vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
teizman
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2011, 22:40

vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te warm

Bericht door teizman »

Hoi,
Al 3 jaar hebben wij een ACV prestige (gascondensatieketel) voor de verwarming van onze vloerverwarming. Dankzij het forum hier, had ik destijds gevraagd om enkel met een war te werken (: dus geen thermostaat). Na 3 jaar hebben wij echter elk herfst en lente problemen om de termperatuur laag genoeg te houden: het wordt zo 24 graden in onze woning.

Ik heb al heel wat geexperimenteerd met de ketel waarden, stookcurve maar het lukt niet om de ketel water voor de VV te laten genereren dat kouder is dan 30graden. Een telefoontje met ACV Belgie vanochtend bevestigde dit: de ketel kan maar zo koud leveren als de driewegkraan de warme toevoer kan afkoelen. 30 graden was volgens hen dus het minimum maar is al veel te veel voor mijn woning..... Ik kan bovendien niet eeuwig de keteltemp verlagen omwille van het sanitair ww en bovendien Legionella....

Kan iemand mij bevestigen dat deze ketel inderdaad zo 'lomp' is (en dus niet gekozen had mogen worden voor VV in een goed geisoleerde woning K30 (tenminste als het dak hernieuwd is).Wat is de oplossing: dan toch een kamerthermostaat laten installeren? Zo ja: is dat dan ééntje die alles op of af zet, of zijn dat intelligentere bakjes die ook echt de ketel sturen (stookcurve)....alvast bedankt voor jullie tips,teizman
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door ligth011 »

Volgens mij heeft de aanvoer temperatuur niets te maken met het sanitair temperatuur.
Laatst gewijzigd door ligth011 op 20 okt 2011, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door Chicken Power »

Dag Teizman,
teizman schreef:Dankzij het forum hier, had ik destijds gevraagd om enkel met een war te werken (: dus geen thermostaat).
Bedoel je ook dit forum, en toen ook onder dezelfde naam (en misschien een link van de draad die je bedoeld)?

Ik zie dat je namelijk pas net bent geregistreerd. Ik meen je naam wel van het Belgische forum te kennen.

Afijn, is het voor het eerst, welkom!
teizman schreef:Na 3 jaar hebben wij echter elk herfst en lente problemen om de termperatuur laag genoeg te houden: het wordt zo 24 graden in onze woning.
Dat is niet de bedoeling. Je vergeet alleen wel te vertellen hoe die vloerverwarming is aangesloten (schema, merk en type verdeler, pomp, e.d.), doe dat eerst is, met behulp van wat foto’s.
teizman schreef:Kan iemand mij bevestigen dat deze ketel inderdaad zo 'lomp' is (en dus niet gekozen had mogen worden voor VV in een goed geisoleerde woning K30 (tenminste als het dak hernieuwd is).
Ja, ik.
teizman schreef:Wat is de oplossing: dan toch een kamerthermostaat laten installeren?
Eerst alle relevante gegevens goed aanleveren! Je hebt in het geheel geen radiatoren?


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door Chicken Power »

M’n beste Ed,
ligth011 schreef:volgens heeft de aanvoer temperatuur niets te maken met het sanitair temperatuur.
Wees toch is wat zorgvuldiger in lezen en schrijven! Buiten de hoofdletter ben je volgens mij in deze regel ook nog een compleet woord vergeten! Volgens wie?

Dit is een ketel van een heel andere opbouw dan jij gewent bent! Bij de Daalderop ketels speelt hetzelfde probleem wegens het ‘tank in tank’ systeem. Daardoor kan tapwater (SWW) niet echt warmer worden dan de aanvoertemperatuur van het CV water. Of CV water niet kouder dan warm tapwater.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door 12much »

Hoi Teizman,

in mijn situatie wilde ik niet de hele installatie in temperatuur laten zakken maar slechts in de slaapkamer (muurverwarming in leem). Die had ik een beetje te enthousiast bemaat. Alleen de desbetreffende kraan dichtdraaien heeft geen zin, want dan stopt op een gegeven moment de flow en staat de watermassa stil in die sectie. Toen heb ik bij wijze van experiment de kraan op de verdeler vervangen door een thermostaatkraan met een externe voeler. Plak deze zo ver mogelijk van de kraan op de leiding met aluminium tape op de water voerende buis, isolatiebuis er overheen en kier-dicht afplakken met tape. Je kunt nu onafhankelijk van de thermostaat op de verdeler, die groep afregelen. Zet deze eerst maximaal open en ga steeds een stukje terug en geef het een etmaal of twee om zich zelf te stabiliseren. Als dat gedeelte koud blijft, staat het water stil en moet je weer opnieuw beginnen.

Sommige van die thermostaatkranen hebben een temperatuuraanduiding, maar dat is niet conform de werkelijkheid, dat lijkt me duidelijk. Als je de juiste stand gevonden hebt, maak je hier gewoon een markering op de kraan van voor de warme seizoenen. Soms is het mogelijk deze stand te fixeren zodat er een maximum en minimum uitslag is, hoef je helemaal niet meer na te denken (over de kraan dan, hey?-)

Op deze manier blijft de temperatuur naar je verdeler gehandhaafd en kan de ketel op zijn eigen voorwaarden de boel blijven regelen.

Succes, Boy
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door Chicken Power »

Hallo Boy, tijd niet gesproken.


Ook hier, Teizman is van België en daar doen ze nu eenmaal dingen anders. Zo ook in de CV techniek omdat men daar nog heel veel olie gestookte ketels met hoge aanvoertemperaturen kent. Die techniek wordt voor een deel doorgezet ook al wordt de ketel vervangen door een gasgestookt exemplaar. En in dit geval wordt dat nog eens te duidelijk omdat Teizman spreekt van een driewegkraan (= 3- weg mengklep ipv een mengverdeler, Cp).

Laten we dus eerst maar eens afwachten of Teizman echt met concrete info afkomt!

Jouw hele verhaal gaat dus niet op, maar dat is ook wel een aparte. Met nogal wat onbedoelde regeltechnische gevolgen, die niet direct naar besparing neigen. Ik vraag me namelijk af of jij wel een complete verdeler hebt met inregelkranen.

Als je jouw tekst nog even in een eigen draad zet, zal ik het daar uitleggen om de reeds ontstane verwarring hier een beetje te beperken.


Groet, Cp
Verwijderd.
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door ingmar89 »

Je zult naregeling op die vloerverwarming moeten hebben...
Een thermostaat in de woonkamer die de vloerverwarming aan en uit schakelt.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door William »

Je zult naregeling op die vloerverwarming moeten hebben...
Ben ik met je eens. Hier hetzelfde probleem gehad.
Als ik continue mijn bufferwater van > 30 graden aanvoer aan de vloerverwarmingsunit wordt het ook te warm.
Mijn kamerthermostaat start/stopt de bufferpomp gewoon.
Als de zon eventjes binnen schijnt loopt het ondanks uitgeschakelde bufferpomp toch wel op tot 23 graden (ingestel op 21,5).
Niets aan te doen.
Succes.

PS tip: raampje openen. :wink:
teizman
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2011, 22:40

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door teizman »

Bedankt allemaal voor de eerste reacties (ben een weekendje weg geweest en zie dat er al heel wat geschreven is....)

Dankzij Walter van het forum op Bouwinfo.be ben ik al vééél verder geraakt: Even verduidelijken....

Ik heb een prestige van ACV (met tank in tank boiler), 32kWh. Initieel gekoppeld aan vloerverwarming voor beneden (190m²), boven geen verwarming (LEW), maar wel twee overgedimensioneerde radiators op de 2 badkamers.
Doordat het dak nog gerenoveerd moet worden (+isolatie) zijn de badkamers te koud in de winter en hebben we een aftakking laten aanbrengen tussen ketel en 3weg kraan. De ketel kan dan heet water leveren aan beide circuits, maar de 3 wegkraan koelt dit water verder af ifv de stookcurve van de VV.

Door deze toevoeging van het tweede circuit, stelde men automatisch de aanvoertemp hoger in (want anders zouden de radiatoren nog niet warmer worden dan voorheen....). Deze was blijkbaar zo hoog, dat de 3wegkraan niet voldoende kon mengen (lees: koelen) en was de temp van de VV altijd minstens 30graden.
Eindelijk zie ik nu in wat het probleem is en draait de ketel al bijna 2 dagen op een laag pitje: radiatoren hoeven nu nog niet te werken, aanvoertemp VV is 24graden, terugvoertemp is 21graden ofzo.
Binnen is het nu steeds tussen de 20 en de 22graden afhankelijk van hoeveel zon er binnen komt.

Zonder echt de gegevens te hebben, denk ik ook dat de ketel niet meer pendelt.

Mijn oplossing van een kamerthermostaat kan dus nog even wachten, want het ziet ernaar uit dat de temp al heel wat beter gecontroleerd is....

bedankt en groetjes,
teizman
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door Chicken Power »

Dag Teizman,

Het blijft allemaal een wat ‘warrig’ verhaal.
teizman schreef:Dankzij Walter van het forum op Bouwinfo.be ben ik al vééél verder geraakt: Even verduidelijken....
Wel een Belgisch forum, maar met deze vraag dus niet op ecobouwers.be Gezien het dezelfde tekst is dus klassiek gevalletje forumhoppen en vragen droppen.
teizman schreef:Ik heb een prestige van ACV (met tank in tank boiler), 32kWh. Initieel gekoppeld aan vloerverwarming voor beneden (190m²), boven geen verwarming (LEW), maar wel twee overgedimensioneerde radiators op de 2 badkamers.
In dit geval is het 32 kW, zonder het uur. Maar die 32 kW is alleen voor je SWW in die 2 badkamers. Voor de verwarming van een LEW is dit vermogen totaal niet gepast, en bij vloerverwarming zeker niet type ketel! Door het tank in tank principe kan deze ketel nu eenmaal geen lage watertemperatuur leveren voor het VV systeem, en komt dus ook niet aan het condensatie rendement. De Kombi Kompact (jawel, de Nederlandse Intergas met ACV stikker erop), had in jouw geval met een separate boiler voor SWW een veel betere oplossing geweest.
teizman schreef:Door deze toevoeging van het tweede circuit, stelde men automatisch de aanvoertemp hoger in (want anders zouden de radiatoren nog niet warmer worden dan voorheen....). Deze was blijkbaar zo hoog, dat de 3wegkraan niet voldoende kon mengen (lees: koelen) en was de temp van de VV altijd minstens 30graden.
Die drieweg mengkraan is gewoon niet in staat tot ver genoeg terug te kunnen regelen. Bij deze buitentemperaturen hoeft ie maar een fractie heet water bij te mengen aan het VV circuit. Zou je een naar het Nederlandse model een mengbalk met eigen pomp voor de VV gehad hebben, dan zou je deze problemen ook niet hebben. De huidige ketel blijft dan wel slecht presteren op rendement.
teizman schreef:Eindelijk zie ik nu in wat het probleem is en draait de ketel al bijna 2 dagen op een laag pitje: radiatoren hoeven nu nog niet te werken, aanvoertemp VV is 24graden, terugvoertemp is 21graden ofzo.
Jammer dat je nu net weer niet schrijft wat jij dan als het probleem ziet, en vooral, hoe je het nu opgelost hebt. Daar ben ik wel erg nieuwsschierig naar...
teizman schreef:Zonder echt de gegevens te hebben, denk ik ook dat de ketel niet meer pendelt.
Ik vraag me bij deze constructie dan toch af hoe het dan nu met de temperatuur van je SWW gesteld is.


Groet, Cp
Verwijderd.
teizman
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2011, 22:40

Re: vloerverwarming in tussenseizoen (zonder WAR): veeel te

Bericht door teizman »

Het is weer gebeurd.... antwoorden op mijn draad, zonder dat ik hiervan een email krijg....zal mijn settings voor dit forum eens moeten nakijken.

Het is niet leuk te lezen dat deze ketel absoluut de verkeerde keuze was.Vooral ecologisch bekeken dan. Financieel gezien maakt het niet veel uit de ketel/installateur was erg goedkoop waardoor ik eigenlijk niet slecht KON af zijn met deze keuze...

Door de stooklijn voor de VV erg laag te zetten (en erg vlak) gecombineerd met een erg lage stooklijn voor de radiatoren, is de temp van mijn vloer wel goed geregeld nu. Nu het weer wat kouder is, mag de temp van de radiatoren zelfs al wat hoger, zonder oververhitting van mijn vloer/huis.
De radiatoren gaan nu tot 40graden, de vloerverwarming heeft overdag een aanvoer van 27 en een retour van 22 ofzo....

In de tussenseizoenen ga ik wel werken met een thermostaat (vooral voor het gemak). Je kan nl niet heel je leven bezig blijven met de ketel curves aan te passen....


Bedankt voor de hulp allemaal,

groets,
teizman
Plaats reactie