Olie gestookte CV (en absorbtiekoeling/verwarming)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

pdkl schreef:De bindmiddelen zijn volgens Wikipedia methylisocyanaat http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0004.html en formaldehydehars (zie elders op dit forum). Alhoewel gesteld wordt dat alle bindmiddelen uitgewerkt zijn is dat niet geheel waar. Van formaldehydehars blijft na verbranding niets over (althans geen gevaarlijke stoffen). Ik heb een denk ik nog een document over de MDF productie omdat ik eens een hele bedrijfstak heb doorgelicht. Het gebruik van methylisocyanaat komt me niet bekend voor. Als het verbrand wordt kan HCN, het beruchte blauwzuurgas :twisted: ontstaan (en nog wat van dat fijne spul).

O ja in ergens anders hadden we het over methylbromide. Dit blijkt dus ook een sterk ozon afbrekend materiaal te zijn. Door toepassing hiervan is het dichten van het ozongat vertraagd.

Patrick
ook parafine is later toegevoegd, dat gaf dan weer problemen met celluloselakken. Hier werd dan weer een goedje aan toevoegd om dat probleem te verhelpen. De lakken kregen dus rond 1990 allemaal 2000 in de naam :? o.a. in Mechelen stond zo'n fijne fabriek (later akzo geworden)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef: Dirk, Heb jij ooit tropisch hardhout gestookt? Ik in het verleden wel. Vond het niet mooi branden. En zwarte (teer) aanslag in de kachel. Eiken, beuken, berken brandt veel schoner. Witte aanslag in de kachel. Al moet ik bekennen, dat ik onlangs de stookpot bovenin voorzien heb van sleuven voor secundaire lucht, waardoor de kachel wat feller is gaan branden.
Tropisch hout bevat waarschijnlijk meer olieachtige bestanddelen dan het hout van hier. Wanneer tropisch hout verhit wordt, ontsnappen deze bestanddelen eerst en in overvloed. Deze producten bevatten erg veel koolstof en moeten daarom eigenlijk heel langzaam toegevoegd worden aan het verbrandingsproces. Kijk maar naar een kaars: wanneer de wiek te lang wordt, vergast te veel paraffine en is er ook een zwarte walm. De oorzaak is een combinatie van factoren: complexe organische gassen, tekort aan lucht, te veel brandstof, te lage temperatuur, te kort verbrandingspad.

Een gewone houtkachel is niet gebouwd om dit aan te kunnen. Zoals Mark zegt, is mengen met ander hout een mogelijkheid. In een finoven voorzie ik geen enkel probleem, ook niet met dikke stukken. Die moeten wel onderaan liggen bij het omgekeerd stoken. Zodat de bovenste verbrandingskamer heet genoeg is om de overvloed aan koolstofdeeltjes te doen verbranden. Dit verschijnsel illustreert mooi de noodzaak van een voldoende lang verbrandingspad.

Dirk
Plaats reactie