Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door bwest »

@sathopper
op een gegeven moment is er een schema gepost van @kockie waarbij de kookleiding en open expansievat direct aan de hout cv ketel hangen. Later in de schema's "optie 1" en "optie 2" is de kookleiding weg en het open expansie vat verplaatst naar de ingang van de houtboiler. Is dit nu nog steeds het geval? En zo waarom? Ik ben in de veronderstelling dat de kookleiding zonder onderbrekingen en appendages zo dicht mogelijk bij de ketel moet zijn. Is er ergens een actueel schema?

Succes met je eigen print. Single of double layer? Op welke afmeting kom je uit? Begrijp ik het goed dat je eigen print een shield is voor de Seeeduino en niet de complete mcu en interfaces integreert op een enkele print?
Zelf heb ik best veel moeite gehad om storings vrije signaal overdracht te krijgen tussen sensoren en controller. Vooral geschikte en betaalbare kabel is lastig. Mijn sensoren hadden best wel van ruis en pulsen. Na een tijdje stoeien met het verschil tussen een shield en gnd werkt alles nu vrij goed. Ik kan nu zelfs lassen in de buurt van een sensor kabel zonder dat het feitelijk signaal erg wordt verstoord.
Het andere wat me nog erg bezighoud is het analyzeren van de failure modes. Wat als de atmega vastloopt? Hoe om te gaan met outliers in de meetwaarden? Ik kan niet al te vaak samplen en het systeem reageert best snel.
Ik doe in dit zoveel mogelijk via I2C. De interne adc is toch een beetje zozo, een externe is vaak veel beter. Of je multiplexed de analoge ingang of je plaatst meerdere adc's ieder met een eigen I2C adres of je gebruikt een I2C multiplexer. Heel veel mogelijkheden. Ik schrijf dit omdat je nu toch een eigen print maakt. En via bitbanging kan je meerdere I2C bussen maken.
Oh en plaats op je print op veel/strategische plaatsen ongebruikt soldeer eilandjes. Dit kan je als testpunt gebruiken of om uitbreidingen te maken. Het kost niks extra's.

mvgr,

bw
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door sathopper »

bwest schreef:@sathopper
op een gegeven moment is er een schema gepost van @kockie waarbij de kookleiding en open expansievat direct aan de hout cv ketel hangen. Later in de schema's "optie 1" en "optie 2" is de kookleiding weg en het open expansie vat verplaatst naar de ingang van de houtboiler. Is dit nu nog steeds het geval? En zo waarom? Ik ben in de veronderstelling dat de kookleiding zonder onderbrekingen en appendages zo dicht mogelijk bij de ketel moet zijn. Is er ergens een actueel schema?
Ik heb nog geen actueel schema maar er is op dit forum een hoop te vinden.
bwest schreef: Succes met je eigen print. Single of double layer? Op welke afmeting kom je uit? Begrijp ik het goed dat je eigen print een shield is voor de Seeeduino en niet de complete mcu en interfaces integreert op een enkele print?
Zelf heb ik best veel moeite gehad om storings vrije signaal overdracht te krijgen tussen sensoren en controller. Vooral geschikte en betaalbare kabel is lastig. Mijn sensoren hadden best wel van ruis en pulsen. Na een tijdje stoeien met het verschil tussen een shield en gnd werkt alles nu vrij goed. Ik kan nu zelfs lassen in de buurt van een sensor kabel zonder dat het feitelijk signaal erg wordt verstoord.
Het andere wat me nog erg bezighoud is het analyzeren van de failure modes. Wat als de atmega vastloopt? Hoe om te gaan met outliers in de meetwaarden? Ik kan niet al te vaak samplen en het systeem reageert best snel.
Ik doe in dit zoveel mogelijk via I2C. De interne adc is toch een beetje zozo, een externe is vaak veel beter. Of je multiplexed de analoge ingang of je plaatst meerdere adc's ieder met een eigen I2C adres of je gebruikt een I2C multiplexer. Heel veel mogelijkheden. Ik schrijf dit omdat je nu toch een eigen print maakt. En via bitbanging kan je meerdere I2C bussen maken.
Oh en plaats op je print op veel/strategische plaatsen ongebruikt soldeer eilandjes. Dit kan je als testpunt gebruiken of om uitbreidingen te maken. Het kost niks extra's.

mvgr,

bw
Het worden enkelzijdige printen 100x160mm. Op het controller board komen de seeeduino, RTC, Netwerk (ENC28j60) en SD kaartlezer aansluiting. Dit board maak ik zo universeel nodig omdat ik deze ook voor een ander project(en) ga gebruiken.
Op een aparte print zitten de relais en ingangen.

Ik gebruik I2C naar UTP chips en hier had ik in het begin veel problemen mee dat de zaak vastliep bij inschakelen van de verbruikers met name in mijn vaatwasser. Na wat speurwerk blijken de interne pull-up weerstanden veel te hoog te zijn. Deze zijn nu extern 2k2 en is alles veel stabieler. Tevens gebruik ik de Watchdog functie en schrijf status en variabelen weg in EEprom.
Ook gebruik ik een aangepaste Wire library waar aanpassingen in zitten om te voorkomen dat de zaak in een oneindige loop terecht kan komen. Voor de temperatuur van de Hout-CV blijf ik een analoge sensor houden omdat ik de 1-wire DS18B20 niet 100% vertrouw. Ik gebruik een externe referentiebron waardoor de ADC nauwkeurig genoeg is voor mijn toepassing.

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door kockie »

sathopper schreef:
bwest schreef: Ook gebruik ik een aangepaste Wire library waar aanpassingen in zitten om te voorkomen dat de zaak in een oneindige loop terecht kan komen.
Vertel. Ik heb bij een van m'n systemen regelmatig uitval. Systeem loopt dan "vast". Er komen geen meetwaarden meer naar de server. Na een reset gaat het weer als vanouds.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door sathopper »

kockie schreef:
sathopper schreef:
bwest schreef: Ook gebruik ik een aangepaste Wire library waar aanpassingen in zitten om te voorkomen dat de zaak in een oneindige loop terecht kan komen.
Vertel. Ik heb bij een van m'n systemen regelmatig uitval. Systeem loopt dan "vast". Er komen geen meetwaarden meer naar de server. Na een reset gaat het weer als vanouds.
Bij deze.
Uitpakken in de wire library.

Werkt tot versie 22!
Voor versie 1.01 moet ik vanavond de link even zoeken.

En gebruik 2k2 pull-ups!

Zie ook mijn nieuwe blokschema :)

SH
Bijlagen
SeeeduinoV1-02.GIF
utility.rar
(4.81 KiB) 137 keer gedownload
Laatst gewijzigd door sathopper op 22 okt 2012, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door kockie »

Heb je die zelf aangepast?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door sathopper »

kockie schreef:Heb je die zelf aangepast?
nee:

http://arduino.cc/forum/index.php/topic,19624.0.html

En voor het effect van Pull-ups zie:

http://dsscircuits.com/articles/effects ... stors.html
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door bwest »

@sathopper
ik denken wat zouden I2C UTP chips toch zijn??? Gelukkig even in het schema gekeken...
Wat gebruik je als bus extender? De P82B715 of de P82B96 of ...?
Die seeestudio met atmega2560 is wel een behoorlijk upgrade tov 328 qua interfaces.
Dat gaat een hele mooie print worden, ik ben benieuwd naar het resultaat en misschien wil je ons tzt het schema laten zien. Erg mooi allemaal.

Veel succes,

BW
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door kockie »

sathopper schreef:
En voor het effect van Pull-ups zie:
Effe resumeren, het gaat om i2c, ik heb een probleem met 1-wire.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door bwest »

wat is precies het probleem?
wil je bijv een ds18b20 aansluiten op een arduino?
kan je even beschrijven wat je wilt bereiken? afstand, soort sensor, aantal, wel of niet parasitic, te gebruiken kabel etc.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door kockie »

Het werkt wel, maar syteem loopt na een of meerdere dagen vast. Heb nu 13 ds18b20 sensoren aan een arduino hangen, totaal max 10 meter utp waar sensoren aan zitten.
sensoren worden gevoed.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door bwest »

nog even ter aanvulling op mijn post van gisteren over het gedrag van platenwisselaars een twee grafieken ter verduidelijking. Een heel verhaal is misschien niet altijd even duidelijk...

Deze twee grafieken laten een boiler opwarm traject zien. Waarbij de aanvoer temperatuur constant 80 graden is en de boiler bijv van 10 naar 65 graden wordt opgewarmd. Dat is een veel gebruikt prestatie indicator bij fabrikanten, dit model doet 80 10-65 bij zoveel liter in zoveel minuten.

Hoe deze grafieken te lezen.
De 2D grafiek is een versimpeling van een doorsnede van de 3D grafiek. De 2D is samengesteld uit twee horizontale doorsnedes, eentje bij 0.45 kg/sec en eentje bij 0.90 kg/sec. In de thermodynamica reken je voor dit soort enkel fasige toepassingen met massastromen niet met volumes, de dichtheid van het medium (water) verandert immers met de temperatuur. Dit kan je tot slot terug rekenen naar volume per tijd.

Stel dat je met 40kW wilt verwarmen dan zie je dat tot zo'n 50 graden secundair over capaciteit hebt. Beide flows zijn te groot op dat moment, je pompen draaien te hard en verbruiken dus te veel energie. Echter vanaf 50 graden is de kleine flow van 0.45 niet meer toereikend en zul of meer flow moeten opbrengen of in vermogen terug moeten. Als je horizontaal de 40 kW lijn volgt deze de 0.9 kg/sec flow snijd vind je dat vanaf 65 graden je ook weer of meer flow of terug in vermogen moet. Nu is het alleen wel zo er geen linear verband is. Om die 40 kW optimaal over te dragen kies je in de 3D grafiek een verticale doorsnede door 40kW. De curve die je dan ziet is is optimaal.
Dit is berekende data maar die komt heel dicht in de buurt van mijn metingen. Daarbij komt dat ik meer vertrouwen heb in de berekening die echt iedere factor mee neemt. Heel geavanceerd met lookup tabellen voor alle parameters per temperatuur. (Niet van mij overigens) Onze DS18B20's TMP36's en wat nog meer zijn een stuk onnauwkeuriger.

Ik ben erg onder de indruk van de prestaties van platenwisselaar's, echt veel beter dan een spiraal in een vat. Maar het kost bijna altijd een extra pomp en als je het niet goed dimensioneerd en inregeld dat kan het behoorlijk frusteren.

mvgr,

BW
Bijlagen
B16 HL and deltaTsec for different flows per Tsecin.PNG
B16 Flowpriin per Tsecin and HL.PNG
Laatst gewijzigd door bwest op 22 okt 2012, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door bwest »

@kockie
ok, een hoe zitten die 13 dan aan je arduino? 13 ds18b20's ieder aan een stuk van 80cm of 13 op een bus van 10 mtr? Ik vermoed het laatste maar hoe lang zijn je drops dan? Zitten er nog ergens andere componenten als condensatoren of weerstanden op de bus.
Heb je [url]http://www.maximintegrated.com/app-note ... mvp/id/148[/url] gelezen?
Ik vermoed niet dat die 10 mtr echt een probleem is. Ik denk eerder dat je een software probleem hebt. Heb je nog een arduino? Laad dar dan je sketch en knoop een enkele ds18b20 dan direct eraan en wacht dan een week. Lees die ene gewoon 13 keer uit. Misschien niet 100% software matig identiek maar voor een grove eerste test goed genoeg.

mvgr,

BW

edit1 kleine typo hersteld
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door account verwijderd »

@Bwest,
Nu is het alleen wel zo er geen linear verband is. Op die 40 kW optimaal over te dragen kies je in de 3D grafiek een verticale doorsnede door 40kW. De curve die je dan ziet is is optimaal.
Ik zou dan eerder geneigd zijn om de kg/sec als uitgangspunt te gebruiken. (0.18 kg/sec)
Dit is immers de opbrengst waterzijdig.

Wel mooie grafiek zeg. Mijn complimenten voor dit denkwerk.
Dit is de eerste keer dat ik een grafische 3-dimensionale benadering zie een van een water warmtestroom. (op stoom na dan) :mrgreen:
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door kockie »

bwest schreef:@kockie
ok, een hoe zitten die 13 dan aan je arduino?
Ik heb 2 "strings" van ongeveer 5 meter. 1 string zitten 11 sensoren met 20 cm tussenruimte, andere string zitten 3 sensoren met ook 10 cm tussenruimte. Maakt een totaal van 14... Ik denk ook dat er een softwareprobleem is, maar dezelfde sketch met 4 sensoren (meer had ik er niet) op een andere arduino heeft 2 maanden gedaaid.

Verder zitten er geen componenten in mijn bus.

Ik zal morgen "mijn probleem" afsplitsen om deze topic schoon te houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bwest
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 okt 2012, 20:48

Re: Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling

Bericht door bwest »

Ik zou dan eerder geneigd zijn om de kg/sec als uitgangspunt te gebruiken. (0.18 kg/sec)
Dit is immers de opbrengst waterzijdig.
Ik snap je opmerking niet helemaal. Uiteindelijk regel ik toch de flow/massastroom om het gewenste vermogen over te dragen bij de gewenste temperaturen?

Voor alle duidelijkheid voor een ieder: De eerder getoonde grafieken behoren bij een bepaald model platenwisselaar.
Een andere platenwisselaar zal een ander beeld geven.
De grafieken zijn alleen om het niet-lineaire gedrag in het algemeen te illustreren, en niet als algemene tabel.


Dit is een vrij kleine wisselaar van zo'n 5,5 kilo. Veel groter dan in je standaard ketel, maar daar zijn de prestaties dan ook naar.
In het algemeen geld voor cv en warmwater toepassingen hoe groter de afstand tussen de aansluitingen des te beter.
Meer platen is lagere drukval.
Des te groter de aansluitingen des te lager de drukval in de poort en beperkt de de stroomsnelheid daar.
Plaats reactie