Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Aan de ene kant moet ik je gelijk geven.

Metaal heeft inderdaad zijn problemen en deze los je op met materialen die hogere temperaturen makkelijk aankunnen.
Ik had nooit gedacht dat ik een rocket 177, gemaakt van cuon (1600 graden), met 3cm keramisch wol (1200 graden) moet bekleden om het staal of rvs heel te houden. :idea:
Ik zoek dan wel de grens op met een turbo, maar ja, ergens is staal wel supergeleidend, anders zou ik gemakkelijk een turbo op een stalen kachel kunnen zetten zonder
dat de kachel roodgloeidend wordt.
Tja ... iedere gek heeft zijn gebrek !
Jij verdiept je tenminste wel in isolatie technieken etc. respect.
Qua filosoof begrijp ik je soms niet, maar ik heb ook niet het vermogen om mij in het parlement te begeven.
Peter Berg schreef:
Zijn we het eens?
Ik zwijg ook. :mrgreen:
Peter heeft meestal gelijk, ik heb Peter nog nooit kunnen betrappen op een fout.
Verwijderd
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

En Holtere,kwam kwam jij nu uit het Noorden??
Deze draad is wel van begin van het jaar,maar gaat vast verder
Nah, van onder Nijmweegeh.
Ja, draadje wordt zeker weer opgepikt! Er is weer flink denkwerk verricht en ik ben volop spullekes aan het verzamelen.
Bovendien een nieuw lasapparaat gekocht (270A Tig :evil: ) maar moet nog wel (veel) oefenen......
Ik voeg een tekeningetje toe dat je kunt openen met sketchup (gratis te downloaden)
Er was eerst nog een wat ander idee maar het wordt een soort combinatie van een bell met een vlampijpwisselaar.
Ik werk in de metaal,dus wie weet kan ik je nog ergens mee helpen.......
wow...kijk uit wat je zegt :mrgreen:

Grz,
Holtere

Hellup Kockie, het bestandje is te groot :? (1335 kb)
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door stompie76 »

Bovendien een nieuw lasapparaat gekocht (270A Tig ) maar moet nog wel (veel) oefenen......
Ik voeg een tekeningetje toe dat je kunt openen met sketchup (gratis te downloaden)
Goed bezig Holtere.
Tig lassen is zeker oefenen.Maar wel erg mooi lassen,zonder spetters enzo :D
Had gelezen dat je de Holtere 1 (zonder tientallen vermelding :D )met elektrode had gelast.
Dan is dit wel andere koek als je niet dagelijks aan het lassen bent.
Succes ermee,je bent handig genoeg zoals ik gelezen heb :mrgreen:

Ik kom uit Emmeloord,dus is nog wel even weg Nijmegen.
Maar goed,mijn oog is ophetzelfde systeem gevallen als dat van jou.
Heb je de collectoren al besteld en geplaatst??
Ben zeer benieuwd.

Ps:tekening is in paint heel mooi te verkleinen.Optie??

Groet Ferdinand
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door kockie »

Hier is ie dan!
Warmtewisselaar.skp
(1.3 MiB) 319 keer gedownload
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Holtere,

Interessant voorstel.
Hoe hoog is het de bedoeling dat de Riser er ingeschoven wordt ?

En wat komt er nog onder ? (Ik mis de rookgasafvoer)

Waarom scheid je de watergekoelde top van de rest van de wisselaar ?
Om als deksel te kunnen functioneren ?
Maar hoe krijg je de drie verbindingsstukken losschroefbaar en toch waterdicht ?
Bestaan daar speciale koppelingen voor ?

En misschien een klein nadeel, maar juist op de overgang tussen deksel en vlampijpwisselaar zit een stukje zonder waterkoeling. Kan dat niet vervormen/ vast gaan zitten ?

G
Warmtewisselaardoorsnede.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Gandald,

Het was me al eerder opgevallen dat je geweldige vorderingen maakt met autosketch 8)
Dank voor deze mooie doorsnede!

Ja, het behoeft wat toelichting.
De riser komt tot bovenste rand van de vlampijp mèt isolatie er omheen en de rookgas zit dwars, net er onder. Er komt een soort verbindingsring tussen de kachel en de wisselaar met de schoorsteenpijp. Zie oudere tekeningen.
De losse dubbelwandige kap zit met die u-vormige pijpjes verbonden met de vlampijp (wat glaskoord ertussen). Ik wil er gewoon vlakke pijpkoppelingen voor gebruiken met een pakkingring. Geen druk dus geen lekken.

Uitgangspunten:
- bouwen met de rotzooi die ik heb :mrgreen:
- meer vermogen aftappen waterzijdig
- geen hete oppervlakken (mocht niet van een meneer hier op het forum :twisted: )
- goed te reinigen en dat is zo wel te doen, ge komt overal goed bij (met wat sleutelen)
- Die pet gaat echt niet klemmen als die watergekoeld is!

Grz,
Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Wordt weer leerrijk !

Heb je een berekening gemaakt voor de lengte/aantal/doorsnede van de vlampijpen ?
Ben ik wel geïnteresseerd in.

Als je de Riser tot boven laat komen wordt de expansieruimte dan niet wat te krap ?

G
NB Ik gebruik geen autosketch. Gewoon dat gratis programma dat Peterberg hier eens gepost heeft. Sketchup.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Ja, bedoel natuurlijk sketchup, net als het bestandje dat ik gepost heb :oops:

De riser is 125 mm, de vlampijpen stuks 10 x 63 mm en dat is bijna 2,5 maal de oppervlakte dus van de riser.
De ruimte boven de riser dacht ik zo'n 15 cm hoog te gaan maken.
Dit was eigenlijk de simpelste oplossing die ik kon bedenken om de boel schoon te kunnen houden :?
Ik probeer het allemaal wel zo klein en compact mogelijk te houden en dat maakt warmte afvangen wat lastig.
Vergeleken met de huidige bell ga ik het warmteoverdragende oppervlak ruim verdubbelen.
Voor de opbrengst betekent dat 25 procent meer oppervlakte kamerzijdig (de wisselaar is groter in diameter en wat hoger) en 110 procent meer oppervlakte waterzijdig. Die leverde zeer grof gemeten 4-5 kw en gaat nu hopelijk richting 10 kw. Lijkt mij weer een mooie verbetering.
Van die slingers in de vlampijpen lijkt me ook mooi maar nog geen idee hoe ik die zou kunnen fabrieken :?

Grz,
Holtere

Onder de gedachte koppelingen om de deksel met de vlampijpwisselaar te verbinden
Eerste wijziging:
Toch maar wat aan gepoetst :fff
Bijlagen
fittingen-koppeling.jpg
fittingen-koppeling.jpg (2.79 KiB) 4257 keer bekeken
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

holtere schreef: Onder de gedachte koppelingen om de deksel met de vlampijpwisselaar te verbinden
Beste Holtere, Ik heb jouw draadje compleet gelezen en ook complimenten naar jou toe, handig mannetje.
Vuurvaste stenen is opgeslagen.

Zo nu genoeg veren toch? :lol:


Ik heb bij de doorvoer, huid doorvoeren genomen uit de scheepvaart, zijn ook in rvs te krijgen(je last toch rvs met je tig)
Buis erdoor en aflassen, dan kun je de draad gebruiken voor afknelling.https://www.google.nl/search?hl=en&q=hu ... 0AWO2IGwAQ

Groeten Lars
Bijlagen
huid doorvoer.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Zo nu genoeg veren toch?
Ja dank u, maar ik verkeer hier in goed gezelschap :lol:

Overigens de steentjes houden zich nog voortreffelijk behalve op de plaats waar je het hout erin gooit! Daar zet ik de volgende keer toch wat hardere stenen. Vooral als de kachel goed warm is wil men hier nog weleens gaan gooien :roll:

Dank voor de tip van de huiddoorvoeren!

Grz,
Holtere
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

Beste Holtere

Hoe is het met de vuurvaste stenen.

Welke verhouding gebruik jij met klei en vermuciliet?

Graag Uw bevindingen

Groeten Lars
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

@ Fikkie Stoken,

Eerst even de steentjes dan:
Het is wit-bakkende steengoedklei (kan meestal de hoogste temp aan) met grove chamotte.
Ik heb de klei gemengd met 10 gewichtsprocent vermiculite. Gebakken op 1100 graden.
De krimp was zo'n 6-7 procent (heb je meteen een voegje), soortelijk gewicht 1,4.
Tips: Je moet wel malletjes maken en daar eventueel papier inleggen om te lossen. Langzaam drogen en iemand zo gek krijgen om voor je te bakken.
Maak niet van die vormdelen in grote stukken maar deel ze logisch op zodat de boel niet scheef trekt. Tijdens het drogen regelmatig draaien voor een gelijkmatige krimp. Veel vocht is veel krimp!
Je kunt de klei net als brood uitrollen / dubbelvouwen en dan langzaamaan vocht en vermiculiet toevoegen


Grz,
Holtere
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

Okay,gaan we proberen, bedankt.

groeten Lars
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Het heeft wat voeten in aarde gehad maar hier dan toch een (foto) verslagje van de rebuild van onze kachel:
Afgelopen week in gebruik genomen 8)

Belangrijkste dingen om aan te pakken: betere verbranding en meer opbrengst zowel kamer als cv-zijdig. Bovendien ook een gemakkelijkere reiniging van de warmtewisselaar die bij de vorige uitvoering bijna onmogelijk bleek!

De verbrandingsruimte is voorzien van een nieuwe voering van chamottesteen. De zelfgemaakte stenen hadden teveel te lijden van het gooien met hout. Bovendien is de stookruimte aanzienlijk verkleind. De stookruimte is nu rechthoekig in de ronde ketel. De tussenruimte wordt gebruikt voor primaire luchttoevoer die nu mooi opzij aangevoerd kan worden.
Ook is de stookruimte verlaagd en is er een "zoldertje" in gekomen. De hoop is dat daar naverbranding gaat plaatsvinden....

Ook hier een feuilleton-uitvoering naar DJ-model :)
Grz,
Holtere
Bijlagen
Primaire lucht komt van de onderste vlindersluiting via een rvs-6 x 4 cm profiel onder in de holle ruimte.
Primaire lucht komt van de onderste vlindersluiting via een rvs-6 x 4 cm profiel onder in de holle ruimte.
Ruimte tussen de stenen gelaten voor de luchttoevoer
Ruimte tussen de stenen gelaten voor de luchttoevoer
11.JPG
De bovenste vlindersluiting geeft secundaire lucht dat via 6 x 4 profielen opwarmt en naar achter in de kachel gaat. Via spleetvormige opening toegevoegd aan de rookgassen.<br />De stenen mantel is natuurlijk doorgemetseld tot aan de rand van de ketel.
De bovenste vlindersluiting geeft secundaire lucht dat via 6 x 4 profielen opwarmt en naar achter in de kachel gaat. Via spleetvormige opening toegevoegd aan de rookgassen.
De stenen mantel is natuurlijk doorgemetseld tot aan de rand van de ketel.
De gele krabbels geven aan dat daar een afdekplaat zit die de stookruimte afsluit. De plaat is van silicium-carbid. De plaat laat de maanvormige opening vrij.
De gele krabbels geven aan dat daar een afdekplaat zit die de stookruimte afsluit. De plaat is van silicium-carbid. De plaat laat de maanvormige opening vrij.
Boven deze ruimte zit de deksel van de kachel met de oude, zelfgemaakte steentjes. Het idee (en hoop) was dat er in deze ruimte een naverbranding zou ontstaan.
Boven deze ruimte zit de deksel van de kachel met de oude, zelfgemaakte steentjes. Het idee (en hoop) was dat er in deze ruimte een naverbranding zou ontstaan.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Holtere,

Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen.
Kijk ook erg uit naar de prestaties van de warmtewisselaar !

G
Plaats reactie