domme vraag over houtvuur en bakstenen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

domme vraag over houtvuur en bakstenen

Bericht door ludo »

Hoi,

ik heb thuis een houtkachel waar ik heel tevreden over ben, ons verbruik is van 3000 liter stookolie teruggegaan naar 2500 met weinig moeite en niet nog lager naar beneden omdat we soms te lui zijn om hem aan te steken.

Het enige probleem is dat het s'morgens zo koud is. Zelfs als ik de kachel helemaal volsteek is die s'morgens uitgebrand.
Ik ben niet van plan om een finoven of zoiets te kopen.


Nu had ik het lumineus idee om een reeks bakstenen op mijn vuur te leggen (heb ik nog niet aan mijn vrouw durven vertellen).
Of zelfs om ze in het vuur te leggen.

Mijn vraag is nu, gaat dit iets uithalen ? Gaan de stenen langzaam hun warmte afgeven als de kachel uit is ?

Of gaan ze gewoon springen en ligt mijn hele huis straks vol met steenbrokken ?

Is het daarom misschien beter om de stenen in het vuur zelf te leggen of heb je zoveel stenen nodig dat het toch niks uithaald of ga je de werking van de kachel zo belemmeren dat deze slechter werkt ?

Groeten

Ludo
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

Hoi Ludo, ik hgeb mijn schuurtje ge?soleerd daar ik met een verbouwing bezig ben, ik hen hier een simpele ouderwetse houtkachel staan van pak'm beet 40 bij 40 cm, aan de binnenzijde gevoerd met chamotte stenen.. een klein ding dus, plminus 75 cm hoog, het boven blad heeft een verlengde metalen plaat waardonder het vuur langsloopt richting de pijp.. dit vlak werd vroeger gebruikt om pannen op te verwarmen, daar ligt bij mij een stapeltje kalkzandstenen op, die springen niet ondanks dat het vlak erg heet wordt..en raken hun warmte trager kwijt.. maar als je er s'ochtends nog warmte van wil hebben vrees ik dat ze mee moeten onder de dekens.. :wink:
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Denk je dat bakstenen wel springen ?
Ik zei dat maar als "worst case scenario".
Dat zou wel jammer zijn want ik heb hier nog wel een aantal bakstenen liggen, aan betonnen klinkers kan ik ook wel komen.
Iemand ervaring met het al dan niet hittebestendig zijn van deze materialen (bakstenen zijn tenslotte gebakken in een loeiend hete oven)

Ik vermoed ook wel dat het niet zal lukken tot de ochtend.

Ludo
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

ludo schreef:Denk je dat bakstenen wel springen ?
Ik zei dat maar als "worst case scenario".
Dat zou wel jammer zijn want ik heb hier nog wel een aantal bakstenen liggen, aan betonnen klinkers kan ik ook wel komen.
Iemand ervaring met het al dan niet hittebestendig zijn van deze materialen (bakstenen zijn tenslotte gebakken in een loeiend hete oven)

Ik vermoed ook wel dat het niet zal lukken tot de ochtend.

Ludo
doe een zoektocht op dit forum zou ik denken?
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Heb ik gedaan hoor, er zijn maar twee andere thema's waar over bakstenen gesproken wordt, finovens en papier verbranden, maar daar staat niet in wat er met losse bakstenen gebeurd die je boven op een vuur legt.

Als een baksteen in een haard niet springt zal hij het hopelijk ook niet doen bovenop een vuur ik ga eens een testje doen

Ludo
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bakstenen springen niet kapot. Ze werden tenslotte gebakken in een oven aan temperaturen van rond de 800 graden.

Sommige betonsoorten springen w?l kapot bij snel verhitten door een direct vuur. Ook verdwijnt de bindkracht van portlandcement bij hoge temperaturen. Dit alles gebeurt niet bij het opwarmen bovenop een kachel. Men kan gerust een betonblok op de kachel leggen en die bijvoorbeeld opwarmen tot 200 graden.

De hoeveelheid warmte die men in enkele stenen kan stoppen door ze bovenop een kachel te leggen, is relatief klein en de warmteoverdracht van de kachel naar de stenen is niet goed.

Wanneer men echter voldoende stenen neemt en de warmteoverdracht optimaliseert, wordt dit wel voldoende om er een kamer of zelfs een woning mee te verwarmen. Gemetselde kachels zijn daarvan het bewijs. Kachels die met ??n tot twee stookbeurten ruim een dag verder kunnen, wegen ongeveer 3500 kg.

Een opmerking: door warmte in stenen te stockeren, tovert men geen warmte bij!
De warmte moet altijd van brandstof komen. Wanneer men bijvoorbeeld een paar ton stenen tijdens de dag wil opwarmen, opdat die 's nachts hun warmte zouden afgeven, dan moet daar extra hout voor verbrand worden. Bovendien maken stenen rond de kachel er geen andere of betere kachel van. Een slechte kachel blijft een slechte kachel, ook al zet men er 3 ton stenen rond.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Om eventuele misverstanden te vermijden: een goede finoven haalt minimaal tweemaal m??r warmte uit eenzelfde hoeveelheid hout dan de gemiddelde houtkachel!

Dat komt door het gecombineerd effect van een aantal dingen:

1) hout wordt in een goede finoven zo goed als volledig verbrand. Dit komt vooral door de optimale condities op gebied van: voldoende tijd, temperatuur, turbulentie.

2) zo goed als alle warmte wordt daarop uit de verbrande gassen gehaald. Het bewijs hiervoor zijn de lage tot erg lage temperaturen van de rookgassen in het schoorsteenkanaal.

3) na iedere stookbeurt wordt de kachel volledig afgesloten van het rookgaskanaal. Indien dit niet gebeurt, zijn de schoorsteenverliezen die de hete kachel plus het schoorsteenkanaal veroorzaken, gigantisch groot. Ze overtreffen waarschijnlijk de netto opbrengst van de kachel.

Waarschuwing: de zogenaamde 'fin-oven' van DTA zondigt zwaar tegen deze drie punten en zou daarom en om nog enkele andere belangrijke redenen nooit finoven mogen heten!

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

"Dirk Bauwens"]Om eventuele misverstanden te vermijden: een goede finoven haalt minimaal tweemaal m??r warmte uit eenzelfde hoeveelheid hout dan de gemiddelde houtkachel!


en de houtas kun je verwerken op je tuin, die van een gewone houtkachel niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

kees schreef:en de houtas kun je verwerken op je tuin, die van een gewone houtkachel niet.
Heb je daar ook enige uitleg bij? Ben benieuwd wat het verschil veroorzaakt.

Heb deze week ook de as van een pelletkachel gezien.... dat was geen as meer, dat leek wel vermalen norit (zo smaakte het in ieder geval wel). Het was echt ontzettend fijn stof.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

kees schreef: en de houtas kun je verwerken op je tuin, die van een gewone houtkachel niet.
Wij gooien de as van onze gewone houtkachel gewoon in de tuin. Welke akelige dingen kunnen daarmee gebeurd zijn waardoor dat niet zou mogen?

Verbranden lijkt mij gewoon een veel snellere manier van verteren. Niet helemaal misschien, want een laag as is niet hetzelfde als een laag humus, maar uiteindelijk moet je toch dezelfde elementen overhouden als in het hout aanwezig waren.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Heb deze week ook de as van een pelletkachel gezien.... dat was geen as meer, dat leek wel vermalen norit (zo smaakte het in ieder geval wel)...
Dus:...de as, die geen as meer was, smaakte naar norit ???
Kockie, als alle drukte net wat teveel wordt en je wil er even tussenuit, laat maar iets weten! :wink: :wink: :wink:

Alle gekheid op een stokje: as kan inderdaad nog houtskool (het hoofdbestanddeel van Norit) bevatten. Houtskool is echter geen as, maar een hoogwaardige brandstof.

Echte as is wat overblijft, na de volledige verbranding van een brandstof en het bevat daardoor de sporenelementen die gebruikt werden toen de brandstof ontstond. Sporenelementen lossen vroeg of laat op in water en worden direct of indirect gebruikt als essenti?le bouwelementen voor alles wat leeft.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Welke akelige dingen kunnen daarmee gebeurd zijn waardoor dat niet zou mogen?...
Het onvolledig verbranden van biomassa in een doorsnee houtkachel kan vergeleken worden met een oncontroleerbare chemische fabriek. Allerlei chemische stoffen worden afgebroken en allerlei nieuwe stoffen ontstaan. Toch gebeurt dit op zo'n kleine en goed verdeelde schaal dat er volgens mij geen enkele impact kan zijn op milieugebied.

Verbranden in een (goede) finoven is absoluut een ander verhaal. Daarvan kan volgens mij gezegd worden: hoe meer men daarin stookt, hoe meer men het milieu dient!

Dirk
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Ik heb er een baksteen of 10 inzitten, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen verschil merk

Ludo
Plaats reactie