Bezwaren directe noodkoeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Chicken Power »

In meerdere draden is bij diverse types houtgestookte CV kachels sprake van zogenaamde "directe noodkoeling".

Hier bestaan diverse misverstanden over, ik zal proberen toe te lichten waarom deze techniek het best te mijden is.

Om diverse reden worden de laatste jaren steeds meer houtkachels gebruikt. Veelal ook met en koppeling naar de CV en eventueel een buffer. Zo is de tijdens het stoken gevormde water ook op andere plaatsen dan de kachel zelf aan te wenden, en met een buffer ook na de stookbeurt.

Bezien we de kachel als een waterverwarmer, waar onderin koud water aangevoerd wordt, dat na door de kachel gestroomd te zijn aan de bovenkant afgevoerd wordt naar het CV systeem.

Niet anders dan in de gekende gasketel. Maar wel met dat verschil, dat een gasbrander ingeval van het wegvallen van de warmteafname direct is te stoppen. Bij een houtkachel ligt dit duidelijk anders. Massa van kachel en hoeveelheid brandstof zijn van dien aard, dat in geval van een calamiteit, de warmte productie nog een dermate tijd aanhoud waardoor het in de kachel aanwezige water tot boven het kookpunt kan raken.

Wel, nu kun je, om de daarbij gepaard gaande drukverhoging te begrenzen door een veerbelaste klep toe passen (overstort genaamd). Die gaat boven zijn aanspreekdruk open, en voorkomt een verdere drukstijging. Probleem opgelost zou je zeggen.

Niet is minder waar. Ernstig bezwaar is dat het ontwijkende hete water direct in stoom veranderd. En dan te weten dat 1 liter water 1600 liter stoom geeft! Maar de drukvorming is dan wel begrenst. En daar schuilt nog een gevaar. Dit spelletje gaat goed zolang er nog water in de kachelwisselaar staat. Gaan er echter delen droogvallen, dan raken die oververhit. Nu is het een gekende eigenschap van metalen, dat zij zwakker worden naarmate ze meer verhit raken. Maar ondertussen staat die wisselaar nog steeds onder de minimale aanspreekdruk van die overstortklep. Dat gaat dus goed tot het moment dat de warmtewisselaar scheurt of klapt. Waarbij dan het overgebleven water plots drukloos wordt, en ook in stoom veranderd. Boem!

Men heeft getracht deze bezwaren te omzeilen door niet op druk, maar op temperatuur te gaan beveiligen. Een thermosstatische klep met voeler in de watermantel, die bij bijv. 96 graden opent en afvoert op het riool. Dat werkt dus zonder stoomvorming, maar het bezwaar is dat de waterinhoud van de installatie beperkt is en dus opraakt. Dat heeft men weer trachten te ondervangen door een automatische vulinrichting met voeding uit het drinkwaterleidingnet te misbruiken.

Bij een calamiteit zoals bijv. stroomuitval, waardoor de pomp geen warmte meer uit de kachel kan afvoeren, spreekt dus die thermisch gestuurde klep het eerst aan, waardoor heet water geloosd wordt. Hierdoor zakt de totale systeemdruk en spreekt de automatische vulinrichting aan, en zo komt er een koude waterstroom door de ketel op gang. Hierdoor wordt de dan gevormde warmte alsnog afgevoerd.

Lijkt een functionerend systeem dus. Maar heeft wel degelijk een aantal bezwaren in zich.

Ten 1e ; de temperatuurschok van het koude water dat bruut de hete ketelmantel in stroomt. Dat geeft ongewenste spanningen in het metaal en sommige typen kachels kunnen daar beslist niet tegen.

Ten 2e ; er stroomt een hoop vers en zuurstofrijk leidingwater door het hele systeem. Dat kan serieuze corrosieproblemen gaan geven. Nu is daar als bescherming tegen verder onheil bij een calamiteit prima mee te leven.

Maar dat brengt ons bij het 3e bezwaar; Ingeval die thermische klep ook maar iets doorlekt, bij gewone bedrijfsomstandigheden, dan zal de automatische vuller dit ongemerkt blijven aanvullen tot de ingestelde druk. Om esthetische redenen stopt men vaak het hele leiding- en appendagewerk weg in een nis of in de kruipkelder, zodat visuele controle uitblijft. Het systeem kan dus jarenlang drinkwater staan te suppleren zonder dat het opgemerkt wordt.

Het 4e bezwaar schuilt in het feit, dat indien er ergens anders in het systeem en lekkage optreed, zoals een lekkende kraan, expansievat of lekkende WW in de gasketel, de totale lekkage niet meer beperkt blijft tot maximaal de systeeminhoud, maar ongebreideld door gaat tot het moment dat de hoofdkraan of automatische vulinrichting wordt dichtgezet. Dit gevaar is enigszins te omzeilen door gebruik te maken van een dubbelwerkende thermosstatische klep. Die opent gelijktijdig de toevoer van koud leidingwater, als de afvoer naar het riool. Maar ook hier: bij ongemerkt doorlekken staat het systeem garant voor een onverwacht hoge waterrekening.

En het laatste bezwaar schuilt in het feit met de directe waterzijdige koppeling met het drinkwaterleiding net. Om terugstroming van vervuild CV water in het drinkwaterleiding net te voorkomen, is er terecht een vrij complexe terugstroombeveiliging vereist.

Kortom, een beveiliging die, vanuit oogpunt van hygiëne weer een eigen beveiliging nodig heeft. Dat is nog is ontwerpen!

Vooraanstaande kachelproducenten hebben dit natuurlijk ook onderkent. Waarbij ze ingeval van het niet- kiezen voor het “fool proof” open- expansievat systeem (vanwege het technisch ontwerp of de marktvraag) , zijn zij dan ook en masse overgegaan tot het monteren van een extra spiraal BINNEN de warmte wisselaar van de Cv houtkachel. Hierdoor wordt het cv water indirect gekoeld. Waardoor de temperatuurschok uitblijft, en contaminatie van het drinkwater door de extra barrière verminderd is. En daarmee is ook de inbreng van extra zuurstof in het CV water geëlimineerd. Visuele controle blijft beperkt tot het monitoren van de uitstroomopening naar het riool, waarbij geen stoomvorming optreed.

Ik hoop dat deze uitleg dermate begrijpelijk is, dat een ieder ook snapt, dat welk van deze twee vormen ook toegepast wordt, de werking staat of valt met het al of niet aanwezig zijn van waterleiding druk. En dat is de zwakte van dit systeem.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door account verwijderd »

@CP,

Als je een boek zou schrijven over toegepaste techniek dan zou ik het kopen.
Je bent een geweldige schrijver!!!

Die thermishe klep die opengaat voor het kookpunt, meestal zijn deze met een afsluiter en een aparte sensor uitgevoerd, gekoppeld
middels den stalen binnen en buitenkabel.
Ik bedoel dus niet een gecombineerde klep. (termperatuur en druk)

Mijn ervaring is dat de stalen binnendraad op termijn vast oxideerd aan de stalen buitenkabel.
Dit is ook nog is een probleem.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Chicken Power »

michel schreef:Als je een boek zou schrijven over toegepaste techniek dan zou ik het kopen.
Je bent een geweldige schrijver!!!
Ik dank je voor het compliment! Maar ik heb helaas geen ambities in die richting, en m’n gebruik van het Nederlands is voor een heel boek, toch nog van een onvoldoende niveau.

Zou ik het wel doen, dan draag ik het op aan Albert en Blijfhopen, goede onderwijsmensen zijn zo belangrijk voor een samenleving!

En het eerste exemplaar reik ik met liefde aan jou uit, al heb je nog zulke goede leraren, als leerlingen niet luisteren wordt het nooit wat. Ik vindt het schitterend hoe snel jij met nieuw verworven kennis omgaat.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Chicken Power »

michel schreef:Die thermishe klep die opengaat voor het kookpunt, meestal zijn deze met een afsluiter en een aparte sensor uitgevoerd, gekoppeld middels den stalen binnen en buitenkabel. Ik bedoel dus niet een gecombineerde klep. (termperatuur en druk)
Ik begrijp wat je bedoelt, echt zo’n Calleffi- achtige met een opnemer en beide kleppen op een spindel maar wel gescheiden in een huis.
michel schreef:Mijn ervaring is dat de stalen binnendraad op termijn vast oxideerd aan de stalen buitenkabel. Dit is ook nog is een probleem.
Dat is ook nog weer en door de praktijk gestaafde ervaring, dat wanneer die componenten toegepast worden, ze toch altijd goed toegankelijk moeten blijven voor onderhoud en vervanging.

Deze zaken op de kachelromp monteren en die boel vervolgens aftimmeren / smeren met gipsplaten betekend dus ellende op termijn!

Dank voor die aanvulling.

Groet, Cp
Verwijderd.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door bertocello »

De kachel die ik gebruik als vaste verwarming is een Wamsler Aquarello (10kw).
Ook hier een systeem dat vers (regen)water doorvoerd bij oververhitting en dat water vervolgens loost in de riolering.
Ook hier heb ik gemerkt dat na een aantal keren aktief te zijn geweest er vuil in de thermische beveiliging is gekomen waardoor deze +/- 25 liter per dag verspilt, niet zo erg omdat het water toch gratis is maar het is wel WARM water.
Omdar ik er tegenop zie om de thermische veiligheid te demonteren en te kuisen heb ik gewoon de toevoerkraan dichtgedraaid, dit gaat goed zolang er geen stroomuitval is.
Het ergste wat kan gebeuren is dat de WW kapot brand, meteen ook een van de reden om nu een kachel met verwisselbare WW te ontwerpen
Ter aanvulling moet ik zeggen dat mijn totale systeem op regenwater of (diep, 21 meter) grondwater draait, inclusief het tapwater voor douche en bad.
Het tapwater word verwarmd bij middel van een serpentine in het buffervat.

greetz , bertocello
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door ingmar89 »

Punt is alleen dat het kapotbranden van je warmtewisselaar gepaard gaat met een explosie.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door bertocello »

ingmar89 schreef:Punt is alleen dat het kapotbranden van je warmtewisselaar gepaard gaat met een explosie.
Toch niet, er staan zelfs 2 overdrukbeveiligingen op het Warm en koud water, er zou zich stoom kunnen vormen maar zeker niet onder hoge druk.

bertocello
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door account verwijderd »

@Cp,
Ik dank je voor het compliment! Maar ik heb helaas geen ambities in die richting, en m’n gebruik van het Nederlands is voor een heel boek, toch nog van een onvoldoende niveau.
Je bent juist wel goed in het gebruik van het Nederlands, ben wel benieuwd naar een ambitie die je wel wil nastreven?
Zou ik het wel doen, dan draag ik het op aan Albert en Blijfhopen, goede onderwijsmensen zijn zo belangrijk voor een samenleving!
Respect voor de leraren. :wink:
En het eerste exemplaar reik ik met liefde aan jou uit, al heb je nog zulke goede leraren, als leerlingen niet luisteren wordt het nooit wat. Ik vindt het schitterend hoe snel jij met nieuw verworven kennis omgaat.
Ben je me nou aan het versieren?

Ik hou me zeker aanbevolen voor het eerste exemplaar, hoofdstuk 1 "directe noodkoeling"
hoofdstuk 2 "indirecte noodkoeling"
Een marketing concept vergelijkbaar met "fiscale tips en adviesen" die eens in de maand uitkomen zou voor jou een ambitie kunnen zijn.
Dan hoef je ook niet in 1 keer een boek te schrijven, maar komt jouw uitgave 1x in de maand bij alle installateurs op de deurmat.
De uigaven kun je als ontvanger bundelen in een ordner.

"Warmte tips en adviesen"
Uitgave nr.1 "open en gesloten cv systemen"
Uitgever : Michel, Schrijver : IR. Wouter
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Chicken Power »

Dag bertocello,

Jij ook bedankt voor je praktijkervaringen!
bertocello schreef:Toch niet, er staan zelfs 2 overdrukbeveiligingen op het Warm en koud water, er zou zich stoom kunnen vormen maar zeker niet onder hoge druk.
Zou je ons kunnen aangeven wat de openingsdruk van die 2 overstorten zijn?

Waar Ingmar op duidt, is de alinea net voor waar ik “Boem!” schrijf. Beste dat stuk nog eens goed door te lezen.
bertocello schreef:Omdar ik er tegenop zie om de thermische veiligheid te demonteren en te kuisen heb ik gewoon de toevoerkraan dichtgedraaid, dit gaat goed zolang er geen stroomuitval is.
En dan kun je die kraan natuurlijk weer open draaien! Maar al bedacht dat de pomp van je eigen watervoorziening het op dat moment ook niet doet?

Bij het zoeken naar hoe jouw kachel eruitziet, kwam ik dit filmpje tegen:
[youtube]MM-tVLQ3my4&feature=related[/youtube]
Dat brengt me op het volgende punt, heeft jouw kachel ook een retourwatertemperatuur regeling?

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door account verwijderd »

Wat mij opvalt is dat er momenteel heel veel te doen is om alle installaties gebruiks veilig te krijgen.
En het seisoen moet nog beginnen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Tim »

Tipje: Kan de wiki koning dit op de wiki planten?

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door account verwijderd »

@Tim,

De wiki is niet erg bekent en er staat nog niet veel in.
Ook is er moeilijk bij te geraken.

Misschien is het toch beter om dit via de uitgever te laten lopen?
Verwijderd
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door bertocello »

Hallo CP,
Openingsdruk van beide overstortbeveiligingen 3 bar.
En over de retourwatertemperatuurregeling.... neen, ik doe zonder.... en ook nog zonder dat mijn WW binnen de kortste keren
onder het roet zit.
De af en aanvoer van de kachel naar het buffervat + de serpentin in het buffervat zijn uit roestvrij staal gemaakt en een van de
voor(na)delen van rvs is dat het een slechte warmte geleider is tov staal of koper.
Bijvoorbeeld, de afgevoerde warmte is 80° en de terugkerende warmte is 70°, meer dan 15° verschil is er eigenlijk nooit.
De pomp die dit bediend word geactiveerd door een instelbare aanlegthermostaat die achterop de kachel staat.
Mischien wat amateuristisch inderdaad maar ik wil mijn systeem zo simpel mogelijk houden, vandaaruit vindt ik het heel jammer dat het technisch niet mogelijk is voor mij om mijn buffervat met natuurlijke warmtecirculatie te bedienen.

greetz bertocello
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door Chicken Power »

Hallo Bertocello,

Ik hoop niet dat je er al te gestresseerd van raakt, maar ik heb nog even een paar dingetjes na gezocht.
bertocello schreef:Openingsdruk van beide overstortbeveiligingen 3 bar.
Dat in vergelijking met grote installaties niet echt een hoge druk, ben ik met je eens. Maar het betekend dan wel dat het water in de kachel ruim 140 graden Celsius is.

Op de site van de fabrikant vond ik dat de kachel geen 10 kW is maar 8. En dat bij een maximale bedrijfsdruk van 2,5 Bar. Dat scenario wat ik schreef voor “Boem!” zou dus zeker plaats kunnen vinden. Michel zal het precies voor je uitkunnen rekenen, ik hou het er even op dat in dat geval je woonkamer waar die kachel staat, plotsklaps tussen de 10 en 15 kubieke meter groter wordt. Ben je daarop al ingespeeld?

Ik mis nog even het antwoord op mijn vraag over de pomp van je eigen watervoorziening.

Tot die tijd heb je gewoon GEEN beveiliging! En je gaf zelf aan dat de originele “beveiliging” in het verleden wel eens aansprak, dus is er in jouw installatie een zeer gerede kans dat het fout gaat!

Best om eerst te doen is 1 van die 2 overstorten (bijvoorkeur die op de aanvoer, dus de uitgaande heetwaterkant zit) te vervangen door, reeds door Michel genoemde, gecombineerde druk / temperatuurklep. Die gaat zowel open op druk, als bij een temperatuur hoger dan 96 graden.

Als je er geen goede afvoer naar het riool aan maakt wordt het wel een zooitje, maar het explosiegevaar is voorlopig geweken!
bertocello schreef:En over de retourwatertemperatuurregeling.... neen, ik doe zonder.... en ook nog zonder dat mijn WW binnen de kortste keren onder het roet zit.
De verbranding lijkt me inderdaad goed, aangenomen dat jij dezelfde als van het filmpje bent. Je gebruikt trouwens geen stofzuiger?

Maar ik vond op de site van Wamsler toch in het installatievoorschrift de verplichting om die regeling er in te hebben!
bertocello schreef:Bijvoorbeeld, de afgevoerde warmte is 80° en de terugkerende warmte is 70°, meer dan 15° verschil is er eigenlijk nooit.
Die delta T (verschil in aan- en afvoer) is niet verkeerd. Indien men RVS voor het spiraal gebruikt wordt ie voor dezelfde capaciteit gewoon groter gedimensioneerd.
bertocello schreef:De pomp die dit bediend word geactiveerd door een instelbare aanlegthermostaat die achterop de kachel staat.
Zoals ik op het “aansteek”filmpje zie, werk je met twee standen. Wanneer ga je omhoog of om laag met het inschakelpunt van de pomp?
bertocello schreef:Mischien wat amateuristisch inderdaad maar ik wil mijn systeem zo simpel mogelijk houden, vandaaruit vindt ik het heel jammer dat het technisch niet mogelijk is voor mij om mijn buffervat met natuurlijke warmtecirculatie te bedienen.

Je buffer staat waarschijnlijk even hoog of lager dan je kachel?

Maar wist je dat je in een klap (zonder dat de kamer groter wordt) een hoop problemen kunt omzeilen? Jouw kachel is eigenlijk het meest geschikt om met een open expansie systeem uit te rusten.

Afbeelding

Tekening is inmiddels al een jaar of 15 oud, vandaar gelieve de expansie leiding niet meer aan de aanvoer te zien, maar in de retour net voor de pomp. Je hebt alleen een pomp meer nodig. En met een simpele thermosstatische regelklep bij de platenwisselaar op het secundaire circuit heb je gelijk een uitstekende retourwater regeling.

Ik denk dat het een aardig idee is om een eigen draad aan te maken van je huidige installatieschema, misschien zijn er wel meer of betere mogelijkheden. Lijkt me dat je haast alleen hout stookt?

Groet, Cp
Verwijderd.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bezwaren directe noodkoeling

Bericht door bertocello »

Chicken Power schreef:Hallo Bertocello,

Ik hoop niet dat je er al te gestresseerd van raakt, maar ik heb nog even een paar dingetjes na gezocht.
bertocello schreef:Openingsdruk van beide overstortbeveiligingen 3 bar.
Dat in vergelijking met grote installaties niet echt een hoge druk, ben ik met je eens. Maar het betekend dan wel dat het water in de kachel ruim 140 graden Celsius is.

Op de site van de fabrikant vond ik dat de kachel geen 10 kW is maar 8. En dat bij een maximale bedrijfsdruk van 2,5 Bar. Dat scenario wat ik schreef voor “Boem!” zou dus zeker plaats kunnen vinden. Michel zal het precies voor je uitkunnen rekenen, ik hou het er even op dat in dat geval je woonkamer waar die kachel staat, plotsklaps tussen de 10 en 15 kubieke meter groter wordt. Ben je daarop al ingespeeld?

Ik mis nog even het antwoord op mijn vraag over de pomp van je eigen watervoorziening.

Tot die tijd heb je gewoon GEEN beveiliging! En je gaf zelf aan dat de originele “beveiliging” in het verleden wel eens aansprak, dus is er in jouw installatie een zeer gerede kans dat het fout gaat!

Best om eerst te doen is 1 van die 2 overstorten (bijvoorkeur die op de aanvoer, dus de uitgaande heetwaterkant zit) te vervangen door, reeds door Michel genoemde, gecombineerde druk / temperatuurklep. Die gaat zowel open op druk, als bij een temperatuur hoger dan 96 graden.

Als je er geen goede afvoer naar het riool aan maakt wordt het wel een zooitje, maar het explosiegevaar is voorlopig geweken!
bertocello schreef:En over de retourwatertemperatuurregeling.... neen, ik doe zonder.... en ook nog zonder dat mijn WW binnen de kortste keren onder het roet zit.
De verbranding lijkt me inderdaad goed, aangenomen dat jij dezelfde als van het filmpje bent. Je gebruikt trouwens geen stofzuiger?

Maar ik vond op de site van Wamsler toch in het installatievoorschrift de verplichting om die regeling er in te hebben!
bertocello schreef:Bijvoorbeeld, de afgevoerde warmte is 80° en de terugkerende warmte is 70°, meer dan 15° verschil is er eigenlijk nooit.
Die delta T (verschil in aan- en afvoer) is niet verkeerd. Indien men RVS voor het spiraal gebruikt wordt ie voor dezelfde capaciteit gewoon groter gedimensioneerd.
bertocello schreef:De pomp die dit bediend word geactiveerd door een instelbare aanlegthermostaat die achterop de kachel staat.
Zoals ik op het “aansteek”filmpje zie, werk je met twee standen. Wanneer ga je omhoog of om laag met het inschakelpunt van de pomp?
bertocello schreef:Mischien wat amateuristisch inderdaad maar ik wil mijn systeem zo simpel mogelijk houden, vandaaruit vindt ik het heel jammer dat het technisch niet mogelijk is voor mij om mijn buffervat met natuurlijke warmtecirculatie te bedienen.

Je buffer staat waarschijnlijk even hoog of lager dan je kachel?

Maar wist je dat je in een klap (zonder dat de kamer groter wordt) een hoop problemen kunt omzeilen? Jouw kachel is eigenlijk het meest geschikt om met een open expansie systeem uit te rusten.

Afbeelding

Tekening is inmiddels al een jaar of 15 oud, vandaar gelieve de expansie leiding niet meer aan de aanvoer te zien, maar in de retour net voor de pomp. Je hebt alleen een pomp meer nodig. En met een simpele thermosstatische regelklep bij de platenwisselaar op het secundaire circuit heb je gelijk een uitstekende retourwater regeling.

Ik denk dat het een aardig idee is om een eigen draad aan te maken van je huidige installatieschema, misschien zijn er wel meer of betere mogelijkheden. Lijkt me dat je haast alleen hout stookt?

Groet, Cp
Hallo CP
-De kachel is inderdaad maar 8 kw maar met een piekvermogen van 10kw.
-IK heb geen noodstroomvoorziening, dus geen stroom=geen koeling.
- De tip om een gecombineerde overstort/temperatuur beveiliging te monteren ga ik zeker overnemen en binnen afzienbare tijd realiseren.
-Nee, ik gebruik geen stofzuiger om de WW te kuisen want zonder gaat even snel en ik hoef naderhand gaan stofzuigerfilter te kuisen.
- De aanlegthermostaat die ik gebruik is traploos regelbaar tussen 25° en 95°, ik stel hem af op 55° wat er in de praktijk op neer komt dat hij aan/uit springt op 65°, ik Stel slechts hoger in als de buffer (1200 liter uit 100% rvs) boven de 75° gaat.
-De situatie bij ons is dat de volledige installatie in de kelder staat en alleen de kachel boven in de huiskamer, dus geen open expansievat in overweging te nemen
-Ik stook inderdaad alleen hout, de winterperiode 2010/2011 in de maanden november tot januari was het wel bijzonder koud, toch heb ik dit kunnen overbruggen zonder de vast cv op stookolie te laten bijspringen, de ketelthermostaat hiervan staat afgesteld op 30°, een simpele draai aan de knop en de stookolie-cv word weer hoofdverwarming.

greetz bertocello
Plaats reactie