temperatuur finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

temperatuur finoven

Bericht door RicharddeBlauw »

Wellicht een ietwat vreemde vraag maar ik probeer een wat breder beeld te krijgen.

Ik ben nog aan het kijken naar het type kachel wat ik wil bouwen. Nu hebben een paar mensen, o.a. Peter nogal wat metingen verricht aan finovens. Dit bertreft vooral de rookgassen en wandtemperatuur van de buitenmantel.

Weet iemand wat de temperatuur is na bijvoorbeeld een uur of 10 à 12 binnenin de finoven ? Met binnenin bedoel ik de binnenmantel bijvoorbeeld in het tegenstroomkanaal, niet de stenen van de stookkamer. Is het aan te nemen dat als de buitenmantel na 12 uur 40 graden is het binnenin ook ong. 40 graden is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: temperatuur finoven

Bericht door kockie »

Ik kan de vraag niet helemaal beantwoorden, omdat ik niet in de tegenstroomkanalen kan meten, maar in mijn bergkachel (8) is de expansiekamer volgens mijn IR thermometer 24 uur na stoken nog ca 100 graden. Mantel is dan ca 45 graden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: temperatuur finoven

Bericht door wouter a »

zo'n 2,5 a 3 uur nadat het laatste restje kolen verbrand is kun je er al van uit gaan dat de stenen overal even warm zijn, er wordt naelijk geen warmte meer toegevoegd en dus zal het zich stabiliseren, dit omdat zowel de binnen als de buitenzijde enkel nog warmte uitstralen en niet meer opnemen.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: temperatuur finoven

Bericht door recumby »

wouter a schreef:zo'n 2,5 a 3 uur nadat het laatste restje kolen verbrand is kun je er al van uit gaan dat de stenen overal even warm zijn, er wordt naelijk geen warmte meer toegevoegd en dus zal het zich stabiliseren, dit omdat zowel de binnen als de buitenzijde enkel nog warmte uitstralen en niet meer opnemen.
Sorry wouter, maar de stenen zijn na 3 uur NIET even warm. er wordt indd geen warmte meer toegevoegd, maar dat wil niet zeggen dat alle stenen even warm hebben. Er spelen dan nl 2 effecten: het afkoelen van de stenen en indd het egaliseren. Maar naar mijn ondervinding gaat zowel het afkoelen als het egaliseren heel traag. Daarom ook dat de stenen aan de buitenkant steeds minder warm hebben dan die binnenin (mocht het egaliseren na 2 à 3 uur voltooid zijn zoals jij beweert, dan zouden de stenen aan de buitenkant even warm moeten zijn als aan de binnenkant/vuurkamer/tegenstroomkanaal). Dit is niet het geval!

Mijn eigen metingen na ong 12u:
vuurkamer = 140 tot 180°
bovenin tegenstroomkanaal: 100 tot 140°
onderin tgstrkanaal: 80 tot 120°

PS: ik spreek over een zware kachel (> 3 ton), een merkelijk lichtere kachel (< 1 ton) zal sneller egaliseren en afkoelen. Misschien dat wouter hierover spreekt (dan kan hij gelijk hebben :-) )
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: temperatuur finoven

Bericht door deleted »

Zal wel van de u-waarde van de finovenbuitenwand afhangen dat temperatuursverloop. Dikte en isolatiewaarde van het gebruikte materiaal met andere woorden.

Wat ik me dan afvraag: een zware trage finoven (leemblokken in de wand bijvoorbeeld) houdt nogal lang een hoge temperatuur inwendig.
Is het verlies met de schoorsteen (met een metalen klep die goed warmte geleid) in dat geval dan ook geen belangrijke factor ?
De deltaT voor en achter de metalen sluitklep is immers groot ?
Een kleintje (of één met een minder isolerende wand) dat sneller zijn warmte afgeeft verliest dan ook minder via de schoorsteen ?

G
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: temperatuur finoven

Bericht door Blijfhopen »

@ Richard.
Waarom wil je dat weten ?
Dit lijkt mij nou typisch een onderwerp waar Peter met kennis van zaken en zonder "veronderstellingen" zijn Testo-licht over kan laten schijnen.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: temperatuur finoven

Bericht door wouter a »

@recumby,

ik denk dat je me niet geheel begrijpt, ik stelde dat de stenen overal ongeveer even warm zouden zijn, niet dat alle stenen even warm zouden zijn.

maar idd. dit ligt ook nog aan de dikte en de warmtegeleidingscoëfficient. tevens heb ik vooral met speksteen ervaring, deze geleid de warmte sneller als vuurvast beton.

mvg
wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: temperatuur finoven

Bericht door x21r »

Oke fasten your sealtbelts

Richard probeert iets te begrijpen..dus stelt (praktijk)vragen.
(eigenlijk 2 vragen..temp binnen en temp buiten na het doven van het vuur).

Alle bovenstaande berichten proberen iets te beantwoorden..op zich zelf hebben ze voor hun eigen wel gelijk (in hun beeld stelling betreffende de vraag van Richard).
Dus wie heeft nu gelijk … of niet ??

Wouter a …”stenen overal even warm” … dus verschil tussen binnen en buiten ..zal “snel” een bijna zelfde temp geven(anders gezegd..geen groot temp verschil)

Recumby ..niet mee eens .. tenzij je een “lichtere kachel” heb

Gandalf .. …..kijk die heeft bijna de gedachte van Richard te pakken


Als ik het zo zie …. Stel Richard eigenlijk de vraag ..
Hoe moet ik dat verschil in ovens zien ..hoe werkt dat mechanisme..accumuleren en warmte weer afgeven ….en hoe kan ik er langer nog langer energie er uit halen?? Welke keuze is voor mij slim.

Dan zou ik zeggen.
Ieder materiaal ..heeft eigenschappen zoals ..
-Warmte geleiding.
-Hoeveelheid warmte die je er in kan opslaan.

Nu zegt Richard op het laatst ..buiten en binnen temperatuur 40 graden .. dat kan alleen als je buiten lucht temp ook 40 graden is .. ( dus..vreemde gedachte ..ja ..zeker even een hitte golf …. Lol).

Je moet het zo zien .. net als water .. het stroomt van hoog gelegen naar laag gelegen (temperatuur).

Warmte geleiding.
Nu heeft het materiaal een pijp ..met een bepaalde diameter(water stroomt dus door die pijp..)
(staal heeft een dikke diameter pijp..geleid snel de warmte…….steen een dunne pijp .


Hoeveelheid warmte die je er in kan opslaan.
Dit kan je vergelijken met een buffer vat in het materiaal.
Stel een poreuze steen (veel lucht) heeft een dunne pijp ..en een zeer kleine buffer.
Graniet .. heeft ook een dunne pijp maar heeft een groter buffervat.
( en waarschijn een iets groter pijp omdat er meer materiaal in zit per inhoud).


Beeldvorming…
Door materiaal naast elkaar te zetten word.
- de buffer vergroot(langer warmte na vuur doven).
-de doorstroom opening van de pijp ook groter( je kamer word dan dus sneller warm).

Door materiaal achter elkaar te zetten word.
-de buffer vergroot (langer warmte na vuur doven).
-MAAR de doorstroom opening van de pijp blijft even groot ( je kamer word langzamer warm..maar je kan dus wel langer genieten van je warmte).

Daarnaast kan je de technische gegevens opzoeken in tabellen voor de div materialen.

Dus zijn de actuele temperaturen nog belangrijk..of ga je de vraag anders stellen ..om je beeld vorming te maken .. of zo.

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die mee tellen zoals Gandalf al aan gaf met die klep.

Als je dan verder denkt … neem twee steen soorten .. een (met groot buffer vat) om de warmte bron en een met slechte warmte geleiding (met kleine diameter pijp) aan de buiten kant.
(kan heel anders uitvallen in gewicht en omvang).
Er zijn vast wel voorbeelden van dat soort kachels ;-)
x21r.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: temperatuur finoven

Bericht door deleted »

@x21r,
Soortelijk gewicht (en dus bufferend vermogen) en warmtegeleidingscoëfficiënt zijn , in geval van steenachtige materialen, communicerende vaten, zover mij bekend. Daar op uitsplitsen heeft niet veel zin.
Blijft één van de twee over en de uitgevoerde dikte natuurlijk.

@Richard,
Om verdere speculatie te vermijden kan je misschien aangeven wat je precies bedoeld met de vraag?
Er beginnen een aantal interpretaties te ontstaan ...

G
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: temperatuur finoven

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik ben vaak bij het stoken van een betonnen kachel geweest afgelopen winter. Het viel me op dat na 10 uur de temperatuur aan de buitenkant van de mantel gemeten zo'n <40 graden was. Daarbij stond de temperatuur meter in het rookkanaal op 20 cm. achter de kachel ook op 40 graden. Er zit een klep in het rookkanaal en de temp.meter zit net na de klep.

Als ik het heb over 'de mantel' dan bedoel ik de zijkant van de kachel waar de tegenstroomkanalen zitten. Andere delen verschilden enorm in temperatuur.

Grof gezegd kwam het erop neer dat we éénvoudig naar de temp.meter in de pijp konden kijken hoe warm de mantel was aan de buitenkant. Op koude dagen wilde ie wel eens op 30 graden staan na 10 uur. Ik ben benieuwd wat dit zegt over de temp. in de kachel. Voor mijn gevoel moet deze toch veel hoger zijn. Maar hoeveel ?

Immers, als de mantel buitenzijde na 10 uur 40 graden is en de lucht in het rookkanaal ook dan moet dit kunnen worden afgegeven door de binnenste delen. Ik dacht dus, die zullen dan wel 80 graden zijn ofzo. Als het binnenin ook 40 graden is lijkt me de temp. veel sneller omlaag te moeten gaan. Maar klopt deze redenatie.

En inderdaad, het zou mooi zijn als iemand zou kunnen staven wat de verhouding is tussen de temperatuur tussen binnen- en buitendelen.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: temperatuur finoven

Bericht door RicharddeBlauw »

Er wordt wel een heleboel bijgehaald op een volgens mij éénvoudige vraag, namelijk:

Wie weet en heeft dit dus ooit eens gemeten wat de temperatuur binnenin de kachel is (binnenmantel of expansieruimte) ten opzichte van de temperatuur van de buitenmantel aan de buitenkant.

Als voorbeeld gold de 40 graden maar ik ben vooral geïnteresseerd in een temperatuur na ong. 10 uur.
Plaats reactie