Energiekosten in Nederland fors hoger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Ik volg jullie discussie op de voet.
Maar er rijst een vraag bij mij: Zijn jullie bereid 1 Euro per kWh, of 1 kuub gas, of een liter brandstof extra te betalen?
Van dat geld kan onderzoek gedaan worden naar duurzame technologie.
Ik heb het er wel voor over. Mits er niets van die Euro aan de strijkstok (de overheid) blijft hangen.
Mensen zullen supergemotiveerd zijn om minder verkwistend met energie om te gaan.
Groetjes,
Hans
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Eerlijk antwoord :? , nee.

Hoeveel aan belasting gaat van een kwh of m3 naar de staatskas. Als een deel besteed wordt aan de ontwikkeling van duurzame energie was er meer dan genoeg om aan de ontwkkeling van duurzame energie.

Het vorige kabinet heeft zelf alles al weg bezuinigd aan stimulerende maatregelen terwijl er genoeg geld verdwijnt aan energieheffingen. Waar wordt dit aan besteed?

Een kennis economie dat was ook zo`n toverwoord. Als je ziet wat Nederland voor kennis verkocht heeft aan duurzame projecten omdat er geen enige stimulans te vinden is om de kennis te houden en daar zelf van te profiteren of doorontwikkelen. Men maakte zich meer druk om een bekende voetballer nu wel of geen Nederlandse nationaliteit zou krijgen om mee te kunnen doen aan de wk.

Wat dit onderwerp aangaat heb ik meer respect voor oa. Duitsland en Belgie. Belgie vanwegen de grote inhaalslag om de achterstallige beleid van duurzaam en energiezuinige woningen te stimuleren en Duitsland vanwegen de grote slag om te investeren in duurzame energie.

En buiten het broeikas effect, heeft iemand al gedacht om de ontelbare uit olie vervaardigde producten te vervangen voor een alternatief.
Voorlopig wordt het grootste deel gebruikt als brandstof.
Als het mee zit kunnen we nog tot 2050 beschikken over olie en dan?

Als individu valt er weinig aan te veranderen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Zijn jullie bereid 1 Euro per kWh, of 1 kuub gas, of een liter brandstof extra te betalen? ...
Die maatregel zouden ze eens, bij wijze van proef, een jaartje of zo moeten doorvoeren. Als een soort noodscenario.

Dan zouden we wat meemaken :shock: :shock: :shock:

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Makkelijk gezegd. Wie zet er in Nederland z`n hypotheekrente niet vast?
je huis verpatsen en net over de grens iets terugkopen in Duitsland of als belg in Frankrijk :-)
Zekerheid kost geld en er is er maar een paar die er beter van wordt gemiddelt genomen. (meestal niet de consument)
de overheid moet er wat aan doen :oops: hypotheekrente aftrek afschaffen bv.
de bekende sigaar uit eigen doos.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

de overheid moet er wat aan doen hypotheekrente aftrek afschaffen bv.
de bekende sigaar uit eigen doos.
Ja dat is een goeie, half nederland heeft zijn hyphotheek afgestemd met aftrek. Afschaffen dus, dan ben je goed ge***t als je huizebezitter bent en nog niet zo lang geleden je hyphotheekje afgesloten hebt. Ik ben benieuwt wat voor chaos er onstaat en leed van failliete burgers.

Tot voor 5 a 6 jaar terug met een strak gezicht zeggen als parlementarier iedereen kan met deze maatregel toch een huis kopen. en later zeggen helaas.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:
de overheid moet er wat aan doen hypotheekrente aftrek afschaffen bv.
de bekende sigaar uit eigen doos.
Ja dat is een goeie, half nederland heeft zijn hyphotheek afgestemd met aftrek. Afschaffen dus, dan ben je goed ge***t als je huizebezitter bent en nog niet zo lang geleden je hyphotheekje afgesloten hebt. Ik ben benieuwt wat voor chaos er onstaat en leed van failliete burgers.

Tot voor 5 a 6 jaar terug met een strak gezicht zeggen als parlementarier iedereen kan met deze maatregel toch een huis kopen. en later zeggen helaas.
je snapt die "sigaar uit eigen doos" niet :( aftrek gaat gepaard met een hoge inkomstenbelasting.

je bent geen huisbezitter; je mag er in wonen van de bank.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dit begrijp ik inderdaad niet helemaal Kees, als 50% eigenhuis bezitter is en je ruilt renteaftrek in door het verminderen van inkomstenbelasting ga je er toch 50% op achter uit als woningbezitter. de markt is al jaren op afgestemd wat je gaat scheef trekken door deze maatregel.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:Dit begrijp ik inderdaad niet helemaal Kees, als 50% eigenhuis bezitter is en je ruilt renteaftrek in door het verminderen van inkomstenbelasting ga je er toch 50% op achter uit als woningbezitter. de markt is al jaren op afgestemd wat je gaat scheef trekken door deze maatregel.

jij denkt dat de overheid cadeautjes uitdeelt? Het geld moet toch ergens vandaan komen? En waarom zijn de huizen in NL zoveel duurder dan in Belgi? en Duitsland?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als je goed leest begrijp je ook mijn relaas. Heb ik over cadeautjes gesproken?

De hele huisenmarkt incl. prijzen zij in Nederland gebaseert op de rente aftrek. Als je dit van het ene op de andere moment verandert komen een hele hoop mensen in de problemen. de huizenprijs daalt en kom je in de problemen dat je het huis niet meer kunt bekostigen doet de bank dit wel voor je. gevolg: een lagere verkoop prijs en een executieverkoop die zo`n 70 % van de werkelijke waarde is. Degene zitten met een schult die je in je leven niet meer af te lossen is.

Huidig beleid is nog steeds gebaseert op rente aftrek. Alles is voorgespiegelt op de huidige situatie. En het is geen halfje wit wat je koopt. Dan gaat men verzinnen om het maar af te schaffen omdat omringende landen ook zo is. Zo lust ik er ook nog wel een paar die in ons voordeel zou werken (1 voorbeeld, de brandstofprijs in Duitsland is incl. wegenbelasting nog altijd goedkoper dan in Nederland de benzine alleen al). Dat gebeurt toch ook niet. Je kunt geen appels met peren gaan vergelijken. Of alles veranderen naar de maatstaven van een ander land of niet en niet het gene wat voor 1 van de 2 belanghebbende belanghebbende het gunstigste uit komt.

Het ging toch over stijgende energiekosten? :wink:
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Het ging toch over stijgende energiekosten? :wink:
die zullen moeten blijven stijgen om de hypotheekrenteaftrek te bekostigen :) net als gemeentelijke lasten.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dat snap ik niet leg eens uit.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:Dat snap ik niet leg eens uit.

op energie zit nog al het e.e.a. aan belastingheffing dacht ik.
Jij krijft belastinggeld retour, dat komt niet uit een grote hoed, maar uit de kas van de overheid. Een kas die gevuld wordt o.a. met geheven inkomstenbelasting, btw, heffingen etc.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dat klopt wel maar de belasting wordt niet verhoogt. Het is de levering van energie wat verhoogt wordt. Dat de inkomsten van de staat er bij gebaat is zegt niets over dat de belastingen moet blijven stijgen om de hypotheek rente betaalbaar te houden.

De regering is de laatste jaren toch al gebaat door de dalende rente.

Beetje rare vergelijking zo.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:Dat klopt wel maar de belasting wordt niet verhoogt. Het is de levering van energie wat verhoogt wordt. Dat de inkomsten van de staat er bij gebaat is zegt niets over dat de belastingen moet blijven stijgen om de hypotheek rente betaalbaar te houden.

De regering is de laatste jaren toch al gebaat door de dalende rente.

Beetje rare vergelijking zo.
sterker: je belegd onnozel met geleend geld in onroerend goed. Banken en overheid vinden het fantastisch dat je slapend rijk wordt :-) Gelukkig hebben we geen open grenzen en leeft de beleggende nederlander op een eiland :roll:

De belastingen misschien niet, de lasten wel. Cadeautjes worden niet uitgedeeld.
Ik hoop dat begin 2007 de woningmarkt flink aantrekt en verkoop dan mijn hypotheekvrije o.g. en koop iets over de grens. :)
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Kees,

Ga je dan een ondergronds/stilte woning bouwen?

Mark
Plaats reactie