Mij naam is Frank ik leef in een twee onder een kap woning uit 2000. Goed geïsoleerd met vloerverwarming als hoofd verwarming.
Sinds wij hier wonen (3 jaar) verhogen wij het comfort in de koude periode door een jotul houtkachel te stoken. Deze geeft ruim voldoende warmte af. Het grote nadeel als je lekker vaak stookt is dat de vloer afkoelt en de gas-cv lang staat te stampen op het moment dat er warmte vraag is.
Het prachtig 5 graad west van zuid georiënteerde dak, deels plat deels 10 graden helling, schreeuwt om een zonneboiler.
Vandaar dat ik hier op het forum beland ben en mij stevig ingelezen heb over de diverse systemen met hun voor en nadelen. Mijn voorkeur gaat uit naar een open systeem voor een nieuwe houtkachelcv en een boiler die tevens als warmte wisselaar dienst doet. Tijdens het stoken van hout ook de vloer extra op te warmen welke een enorme buffer vormt. Op dezelfde onderste druklose spiraal zou ik dan parallel een terugloop zonneboiler willen aansluiten die gebruik maakt van het open expansievat. Mijn idee is om het veilig, eenvoudig met weinig appendages op te zetten. De aansturing van de pompen en klep wordt gedaan met arduino en 18s20 tempvoelers. (welke net met de post binnenkomt
Ea. weergegeven in het schema. Ik ben benieuwd hoe realistisch dit door de ervaring deskundigen beoordeeld wordt.
Frank