Olie gestookte CV (en absorbtiekoeling/verwarming)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dit is inderdaad een meevaller Dirk.

Om het rendement van dit machientje te verbeteren kunnen ze ipv. ballansventilatie een standaard centraal afzuigsysteem op aansluiten dan steigt het rendement nog verder. Waarom moet ik dit nou bedenken en komen ze er zelf niet mee. :? :lol:

Daalderop heeft onlangs een dergelijk systeem op de Nederlandse markt gezet, met verschil dat deze op de compressiekoelmachine principe werkt.
Deze maakt wel gebruik van de ventilatielucht uit de woning.
Het rendement is ook 140%. Voordeel is dat er verder geen ingrijpende aanpassingen nodig zijn. De aansluitingen van je oude gasketel worden benut.

De absorpsie machine ziet er ook goed uit. maar het is wel een joekel om even ergens weg te zetten met ruim 300 kilo.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Nu een typisch? hollandse vraag..... Wat kost dat??

Misschien een idee om de oliekachel en absorbtie machine af te splitsen van dit onderwerp?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

mij hoor je niet klagen als je het opsplitst, niet dat het mij niet interesseert maar het gaat wel wat boven mijn petje en lost mijn vraag niet op, de onderwerpen gaan soms een eigen leven leiden :D

Ludo
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bij deze gedaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

kockie schreef:Nu een typisch? hollandse vraag..... Wat kost dat??

Misschien een idee om de oliekachel en absorbtie machine af te splitsen van dit onderwerp?
Meerprijs van de Daalderop is zo`n 1200 euro`s tov een vergelijkbare hr ketel.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Ludo,

Niet lager dan 60 graden, anders krijg je condens in de ketel.

John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Hoi John, bedankt.

Ik had ook al wat opzoekingswerk gedaan en meende te mogen afleiden dat 60 graden vooral was als je ook sanitair water verwarmde om de legionella bacterie te doden.

Hier en daar had ik ook al temperaturen van 50 graden gehoord.
Maar jij denkt dus dat ik dat beter niet kan doen ?

Voorlopig gaat 60 graden prima, ik weet wel niet of het iets afdoet ;-)
Dat is voorlopig moeilijk vast te stellen.

Groeten

Ludo
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Ludo,

Als je je warmwaterbereiding ook op de ketel hebt, dan inderdaad zeker boven de 60 graden blijven. Eigenlijk nog 5 ? 10 graden hoger, anders komt het sanitair water onder de gevarengrens van 60 graden. Je hebt nu eenmaal een verschil in temperatuur nodig voor de warmte overdracht. Kijk dan ook eens hoe hoog dat het sanitair water ingesteld staat. Niet dat daar constant warmte gevraagd wordt die hij niet krijgt, terwijl het binnen koud wordt, omdat het warmwatervat voorrang krijgt.

Ik heb trouwens het warmwatervat niet via een driewegklep, maar met een tweewegklep aangesloten. Zo gaat alles door: huis en sanitair water. De grote ketel buffert toch genoeg warmte om alles te kunnen verzorgen.

Groet,
John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

mijn ketel doet gewoon de cv en anders niks ;-)

groeten

Ludo
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Hoe stuur je die tweeweg klep in de zomer aan?
Dan warm je bij tapvraag ook je cv water aan met enkel een tweewegklep. Lijkt me geen zuinige oplossing. :?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Chathanky,

Je hebt gelijk. Komt omdat ik niet volledig was. In de zomer schakelen we over op een elektrische boiler. Zo'n ding vreet natuurlijk stroom, maar verbruikt 's zomers altijd nog minder energie dan het uitgebreide verwarmingssysteem op temperatuur te houden, alleen voor het warmwater. Dit lijkt allemaal wat vreemd, maar we wonen in een oude boerderij met de c.v. en de warmwatervoorziening nogal ver uit elkaar. Dat krijg je in een huis dat gebouwd is in de tijd dat c.v. alleen in paleizen te vinden was en warm water uit de sopketel kwam. De c.v. en boilers bij elkaar brengen is zonder drastische verbouwing niet mogelijk. Bovendien wordt de afstand van boilers naar afnamepunten te ver. De tweewegklep was de minst gecompliceerde oplossing, omdat bij de boilers wel een c.v. leiding loopt. En het werkt goed. Ondanks dat ik weet hoe het ideaal zou kunnen zijn, moeten we toch roeien met de riemen die we hebben.

Groet,
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dutch John schreef:Hallo Chathanky,

Je hebt gelijk. Komt omdat ik niet volledig was. In de zomer schakelen we over op een elektrische boiler. Dit lijkt allemaal wat vreemd, maar we wonen in een oude boerderij met de c.v. en de warmwatervoorziening nogal ver uit elkaar. John
waarom voor ?650 ex BTW geen HR keteltje aanschaffen, dat verdient zich m.i. in zo'n "oudbouw" altijd terug.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dan moet ie volgens mij eerst een gasaansluiting zien te krijgen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Inderdaad Kockie,

Aardgas is niet mogelijk. En propaan is erg duur en je hangt voor lange tijd vast aan de leverancier. Laat mij maar olie stoken. Kan het onderhoud zelf en heb nog voor lange tijd onderdelen. Bovendien betaal ik geen vast recht; heb met niemand wat te doen. Kan kiezen uit meerdere leveranciers en bepaal zelf het goedkoopste aankoopmoment. Al met al betalen we ongeveer evenveel als het gemiddelde Nederlandse gezin. Dus nog niet zo slecht voor een oude, matig ge?soleerde boerderij.

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:Inderdaad Kockie,

Aardgas is niet mogelijk. En propaan is erg duur en je hangt voor lange tijd vast aan de leverancier...
Op dat punt heb ik, denk ik, een interessante tussenoplossing gevonden. Ik heb een aantal gasflessen gekocht die ik legaal bij ieder tankstation kan vullen met LPG. Volgens mij is dit een meer praktische ?n goedkopere oplossing dan stookolie. Wij koken op LPG en verwarmen ons sanitair water met LPG. In de toekomst moet dat op termijn ook met biomassa gebeuren.

Dirk
Plaats reactie