DDG houtkachel met CV aansluiting

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door Erikvr »

Ik heb een avondje DDg fora gelezen en daar wordt je niet vrolijk van. Zelf heb ik er (gelukkig) geen , maar ik maak eruit op dat het constructie (met een nimmer warm wordende, watergekoelde verbrandingskamer) duidelijke ontwerpfout(en) bevat.
Daarom zou het bijvoorbeeld erg leuk zijn om zo'n bak van de sloop te redden en eens nader te bekijken (lees doormidden zagen). Er is voldoende kennis op dit forum om verbetering aan te brengen waardoor dit best een acceptabele kachel zou kunnen worden. Een idee zou dan kunnen zijn om het gewijzigde ontwerp aan de fabrikant voor te leggen (evt met meetgegevens) zodat ze een verbeterd product kunnen verkopen. :mrgreen: Het enige waar ze helaas wel goed in blijken te zijn is de marketing...
groet,
Erik
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door account verwijderd »

@Erik,

Wat heb je aan een hout-cv fabrikant die alleen maar een leuk plaatje verkoopt?
Moet je die als een aapje leren klimmen door extern hints te geven hoe het beter kan? Of moet je die met de grond gelijk maken?

Ik zie zo al 2 gegadigden om met de grond gelijk te schuiven en dat zijn :

dgg cv kachels & prity cv kachels

Deze horen wat mij betreft thuis in de wall of shame.
Verwijderd
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door Erikvr »

@ Michel, is natuurlijk niet zo serieus, denk aan de Trabantjes, die in hun laatste fase werden verlost van de stinkend tweetakt een een VW-polo motor kregen. Daarmee was Trabant nog een steeds een beroerde auto, maar minder vervuilend. Alles hangt natuurlijk af van de wil van de fabrikant om te innoveren.
Voor de rest...buyer beware!
groet,
Erik
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door fredb »

@Michel,
Afgelopen dinsdag heb ik een gesprek gehad met onze installateur en zijn we de kelder en de kruipruimte in gegaan om zo te inspecteren hoe e.e.a. erbij stond.
Aan de hand van het lijstje van Michel waarin hij heeft beschreven wat de gevaren van het toevoeren van leiding water aan een kachel systeem zijn, hebben wij de volgende slotsom getrokken.
  • We zullen het systeem van de DGG kachel gaan scheiden van ons hoofdsysteem door er een warmte wisselaar tussen te zetten. Na inspectie bleek inderdaad er best veel water toegevoegd moet zijn geweest, de laatste twee jaar sinds de kachels nu in gebruik zijn. Het water bleek best vervuild. Tijdens het monteren van de warmte wisselaar zal men gelijk kijken of die vervuiling zo veel als mogelijk gereinigd kan worden.
  • En we gaan kijken of we, in het gedeelte dat een open systeem blijft, er een corrosiefilter tussen kunnen zetten, Dat is eigenlijk een magneet waar de ijzerdeeltjes in gevangen gaan worden.
Op de site van Lenntech wordt dit onder het kopje “Open systemen” als volgt beschreven:
Tevens raden wij vaak deelstroom filters aan voor het afvangen en verwijderen van klein zwevend materiaal van inwendig losgekomen vervuiling en corrosieprodukten. Deze filters zijn ontwikkeld om het systeemwater van CV- en koelsystemen van bijvoorbeeld gebouweninstallaties continu te filtreren en ijzerdeeltjes (ijzeroxide (roest), magnetiet) en slib te verwijderen. Het zijn gecombineerde magneet- zakfilters die in principe parallel aan de hoofdretourleiding worden gemonteerd.
Read more: http://www.lenntech.nl/corrosie.htm#ixzz1W8j8TYzT

Ik weet het, velen van jullie zullen dit een lapmiddel vinden maar centen zijn ook belangrijk. Hier in Noord Holland zeggen we, van achteren kijk je een koe in z’n kont. Als dit mij van te voren bekend zou zijn geweest dan was die kachels er gewoon nooit gekomen. Maar nu gaan we ze verslijten. Goed voor mijn portemonnee en voor de footprint.

Dat brengt een nieuwe vraag naar voren. Moet er geen “Ecologie keurmerk” komen voor hout kachels? Wanneer dat er was geweest wordt het voor handelaren veel moeilijker gemaakt om dit soort apparaten te verkopen. Het kan tevens een bron van inkomsten betekenen voor dit forum zodat de kosten die dit forum nu eenmaal maakt beter gedekt worden. Dat gaat dan best wel een hoeveelheid werk van de leden vragen maar daar wil ik best een steentje aan bijdragen.
m.vr.gr.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door deleted »

fredb schreef:Dat brengt een nieuwe vraag naar voren. Moet er geen “Ecologie keurmerk” komen voor hout kachels? Wanneer dat er was geweest wordt het voor handelaren veel moeilijker gemaakt om dit soort apparaten te verkopen. Het kan tevens een bron van inkomsten betekenen voor dit forum zodat de kosten die dit forum nu eenmaal maakt beter gedekt worden. Dat gaat dan best wel een hoeveelheid werk van de leden vragen maar daar wil ik best een steentje aan bijdragen.
m.vr.gr.
FredB
Fred,

Misschien geen onaardig idee.
Maar dan moet je ook voorbereid zijn op eventuele schadeclaims van fabrikanten die niet akkoord gaan ... (?)

Misschien is het veiliger met een soort gebruikersreviews te werken en een gestandaardiseerd "keurmeesterrapport" op een beperkt aantal objectiveerbare controlepunten ?

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door account verwijderd »

Wil je echt een keurmerk uit willen geven dan komt er meer bij kijken.
Je hebt daar een fulltime job aan.

Ik denk dat het probleem zich vanzelf oplost.
Tik maar is iets in op google over Dgg kachels of Prity kachels, de negatieve ervaringen van mensen die zo'n kachel
hebben aangeschaft en daar problemen mee hebben gehad of nog hebben zorgen vanzelf
dat de fabrikant straks geen kachel meer verkoopt, en het probleem is opgelost.

Je hebt altijd de opbouwers, de instandhouders en de afbrekers.

Verder zegt het forum al genoeg, een keurmerk is niet direct nodig, wel een installatie standaard.
Verwijderd
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door wouter a »

fredb schreef:Cp,
Op dit moment heb ik geen tijd om te reageren en het hele verhaal te geven maar ik wil wel even duidelijk stellen dat het noemen van namen in de eerste plaats de juiste namen moeten zijn en dat ze in de tweede plaats van mij moet komen.
De door jou genoemde bedrijven hebben niets te maken gehad met de levering en de keuze van deze kachels.
Die zijn geleverd door De firma K en die hebben ook de schoorsteen geleverd en gemaakt. Morgen zal ik het hele verhaal opstellen maar nogmaals Schaap heeft er absoluut niets mee van doen.
Met vr.Gr.
FredB

Zoals hier boven vermeld is het zo dat enkel de kachels geleverd zijn door de desbetreffende firma, deze heeft ze niet aangesloten.
Fred heeft met de leverancier afgesproken dat indertijd enkel de kachels geleverd zouden worden.
enige tijd later heeft hij de schoorstenen laten aanpassen, met de installatie zelf heeft de betreffende firma dus niets van doen.

Ik heb de desbetreffende firma eergisteren zelf aan de lijn gehad,wij hebben ook contact met deze firma en die heeft me dit verhaal uitgelegd.
zij zijn door mij en kockie uitgenodigd om hun verhaal hier ook te plaatsen.

Afgesproken met hun is hun naam te verwijderen met ongeveer een week of als ze hun reactie gedaan hebben, aangezien dit een negatief punt is waarmee ze zelf niets van doen hebben.

met vriendelijke groet,
wouter a.
Laatst gewijzigd door wouter a op 09 sep 2011, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bedrijfsnaam verwijderd, voegt niets toe aan discussie
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door Chicken Power »

Tsja,
fredb schreef:Maar er moet nog wel wat gebeuren aan de zijde van Cp aan het (misplaatste) wantrouwen en zijn neerbuigende houding jegens mij.
Dieper kon ik ondanks mijn inspanningen werkelijk niet gaan, en qua het correct vermelden van namen, inclusief de juiste statuur, ik denk dat ik, in tegenstelling tot FredB, daar toch echt zuiver in was/ben, en vooral blijf :D .

Ik citeer mijzelf:
Chicken Power schreef:Daar voorzie ik een mogelijk probleem. De ‘totaal’ installateur zag zich genoodzaakt om het eerste deel van dit project, in de huidige installatie te integreren. Waarschijnlijk zonder ook maar iets van de spec’s of gebreken van die kachel te kennen, dan wel hoe daar mee om te gaan. Het zou daarom maar wel zo kunnen, dat ik er met die meneer of mevrouw in technische zin vrij snel uit ben. Maar die zaak zou praktisch gezien wel is anders kunnen lopen.
en uit, ondertussen naar het Café verplaatst:
Chicken Power schreef:Een zuivere aanname in deze kwestie wil ik wel doen, en dat is dat het ondertussen niet onmogelijk is, dat ik er meer van snap dan de gebruikers. En om je een slag voor te zijn, dat zou je pedant gedrag kunnen noemen. De tijd zal het leren.
Wel, het mag ondertussen duidelijk zijn dat de tijd (zonder mijn interventies) het inderdaad leert, en dat uiteindelijk en gelukkig eerlijkheid zegeviert!

Zowel het gehele project (alleen de ontwikkeling van de windmolen van externen gaat verder), of dit deelproject blijft een drama, niets van de aanbevelingen is conform gedane adviezen opgevolgd, concrete antwoorden op vragen(ongeacht van wie dan ook), of foto’s, of schema’s blijven wederom structureel allemaal uit.

Enne, in het kader van de correcte vermelding van namen, moet dat dan ook maar voor het geslacht gelden, wederom die noodzaak tot "het biologieforum":
fredb schreef: Hier in Noord Holland zeggen we, van achteren kijk je een koe in z’n kont.
Mijn beste Fred: d'r kont!


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie