Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Van de week zijn de turbulatoren geplaatst!
Toch maar niet te moeilijk gedaan en kettingen gebruikt. Het gaat er alleen maar om dat de luchtstroom door de vlampijpen niet meer laminair is. Het resultaat liegt er niet om want de afgas is nu zo'n beetje gelijk aan de invoertemp van het retourwater, zo'n 60 - 80 graden. Ook met flink stoken dus 8)
De lagere trek van de schoorsteen is geen enkel probleem! Bij het opstoken vormt zich er wel een plasje condenswater maar dat verdwijnt zodra de boel op temperatuur is.
Die kettingen blijven wel :lol:
Bijlagen
DSCN3256 (Medium).JPG
DSCN3259 (Medium).JPG
DSCN3257 (Medium).JPG
DSCN3275 (Medium).JPG
DSCN3274 (Medium).JPG
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Retourtemperatuur van 60 tot 80 graden???
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

De rookgassen zijn 60-80 graden. Het mengventiel heeft een 72 graden patroon.
Je kunt dus stellen dat de warmte volledig onttrokken is aan de rookgassen, je kunt immers niet lager afgassen dan de temperatuur van je retourwater.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Okee, ik snap m.
Ik dacht dat het de temp van de retour van je buffer was.
Ik denk dat je dan nog wel een lagere temperatuur patroon kan installeren.
Van bijv 60 graden. Dan gaat je rendement naar de cv omhoog en naar de ruimte omlaag.
Wel wat meer afstoot op je wisselaar...
Borrelt je wisselaar nog?
Is dat op te lossen met een temperatuur geschakelde pomp (ter ondersteuning)?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Borrelt je wisselaar nog?
Is dat op te lossen met een temperatuur geschakelde pomp (ter ondersteuning)?
Ik wist niet dat ik een probleem had, vertel eens?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Hans Kraayeveld zei:
Update...
Ik ben toch een beetje geschrokken van de reacties hier en binnen mijn familie dat het maximale rendement van een houtblok naar de cv niet veel is. (het klinkt inderdaad niet als veel in de oren)
Tijdens de laatste stooksessies lag dit op 25%.
Ik heb zodoende een borstel gelast om mijn wisselaar schoon te maken voor het eerst sinds een paar maanden in gebruik stelling.
Ook heb ik een dubbele aluminium deur gemaakt. Ik had dit al bij mijn vorige kachel en dit werkt ontzettend goed.
De verbrandingskamer wordt nog heter en de ruit brandt helemaal schoon (echt schoon!)
Alleen is het oppassen dat er geen houtblok tegen de ruit valt, want dan heb je invreting.
Bij het borstelen merkte ik dat ik onderaan in de buizen, de meeste "aangroei" heb. Ook de middelste pijpen zijn het ergst.
Dit komt waarschijnlijk doordat de schoorsteen aan de middelste het hardste zuigt en de meeste rook daar doorheen gaat.
Hier de foto's...
Ik heb gemeten over een paar stooksessies waarbij ik gewacht hebt tot de watermeter minimaal 10 min gestopt was met draaien.
Ik kwam elke keer rond de 41% uit!
Ik heb weer puur met azobeblokken gestookt, waarbij de blokken van 17 bij 17 bij 20 a 30 centimeter (draglineschotformaat) in 4 stukken gekloofd zijn. Dus 4 blokken van 8,5 bij 8,5 bij 20-30 cm. Dit was elke keer mijn vulling in de kachel (tegelijk).
Dat weegt ongeveer 6 a 7 kilo per vulbeurt.
Met mijn klep regel ik de trek (die sinds het vegen van mijn "heatpipes" veel beter is) zodoende dat de afgassen rond de 150 graden zijn.
Ik zou wel heel graag willen vergelijken met andere mensen die op dit forum zitten om een beetje een beeld te krijgen of mijn zelfbouw kachel het een beetje goed doet...
Vandaag, na wat opstartperikelen de eerste vermogensmeting waterzijdig gedaan aan de nieuwe kachel volgens de methode èn met een arduino van Hans Kraayeveld. De resultaten zijn zichtbaar op de foto: 67%. De brandstof was beuken van bijna anderhalf jaar oud. Zuurstoftoevoer volgens voorschrift van Peter, rond de 25 cm2, schoorsteentemp is rond de 65 graden geweest. Het rendement van 67% was nog enigzins aan het oplopen maar geeft een goed beeld over de stookperiode. De kachel is warm gestart en we stoppen ook warm. Nu was de meting gedurende ongeveer 4 uur. Ik ga natuurlijk wat meer metingen doen later. Dit viel niet tegen maar dat had ik ook niet verwacht :mrgreen:
Bijlagen
DSCN3301 (Medium).JPG
Charly54
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2016, 20:50

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Charly54 »

Hello holtere

What is it the rendement @67% ? The power is Nice 19.8kwh is like good boiler :-)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Wow dat is wel heel goed...!
Daar heb ik geen andere woorden voor...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Wat is je nominale kW ongeveer naar de cv?
En je max?
Heb je ook een foto van je opstelling?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

holtere schreef:
Met stoken nu is dat verschil in buffertemperatuur goed te merken. Net eigenlijk of je 50 graden door je cv stuurt of 80. Het is ook te zien aan de afgastemperatuur, zo'n beetje 80 graden met een koude buffer tot 120 graden als het bufferwater 85 graden is. Dan is het ook langzaam aan tijd om te stoppen met stoken want de boel gaat dan vreemde borrelgeluiden maken.
Zou je dat nu weer willen vermijden dan is het wellicht een optie om over te gaan op een systeem onder druk i.p.v. drukloos zoals we hier gebruiken. Onder druk stijgt kooktemperatuur aanzienlijk wat de mogelijkheid geeft om de buffer met hogere temperaturen te laden èn om de kachel met meer geweld te laten branden. Dat verschil is aanzienlijk. Met een druk van zo'n 2,5 bar kun je al richting 130 graden! Een overdrukventiel opent pas op 3 bar!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Charly54 schreef:Hello holtere

What is it the rendement @67% ? The power is Nice 19.8kwh is like good boiler :-)
Rendement is the percentage of the caloric woodburning value (wood with around 20% water) what is given to the heat exchanger...
So wood burning at highest efficiency is 100%
Wood burning in rocket 177 is around 95%
Wood burning in rocket 177 minus heat output to room minus some efficiency is 67%
So heat to room is around 28%.
And heat output to boiler 67%
Lost heat around 5%

Is that right holtere?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Rendement is the percentage of the caloric woodburning value (wood with around 20% water) what is given to the heat exchanger...
So wood burning at highest efficiency is 100%
Wood burning in rocket 177 is around 95%
Wood burning in rocket 177 minus heat output to room minus some efficiency is 67%
So heat to room is around 28%.
And heat output to boiler 67%
Lost heat around 5%

Is that right holtere?
Ik ga er wel van uit dat dit zo'n beetje klopt.
Het is een eerste meting trouwens... kan best nog hoger òf lager uitvallen als er wat gespeeld wordt met de instellingen!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Het is een eerste meting trouwens... kan best nog hoger òf lager uitvallen als er wat gespeeld wordt met de instellingen!
Was wat zwak uitgedrukt!
De meting van gisteren in beeld. :fff
Overigens was er ook dit keer nog geen einde aan het oplopen van het rendement maar het was tijd om naar bed te gaan!
Bijlagen
DSCN3304 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door peterberg »

Goed hee! Holtere, ik ben trots op je.

Ik ben doende algemene documentatie samen te stellen over de batch box met voorbeelden en toepassingen. Ik zou graag jouw zelfbouw opnemen met naam en toenaam, tekeningen en beschrijving. Alles komt online te staan in Nederlands en Engels. Je ontwerp is dan ook meteen open source maar ik denk dat je daar wel tegen kan. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Ik ben doende algemene documentatie samen te stellen over de batch box met voorbeelden en toepassingen. Ik zou graag jouw zelfbouw opnemen met naam en toenaam, tekeningen en beschrijving. Alles komt online te staan in Nederlands en Engels. Je ontwerp is dan ook meteen open source maar ik denk dat je daar wel tegen kan. :mrgreen:
Daar kan ik zeker wel tegen en ik zal daar graag aan meewerken! Leuk 8)
Plaats reactie