Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door fikkie stoken »

ritsaert snijder schreef:Ik heb een aanvoer van 24 graden en een retour van 20, dus dat water is welkom.
Er zit erg veel isolatie in jouw woning en jij stookt 24/7 constant denk ik.
En welke ruimte-temperatuur word aan gehouden?
En welk vermogen van de verwarming.

Hier bij 23 graden Rt, een aanvoer van 38 bij deze temperaturen, wanneer de schil opgewarmd is.

Moet ik thermo-ondergoed dragen als ik langskom :mrgreen: .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

* hele goede isolatie van de kap, kleine boerderij dus veel kap...
* muren en vloer redelijk
* continu termperatuur van 19 graden; alles zit rond de 19 graden, ruimte en massa
* kachelvermogen is 24 kw (de kleinste intergas hreco, prachtige ketel)
* ingesteld op een maximumtemperatuur van 45 graden (daar komt ie niet).
* ketel staat altijd te condenseren

Alleen vloer en muurverwarming. Ik denk dat ik het hier met een aanvoertemperatuur van 22 tot 24 graden wel warm kan houden. Ik haal dus het HR-gedeelte van de ketel er wel uit.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Op zich kunnen we zeker wel water van 40 graden gebruiken maar om je buffer te vullen moet het graag wel heter zijn anders is die zo weer leeg!

Een hoop kleine prutsdingetjes gedaan van de week aan de kachel!
De asla is klaar, een echt Rits-luik gemaakt voor de beluchting, deurtje uitgeflexd, allemaal goudklompjes gezaagd voor de riser enz enz
Bijlagen
DSCN2870 (Medium).JPG
DSCN2869 (Medium).JPG
DSCN2891 (Medium).JPG
DSCN2893 (Medium).JPG
DSCN2895 (Medium).JPG
DSCN2889 (Medium).JPG
DSCN2890 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door kockie »

Je maakt me nieuwsgierig... Heb je al vordering gemaakt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Je maakt me nieuwsgierig... Heb je al vordering gemaakt?
Kleine klooiklusjes allemaal. Het schiet verder ook niet erg op, ik had nog 4 cm dikke vuurvaste tegels besteld, levertijd 12 weken. Dat spul komt uit China denk ik :oops: Hoezo ecologisch kacheltje.......
Nu ja, 15 januari komt het spul aan.
Deurtje met Rits-luik zit erin, dubbelwandige bovenkant gemaakt, er komt vulling in van superwool, dan dichtlassen. Bodem met opening voor de asla en de riser verder opgebouwd. Ook al weer zes steentjes van 3 cm dikte tekort :twisted: Wie heeft er nog liggen?
Bijlagen
DSCN2914 (Medium).JPG
DSCN2867 (Medium).JPG
DSCN2909 (Medium).JPG
DSCN2910 (Medium).JPG
DSCN2912 (Medium).JPG
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Mooi hoor.
Schuift je asla goed? Het lijkt alsof je hem over de scherpe kant van de voorgevel trekt. Als je daar een plat stripje langs last, waarover de la meer glijdt, denk ik dat dat langer mee zal gaan.

En het frame maak je van stalen L-profiel, en het plaatwerk van rvs. Gaat dat met potentiaalverschil goed komen? Bij stoomketels is het uit den boze om met staal(gereedschap) aan het rvs te komen.

Ik volg het graag!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Schuift je asla goed? Het lijkt alsof je hem over de scherpe kant van de voorgevel trekt. Als je daar een plat stripje langs last, waarover de la meer glijdt, denk ik dat dat langer mee zal gaan.
De lade loopt in een geleider en raakt de onderzijde niet!
En het frame maak je van stalen L-profiel, en het plaatwerk van rvs. Gaat dat met potentiaalverschil goed komen? Bij stoomketels is het uit den boze om met staal(gereedschap) aan het rvs te komen.
Staal kun je goed aan rvs lassen mèt rvs natuurlijk. Dat potentiaalverschil....geen idee, de kringloop met de warmtewisselaar naar buffer is volledig koper/rvs en dat ijzer hangt er maar hier en daar aan vast. Zou niet weten waarom dat een probleem moet zijn?
Maak me meer zorgen of dat ie uberhaubt wel fatsoenlijk wil gaan branden als die klaar is :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door kockie »

Ik was net over je project aan het praten met Benthuis. We branden van nieuwsgierigheid. Nog vorderingen gemaakt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Half januari komen pas de 4 cm dikke tegels binnen waarmee ik de rocket wil gaan inbouwen. De rest is eigenlijk allemaal klaar op het deksel na en het verven van de kachel. Het jeukt hier ook inderdaad :twisted:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Kleine vorderingen :?
De warmtewisselaars trekken smoelen :evil: . Door het lassen van de tussenschotten i.c.m. dun materiaal gaat de boel bobbelen. Mooie afdekplaten laten zetten (schaamschotten noem ik zoiets) en die worden op de warmtewisselaars gelast en dat ziet er toppie uit!
De bodem van de rocket zit erin met een P-channel dat ook als afdek dient voor de aslade. Er komen dus twee p-channels in!
Bijlagen
DSCN2980 (Medium).JPG
DSCN2981 (Medium).JPG
DSCN2982 (Medium).JPG
DSCN2985 (Medium).JPG
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door pelletpower »

Mooi opgelost! Maar je hoeft je toch niet te schamen?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Nee, schamen niet op die manier! Als je midden in een plaat warmte toe gaat voegen kan het uitgezette materiaal nergens anders naar toe dan naar boven en beneden. Je hebt dan een koekoek gemaakt en dat ziet er uiterst knullig uit! Een plaat daar overheen lassen die geen andere functie heeft dan een visuele is dus een schaamschotje oftewel een cache-misère :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door kockie »

Als het in het zicht komt kan ik het me wel voorstellen. Ziet er strak uit zo!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door hanskraayeveld »

Hallo Holtere.

Echt heel heel heel mooi! Bijna hetzelfde idee als mijn kachel.
Wat ik alleen jammer vind, bij een hele hoop van de zelfbouw kachels op dit forum is:
Het zijn geen huiskamerkachels meer.
Ik weet dat er over smaak niet te twisten valt...
Maar ik ben benieuwd hoe jou kachel er straks uit gaat zien.
Ik ben zeer benieuwd naar de prestaties.
En ik stel mijn arduino met programma en sensoren helemaal compleet ter beschikking aan je!
Dat is alvast beloofd!

Hans
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Super, dat is een mooi voorstel Hans en ik wil daar graag gebruik van maken!
Als je laat weten welke aansluitingen ik aan de water aan en afvoer moet maken houd ik daar rekening mee!

Betreffende de afmetingen van de kachels: Ja inderdaad, een goede kachel neemt veel ruimte in. Neem een batch-rocket ontwerp (dan heb je de beste verbranding die bekend is) en daarna ga je de warmte afvangen òf met massa òf met water. Je schaalt deze zover op totdat je op de condensatiegrens van je rookgassen zit en dan heb je een optimale kachel in huis!
Plaats reactie