Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Vervolg:

@Gandalf: daarvoor is het nog te warm volgens de huisgenoten :evil: :evil: :evil:
Bijlagen
aanzicht bovenkant met 8 hoekige riser van silicium-carbid plaat. In verstek gezaagd en verlijmd met moviset. Vandaar gaat het verder met rvs-pijp.
aanzicht bovenkant met 8 hoekige riser van silicium-carbid plaat. In verstek gezaagd en verlijmd met moviset. Vandaar gaat het verder met rvs-pijp.
Tussenstuk met schoorsteenaansluiting en openingen voor de reiniging. Isolatie bovenzijde kachel. Verwarrend: het ronde gat in de deksel van de kachel is natuurlijk 8-hoekig gemaakt!
Tussenstuk met schoorsteenaansluiting en openingen voor de reiniging. Isolatie bovenzijde kachel. Verwarrend: het ronde gat in de deksel van de kachel is natuurlijk 8-hoekig gemaakt!
De isolatie is afgedekt met een stalen plaat. Een tweede bus kan omhoog geschoven en houdt de isolatie op z'n plaats (reep superwool) naar de rest van de riser en de warmtewisselaar.
De isolatie is afgedekt met een stalen plaat. Een tweede bus kan omhoog geschoven en houdt de isolatie op z'n plaats (reep superwool) naar de rest van de riser en de warmtewisselaar.
Een inkijkje in de 8-hoekige riser. om en om zijn de delen wat korter gehouden en de riser rust op de silicium-carbidplaat bovenin de kachel.
Een inkijkje in de 8-hoekige riser. om en om zijn de delen wat korter gehouden en de riser rust op de silicium-carbidplaat bovenin de kachel.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Zo, De laatste plaatjes:

Grz,
Holtere
Bijlagen
08.JPG
07(Large).JPG
04.JPG
03(Large).JPG
05 .JPG
02(Large).JPG
01(Large).JPG
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Dit schitterend ontwerp is intussen te ver weggezakt in de forumonderwerpen.

Holtere,

Hoe staat het met de kachel ?
Wat zijn de ervaringen met de warmtewisselaar ?

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Hallo Gandalf,

Das wel een volle punter omhoog kun je wel zeggen :lol:

Ja, de nieuwe wisselaar werkt echt veel beter. Ik denk dat de capaciteit misschien wel 10 tot 12 Kw is tegenover de vorige ong. 5 Kw.
De afgas is met een schone wisselaar tussen 80 en max 135 graden!
De wisselaar is nu 85 liter inhoud en binnen 20 minuten warm en blijft dat ook urenlang. Water blijkt wel een heel prettig opslagmedium te zijn. Temp regelen (dus kamertemperatuur) met een retourventiel zou dit echt een toppertje maken. bv. met flinke koude naar 85 graden met zacht weer naar 60.
Een en ander werkt nu al een paar maanden prima maar weer, moet ik bekennen, blijkt dat het schoonhouden toch echt niet functioneert met die getordeerde lamellen. De bedoeling was om ze door die ovale openingen te draaien met de hand. Echter door aanslag gaan ze vastzitten. Een keer wat smoren of wat natter hout en het is zover.
Ik ben nog aan het broeden hoe dat beter kan.

Grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Holtere,
ik vind het een sublieme wisselaar en een heel goed resultaat! Dit doet vermoeden dat er toch een hoog rendement zou kunnen worden gehaald met een zelfbouw houtkachel en een zelfbouw wisselaar.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Het rendement van deze kachel was met de vorige wisselaar al 88% volgens een meting van Peter. Ben er zeker van dat het nu aanmerkelijk beter is! Er zijn wel mogelijkheden om verder te verbeteren: Het verbrandingsdeel vervangen door een Batch-rocket van Peter :geek: Dat is het eenvoudige deel.
Maar eerst moet ik de wijze van de vlampijpreiniging helder voor de geest hebben :?

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Tim »

Holtere,

Zou je dat nog echt nodig hebben met een motor als batch rocket?

Tim
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Een batch-rocket eronder zal zeker schelen. Die brandt echt wel beter dan dit geval. Evengoed gaat er geen edelgas door de schoorsteen en is het een kwestie van tijd dat je aan reiniging toekomt. De kachel staat bovendien ook nog in je huiskamer.
Het moet gemakkelijk gaan zonder slopen en zonder een zooitje te maken anders stel je het klusje uit en kost het veel rendement!
Volgens mij ziet een droomkacheltje (huiskamer-hout-cv) er nu zo uit:
Als brandkamer: een batchrocket (waarschijnlijk een maat kleiner dan de 177)
Een vlampijpwisselaar: rond de 100 liter, mogelijkheid van condens opvang voor ongelukjes, veel oppervlak naar huiskamer met regelbare manteltemperatuur d.m.v. een regelventiel i.p.v. een Laddomat.
Een op en top reinigingsmogelijkheid zodat je rendement op peil blijft minimaal gedurende het stookseizoen!

Dat laatste is nu de uitdaging :?

Oja, moet er natuurlijk ook een beetje leuk en stoer uitzien 8)

Grz,
Holtere
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

We stoken nu al een tijd met deze kachel. Wat opvalt is dat we vele malen meer as hebben dan voorheen. Eerst eenmaal per anderhalve week leegscheppen, nu zeker tweemaal tot driemaal per week een 5 liter emmer met mooie fijne as. we stoken vier kruiwagens per week, hout met schors, geen pallets.
De vorige uitvoering had een frontbeluchting en daardoor werd het vuur flink aangeblazen. Sinds de ombouw hebben we de beluchting van opzij. Het vuurtje brandt nu veel rustiger en gaat pas laaien bij de uitgang van de brandkamer waar ook de secundaire beluchting zit. De kachel brandt wel krijtwit van binnen en er is ook totaal geen rook te zien behalve natuurlijk met bijgooien en opstarten. De kachel brandt dus wel schoon of tenminste redelijk schoon.
Mijn veronderstelling is nu dat het merendeel van de as bij een aangeblazen vuurtje door de schoorsteen verdwijnt. Zo dus ook bij een super-schoon brandende rocket! Zou het zo kunnen zijn dat deze manier van stoken veel fijnstof in de atmosfeer poeft of zit het anders in elkaar? Fijnstof uitstoot is nooit door leden gemeten nog onderwerp van discussie maar zit er wel aan te komen als norm voor "goedgekeurde" kacheltjes?

Grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Holtere,
Bij mijn 177 merk ik dat de hitte zort voor minder as. In de bell vind ik veel minder as.

Als je in de nieuwe opzet toch een condens voorziening gaat maken en je sluit deze aan op het riool dan kun je toch schoonmaken met water en een rager?
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Bij mijn 177 merk ik dat de hitte zort voor minder as. In de bell vind ik veel minder as.
Ik twijfel daar dus over! Het lijkt er op dat de as gewoon door de schoorsteen naar buiten gaat als fijnstof! Dat vind je ook niet terug als as in de bell.
De echte hitte van de batchrocket ontstaat pas achter de ruimte waar de as zich bevindt en dat kan dus niet de reden zijn :?
Misschien verbrandt de as wel in de riser maar wie het zeker weet mag het zeggen :fff As is bijzonder fijn en zal niet gauw neerslaan.

Wat betreft de condens in de warmtewisselaar: Ik wil geen condenserende wisselaar maar wel een opvangbak van waaruit een en ander kan verdampen. Het doorspoelen van die zooi via het riool stuit me echt tegen de borst (tot iemand me overtuigt dat het echt geen kwaad kan)

Grz,
Holtere
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Johndc »

Die as verdwijnt wel degelijk door de schouw! Dus denken dat een 177 voor minder as zorgt? Hoe heviger je vuur, en zeker in je naverbrander, hoe meer er van die "vliegas" door je schoorsteen gaat. Dat "probleem" (om het zo maar te noemen) is vele malen sterker bij mijn SZ brander. Simpelweg omdat er een deel stof als brandstof gevoed/gebruikt wordt. Dit wordt wel min of meer samengeperst voor het de brandruimte in gaat. Maar je kan aan de vlam zien dat er toch nog aardig wat gensters richting riser gaan. Wat wil zeggen dat ze, indien fijn genoeg, gewoon door de wisselaar de schouw in verdwijnen. Op windstille dagen heb ik al fijne as op mijn auto's gevonden dus dat zegt genoeg denk ik.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

Johndc schreef: Op windstille dagen heb ik al fijne as op mijn auto's gevonden dus dat zegt genoeg denk ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wasstraat :lol:
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

Hallo Holtere,

Als dekselafdichting gebruik ik een ovenrubber die aan de waterzijdige zijde kant gemonteerd is; word niet veel warmer dan het water in de wisselaar.

Gasdicht en gemakkelijk te openen :wink:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Blijft het as niet achter vanuit het laatste gedeelte van de stook: de afkoeling? Terwijl tijdens de volle stook er nauwelijks as ontstaat?
Plaats reactie