Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door kockie »

Dat is de keuze... form follows function of function follows form. Mijn voorkeur heeft het eerst in een mooi jasje ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Holtere,

Wat betreft de aansluitingen...
Op koudeaanvoer of warmeafvoer een watermeter met s0 pulse uitgang.
Reed contact.
Ook het liefst een mengventiel voor zo min mogelijk temp schommelingen.
Dit zeg ik omdat nordic fire met een vooraf ongestelde klep werkt wat bagger is.
Het wordt zo nogal eens aangelegd. En dan wordt de pomp op temperatuur geschakeld.
Dat werkt slecht met deze arduino. Want als je kachel half uitgebrand is gaat de pomp aan uit aan uit.
Let wel op dat je een warm watermeter koopt omdat ook als je hem op de retour zet de temp best warm KAN worden.
En als je een grafiek wilt zien zal je een home energy monitor moeten hebben maar noodzakelijk is het niet. De rest zorg ik wel voor.
Dan wordt jij mijn eerste gratis testklant :)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Je kan ook gelijk iets maken dat je "in" je water meet. Een ds18b20 sensor is van rvs en ik schat 6 mm dik bij 4cm lang. Als je daar een schacht voor maakt is nog secuurder.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Eindelijk de 4 cm dikke stenen binnen! De boel opgemetseld met klei en de ruimte rondom de riser opgevuld met een balkebrei van klei en perlite om de boel te fixeren. Langzaam aan het stoken geweest en er bleek een klein welpje in de kachel te zitten (kleine brul) :lol:
Een beetje mistige foto door de vochtige rookgassen maar de dubbele draaisnor is ook aanwezig 8)
Bijlagen
DSCN3040 (Medium).JPG
DSCN3041 (Medium).JPG
DSCN3042 (Medium).JPG
DSCN3045 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door kockie »

Mooi om te zien dat er weer vorderingen zijn!!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Heel mooi!

Ik ben absoluut een groentje op het gebied van rockets, en zit me bij elke foto af te vragen hoe je nu warmte gaat onttrekken...
Ik ben nog niet echt warm gelopen ervoor...
Misschien dat het nog komt...
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door dormos »

Hans,

Effe teruglezen, pagina 11. Daar staan de warmtewisselaars met vlampijpen.
Ik zou er wel warm voor lopen!!

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Hans,

Ja die fotos heb ik gezien maar de grote vraag voor mij is hoe nu de rookgassen straks gaan "kringelen"
Ik zie een schoorsteen waar een snor uitkomt, heel mooi maar hoe gaan die nu straks door de vlampijpen?
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ddh »

Hans, vermoedelijk door het geheel te omsluiten (bell), met de uitgang naar de schoorsteen onderin, zodat de warme lucht door de vlampijpen gaat om de schoorsteen te bereiken.

David
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

hoe nu de rookgassen straks gaan "kringelen
Zie foto's, dan is het waarschijnlijk wel duidelijk! Door de pijpen naar beneden dan naar de schoorsteen aan de achterzijde.
De batchrocket zit er tussenin gesandwiched :mrgreen:
Bijlagen
DSCN2872 (Medium).JPG
DSCN2873 (Medium).JPG
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Als ik het goed begrijp:

Via een riser omhoog, dan via de watergekoelde kanalen naar beneden en dan via de achterkant eruit?

Klinkt heel slim! Heb je het zelf verzonnen?
En hoeveel liter hout kan je straks vullen?
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door SanderL »

Mooi compact kacheltje! Wat een vakwerk, petje af!
Is het de bedoeling om gebruik te maken van een rookgasventilator of kan het zonder?
Ik vind het een prachtige kachel worden, leuk om de ontwikkeling te volgen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Dutch John »

Net werk, Holtere. Als ie klaar is, kom ik kijken. Heb je een goede schoorsteen om de snelheid in de rookgassen te houden? Nog ergens een klep om desnoods voldoende restwarmte in de rookgassen te behouden?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

N.a.v. bovenstaande:

Tis allemaal niet zelf verzonnen maar wel zelf bij elkaar geknipt en geplakt!
De rocket die er in zit heeft een schoorsteenmaat van 138 mm, een "150" dus :roll:
De brandkamer is 20 x 30 cm groot. In een rocket 177 gaat 4 kg dus in deze zal het een kg of 3 zijn gok ik!
De opmerkingen over schoorsteentrek:
Ja, dat is mijn grootste gok en dus zorg...gaat ie wel voldoende trek geven om lekker door te branden, geen idee... :shock:
De schoorsteen waar de kachel aan komt te hangen is 8 meter met een diameter van 150 waarvan 5,5 meter dubbelwandig. Eventueel kan ik nog een bypass maken in de bovenkant van de kachel maar dat doe ik pas als blijkt dat de kachel opstartproblemen heeft maar wel goed blijkt te branden met een afgastemp van zo'n 60 graden anders heeft het geen zin. In dat geval zal ik inderdaad aan de ventilator moeten of die oude kachel terugzetten natuurlijk.. :fff

@Dj,
De pooort stet los!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Weer een stapje...
De riser is rondom volgestort met een mengsel van klei en perlite (1:3à4 volumedelen) en dan met flink wat water.
De rocket daarna opstoken en er komt een stoom uit. :twisted: :twisted:
Nu dat het mengsel droog is voelt het heel solide aan, net hard piepschuim! De riser zit muurvast opgesloten en mooi geïsoleerd. Niet alleen nodig voor een goede verbranding maar ook om het aanmaken van de kachel makkelijker te laten verlopen als die per ongeluk niet bijgevuld is. Het is immers geen massakachel en zal eerder voortdurend branden dan batchgewijs zoal bij een massakachel!
Het deksel toch maar afgeschermd met vermiculiteplaten en de kachel is eigenlijk klaar om de wisselaars te plaatsen. Dan nog even wat puntjes op de i en mooi afwerken!
Bijlagen
DSCN3048 (Medium).JPG
DSCN3049 (Medium).JPG
DSCN3051 (Medium).JPG
Plaats reactie