aanmaken een luchtovermaat te gebruiken. Als de watertemp van 60 graden bereikt is kan die weer op stand "normaal". Je moet je kachel altijd leren kennen!

Grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Holtere,
het rendement wat is gemeten door Peter is dat het rendement alleen van de kachel? Ik zoek namelijk naar rendementsgegevens voor een RBB met een warmtewisselaar. Of iets vergelijkbaars. Heb je een idee van het rendement van jouw wisselaar?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door frans »

holtere schreef: Ja, dat was ook een beetje mijn idee :( Hoe meer aangeblazen des te meer stof dus.
Wanneer gaat er iemand fijnstof meten als onderdeel van een verbrandingstest :geek: Of kan dat geen kwaad?
Wat is eigenlijk de opbrengst aan as per kg. hout misschien gemeten bij verschillende temperaturen? Ben benieuwd
Misschien heb je hier wat aan. http://heatkit.com/research/lopezq.htm
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

het rendement wat is gemeten door Peter is dat het rendement alleen van de kachel? Ik zoek namelijk naar rendementsgegevens voor een RBB met een warmtewisselaar. Of iets vergelijkbaars. Heb je een idee van het rendement van jouw wisselaar?
Nee, de rendementsmeting was inclusief de "bell"- warmtewisselaar.
De bell leverde 4 tot 5 Kw. De huidige vlampijpwisselaar mèt deksel geeft zeker 10 tot 12 Kw. Dan moet hij wel schoon zijn :mrgreen: Anders loopt het terug! Let wel, het is een systeem met 125 mm. systemsize en geen 150 zoals de 177-rocket die meestal gebruikt wordt! Afgas max 120 graden! Met een vuile wisselaar loopt die op naar max 170 graden :twisted:
Wat meer cijfers: De doorlaatopening is 265 cm2 dus tweemaal de systemsize en het totale oppervlak voor de warmteoverdracht is 1,5 m2
De volgende wisselaar zou ik dus nog wel wat meer oppervlak geven om vervuiling op te kunnen compenseren.

Overigens meet ik de temperatuur wel in de pijp en niet met een thermometer op de pijp! Als je op de pijp meet zit je gauw 50 graden lager!
Grz,
Holtere
Laatst gewijzigd door holtere op 15 jan 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Misschien heb je hier wat aan. http://heatkit.com/research/lopezq.htm
Oeps, moet ik eerst eens op studeren :oops:
Bedankt Frans!

Grz, Holtere
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Tegenwoordig zitten we wat ruimer in de tijd en ik had een aantal ideeën die ik kwijt wilde in een nieuw kacheltje. Ditmaal niet met spul dat er nog lag maar nu meer om de ideeën zonder compromissen uit te voeren.
De kern zal een batch rocket 137 van Peter van den Berg worden vanwege de onovertroffen eigenschappen. Een massakachel met rocket zie je vaker, is wel leuk, maar niet voor hier in huis, we hebben de warmte ook elders nodig. Een houtcv moet het worden :mrgreen:
De eerste stap was de warmtewisselaars in elkaar zetten. Het draadje viewtopic.php?f=3&t=4746 heeft daarvoor een mooi zetje gegeven. Erik (Marini) heeft super werk geleverd voor de tekening, Bedankt!
Hierbij wat plaatjes hoe die in elkaar gezet zijn. De tussenschotten verspringen om de waterstroom ook zijwaarts te sturen en aan de onderzijde steken de pijpen uit i.v.m. afdruipen bij onverhoopt condenseren. Alles in rvs 1,5 mm.


grz,
Holtere
Bijlagen
DSCN2801 (Medium).JPG
DSCN2803 (Medium).JPG
DSCN2804 (Medium).JPG
DSCN2805 (Medium).JPG
DSCN2806 (Medium).JPG
Laatst gewijzigd door holtere op 27 nov 2015, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

heul mooi!
groet!

Ritsaert
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door jobplas »

Heel gaaf dat je zelf zo'n warmtewisselaar maakt! Begrijp ik het goed dat de rookgassen door de buizen stromen?
Dan las je dus de "bak" volledig waterdicht, zodat daar het water doorstroomt?

Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen, zal dit topic zeker volgen!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door WernerDeJong »

Dat ziet er mooi uit!

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Sputnik »

_0_ Heel mooi :D :D

Zie uit naar nieuwe foto's, dit is the real deal.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Dank voor de reacties!

Weer een stapje verder deze week:
De warmtewisselaars met de vlampijpen en het onderstel met aslade.
Bijlagen
DSCN2866 (Medium).JPG
DSCN2870 (Medium).JPG
DSCN2865 (Medium).JPG
DSCN2864 (Medium).JPG
DSCN2869 (Medium).JPG
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Johndc »

Mooi werk! Hoedje af! (maar we zijn dit eigenlijk gewoon van jou hé :wink: )
Zorg dat je nooit hoger gaat in waterdruk dan 1,5 Bar. Als de boel op temp. is verhoogd die druk nog een beetje dus zou ik persoonlijk koud afvullen tot 1,2 Bar. Anders gaat je wisselaar "smoelen" trekken vrees ik.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Dank John. Van dichtbij zijn die lasnaadjes echt niet zo mooi hoor :roll:

De warmtewisselaars komt geen druk op. Voor mezelf ben ik mordicus tegen druksystemen in houtkachels. Een ander moet dat maar zelf weten. Hier zit een open systeem en dat werkt zonder mankeren 8)
Overigens de wisselaars trekken al smoelen. Ik was natuurlijk zo zeikerig om maar 1,5 mm plaat te gebruiken voor de wisselaars en ja hoor, de boel is flink gaan vervormen bij het doorlassen van de dwarsschotjes. Dikker 2,5 of zo, was al veel beter geweest!
De boel zag er eerst nog veel rampzaliger uit, de bulten en deuken allemaal heel onregelmatig. ik heb er druk op gezet (ong. 1, 5 bar) om de waterdichtheid te testen en toen kwamen all deuken naar buiten en werd het er eigenlijk wat netter op :fff
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Dutch John »

Allemaal herkenbaar.... Net werk, Holtere! Laat je het condenswater wegdampen? Mijn ervaring is als je het in een "warme" omgeving opvangt, het na verloop van tijd weer wegdampt. Je hebt mijn condens/asbak onder de wisselaar gezien. Even eraf klikken en de bak kan elders geleegd worden, terwijl je de buizen van onderaf kunt raggen. Al is dit na een half jaar gebruik nog niet nodig gebleken.

Hoe heb je het wisselvermogen bepaald?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie