Houtpellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Houtpellets

Bericht door kockie »

Vandaag ben ik op bezoek geweest bij een man die houtpellets maakt. Hij heeft nu een werkende "experimentele" opstelling waarmee hij ca 1 ton per uur kan produceren. Het is wel een energie slurpende machinerie. Alleen de pers heeft al een motor van 55KW. Dat is dus niet misselijk. Stroom wekt hij (milievriendelijk) op door middel van een aggregaat dat draait op soyaolie. Er moet alleen nog een goede toepassing gezocht worden voor de afvalwarmte van de motor. Deze gaat nu nog de open lucht in. Mogelijk wordt deze gebruikt om het zaagsel te drogen.

Binnenkort hoop ik een paar foto's te kunnen schieten.

Eerst ga ik een bezoekje aan het huisadres van de uitvinder brengen. Daar ga ik onder andere een pelletkachel bekijken en een aantal andere energiebesparende maatregelen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Kockie,

Die houtpellets houden mij ook bezig. Ook ooit een bedrijf bezocht die ze maakte. Om te proberen in mijn tigchelkachel. De man zei dat dat niet goed zou branden in mijn kachel. De reden is dat een pelletkachel een ventilator gebruikt om de verbranding op hoge temperaturen te brengen. Maar tot onze verbazing ging het ook in de tigchelkachel. De reden voor dit gebeuren was dat we genoeg lucht van onderen door de pellets konden krijgen.

Die pellets zijn een geweldig produkt maar als je ze vergelijkt met houtbriketten zijn ze wel duur.

Het is toen dat wij onze tigchelkachel kochten nog niet wisten van deze pelletkachel want anders hadden we er zeker gaan kijken. Vrienden gaan er waarschijnlijk een kopen bij http://www.extraflame.nl/ .

groeten mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

IK vertelde net dat ze duur waren maar ook hier beginnen de prijzen te zakken. 20 kilo voor 5,95. Calorische waarde van 17,5?19,5 Mj per kilo beloven ze.

groeten mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

55 kw is 198 mj om ze te maken.
10 a12% ben je zowiezo al kwijt. Op 1 ton gaat alleen al ruim 100 kg pellets verloren aan het persen.
De vraag is wat er nog meer bij komt. transporteren, drogen, rendement agregaat en nog wel wat zaken.

Dat milieuvriendelijk kun je inderdaad tussen haakjes zetten Kockie, Als je niet uitkijkt gaat alle gespendeerde energie verloren aan het produceren en aan de man brengen van de pellets

Voor de restwarmte zijn wel toepassingen te vinden om de productiekosten te drukken.

Geldbesparend kun je het wel noemen, maar over energiebesparing en de milieu effecten maakt het mij niet enthausiast.
Laatst gewijzigd door chathanky op 20 nov 2006, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Ik zal eens kijken wat een houtbrikettenpers verbruikt als ik nieuwe haal.

groet mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Een motor van 55 KW betekent natuurlijk niet dat deze ook continu 55 KW verbruikt (dus geen 55KwH per uur). Blijft natuurlijk wel dat er veel (piek) vermogen nodig is en er veel energie nodig is voor pelletteren. Toch denk ik dat het voor veel mensen een goede brandstof is. Niet iedereen is geschikt voor een finoven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Er is niets verkeerds met het persen van brandstof tot pellets. Brandstof in de vorm van pellets is houdbaarder, hanteerbaarder, neemt veel minder plaats in en is erg makkelijk om te verbranden in specifieke kachels.

Iemand die voor pellets kiest, wordt volgens mij afhankelijker dan iemand die gewoon stukhout kan verbranden en zal daar, vroeg of laat, voor moeten betalen.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Er is niets verkeerds met het persen van brandstof tot pellets. Brandstof in de vorm van pellets is houdbaarder, hanteerbaarder, neemt veel minder plaats in en is erg makkelijk om te verbranden in specifieke kachels.

Iemand die voor pellets kiest, wordt volgens mij afhankelijker dan iemand die gewoon stukhout kan verbranden en zal daar, vroeg of laat, voor moeten betalen.

Dirk
inderdaad: "vroeg of laat'' , vooral als er ontwikkelsubsidie e.d. aan te pas gaat komen.
Waar komt die soyaolie vandaan :oops:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...Waar komt die soyaolie vandaan :oops:
Goeie opmerking, Kees. Men kan natuurlijk ook koolzaadolie in een dieselgenerator gebruiken. Die brandstof komt van dichterbij de deur.

Sojaolie is echter goedkoper, en behoorlijk wat Hollanders zijn op commercieel gebied moeilijk te kloppen... :wink:

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ook ik al rondgereden heb met sojaolie. 8)

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

ehhhhh, zou ook wel koolzaad olie kunnen zijn.... Hij haalde het bij een duits bedrijf (hier in de buurt) en als ik even na ga denken..... die persen waarschijnlijk koolzaad ...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...inderdaad: "vroeg of laat'' , vooral als er ontwikkelsubsidie e.d. aan te pas gaat komen...
Pure maffiapraktijken zijn wat op dat gebied in Belgi? gebeurd. Houtpellets worden op grote schaal vanuit Canada, Argentini? en Oost-Europese landen ge?mporteerd en met zeeschepen naar Belgi? getransporteerd. In Antwerpen overgeladen en getransporteerd naar een oude steenkoolcentrale aan de oevers van de Maas. Men verbrandt daar, met een slecht rendement, duizenden tonnen pellets per dag. Hoe meer men verbrandt, hoe meer men verdient. De overheid betaalt een abnormaal hoge subsidie voor deze 'groen' opgewekte electriciteit en een aantal 'groene' afnemers betaalt daar graag nog eens bovenop :oops:

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Er is niets verkeerds met het persen van brandstof tot pellets. Brandstof in de vorm van pellets is houdbaarder, hanteerbaarder, neemt veel minder plaats in en is erg makkelijk om te verbranden in specifieke kachels.
Het grootste voordeel is volgens mij, dat de brandstof op deze wijze uniform wordt gemaakt. Dat maakt de pallets "F?rderbar", zoals de Duitsers dat noemen. De toevoer van brandstof naar de kachel kan dan gemechaniseerd worden, zodat de eigenaar er geen omkijken meer naar heeft. Tevens kun je door de gelijkmatige kwaliteit van de brandstof makkelijker regelen. De verbranding wordt een continuproces, waar het verbranden van stukhout meer een batchproces is.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Interessant zou zijn: een klein, betaalbaar pelletpersje waarmee gedroogd gras, bladeren, takjes enzoverder tot pellets kunnen geperst worden.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

op ebay.de is er een hoop te vinden over "erneubare energieen". Ook een "klein" persje. Of die betaalbaar is hangt natuurlijk af van de dikte van je portemonee..... Ik vind ze zelf nogal prijzig.

Hier een linkje
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Ik dacht bij mezelf: dat valt dik mee met die prijs. Bleek later dat ik naar de verzendkosten zat te kijken.
John
Plaats reactie