Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door peterberg »

holtere schreef:Ja, ik heb een beetje de oppervlakte van de luchttoevoer uitgerekend die we gebruikt hebben tijdens de test. Met 35 mm. pijp kom je dan tekort en 42 klinkt dan al beter! (met een spleetgrootte van 50 - 70%)
Hou de spleet op 50%, 70% is al te veel, uiteraard per stuk. De toevoer aan de kachel voor die buizen kan dan weer de helft van de spleet zijn. Dus is de verhouding inlaat:buis:spleet = 2,5:10:5. Dit is een goeie maat om te beginnen, je hebt dan nog de variatie van de inlaat.
holtere schreef:Is er zoiets als een tabel voor de luchtmaat in cm2?
Nee helaas, die is er niet. Dat hangt ook nauw samen met waar de lucht precies toegevoerd wordt en of die ook kan toenemen als de verbranding toeneemt. Die buizen doen dat laatste heel goed omdat ze zelf heter worden, dan gaan ze progressief meer lucht aantrekken door het temperatuur verschil tussen onder- en bovenbuis.
holtere schreef:De pijp recht over de bodem leggen lijkt me wat minder i.v.m. het afkoelende effect van de pijp?
Geen idee, ik heb er nooit op die manier over gedacht. Maar je zou gelijk kunnen hebben.
holtere schreef:De wijziging van de luchttoevoer is echt een eitje, niet echt veel werk. De nieuwe bell maken kan gebeuren terwijl deze ingebruik is maar de stenen vervangen is andere koek :?
Zou het ovaliseren al voldoende zijn (dikte varieren van 4,5 nu aan de voor en achterkant, de zijkanten opdikken naar 10 cm)?
Ik denk zelf dat het nog verder moet, anders heb je vrij veel korter hout nodig om de vuurkamer een beetje gevuld te krijgen. Als je het bruikbare volume (waar het hout ligt) terug kan brengen met 10 cm links en rechts (dus 14,5 cm totaal links en rechts op het wijdste punt) heb je een goeie kans dat het een stuk beter gaat.

En voordat ik het vergeet, de beluchting buizen zouden eigenlijk tegen de wand aan moeten liggen om turbulentie erboven te krijgen. Als ze te ver van de wand af liggen dan kan er gemakkelijk allerlei brandbaars achterlangs gaan die geen verse lucht meekrijgt.

En als je de kachel toch gaat openmaken, isoleer die heat riser! Later begreep ik pas waarom het ding in het begin wel helder wilde branden maar eenmaal op temperatuur ging het minder goed. Dat ligt aan het kleinere verschil in temp tussen de binnenkant van de riser en er omheen. Dan neemt de interne "drive" van het ding af en vraag je je af of er een duif in de schoorsteen zit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

peterberg schreef:En als je de kachel toch gaat openmaken, isoleer die heat riser! Later begreep ik pas waarom het ding in het begin wel helder wilde branden maar eenmaal op temperatuur ging het minder goed. Dat ligt aan het kleinere verschil in temp tussen de binnenkant van de riser en er omheen. Dan neemt de interne "drive" van het ding af en vraag je je af of er een duif in de schoorsteen zit.
En Peter wat denk je van de bovenkant van de vuurkamer die gelijktijdig bodem van de bell is ?
Die warmt de pas afgekoelde gassen terug fors op en werkt de ideale stroming dus ook tegen.
Daar zou ik ook zeker isolatie plaatsen.

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

peterberg schreef:
En als je de kachel toch gaat openmaken, isoleer die heat riser! Later begreep ik pas waarom het ding in het begin wel helder wilde branden maar eenmaal op temperatuur ging het minder goed. Dat ligt aan het kleinere verschil in temp tussen de binnenkant van de riser en er omheen. Dan neemt de interne "drive" van het ding af en vraag je je af of er een duif in de schoorsteen zit.
Het was ook geen best begin van de stook.
Normaal gesproken is de "interne drive" van een exotherme reactie al voldoende om het proces verder op te hitsen, deze bleef duidelijk lang op zich wachten.
En Peter wat denk je van de bovenkant van de vuurkamer die gelijktijdig bodem van de bell is ?
Die warmt de pas afgekoelde gassen terug fors op en werkt de ideale stroming dus ook tegen.
Daar zou ik ook zeker isolatie plaatsen.
Dat is ook een punt van aandacht.
Er kan een voordeel aan kleven dat de gassen niet te snel stromen, maar dat voordeel geniet je o.a. bij een een wisselaar die weinig overdracht energie heeft.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 17 jan 2012, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Michel, Jij hebt een gelijkaardige kachel staan. Zonder watermantel, maar dat maakt niet dadelijk uit voor de kwaliteit van de stook. Heb je aan aan jouw kachel al metingen gedaan ?

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

Nee nog geen metingen aan gedaan.

Hij kan wel het stuckwerk van de muur laten springen, maar als de secundaire lucht toevoer niet aanwezig is, dan heeft het voor mij geen zin om er uberhaupt een Tiesto aan te hangen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:En Peter wat denk je van de bovenkant van de vuurkamer die gelijktijdig bodem van de bell is? Die warmt de pas afgekoelde gassen terug fors op en werkt de ideale stroming dus ook tegen. Daar zou ik ook zeker isolatie plaatsen.
Als jij ooit zo'n kachel gaat bouwen dan kun je dat zeker doen. :mrgreen:

In theorie warmen de langs stromende gassen op aan de bovenkant van de vuurkamer. Tenminste, als de deltaT voldoende groot is en ik heb mijn twijfels of daarvan gesproken kan worden. Maar alla, wat niet gemeten is kunnen we ook niet aantonen.
Maar warmte overdracht heeft ook oppervlakte nodig, en die is niet in ruime mate aanwezig. De doorsnede van de "bell" is maar iets meer dan 30 cm, daar gaat de riser pijp nog vanaf. Dan blijft er niet meer over dan een ring van 30 cm doorsnede en een breedte van 8,5 cm, dat komt neer op 574 cm2, of een vierkant met zijden van 24 cm. Geen schokkende cijfers, in ieder geval niet vergeleken met de oppervlakte van het watervoerende deel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

peterberg schreef:Als jij ooit zo'n kachel gaat bouwen dan kun je dat zeker doen. :mrgreen:
Eerlijk ik zou het niet kunnen. Heb nog nooit een lasapparaat in m'n handen gehad !


Laat ons zeggen dat ik de gek speel en de vragen stel ...

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

peterberg schreef:
Gandalf schreef:Geen schokkende cijfers, in ieder geval niet vergeleken met de oppervlakte van het watervoerende deel.
Neen. Maar alles bestaat dan nog eens uit supergeleidend materiaal (metaal)
Wat wil zeggen dat ook de hele buitenkant van de vuurhaard meegekoeld wordt door de WW-bell indien er geen isolatie-onderbreking tussen zit.
Toch iets heel anders dan bij de trage stenen massa-kachels, waar contactoppervlakte inderdaad al snel de grootste verliesfactor is.
Ik verwacht dat bij een metalen kachel hetzelfde effect zoals de snelle opwarming optreedt voor de koelcapaciteit.(ook zo snel)



G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

@ Gandalf,

In stookruimte-bovenzijde zit een steenmantel maar ook de bell heeft onderin een laag stenen. Weliswaar gedacht i.v.m. condens maar werkt ook isolerend. Het verhaal is echter wel duidelijk: extra-warmte onderin de bell door het ontbreken van isolering òf vanuit de riser òf vanuit de bovenzijde kachel helpt allemaal niet en zorgt misschien wel voor een koppeltje duiven :mrgreen:

@Peter,
inlaat:buis:spleet = 2,5:10:5. Dit is een goeie maat om te beginnen, je hebt dan nog de variatie van de inlaat.
Ik ben wat aan het meten geweest en als ik me niet vergis hadden we tijdens de test ong. 10 cm2 inlaat aan de secundaire / window-washer en 6 cm2 aan de onderzijde. Samen 16 cm2. (stookruimte is 55 liter, diameter 40 binnen)
Jij vond de hoeveelheid lucht voldoende dacht ik?
Ben ik op de goede weg met de volgende maten?
De windowwasher kan op max 10 cm2 (huidige pijpen binnenin vervallen)
De beluchting aan de onderzijde deur verloopt als volgt:
Stelschroef max. 26 cm2 - pijpdiameter (36 mm. binnen) maal twee is max 20 cm2 - Afmeting spleten wordt dan 180 x 3 mm. is 11 cm2

Ik kan dan als maximale luchttoevoer boven en beneden samen 21 cm2 geven. De windowwasher moet denk ik wel kleiner dan bij de test dus dan kan ik wel de 16 cm2 benaderen.
Kunnen we daarmee verder?
Eerste wijziging:
Nog even de plaatjes van de "zwevende" ophanging riserpijp en de isolatie op de bell-bodem Trouwens echt lekker weer om te stoken 8)
Groet,
Holtere
Bijlagen
Kachel 197.jpg
Kachel 208.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Maar alles bestaat dan nog eens uit supergeleidend materiaal (metaal)
Wat wil zeggen dat ook de hele buitenkant van de vuurhaard meegekoeld wordt door de WW-bell indien er geen isolatie-onderbreking tussen zit. Toch iets heel anders dan bij de trage stenen massa-kachels, waar contactoppervlakte inderdaad al snel de grootste verliesfactor is. Ik verwacht dat bij een metalen kachel hetzelfde effect zoals de snelle opwarming optreedt voor de koelcapaciteit.(ook zo snel)
Hihihi... Als forum-lunatic doe je het heel aardig en ook als forum-retard is het normaal dat je chargeert. :lol:
Maar nu ga je toch tamelijk over de top Gandalf, om een paar redenen.

!e: Staal is helemaal geen supergeleidend materiaal, dus die opmerking is gewoon nonsens.
2e: Verder zit er onderin die bell helemaal geen staal, blijkens de foto van Holtere is dat gemaakt van de isolerende steen met een S.G. van 1,4 die ook overal rondom in de vuurkamer is aangebracht.
3e: Dus ook de hele buitenkant van de vuurhaard wordt onder geen enkel beding afgekoeld door de passerende rookgassen.

Het is niet zo slim om steeds allerlei wilde veronderstellingen op te gooien in de hoop dat je misschien een keer doel treft. :evil:
Je loopt de kans dat op den duur niemand meer reageert op allerlei losse flodders, en dat is naar mijn mening helemaal terecht.

Zijn we het eens?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Johndc »

Ja! :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door peterberg »

holtere schreef:Ik ben wat aan het meten geweest en als ik me niet vergis hadden we tijdens de test ong. 10 cm2 inlaat aan de secundaire / window-washer en 6 cm2 aan de onderzijde. Samen 16 cm2. (stookruimte is 55 liter, diameter 40 binnen)
Jij vond de hoeveelheid lucht voldoende dacht ik?
Ja, dat is bij benadering gelijk aan een rocket/bell waarvan de optimalisatie het verst doorgevoerd was. Daar ging 7,5 kg zacht hout in, en de totale inlaat opening was niet groter dan 26 cm2.
Jouw kachel was geladen met 3,5 kilo eiken en misschien 500 gram aan klein hout. Dus die 16 cm2 lijkt wel ongeveer te kloppen.
holtere schreef:Ben ik op de goede weg met de volgende maten?
De windowwasher kan op max 10 cm2 (huidige pijpen binnenin vervallen)
De beluchting aan de onderzijde deur verloopt als volgt:
Stelschroef max. 26 cm2 - pijpdiameter (36 mm. binnen) maal twee is max 20 cm2 - Afmeting spleten wordt dan 180 x 3 mm. is 11 cm2
Volgens mij klopt dit, je luchtinlaten kunnen altijd kleiner gesteld worden als dat nodig blijkt te zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

@ Peter,

Thanks, we kunnen weer verder met verzamelen :D

Grz,
Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

peterberg schreef:Maar nu ga je toch tamelijk over de top Gandalf, om een paar redenen. ...
1. Metaal is niet letterlijk supergeleidend zoals hightechmaterialen in de electronica. In die zin was het inderdaad een beetje grootspraak. Maar wat ik bedoel is dat het toch makkelijk warmte doorgeeft. Zeker ivgl met steen. Een slechte isolator ook. En dan nog de beperkte dikte ...
2.Ik had beter de foto's nog eens goed bekeken ja vooralleer te veronderstellen dat het metaal was tussen de twee...
3.Is hetzelfde als punt 2. (zozo)
Peter Berg schreef:Het is niet zo slim om steeds allerlei wilde veronderstellingen op te gooien in de hoop dat je misschien een keer doel treft.
Je loopt de kans dat op den duur niemand meer reageert op allerlei losse flodders, en dat is naar mijn mening helemaal terecht.
Tja ... iedere gek heeft zijn gebrek !
Peter Berg schreef:Zijn we het eens?
Ik zwijg al.

G(rote zwijger)
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door stompie76 »

Geweldig deze draad,heb met genot gelezen!!
Ben zeer benieuwd hoe de aanpassingen aflopen.

En Holtere,kwam kwam jij nu uit het Noorden??
Deze draad is wel van begin van het jaar,maar gaat vast verder..........

Ik werk in de metaal,dus wie weet kan ik je nog ergens mee helpen.......

Groet Ferdinand
Plaats reactie