Zwembad warmtepomp gebruiken als bij-verwarmimg

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
megavolt
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2010, 22:24

Zwembad warmtepomp gebruiken als bij-verwarmimg

Bericht door megavolt »

Hallo,

Ik vroeg me het volgende af. Op internet kwam ik goedkopen zwembad warmtepompen tegen. Zouden deze warmte pompen niet prima geschikt zijn als ondersteunen voor een cvketel. Ze hebben een hoge cop. Alleen werken ze tot 5 - 10 graden buiten temperatuur en leveren maximaal 40 C water. Maar hoeveel dagen per jaar is het de hele dag kouden dan dat en 40 C graden is prima voor vloerverwarming.

Voor het voor- en na-jaar zou deze warmte pomp volgens mij prima werken en sommige kunnen in de zomer ook nog koelen.
Wat is me af vroeg: zie ik iets belangrijks over het hoofd en zijn er mensen die het op deze manier gebruiken?

Bedankt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zwembad warmtepomp gebruiken als bij-verwarmimg

Bericht door Chicken Power »

Ha Ernst, tijd niks van je gehoord! Huis al verworven?
megavolt schreef: Ik vroeg me het volgende af. Op internet kwam ik goedkopen zwembad warmtepompen tegen. Zouden deze warmte pompen niet prima geschikt zijn als ondersteunen voor een cvketel.
Je zou er wat aan kunnen hebben, maar niet als daadwerkelijke ondersteuning van de CV ketel. Wel in alleen bedrijf, dwz alleen de warmtepomp. De bij die relatief hoge buitentemperaturen gevraagde aanvoertemperatuur, is dermate gering, dat ie dat prima alleen kan redden.
megavolt schreef:Ze hebben een hoge cop.
Dat is vanwege voornoemde redenen, natuurkundig gezien heel makkelijk te bereiken. Maar owee, als je buiten die spec’s raakt.
megavolt schreef:Alleen werken ze tot 5 - 10 graden buiten temperatuur en leveren maximaal 40 C water.
Ze zijn dus niet voor niks zo goedkoop…
megavolt schreef:Maar hoeveel dagen per jaar is het de hele dag kouden dan dat en 40 C graden is prima voor vloerverwarming.
Voor de ‘klassieke’ warmtepompen met zuigercompressoren van zeg maar de voorgaande 20 jaar, ging men er van uit dat wegens vorst een dergelijke pomp voor ongeveer 14 dagen maximum, tekort schoot in verwarmingscapaciteit.

Ik merk op dat je bezwaar tegen vloerverwarming ivm de wens tot laminaat ook terecht is verdwenen?
megavolt schreef:Voor het voor- en na-jaar zou deze warmte pomp volgens mij prima werken en sommige kunnen in de zomer ook nog koelen.
Ik zou een mogelijke aankoop toch nog eerst even hier voorleggen, als ze en goedkoop en voor een zwembad zijn, lijkt me de praktische uitvoering van koelen wat onwaarschijnlijk. Of je moet al een systeem van waterchillers hebben.
megavolt schreef: Wat is me af vroeg: zie ik iets belangrijks over het hoofd en zijn er mensen die het op deze manier gebruiken?
Ja, koelmedium, dat moet eigenlijk alleen nog maar R410a zijn, bij dergelijke setjes. Propaan en isobutaan als medium zul je denk nog niet tegenkomen. Meerdere toepassingen gezien, kan uitstekend werken bij correcte dimensionering en toepassing. Bij grotere vermogens er wel op letten dat een 3- fase motor toegepast wordt.


Groet, Cp
Verwijderd.
megavolt
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2010, 22:24

Re: Zwembad warmtepomp gebruiken als bij-verwarmimg

Bericht door megavolt »

Chicken power bedankt voor de reactie.
Ik ben nog steeds opzoek naar een leuk huis. Maar helaas nog steeds niks gevonden. Ik vraag me nog steeds af wat goede alternativen zijn voor een CV ketel. een echt warmte pomp is veel te duur en het rendement bij een lucht/water is bij lage temperaturen nog steeds niet zo goed. Een zwembad warmte pomp heeft welliswaar een beperkt werk gebied en ze hebben veel water nodig om te werken. Maar voor vloerverwarming is dat overkomelijk.
Volgens mij is de buitentemperatuur een aantal weken per jaar te koud om met voldoende hoog rendement te werken en dan moet de cv ketel het overnemen. Het is natuurlijk wel zo dat je de meeste warmte nodig heb tijdens deze koude periode. Maar ik denk dat er dan genoeg koude dagen overzijn om een vorse besparing op te leveren met een zwembad warmte pomp. Alleen jamer dat je er een warmwater mee kan maken.

Groeten,
Megavolt

p.S. een voorbeeld van een mogelijke geschikte warmtepomp dura+ 7kw
Plaats reactie