Ik heb wel aan aantal bocht 15 en 20 gebogen maar rondom de installatie vond ik het makkelijker om knel koppelingen te gebruiken omdat ik het bochten buigen niet als kunst heb verheven. Afbramen is duidelijk ik heb eens een aan een installatie gewerkt waar dit niet was gebeurd en deze installatie werkte dus ook rampzalig.Chicken Power schreef:
-Daar wordt gewerkt! Probeer wel zoveel mogelijk bochten te gebruiken i.p.v. knelknietjes. Op zo’n project mag je best 2 buigtangen aanschaffen. Hoeft niet eens nieuw, je vindt ze ook op marktplaats. Goed afbramen is ook van belang om zo min mogelijk pompenergie te verkwisten.
Ik moet zeggen dat mijn circuit (naar mijn gevoel) erg goed doorloopt en ik gebruik ook doorstroombegrensers. Alles wordt gelijkmatig verwarmt en de pomp(en) hoeven hiervoor niet op volle capaciteit te draaien.
De retourklep staat nu tijdens het typen op 10% dus 90% weer retour en ik zit hier lekker te zweten. Daarom moet ik ook aan het Buffervat,
Klopt VC 8010 if identieke modellen. De meeste die ik koop werken dan ook niet goed meer. Ik heb ze allemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en het asje weer ingevet (vet geschikt voor zeer hoge temperaturen en niet agressief voor rubber). Ook de klep in de Nefit heeft 3 jaar geleden een beurtje gehad en loopt nog steeds lekker soepel.Chicken Power schreef: En in zijn algemeenheid zie ik dat je als 3- wegklep de vc 8010 gebruikt. Prima ding. Maar de cartridge is erg gevoelig voor vuil (let bij vervanging op dat je de goede met 100% afsluiting krijgt + de sleutel om hem er uit te draaien). Check ze regelmatig door de actuator er even af te halen en de spindel handmatig (achterkant/onderkant hamersteel) in te drukken. Dat moet soepel blijven gaan. Ik adviseer je dan ook om zowel een spirovent als een spirodirt in je systeem op te nemen!
"spirovent als een spirodirt" Nooit van gehoord ik neem aan dat de Warmte Service dit wel heeft.
Deze boiler heb samen met collega's begin dit jaar aangeschaft. Ik mag geen reclame maken maar het is volgens mij een slim doordacht betaalbaar systeem. Wat ik erover kan zeggen is dat hij ons nu al veel geld heeft bespaard. Wij houden elke maand het verbuik bij in een grafiek en daar zie je ook mooi het verschil. We hebben er trouwens 3 dagen (3gezinsleden) op gedouched zonder naverwarming toen ik de CV aan het verplaatsen was. Hij is niet bedoeld om warm water langer dan een dag op te slaan.Chicken Power schreef: -De houtboiler neem ik aan, zie op de volgende foto dat de zonneboiler een liggende is, minder goede gelaagdheid, maar uiterst effectief onder een schuin dakvlak (ik gebruik dat plaatje even in Arjan Drost z'n draad, die zit daar ook mee te houden).
Ja enige verdeler voor de bijkeuken en hobbykamer (met tegels). Ruimtes hebben geen radiatoren.Chicken Power schreef: -De VV verdeler, is dat de enige? Het ziet er naar uit dat ie nu hydraulisch- actief i.p.v. -neutraal is aangesloten. Nu is naar alle waarschijnlijkheid je retourwater net zo heet als het water dat de kringen in gaat. Maak je hem neutraal, dan is je retour net zo koud als het uit je vloer komt. Zo doe je dus veel langer met je bufferinhoud…
Klopt hij is hydraulisch actief aangeloten (zo gekocht). Ik heb hier in een ander forum de vraag ook gesteld of dit verstandig was. Men gaf aan dat het Ok was. Hij werkt dan ook prima. Hij regelt goed in op de ingestelde temperatuur (ook gemeten op de vloer). De pomp draait nooit als de CV pompen stilstaan. Als het beter is kan ik hem natuurlijk netraal aansluiten. Momenteel staat dezelfde verdeler op MP die ook zo is aangesloten ik neem aan dat dit dan af fabriek zo is.
Ik heb hem zo op deze manier getest door tijdens vullen de druk expres boven de 3 BAR op te laten lopen. Dit gaat goed. Als het beter is zal ik hem alsnog verplaatsen.Chicken Power schreef: -De gasketel. Ik begrijp dat het pielen is onder die schuine kap, maar je overstort ventiel zit daar niet echt fijn met die slang. Dit is niet te controleren op een goede werking, en het ventiel moet echt vrij uitkunnen storten. Zet hem gewoon op de plek van de ½” ontluchter op de expansievatconsole. Uitstortbakje er aan vast en dan aflopend met de slang naar de afvoer.
Yep de vieze gele kleur overgespoten (met de compressor) met radiator lak.Chicken Power schreef: -De Per Eko, heb je hem zelf over gelakt, of ook de vorige eigenaar? Ik mis nog even het antwoord op de vraag van het wat en hoe van de schoorsteen, dit i.v.m. de redelijk hoge trek die gevraagt wordt.
Dubbelwandige schoorsteen 20cm buitendiam. zat bij de kachel. Top zit op ruim 5 meter. Trek lijkt mij prima in in orde.
Als hij goed draait kan ik de bovenste klep openen zonder dat er rook naar binnen komt. Net een stofzuiger.
Klopt pompt naar beneden werkt prima lijkt mij. Bovenop zit een handmatige ontluchting. Kun je moeilijk zien op de foto.Chicken Power schreef: -De pomp. Om met een wijkgenoot te spreken: “daar wor ik nou nie vrolek van”.
Ik kan dat niet echt goed zien (vorige foto), maar ook uit het schema lijkt het erop dat ie in de aanvoer zit. En naar beneden moet pompen. Hogerop zie ik geen ontluchtingsmogelijkheid dus daar krijg je altijd een luchtzak. Pompen (evenals kleppen) bij voorkeur altijd in de retour plaatsen. Door de lagere temperatuur minder kans op cavitatie, minder warmteverlies door het oppervlak en een langere levensduur. Welk type is het?
Nooit gehoord van cavitie bij CV pompen (wel mee bekend i.v.m. natte cilinder bussen in mijn oldtimer tracktor).
Ik zal bij de ombouw naar een drukloos systeem hier rekening mee gaan houden.
Yep was zo al alleen de pomp verwisseld voor een PWM versie. Ik verbaasde mij ook over de gesoldeerde koppeling maar ik heb het maar zo gelaten. Gaat ook op het drukloos ombouw lijstje.Chicken Power schreef: Ja, en dan de aansluiting. Wss ook vorige eigenaar? Op de goede manier wordt een pomp aangesloten met een flens, vlakke pakkingring en een overgooiwartel (kijk maar is in je gasketel). Ik zie hier een messing verloop met teflon direct op de pomp gedraaid, waarbij er een ¾ puntstuk naar 22 knel in zit. En die lijkt wel gesoldeerd i.p.v. dat er daar juist wel tape gebruikt zou moeten worden!
Buiten dat dit door de foute afstemming erg lekgevoelig is, kun je dit ook haast niet servicen. Met de juiste koppeling kun je de pomp er zo tussen uithalen, dat lijkt me hier in die beperkte ruimte onmogelijk.
Kun je hem correct in de retour plaatsen (ergens naar boven pompend, of horizontaal) dan kun je ook veel beter bij de asdop, mocht de pomp een keer vaststaan.
Ja een koppeldoosje vanwege de PWM aansluiting die vast uit de pomp komt.Chicken Power schreef: En pure nieuwsgierigheid, zit het dekseltje er nog niet op, of hangt er nog wat extra's bij?
Hier ook meteen de 230V maar in doorgelust.
In het kastje zit een printplaatje in (zelfbouw) met 2 x een 12 volt printrelais geschikt voor 230V 3Amp te schakelen.Chicken Power schreef: -De relaiskast; wat gebruik je voor relais (stroomsoort, spanning, merk/type)?
Merk type heb ik zo niet bij de hand zo komen zo uit een bakje van mijn electronica voorraad maar hier kun je 1001
relais voor gebruiken als je maar goed op de spanning en stroom let.
dank voor de op en aanmerkingen.
Heb je al naar mijn beide opties voor de ombouw gekeken?
Alvast bedankt
gr,
SH