Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Ondanks dit kon ik nog wel wat lichte rook zien uit de schoorsteen die prikt aan neus en ogen, is dit normaal bij een rocket of zou het helemaal rookvrij moeten zijn? Misschien is het ook mogelijk dat er nog roet in het vat aan het roken is?
Mijn ervaring met een veel kleinere uitvoering is dat met bijvullen of als een flink deel van de brandstof naar beneden zakt, er even wat rook uit de schoorsteen kan komen. Het heeft erg veel moeite gekost om dat effect te verminderen. Als het een continue verschijnsel is, lijkt het logisch om te veronderstellen dat het komt door aanslag in het vat.
rinchen schreef:Aangezien de gassen ver zijn afgekoeld na de massaopslag is het dan mogelijk om een RMH van 200mm rond aan te sluiten op een schoorsteen kanaal van 150mm rond?
Aangenomen dat het kanaal recht en geisoleerd is zou het volgens mij moeten kunnen. Maar, ik heb het nog nooit geprobeerd dus het is een veronderstelling.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Eerst wil ik iedereen nog even bedanken om de tijd te nemen om kennis met elkaar te delen, dit is onontbeerlijk.

Ik heb me een beetje zorgen lopen maken dat ik de verkeerde beslissing heb genomen om een schoorsteen buiten neer te zetten (aangezien ik het stack effect van het huis zelf nog niet kende; in het boekje van Ianto Evans word dit niet duidelijk behandeld) en begon te denken dat een dure en tijdrovende renovatie van mijn schoorsteen nodig zou worden om dit project te laten slagen. Dit brengt dan ook met zich mee dat het meeste werk in de RMH overnieuw gedaan moet worden aangezien de rocket en de massa dan op de verkeerde plaats staan om aan te sluiten op het kanaal.
Voor die beslissing te nemen besloot ik eerst een makkelijkere weg te proberen. Ik heb nog wat lekken kunnen dichten op de 2e verdieping en de zolder, maar ik kan hier nog meer verbetering in aanbrengen. Vervolgens een schoorsteen gemaakt van m'n laatste materialen en zo kwam ik uit op een lengte van 3m. Deze strak omwikkeld met 11cm glaswol (na wikkelen nog +-4cm). Ik bedacht ook dat ik er nog een schoorsteen ventilator op kan zetten indien nodig. Gelukkig kwam ik nog dit draadje tegen viewtopic.php?f=3&t=1766 en mijn oog is al gevallen op de fan uit onze oven, want die fan gebruiken we toch nooit. Super idee van Frans want vandaag de prijsopgaaf binnen gekregen voor een 'echte' die moet 1367 euro kosten... pfff voor dat geld kan ik een super schoorsteen bouwen. Vanmorgen de kachel geprobeerd die volledig koud was. Ik had de tijdelijke inblaas fan op mn raam een beetje nodig om de trek de goede kant op te krijgen, maar zodra het aanmaak blokje goed brandde kon ik hem alweer uitzetten, bemoedigend! Alles is goed gegaan met de feedtube +- 1/3 vol. Een vol vermogen test moet ik nog doen om te zien of er genoeg trek is om het hout koel te houden. Wellicht dat met een goed opgewarmd systeem, een warme massa en nog meer lekken dichten op zolder het wel eens zonder fan de goede kan op trekt bij het aansteken. Al met al ben ik blij met de vooruitgang en heb ik er vertrouwen in om verder te gaan met de bouw. PS. een van de kinderen heeft per ongeluk nog de dikke badkamer ventilator aangezet, maar ik merkte er bij de Rocket niets van ;-)
De dikke pijp aan de achtergevel is wellicht voor sommigen niet zo esthetisch, dus misschien dat ik voor volgend jaar of later toch nog voor een goede schoorsteen binnenshuis kies.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door kockie »

rinchen schreef: (na wikkelen nog +-4cm)
Op deze manier is de isolerende werking van de glaswoldeken ook verdwenen.... Advies: losmaken en er losjes omheen wikkelen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

ja daar heb ik ook aan gedacht, maar in welke mate is de vraag? Mijn redenering was dat er bij geisoleerde schoorsteen pijpen ook geperste steenwol word gebruikt van vaak maar 2,5cm dik en vermiculiet platen zijn ook geperste korrels die behoorljk zwaar zijn. Doch isoleren ze nog best goed bij 30mm dik. De isolering gaat wel achteruit, maar zal niet nul zijn. Als ik het er los omheen wikkel dan word het een buis met diameter van zeker 40cm!
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Ha rinchen!
Jouw draad ligt al een tijd stil, maar zou je ons willen verrassen met foto's en een beschrijving van de resultaten? Zo te lezen is je rocket mass heater in vol bedrijf.
Op Peter's verzoek...

De voortgang is vrij langzaam aangezien ik er niet zo vaak en veel tijd in kan stoppen. Ik heb vanaf kerst 1 weekje vakantie gehad en heb ik wat verder kunnen bouwen en nu is de massabank in de keuken grotendeels gebouwd. Excuses voor de slechte kwaliteit foto's.
Image0929_.jpg
Image0934_.jpg
Image0935_.jpg
De kachel word wel dagelijks gestookt en op de massabank heb ik tot nog toe als maximum 28 graden aan de bovenkant gemeten.
Aangezien ik voldoende stenen heb en een beperkte hoeveelheid kleigrond is het uiteindelijk meer een gemetselde eenheid geworden dan een "cob bench". Dit bracht echter wel met zich mee dat het bewerkelijk was met slechts leem. Te droog en het plakt en vormt zich moeilijk, te nat en het gaat scheuren. Na dit te laten bezinken en wat informatie te zoeken heb ik besloten het mengsel aan te passen, vergelijkbaar met "Cast Earth" en de "Alker Method". Als gips heb ik Rigips TopStuc gekozen aangezien hier al de benodigde vertragers inzitten en de 'zet' tijd ongeveer een uur is. Het gips zorgt ervoor dat je met meer water kunt werken aangezien gips uitzet bij het harden en dus heb je minder last van scheuren. Het mengsel is smeuïg en plakkerig en is dus erg makkelijk mee te werken. Op 1 deel (tussen de bocht van de pijp en de kinderkopjes heb ik het mengsel gewoon erin gegoten en verder gevuld met grind van +- 2 tot 4cm. Dit werkte zeer goed en snel. Het duurt wel lang voordat de hele boel ook droog is (het is nu nog gedeeltelijk nat). Op het stukje buis wat nog open ligt in de bocht (met een dun laagje gips/grond erop) komt de temperatuur op ongeveer 50 graden tijdens het stoken. Om de temperatuur wat op te krikken heb ik de buizen in de huiskamer verder ingepakt met dekens en een stuk glaswol en het olievat omwikkeld met aluminium folie met bovenop 2 lagen stenen. De maximimum temperatuur bij de bocht in de keuken kwam nu op 60 graden waar het nog natte 'cement' nu begon te stomen.
Image0936_.jpg
Image0937_.jpg
Het olievat blijkt voor onze kamer te groot en brengt de temperatuur op z'n gemak naar 22 graden. Zo met alimunium folie straalt ie al veel minder warmte uit en de stenen bovenop vertragend de boel ook flink, maar dan nog word het snel warm. Wellicht dat ik het vat ga vervangen door een gemetselde versie. Het vat staat ook vrij hoog met nog eens een open ruimte eronder, vervolgens loopt deze ruimte uit in een ruime overgang van vat-naar-pijp van +- 60 liter. Hier ligt een dikke +-6cm beton tegel op. (links naast het vat op het plaatje waarop nu hout ligt te drogen)
Image0939_.jpg
De reden voor deze ruim bemeten overgang is omdat ik beslist hier geen ristrictie in de gas doorgang wilde hebben en er ook genoeg ruimte is voor het verzamelen van de as. De buis ligt ongeveer 6cm vanaf de bodem van deze ruimte en begint met een T-stuk met deksel waardoor ik deze ruimte kan schoonmaken.
Deze ruimte werkt dus weer als een tweede bell na het vat waardoor de temperatuur aan het begin van de pijp echt niet boven de 100 graden te krijgen is en derhalve niet boven de 50 a 60 in de keuken. De betontegel komt aan de bovenkant al gauw op de 70 graden en bij flink stoken zelfs tot 90 graden (iets te heet voor een warme bips :-) ) Ondanks dat er nog steeds onderdruk heerst op de beneden verdieping (vandaar de buis ventilator aan het raam om te kunnen starten) en ik het vat ingepakt heb brand de rocket zeer goed en heb ik nog niet 1 keer blowback of fire-creep gehad. De ventilator gaat alleen aan als ik as schep en het vuur aansteek. Zodra er een vlam is dan kan de ventilator al weer uit. Dit goede gedrag is denk ik te danken aan de heatriser die van vermiculietplaat is gemaakt en welke wel 90cm lang is vanaf de bovenkant van de burntunnel (interne maat). Ook heb ik de heatriser grotendeels dubbel geisoleerd waardoor ook na langer stoken de rocket nog steeds goed werkt.
Image0895_.jpg
Op de plaatjes is ook goed te zien hoe de isolatie niet tegen de feedtube aanzit en hierboven liggen betontegels. Je merkt dat deze ook als bell gaan werken omdat na verloop van tijd (ook nog de volgende dag) ze vooral in het midden van de tegel goed warm worden. Dit helpt weer om de feedtube te koelen. De 40x40x3cm chamotte tegels die de onderkant van de feedtube en burntunnel vormen bleken toch te dun te zijn aangezien er in de tegel op de grens van feedtube naar burntunnel er een dikke scheur is ontstaan. Deze vult weer met as dus ik heb er gelukkig geen last van.

Over het hout wat ik gebruik ben ik niet helemaal tevreden. Het is wel mooi hout (gemengd hardhout) met redelijk veel eikenhout erin, maar het eiken is nog niet droog genoeg. Het heeft 1 seizoen op stam gedroogd en is in februari/maart 2011 geklieft (totaal 2 seizoenen). Dit blijkt niet genoeg voor eiken. Het andere hout zoals berken is wel een stuk droger. Het hout moet ik echt voordrogen binnen, maar dan nog merk ik dat het eiken aan de bovenkant sap staat te kokon op de kopse kant als het in de feedtube staat. Voordeel van een J-rocket is wel weer dat de hete feedtube het hout droogt voordat het bij het gloeibed komt, waardoor de verbranding dus uiteindelijk toch nog goed verloopt.
Oud-en-nieuw heeft nog wat aanmaakhout opgeleverd in de vorm van vuurpijl stokken die de kinderen bij elkaar gesprokkeld hebben wat nog best een flinke bos is geworden, hihi :-)
De katten hebben de bank in ieder geval goedgekeurd ( :idea: pas op dit zijn wilde zwerfkatten die we verzorgen)
Image0942_.jpg
Image0943_.jpg
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

PS. De overgang van vat naar steen is met een vrij dunne ring van leem gemaakt en ik was er bang voor dat dit door de grotere uitzetting van staal zou gaan scheuren. De ring van leem is zelf wel intact gebleven maar is niet volledig meer verlijmd met de stenen eronder en het vat. Zo ook met de overgang van vat-leem-betontegel van de 'tweede bell'. Hierdoor ruik ik iets aan rookgassen als de boel nog aan het opstarten is. Bij warmer worden lijkt dit zichzelf weer te dichten. Dit zal ik nog moeten verhelpen met een extra laag leem eroverheen. Ik verwachte dit probleem al en heb nog niet echt een goede oplossing hiervoor kunnen bedenken, behalve het geheel te metselen met steen i.p.v. een stalen vat.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Ik heb overigens ook nog niet een "Peter Channel" geprobeerd, maar deze simuleer ik vaak wel door een vuursteen op de feedtube te leggen met een spleet van +-8mm aan de kant van de burntunnel indien het hout in de feedtube het toelaat. Ik kan zo al bemerken dat het positief resultaat heeft.
De schuine oplopende kant van burntunnel naar heatriser werkt ook goed aangezien hier vaak maar een dun laagje as ligt. Dit is te verwachten omdat ik geen ronding heb gemaakt maar een hoek van 45 graden.
Verder heb ik nooit zo'n last van as omdat ik geen asopvang onder de feedtube heb en dus het voor elke stook leegschep. Dit gaat overigens zeer makkelijk en snel en ik kan met mijn arm makkelijk de achterkant van de burntunnel bereiken.
Mits je regelmatig schoonmaakt zoals ik nu doe zou er wat voor te zeggen zijn om de afronding/schuine kant weg te laten omdat je hier de as makkelijker kunt verwijderen dan verder in het systeem. Wel is de oplossing nu meer aerodynamisch wat de doorstroming ten goede komt.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door bas-hilversum »

Rinchen, bedankt voor de update!
Zou je de issues met teveel warmteafgifte ineens en lekkende rookgassen kunnen aanpakken door het vat gedeeltelijk in te lemen? Hier is een voorbeeld van wat ik bedoel:
https://plus.google.com/photos/10238652 ... banner=pwa

Staat de warmtebank in de keuken op een houten vloer met houten balken?
Bas
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Beste Bas,
Bedankt voor de link, ik heb deze eerder gezien en vind ik de mooiste RMH die ik tot nog toe heb gezien!
Je hebt inderdaad gelijk wat betreft warmte afgifte/lekkage. Ik zit eraan te denken om aan de muur en raamzijde een muurtje op te trekken en tussen dit muurtje en het vat inderdaad op te vullen met leem, wellicht zelfs zand met leem eromheen. Het muurtje aan raamzijde was zowieso al voorzien zoals je op de foto kunt zien staat er al een bakstenen muurtje tussen de radiator en de unit zelf. Het deel boven de betontegel op de vat-buis verbinding wil ik dan gebruiken om een hout voorraad te plaatsen.

De warmtebank lijkt inderdaad op de houten vloer te staan maar dit is niet zo. Het hout is laminaat en is verwijderd op de plek van de warmtebank. Deze staat dus direct op de kale betonvloer. Hierdoor doet zowel de vloer als de muur mee met het warmte opname/afgifte spel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door kockie »

Ik ben op een youtube poster geabonneerd en deze kwam vandaag met het volgende:

[youtube]azHuJFg3bFE&[/youtube]
een RMH met asopvang. Zou dat fatsoenlijk werken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,
een RMH met asopvang. Zou dat fatsoenlijk werken?
Het roosterstoken laat veel onverbrande brandstof Co door het rooster vallen.
Hoelang kun je op een asbed stoken voordat je as hoeft te scheppen?
Dit kan dagen / weken duren. Ik denk dat dit een onnodige doorontwikkeling is.
Dat je bij een Rocket Mass Heater sneller last hebt van as kan ik mij voorstellen door de compacte ruimte.

Wat mij opvalt aan de verbranding is dat de luchtovermaat veel te groot is.
Je koelt de Rocket Mass Heater en alle massa die erachter zit onnodig af. Als je daar iets aan verzint, dan ben je goed bezig. :D

Dat je de brandstof toch koelt en enigzins de luchtovermaat nihil kan houden......
Je zou de luchtinlaat met een soort weegbrug simpel mechanish kunnen regelen.
Het wordt al gauw weer ingewikkeld. Zaak is om het zo simpel mogelijk te houden. :D
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door Dutch John »

Kockie,

De getoonde asopvang is wel heel diep. Kool die door de rooster valt, zal onderin afkoelen en niet opbranden. Ik zie het liefst een kleine verdieping van de feed tube, eventueel met een rooster op gelijke hoogte als de burn tunnel vloer. Net dat kleine beetje spoeling onderlangs zorgt bij mijn MPR voor een vollediger opbranden van alle restkool, maar ook het beter doorbranden als je slechts een enkel, relatief dik stuk hout erin hebt staan. Ik heb er geen metingen aan gedaan, dus prof Peter kan een andere mening toegedaan zijn.

Een rooster voor de burn tunnel lijkt mij altijd zinvol, want die voorkomt blokkades door tegen de opening staand hout of in de tunnel vallende houtskool.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Ik sluit mij aan bij Dutch John. Voor mezelf heb ik helemaal geen asopvang gemaakt. Ik schep de as er dan ook voor elke stook eruit. Ik veeg hierbij altijd ook de burn tunnel en onder de riser schoon. Dit valt allemaal erg mee omdat ik er zo met mijn arm in kan en het zorgt ervoor dat ik elke keer zonder blokkades stook.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Gandalf schreef: Maar ivm drukverschillen en afgassen: Ik zou sowieso een schoorsteen nemen tot boven het dak.

Echt gezonde lucht komt er toch nooit uit ?

G
Vorige week even stug doorgeklust om een rookgas kanaal binnenshuis en bij de nok van het dak er weer uit te maken. Ik heb ervoor gekozen om het kanaal kleiner in diameter te maken dan de afmetingen van de rocket. Rocket is 16x18cm vierkant, rookgaskanaal is 15cm rond. Dit op basis van een detail van Peter van den Berg zijn experimenten met de Rocket Bell. Dit heeft hij op het Amerikaanse forum van Donkey gedocumenteerd.
peterberg schreef:All dimension of that one are scaled up 1.7 times, except... the chimney
Hiermee zit ik nog onder deze factor, namelijk 1,63. De temperatuur van de afgassen blijven erg laag dus dit werkt goed. Een bijkomend voordeel is dat de gassen sneller door het kanaal kunnen stromen en het kanaal heeft minder oppervlakte. Dus deze 2 factoren, verblijftijd en oppervlakte, zorgen ervoor dat de gassen minder zullen afkoelen dan wanneer ik een 20cm kanaal had geplaats. Uiteraard is het kanaal ook geisoleerd. Een thermometer om de afgas temperatuur te meten is onderweg met de post dus ik kan daar binnenkort wat meer over zeggen.
Het rookgaskanaal werkt erg goed, aansteken gaat prima en ik kan absoluut geen berperking in vermogen waarnemen. Met de huidige temperaturen van net boven nul komen er continue stoomwolken uit de schoorsteen.

Wat betreft de laatste opmerkingen over een asopvang: Ik heb vijf dagen achter elkaar gestookt zonder as uit te scheppen, wel de as onder de riser naar de feed geveegd. De hoeveelheid as is zo weinig dat zelfs zonder asopvang in mijn systeem je gerust een aantal dagen kunt stoken zonder as te scheppen. Ik zie dan ook weinig nut in het bouwen van een grote asopvang met een rooster.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Ik wil overigens afraden om glaswol of steenwol om de buis voor de warmtebank te gebruiken als tijdelijke isolatie indien de massa er nog niet omheen zit. Beiden hebben een bindmiddel op basis van formaldehyde en kunnen bij verhitting dus schadelijke stoffen in de lucht afgeven in je woning, niet doen dus!
De buis word dusdanig heet dat bij mij het glaswol tot donkerbruin was verkleurd. Het glas en steen in de isolatie zijn dan zelf wel hittebestendig, maar de binder en de olie die ook word gebruikt dus niet.
Wat een redelijk goed alternatief is is een paar laagjes aluminium folie dat losjes eromheen zit.
Plaats reactie