Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door pelletpower »

Mooi werk!
Heb je post van vorige week gemist. Netjes!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

@ DJ,

Het is inderdaad de bedoeling om de condenseergrens op te zoeken. De vlampijpen hebben afdruiprandjes en de bak onderin mag wel als lekbak beschouwd worden. Zou mooi zijn als de boel weer gaat verdampen!
Het wisseloppervlak is groot: 3,5 m2. De binnenzijden van de warmtewisselaar zitten naar de brandhaard toe, ook nog eens 1,7 m2.
Het idee erachter is dat het niet te groot kan zijn omdat de temperatuur van het retourwater bepaalt hoe hoog de afgastemperatuur gaat zijn. Ik speel nog met het idee om de laddomat te vervangen door een regelbaar Heymeierventiel maar dat is voor later.
Een andere overweging om zo "bovenmaats" te gaan is dat vervuiling van de wisselaar niet of nauwelijks meer een rol speelt. Ook een vuile wisselaar kan de temp doorgeven en de doorgang blijft groot genoeg voor rookgassen te laten passeren.

Nog een plaatje hoe de wisselaars geplaatst gaan worden. De batchrocket wordt dan gesandwiched :mrgreen: :mrgreen:
Bijlagen
DSCN2872 (Medium).JPG
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

Kijk, er is overgedacht, mooi ontwerp, zeker het idee om de core warmte af te laten geven.
Mag ik nog om 1 gunst vragen :roll: zou je op het bovenste vlak aan de onderzijde hiervan een extra cv aansluiting willen geven, je wisselt nu door de hele wisselaar heen; dus met een vaste temperatuur en een grote flow.
Als je alleen de bovenzijde langzaam spoelt en de gelaagdheid in tact houd is daar nog winst te halen.

Hier is er alleen flow over de bovenzijde van de wisselaar, in 2/3 is er geen stroming en ook niet nodig; het hete water gaat vanzelf naar boven.
Wat nog een issue zou kunnen zijn is de hoek van de bovenkant ivm uitloop en kookgeluiden.

Suc6 met de bouw.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

@ Fikkie stoken:
Hier is er alleen flow over de bovenzijde van de wisselaar, in 2/3 is er geen stroming en ook niet nodig; het hete water gaat vanzelf naar boven.
Je bedoelt dat er, met een hoger geplaatste inlaat alleen flow is in de bovenzijde?
Kun je de voordelen wat nader duiden hiervan? In mijn beleving levert dat niet zoveel op omdat je met de wisselaar alleen maar warmte wilt onttrekken aan de rookgassen en wel snel mogelijk? Zoveel mogelijk tegenstroom i.v.m. maximale delta-T van water en rookgas.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

holtere schreef:Je bedoelt dat er, met een hoger geplaatste inlaat alleen flow is in de bovenzijde?
Precies, daar komen de hete gassen binnen en heeft de wisselaar het meeste te verduren en loop je kans dat er daar geen flow genoeg is; er kookgeluiden hoorbaar worden omdat er plaatsen zijn waar het water niet beweegt, de uitloop is het beste als de bovenzijde van de wisselaar schuin zou zijn.
holtere schreef:Kun je de voordelen wat nader duiden hiervan? In mijn beleving levert dat niet zoveel op omdat je met de wisselaar alleen maar warmte wilt onttrekken aan de rookgassen en wel snel mogelijk? Zoveel mogelijk tegenstroom i.v.m. maximale delta-T van water en rookgas
Het is niet noodzakelijk natuurlijk; maar in mijn na-geschakelde wisselaar is er totaal geen flow; ik tap alleen van de bovenzijde warmte af; de onderkant blijft dus altijd redelijk koel, vandaar erg lage rookgastemperaturen.
Bij jou gezien de constructie kan het een korte tijd winst opleveren en dus meer energie opleveren, voordat het naar de vogeltjes gaat.

Tegenstroom zal met lucht water niet heel veel uitmaken, de snelheid van de gassen vertragen in de wisselaar omdat ze afkoelen en krimpen.
(Ik neem aan dat je downdraft door de wisselaar gaat)

Maak hem gewoon zoals jij dat in gedachten hebt, maar je zou het in een later stadium dan kunnen uittesten als je nog zin hebt :mrgreen: .
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Johndc »

Het is niet noodzakelijk natuurlijk; maar in mijn na-geschakelde wisselaar is er totaal geen flow; ik tap alleen van de bovenzijde warmte af; de onderkant blijft dus altijd redelijk koel, vandaar erg lage rookgastemperaturen.
En hier ben ik dan weer niet echt mee...waar blijf je dat "koel" water halen als er totaal geen flow is? Er moet toch ergens water (koelmiddel) vandaan gehaald worden.

Hier is een WW achter de 177 geschakeld in downdraft. Die werkt (meestal) op het TS principe, enkel als het té heet begint te worden (boven de 105°) gaat er een pomp draaien en enkel de SWW boiler krijgt dan warmer water. Zo wordt de warmte snel verdeeld over de WW, leidingen en SWW boiler en duurt het toch weer even eer er boven de 80° gemeten kan worden. Dit bij een gesloten systeem.
Vroeger was het hier ook een open systeem, maar vond dit enkel maar nadelig. Een extra pomp die voortdurend moest pompen. Een platen WW die ook verliezen heeft, en dus mee zorgt voor meer verbruik van brandstof.
Nu dus gesloten én meestal werkend op ThermoSyphon. Een pomp minder en zuinigere stook voor hetzelfde comfort.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

Johndc schreef:
Het is niet noodzakelijk natuurlijk; maar in mijn na-geschakelde wisselaar is er totaal geen flow; ik tap alleen van de bovenzijde warmte af; de onderkant blijft dus altijd redelijk koel, vandaar erg lage rookgastemperaturen.
En hier ben ik dan weer niet echt mee...waar blijf je dat "koel" water halen als er totaal geen flow is? Er moet toch ergens water (koelmiddel) vandaan gehaald worden.
Dat is het verschil in installatie, het bovenste hete water van de warmtewisselaar gaat bij warmtevraag in het cv circuit en direct via thermosifon naar de Sww boiler boven.
De cv aanvoer zit dus boven in het vat en de retour cv zit 35 cm lager dit ivm een warmtewisselaar(ivm retourtemperatuur hoger in het vat)de stroming is langzaam om zo de gelaagdheid in tact te houden.
De onderzijde staat dicht en laad dus van bovenaf en is daardoor zo koud mogelijk.
Bij geen afname en volle Sww stop de brander om af te wachten voor een nieuwe start.
Maar ik maak dus gebruik van de gelaagdheid van de warmtewisselaar, alleen de bovenste 40 cm zijn dan 75 graden; daaronder aan het eind van de dag max 50 graden.
Tenzij er een paar gaan douchen, het koude water koelt dan eerst de wisselaar beneden en gaat dan opgewarmd de Sww boiler in, bijkomend voordeel is dat de afgas temperatuur weer meer afkoelt.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat dit winst kan zijn en dat je langer een koude onderkant houdt.
En met een condenserende wisselaar is er ook geen mengventiel nodig, in deze situatie zal het in het begin condenseren en later verdampen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

@ Fikkie stoken,

Ja, is een duidelijk verhaal! Die hogere inlaat houd ik zeker in het achterhoofd en die kan op elk later moment zo er aan gelast worden. Die plek is vrij aan de buitenzijde van de kachel. Eerst zo even stoken!
Condenserend stoken wil ik zeker wel gaan proberen. De kachel is er geschikt voor en ik ga nog een plug in de bodem lassen als afvoer mocht de verdamping te weinig zijn. Eigenlijk geen flauw benul wat er aan condens uit gaat komen?
Er kan zo'n 8 liter onderin de bak voordat het water de asla uit loopt :wink:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Holtere,
Ik begrijp niet waarom je wil condenseren om het vervolgens weer te verdampen. Ik snap dat je daarmee op een lagere afgastemperatuur komt. Maar waarom zet je het condenseren niet helemaal door, het metaal wordt nu toch aangetast door het condensaat. Het afvoeren van het condensaat is dan een kleine klus.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Ik begrijp niet waarom je wil condenseren om het vervolgens weer te verdampen. Ik snap dat je daarmee op een lagere afgastemperatuur komt. Maar waarom zet je het condenseren niet helemaal door, het metaal wordt nu toch aangetast door het condensaat.
In eerste instantie zit de kachel op een laddomat aangesloten zodat het retourwater en daarmee de kachel boven de condensatiegrens zit. Echter, dat condenseren is iets waarmee je met zo'n grote warmtewisselaar rekening moet houden. De constructie en het materiaal (rvs) is zo dat dat ook rustig mag gebeuren zonder dat er schade ontstaat. De verwachting is dat er bij het opstarten condenswater in de bak komt te staan en dat het condensaat in een later stadium, bij een warme kachel, gewoon mee de schoorsteen in verdampt.
Evengoed wil ik wel gaan proberen de rookgassen helemaal te laten condenseren. Geen idee hoeveel water er achter blijft, geen idee of de schoorsteen dat wel trekt, geen idee of dat het rendeert. Het is voor mij ook maar de lol van het proberen en leren :D :D
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

holtere schreef:In eerste instantie zit de kachel op een laddomat aangesloten zodat het retourwater en daarmee de kachel boven de condensatiegrens zit.
Dat is in dit geval totaal niet nodig.
Holtere de meesterlasser schreef:De verwachting is dat er bij het opstarten condenswater in de bak komt te staan en dat het condensaat in een later stadium, bij een warme kachel, gewoon mee de schoorsteen in verdampt.
Precies, niet meer niet minder.

Ik neem aan dat je de buffer die je op zolder hebt staan gaat opwarmen, die is dan in het winterseizoen altijd nog op temperatuur; zodat er van lang condenseren, weinig of niets van komt. Bij aangevoerd water van 45~50 is er niets meer wat condenseert; iets hoger zal het verdampen en afgevoerd worden aan de vogeltjes en daar condenseert het uiteindelijk ook;dat word een wolk en valt weer neer ergens anders en geeft zure regen :wink: Bij elke verbranding komt er vocht vrij.
Bij een compleet koud systeem zal er hooguit een paar liter ontstaan, daarna alleen bij de opstart en hooguit een halve liter.
Het enigste voordeel is, dat de lage afgas temperatuur winst geeft en benut word in het water en dat er geen dure mengventielen meer nodig zijn.
Dat opeten van condenswater is meer een bangmakertje, het gebeurt wel maar zodanig langzaam, en zeker als het maar even vochtig blijft en weer verdampt.
Met rvs gaat dat zo langzaam dat jij 125 jaar moet worden.Ook staat de kachel in de kamer; zet maar een schoteltje water neer, verdampt vanzelf.
Hier zat een deksel van gegalvaniseerd 1,5 mm ijzerplaat; heeft 3,5 jaar,dagelijks in het condensaat gezeten en het hele jaar een natte boel en die heb ik onlangs moeten vervangen door een trespa exemplaar en nog zodanig dat er alleen putcorrosie zichtbaar was.

Die Laddomat kan dus op MP. :lol: .

Ga je nog een opstart klep maken of heb je trek voldoende ?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Je ervaringen klinken goed en we zullen het gaan beleven 8)

Een bypass...ja, natuurlijk wel aan gedacht, kan ook gemakkelijk later nog toegevoegd worden. Dacht eerst maar eens zonder proberen :roll: :roll:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Het zal met redelijk dik RVS inderdaad wel meevallen. Maar waarom dan niet stevig condenseren zonder dat het verdampt? Of heb je dan te weinig trek?
groet!

Ritsaert
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

ritsaert snijder schreef: Maar waarom dan niet stevig condenseren zonder dat het verdampt? Of heb je dan te weinig trek?
Dat behoort zeker tot de problemen betreffend de trek, geen temperatuur in de schoorsteen geen gasafvoer en bij het bijvullen lekker hoesten, dan adem je dat in en gaat het stinken in huis :lol: .

Betreffend condenseren; ik denk niet dat het bij deze installatie mogelijk is; pas bij een erg grote buffer , veel vloerverwarming op erg lage temperatuur zal dat lange tijd kunnen.
Maar wat hebben we aan water van minder dan 45~60 graden; niets.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

fikkie stoken schreef: Maar wat hebben we aan water van minder dan 45~60 graden; niets.
Ik heb een aanvoer van 24 graden en een retour van 20, dus dat water is welkom.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie