EPS dakisolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
S t e v e n
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2011, 16:12

EPS dakisolatie

Bericht door S t e v e n »

Als isolatie van mijn dak stelt men verlijmde EPS parels voor

Mijn vraag is of deze wel degelijk dampopen zijn (en afwezigheid van een dampscherm en kwalitatieve isolatie-oplossing biedt)

Op hun website staat volgende beschrijving:

- korrels van geëxpandeerd polystyreen, verrijkt met grafiet en koolstof.
- worden ingeblazen met bindmiddel
- blijven vormvast, geen krimp
- dampdoorlatend / geen vochtransport
- niet corrosief / constante isolatiewaarde

Het gaat om een hellend dak, tussen het onderdak en gyproc afwerking (aan de binnenzijde is een dun laagje glaswol geplaatst)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: EPS dakisolatie

Bericht door Tim »

Steven,

Ik heb EPS in de spouw laten blazen. Het bindmiddel was latex, lijkt wel wat op houtlijm, maar dan geurloos. In onze douche waren de balken zo op de binnenmuur gelegd, waardoor we de kast vol korrels hadden.

De korrels zitten met de ronde kanten op elkaar, waardoor er kleine openingen blijven.

Mijn vrouw heeft een mooie zitzak gemaakt van de korrels die uit de kast kwamen.

Tim
S t e v e n
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2011, 16:12

Re: EPS dakisolatie

Bericht door S t e v e n »

Tim,

Ben je tevreden over de isolatie met EPS ?
Heb je informatie of dit dampopen is ?

Steven.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: EPS dakisolatie

Bericht door Tim »

Steven,

Weet ik niet, heb het pas een jaar. Huis/muren was mooi droog de winter.

Wat ik zelf optisch heb vast kunnen stellen is dat het open blijft.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: EPS dakisolatie

Bericht door JantjeV8 »

De specs van het product zullen toch wel door de leverancier/fabrikant op een productblad vermeld staan? Daaruit zou je moeten kunnen halen of en hoeveel damp-open het product is.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: EPS dakisolatie

Bericht door bas-hilversum »

Het is dampopen. De korreltjes vormen een stapeling, waartussen kleine openingen blijven bestaan. Denk aan knikkers in een jampot.
jaapvandebosch
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2011, 22:59

Re: EPS dakisolatie

Bericht door jaapvandebosch »

ik zou dat nooit met parels doen erg brandgevaarlijk een beter alternatief is supafil van knauf

niet alleen brandveilig maar ook een stuk duurzamer

die parels waren bij 1 van de overburen onder de pannen geblazen overal parels in de straat gedurende het hele jaar

en bij de schoorsteen was het geheel weggesmolten

we hebben pas onze woning laten isoleren door www.sesamstraat.nl volgens mij kunnen ze ook onder de pannen isoleren.

Mvg

Jaap van de Bosch
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: EPS dakisolatie

Bericht door Tim »

Jaap,

Zou je mij uit willen leggen waarom rotswol duurzamer zou zijn dan EPS in de spouw?

Je kritiek op de eps aangebracht bij de buurman zegt meer over de aannemer, dan over het product.

Graag je reactie,
Tim
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: EPS dakisolatie

Bericht door willem »

EPS korrels wegen niets en is voor dakisolatie zeer geschikt. EPS BRAND NIET, maar smeult
(smelt) vanaf 100-graden, zodra de temperatuur weer net onder de 100 graden is, is het over en uit en gebeurd er helemaal niets meer. Ik heb uitvoerige testen gedaan met dikke blokken
EPS daarop een conservenblik en toen de brander erin. Het blik zakte door het blok heen en de diameter in het blok was 3á4 cm groter dan het blik was. Heb ook de temperatuur opgemeten zowel in als buitenkant blik + de bodem maar onder de 100-graden gebeurde er niets. Ook tijdens dit gebeure de brander weggehaald en alles hield gelijk op. Ik heb dit meerdere malen herhaalt daar ik met EPS ook m'n schoorsteen wou laten isoleren waarin in de bestaande schoorsteen een rvs pijp zit. Ik wou op zeker spelen, vandaar de testen.
Ben ook naar de plaatselijke brandweer geweest met deze vraagstelling en gaven mij een positief antwoord. Nu, na 3-winters met de houtkachel zal het EPS wel wat ruimer om de pijp heen zitten, maar dat zag ik al met de test, onder de 100-graden is het stil dus zal er daar binnen niets meer gebeuren.
Plaats reactie