carvaille111 houtgestookte cv kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jald50
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2011, 15:37

carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door jald50 »

Hallo,

Na 17 jaar een Vision speksteen kachel tehebben gebruikt,gaat onze belangstelling uit naar een houtgestookte cv kachel van Nordic Fire (Carvaille 111)
Heeft iemand hier ervaring mee en is het mogelijk om dit in de praktijk te kunnen zien?
Wij horen het graag.

Vriendelijke groet,
Fam J Hoogeveen,
Wapserveen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door account verwijderd »

Deze kachel :
Bijlagen
carvaille.png
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door account verwijderd »

Ik heb geen ervaring met de Nordic Fire kachels, maar ik zie wel een paar dingen.

Het rendement is niet echt hoog in tegenstelling tot het plaatje met de specs van deze kachel.
Ook is de kachel opbouw intern beter van onderstaand plaatje, ik zal niet zeggen dat beide kachels 17 jaar mee gaan cv zijdig,
dit kan bijna niet mits de warmtewisselaar van rvs is en buiten de vuurhaard geplaatst is.

Het voordeel van het laatste plaatje is dat de warmtewisselaar min of meer uit de vuurzijde is geplaatst.
Bij de Nordic kachel brand het vuur hoogstwaarschijnlijk tegen de warmtewisselaar aan.

76% Nordic
89% Aqua
13% Verschil

In Duitsland zijn de rendement eisen volgens mij nu al erg hoog in vergelijking met Nederland.
Het kan zijn dat in Nederland over een paar jaar alleen maar kachels van 85% rendement of hoger gestookt mogen worden, dit is afwachten maar ik denk dat dit een feit wordt op langere termijn.
Bijlagen
Eclips aqua.png
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door Chicken Power »

Beste Jald,

Allereerst van harte welkom op dit forum.

Met betrekking tot de Nordic producten meen ik dat Albert daar eens een gedegen studie van gemaakt heeft.

Zij staan zeker bekend als serieuze aanbieders van kwalitatief goede producten.

Ik heb me daar voor die tijd ook eens tegenaan bemoeid, meer in het bijzonder waar het de beveiliging aanging. Die was toen niet optimaal. De beveiliging bestond toen nog uit een inadequaat doorspoelsysteem waarbij vers leidingwater direct in het CV systeem toegelaten wordt. Naar mijn weten is er helaas nog slechts een Nederlandse fabrikant die dit onvolkomen systeem toepast, maar zijn er meerdere vage aanbieders van hout CV kachels van Oost-Europese of Aziatische herkomst, die dit verderfelijke systeem als betrouwbaar verkopen.

Mogelijk indachtig die kritiek, heeft men zich bij Nordic daar goed rekenschap van gegeven en is overgegaan tot het toepassen van een interne koelspiraal, waardoor er geen leidingwater direct in het CV systeem komt.

Het was even zoeken, maar hier staat wetenswaardig leesvoer:
http://www.nordicfire.nl/brochures/Info ... aarden.pdf

Even als Michel vraag ik mij af, of de uitbrandhoogte van de vlammen niet aan de korte kant is, helaas kan ik de detailtekeningen van de rookgasweg niet goed interpreteren. Maar het is mogelijk dat die door compartimentering wel goed ondervangen zijn.

Het is wel zaak dat je de capaciteiten even goed bekijkt, de verhouding tussen directe afgifte en aan het CV deel scheelt niet heel veel. Meestal is het wenselijk om toch meer vermogen naar het CV deel te krijgen, al dan niet in combinatie met een buffer en warm tapwaterbereiding.

Over al deze aspecten kun je met de, thans dubbele, zoekmogelijkheid op dit forum zelfstandig nog veel meer te weten komen! Ook waar het een demonstratie of referentie betreft.

Veel succes, en we horen graag nog wat van je, mocht het niet duidelijk zijn!



Groet, Cp
Verwijderd.
jald50
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2011, 15:37

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door jald50 »

Hallo CP,

Bedankt voor je reactie,en voor het leesvoer van de Nordic Fire.
Ik heb inmiddels een offerte gekregen van het Stokertje uit Orvelte,en ik wacht nog op een offerte van Klaver uit Dokkum.
Deze schreef dat hij regelmatig zo,n kachel heeft verkocht en geplaatst heeft.
Helaas is hij nu op vakantie.
We wachten af.
Even een gewetend vraag,zou jij ook voor zo,n kachel gaan,of heb je een beter idee?
Moet er wel bij zeggen dat het een redelijke grote kachel moet zijn,omdat ik 100 kuub Essen op voorraad heb liggen met een lengte van ongeveer 50 cm.daar deze mat gemak in de Vision past.
Daar komt bij dat wij een redelijke woonkamer hebben (125 m3)
Tevens houden wij ons aanbevolen als iemand zo,n kachel in gebruik heeft,liefst in de buurt van Drenthe.
Wij horen het graag.

Vriendelijke groet,
Jo.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door Chicken Power »

Goedendag Jo,
jald50 schreef:Bedankt voor je reactie,en voor het leesvoer van de Nordic Fire.
Graag gedaan!
jald50 schreef:Deze schreef dat hij regelmatig zo,n kachel heeft verkocht en geplaatst heeft.
Ik heb werkelijk geen idee hoe ze instaleren, maar ik zie bij beide leveranciers goede en gekende merken staan. Dat zou dus ook goed moeten zijn, helaas bevestigd Fred’s verhaal dat het wel is mis kan gaan.
jald50 schreef:Even een gewetend vraag,zou jij ook voor zo,n kachel gaan,of heb je een beter idee?
Lijkt me niks mis mee, en je kunt er weer voor jaren stookplezier aan hebben. Je moet er natuurlijk wel is wat schoonmaak- en onderhoudswerk aan doen. En je kunt nu de houtwarmte ook op andere plekken in het huis brengen.

Wat beveiliging aangaat, zoek hier is op open / gesloten expansiesysteem, dan weet je zelf ook iets meer van de achtergronden. Zo ook in 'omgekeerd stoken', een erg nuttige techniek.

Voor andere manieren van verwarming met hout kun je gewoon op dit forum rondkijken.
Maar ik heb het idee dat het vlammenspel ook van belang is, dan vallen vergasserketels zeker af.
jald50 schreef:Daar komt bij dat wij een redelijke woonkamer hebben (125 m3)
Daarom zou je met die warmteverhouding tussen ruimte en waterzijdig denk ik wel wegkomen. Je zit ook niet direct aan een buffer.

Als je vragen hebt, schroom niet om ze te stellen, maar laat ons wel weten wat het geworden is en hoe je ervaringen zijn!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door Chicken Power »

Beste Fred,

Jouw ervaring met de DDG houtkachel is dermate relevant, dat er een eigen draad voor gemaakt wordt!

Kockie zal de betrokken gedeelten hier naar toe overzetten:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1936


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door kockie op 11 aug 2011, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link aangepast
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door deleted »

Zeker ook een hartelijk welkom gewenst Jo.

Hier zijn momenteel een aantal mensen op het forum bezig , waaronder Michel, met een zelfbouw-kachel met aansluiting op CV.
De "Twin-towers" was een knipoog naar één van die zelfbouw kachels.
Het mooie is dat zelfbouwers zich ook afvragen wat de 'basics' zijn van een goede cv-kachel.
Kortgezegd:
Ten eerste een optimale verbranding (zonder koeling in deze fase)
Ten tweede een zo hoog mogelijk rendement van de kachel (zo weinig mogelijk warmte naar de schoorsteen)
Ten derde een "veilige" aansluiting.
Hier vind je de twee recentste projecten:
viewtopic.php?f=3&t=1911
viewtopic.php?f=3&t=1878

Ik had gedacht dat Michel er verder op in zou gaan, deed ie dus niet...

Hopelijk heb je er wat aan.
Gebruik anders ook de zoekfunctie eens naar massakachels. Het project Rocket-Bell van Peter Berg is in ieder geval de parel aan de ecologieforumkroon, zeker als je een beetje handig bent met metselen.

G
jald50
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2011, 15:37

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door jald50 »

Hallo Allemaal,

Ik heb na lang zoeken iemand gevonden die de Carvaille 111 houtgestookte cv in gebruik heeft.
As zondag gaan wij bij die mensen opbezoek om de kachel in de praktijk tekunnen zien en tezien branden.
Ook zal ik vragen naar zijn ervaring met deze kachel etc,ik zal jullie op de hoogte houden.

Vriendelijke groet,
Jo.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door Chicken Power »

Dag Jo,

Bedankt voor je up- date, succes met je expeditie en waarnemingen!

We horen het wel weer.


Groet, Cp
Verwijderd.
jald50
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2011, 15:37

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door jald50 »

Hoi allemaal,

Inmiddels de Carvaille 3 beken en in het werk gezien,kachel ziet er goed uit.
Alleen vonden wij de vul capisiteit aan de kleine kant,kachel is 40 cm diep!
Hebben nu de plannen iets gewijzigd,gaan nu verder met de thermo Isotta.
We houden jullie op de hoogte.

Vriendelijke groet,
Jo.
jald50
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2011, 15:37

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door jald50 »

Hallo Allemaal,

Inmiddels de Thermo Isotta gekocht,helaas zit er 4 weken levertijd op.
Wacht met spanning af.
Ook hebben inmiddels een potentiele koper voor onze Vision.
We houden jullie wederom op de hoogte.

Vriendelijke groet,
Jo.
jald50
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2011, 15:37

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door jald50 »

Hallo,

De Thermo Isotta is eindelijk binnen,de plaatsing zal 14 november starten en zal 2 dagen duren voordat alles klaar is.
We houden jullie op de hoogte.

Groet,
Jo.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door Chicken Power »

Dag Jo,

Weer bedankt voor jouw update.

En veel succes met de opbouw, we blijven benieuwd naar het eindresultaat!


Groet, Cp
Verwijderd.
jald50
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2011, 15:37

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door jald50 »

Hallo Allemaal,

Wij hebben een week of 8 een houtcv kachel bestelt van Nordic Fire,deze is er nog steeds niet.
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Wij horen het graag,want dit duurt nu toch wel erg lang.

Groet,
Jo.
Plaats reactie