Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Chicken Power »

Ik meende van de week hier even een ander schema gezien te hebben, met minder pompen en water via platenwisselaar naar de gasketel in serie.

Ik had toen even geen tijd om te beantwoorden, of heb ik dat nou gedroomd?

Groet, Cp
Verwijderd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Ik denk weleens dat ik daar alleen last van heb... Weer gerustgesteld.
Zo kan die dus gemaakt worden?

Als het kacheltje inderdaad zoveel waterzijdig op gaat brengen als Michel denkt dan komt er wellicht een buffer bij :D

Groet,
Holtere
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

Als dat waar zou zijn zou ik een klein gaatje in de lucht springen! Dat is meer dan waar ik op hoop.
Ik beloof geen koe met gouden hoorns, maar je houdt veel energie binnen ten gunste voor je waterzijdig gedeelte, met name door de vuurvaste stenen die werken als isolator.
Daarbij komt dat omdat ik ook zo'n kachel stook weet dat het ding heel erg heet kan en mag worden, daar is ie voor gebouwd. Het is geen soft stokertje maar een hufter proof model.
De praktijk heeft deze kachel al bewezen, het is aan jouw om het nogmaals te bevestigen.

Ik zie verder geen bijzonderheden bij het schema op het primair drukloze gedeelte.
Wel vindt ik een noodkoeiling als radiator overbodig bij drukloze systemen, werkt niet.
Laat maar koken die handel, er gebeurt toch niets, max. 100 graden bij 0 bar, wat dan nog?
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Chicken Power »

Holtere, dat laatste schema is idd prima, maar ben ik nou gek of het met een andere tekening aan het verwarren?

Concrete vraag, stond er eerst een andere tekening?

Orde van vermogen schat ik ook wel op tussen de 6 en 12 kW.

@ Michel, Er gebeurt idd niks ergs als het gaat koken, maar met wat meer leidinglengte, kunnen de stoombellen onder luide knallen weer imploderen. Dat kan mensen beangstigen, en is met deze “noodkoeling” prima opgelost.


Groet, Cp
Verwijderd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Dank je Michel voor je reactie!

Geen radiator? Maakt het alleen maar simpeler en goedloper! Ik laat nog even weg als CP het goed vindt.

De eerste tijd kan ik helaas alleen nog maar zonder water stoken en zal het dus wel wat rustiger aan moeten doen. Snel aan de slag met de buffer dan zal ik zeker de gegevens posten!

Overigens heb ik voor de liefhebber nog drie emmertjes klei-vermiculietmengsel staan, CP?

Oja, het andere schema was zeker niet van mij CP!
Grz,
Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Ik verwacht dat hij het beter doet mét dan zonder water in de mantel.

Om de gassen vlotter te laten dalen is het beter om die (water) koeling te hebben.

Michel heeft een ongeïsoleerde enkelwandige stolp erop. Die kan ook makkelijker warmte aan de ruimte afgeven.

Heb je geen oud SWW boiler om mee te testen ?


G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

holtere schreef:Vraag me nog even af of ik de riserpijp nog zal omwikkelen met een dun laagje vuurvast vilt? Zou dat nog wat brengen?
Bij nader inzien: zeker.
Alle isolatie die je nog kan toevoegen rond de heatriser is meegenomen. (tweede buis gevuld met perliet of vermiculiet errond ?

Als je wil proefstoken zonder bell, moet er in elk geval isolatie rond de heatriser.

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

De kachel brandt!
De trek is nu geen enkel probleem, ook bij het aanmaken trok de boel voldoende om snel op gang te komen.

@ Gandalf: Een tweede pijp om de riser is wel een heel mooie oplossing. Blijft die mooi heet t.o.v. de dalende en afkoelende rookgassen. Gaan we doen! :)

Als jullie een tingeltje horen bij het filmpje dan zijn dat waarschijnlijk de stalen strips die in de bell gelast zitten voor de warmteoverdracht. Ze zullen wel niet overal even vast zitten....
De volgende stap is het aanleggen van de leidingen. Wil nu wel snel weten wat ie waterzijdig doet.

Hoe kan ik een .avi toevoegen? ik wil graag weten wat jullie van de vlammetjes vinden?

Groet,
Holtere
Bijlagen
Kachel 213.jpg
Kachel 212.jpg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Filmpje op youtube plaatsen.
De link voor fora kan je bij youtube copiëren. Is dan meestal zoiets: 7IuCnh0iiw8

Hier plaats je dit stuk code ipv de 3 sterretjes (en een vierkanthaakje vooraan zetten ipv het eerste * !)
*youtube]***[/youtube]

G

edit: Wat is de binnendiameter van de heatriser momenteel ?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Hierissiedan 8)

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

edit: Wat is de binnendiameter van de heatriser momenteel ?
De riser is 127 mm. diameter 2mm. rvs
Ik heb vanmiddag even de riserpijp verlengd, naar beneden, de kachel in zal ik maar zeggen. Dan komt de pijp tot bijna tussen de twee luchtpijpen voor de secundaire licht. Verlengstukje er weer uit gehaald.
Het leek net alsof de kachel minder brandde? Moet wel zeggen dat ik met rotzooi aan het stoken was en dat geeft natuurlijk een vertekend beeld. Moet er nog eens goed voor gaan zitten!

Grz,
Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

holtere schreef:
edit: Wat is de binnendiameter van de heatriser momenteel ?
De riser is 127 mm. diameter 2mm. rvs
Ik heb vanmiddag even de riserpijp verlengd, naar beneden, de kachel in zal ik maar zeggen. Dan komt de pijp tot bijna tussen de twee luchtpijpen voor de secundaire licht. Verlengstukje er weer uit gehaald.
Het leek net alsof de kachel minder brandde? Moet wel zeggen dat ik met rotzooi aan het stoken was en dat geeft natuurlijk een vertekend beeld. Moet er nog eens goed voor gaan zitten!

Grz,
Holtere
Zo'n verlenging naar beneden, daar heeft DJ een concept mee. Weet niet precies hoe het zit, maar denk dat je dan heel erg naar beneden moet. Tot een 12-15 cm boven de stookvloer.

Misschien kan je ook testen met een buis erin. 100mm. Al blijft er niet zoveel over voor isolatie.
Weet ook niet hoeveel werk je eraan hebt om telkens open te maken en zaken te veranderen?

Mooi filmpje ! Hoe is de rook die uit de schoorsteen komt ?

G
edit 12-15 cm ipv 7 cm. 7cm is te weinig.
edit2: Kan de warme lucht die momenteel in de dubbele wand zit (ipv water) bovenaan weg ?
fireball
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2011, 08:18

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fireball »

Zeer mooie houtkachel
Geeft deze ook veel uitstoot ?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Ik heb vanmorgen het verlengstuk van de riserpijp er weer ingezet. Vandaag is even zo stoken.
De kachel geeft echt veel warmte daar ben ik al wel achter en door zijn gewicht blijft ie ook nog urenlang afgeven.
Verder kan ik er nog niet al teveel over zeggen als dat het allemaal wel super gaat. Eerst meer ervaring opdoen met stoken.
CP schreef ergens dat hij een klep in de schoorsteen een goede zaak is (wel zuurstof maar minder trek) en die raad heb ik opgevolgd. Het is nu spelen met instellingen en verschillende soorten hout en ook eens buiten kijken naar de rook.
Meten naar uitstoot heb ik geen spullen voor, nog verstand van....

@ Gandalf: De openingen naar het watergedeelte staan inderdaad open. Je brandt je tengels aan die luchtstroom! 8)

Groet,
Holtere
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door wouter a »

@holtere,

De kachel brand op zich wel mooi, alleen lijken mij de vlammen nu een beetje rood.

Dit duidt er m.i. op dat je te kort zuurstof hebt voor volledige verbranding.

Dit kun je voorkomen door iets minder lucht van onder te geven en meer van boven (secundair), ik denk dat je nog redelijk wat extra vermogen kan pakken door die laatste gassen alsnog te verbranden.

mvg.
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie