Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 11 jun 2006, 18:52

Rudi Verbeeck schreef:Is het mogelijk om vanaf de eerste vlammen al onzichtbare rook te hebben, maw een volledige verbranding ? De kachel is dan toch nog niet op temperatuur.
Rudi, verbranden zonder zichtbare rook is van bij het begin mogelijk. Het rookloos verbranden van een lucifer en het rookloos opbranden van een kaars zijn daarvan goede voorbeelden.

Indien er een rustige vlam is en ook de verhouding en menging van de brandstof met de verbrandingslucht o.k. is, dan is er ook bij het begin, geen zichtbare rook. Met een klein aanmaakvuurtje van dun, droog hout bovenop het dikkere hout starten, is een goede methode.

Onzichtbare rook is echter niet hetzelfde als volledige verbranding. Zo is koolmonoxide een brandbaar maar onzichtbaar en reukloos gas. Bij volledige verbranding moet ook dit gas goed verbrand worden. Koolmonoxide heeft een hoge ontstekingstemperatuur en grotere concentraties van dit gas onstaan bij veel kachels op het einde van de stookbeurt, indien er meer houtskool dan hout is. Het verbranden van koolmonoxide heeft door zijn hoge ontstekingstemperatuur wel veel voordeel bij een zeer hete bovenste stookkamer.

Dirk

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 11 jun 2006, 20:18

Rudi Verbeeck schreef:Tot nu had ik ook de overtuiging dat er zoveel mogelijk zuurstof diende aangevoerd om de verbranding optimaal te laten verlopen.
"Zoveel mogelijk" is niet correct. Alleen het geven van een redelijke overmaat aan verbrandingslucht is aangewezen omdat de menging met de brandbare gassen zelden perfect verloopt. Aangeraden wordt ongeveer 10 kubieke meter lucht per kg hout, terwijl in theorie, voor de volledige verbranding van hout, slechts de helft nodig is.

Te veel lucht mengen met de brandstof, verhit ook deze extra lucht, waardoor meer schoorsteenverliezen optreden.

Dirk

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 12 jun 2006, 12:11

Rudi Verbeeck schreef:Is het zo, dat met beperkte houtaanvoer, de schoorsteenklep wat dichter mag naarmate de kachel heter wordt ?
Dat geldt alleen wanneer de schoorsteen een dermate grote trek maakt dat daardoor een te korte verblijfsduur van brandbare gassen in de verbrandingskamer wordt veroorzaakt.

De schoorsteenklep vormt een regelbare hindernis. Hiermee kan men dus de snelheid van de gasstroom afremmen. Dat geeft een iets langere verblijfsduur aan de gassen in de verbrandingskamer, misschien net genoeg voor een betere verbranding.

Zoals je schrijft, moet je de hoeveelheid brandend hout aanpassen, wanneer de trek vermindert. Verminderde trek zuigt minder verbrandingslucht aan. Het is de bedoeling dat de hoeveelheid lucht en de hoeveelheid brandende brandstof altijd goed op elkaar blijven afgesteld. Dat is de belangrijkste voorwaarde voor een goede verbranding.

Met wat visueel uit de schoorsteen komt, kan men al heel goed inschatten of een kachel goed brandt.

Dirk

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 12 jun 2006, 14:05

Rudi Verbeeck schreef:In verband met de vertraging van de rookgassen, is het beter om rvs te gebruiken dan gewoon ijzer voor een rooster ? Om het mezelf niet te moeilijk te maken, dacht ik al aan een barbequerooster (ronde staafjes en geen rvs).
In de dwarse richting van de staafjes kan ik dan nog wat leggen zoals reepjes gres-tegel (doorbakken tegel).
Om te experimenteren is gewoon ijzer zeker goed genoeg. Maar op de lange duur is waarschijnlijk het meest vuurbestendige materiaal de goedkoopste oplossing. Lang niet alle rvs legeringen zijn goed vuurbestendig, maar van sommige soorten worden vuurroosters gemaakt.

Je zou eventueel ook iets kunnen storten met vuurbeton.

Dirk

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 12 jun 2006, 14:25

Rudi Verbeeck schreef: Om tot optimale resultaten te komen zou het interessant zijn om de temperatuur van de rookgassen te meten. Daarvoor zoek ik een geschikte thermometer. Heb jij tips hiervoor ?
Vanaf 20 euro zijn er al digitale multimeters met thermokoppel inclusief, te koop. Die thermokoppels kunnen temperaturen meten tot 1300 graden. De thermokoppel is meestal een met glasvezel ge?soleerde draad met gewoon een laspuntje op het uiteinde. Die draad past makkelijk doorheen een gaatje van een paar mm.

Ideaal om rookgastemperaturen te meten.

Dirk

Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck » 13 jun 2006, 01:25

Dirk,


Je laatste tip ivm de thermometer liijkt me heel interessant. Maar waar kan je zoiets vinden ? Ik kom nog later terug op je verdere opmerkingen.

Groetjes,

Rudi

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 13 jun 2006, 15:35

Hoi Dirk,

Kun je een merk noemen in het conrad boek en site kom ik als leek er niet echt uit. Maar het lijkt mij wel leuk om te meten. Dan kun je nog beter de ervaringen met elkaar uit wisselen. Moet gaan de fluitketel op mijn solar cooker fluit :wink: .

groet mark

Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

De bouw van een finoven.

Bericht door Rudi Verbeeck » 14 jun 2006, 00:47

Dirk,



Ik sta telkens weer te kijken hoeveel jij weet over kachels, verbranding en finovens in't bijzonder. Het mag gezegd, door jouw bijdragen worden we heel wat wijzer : bedankt dat je dat wil delen met ons. Dit komt niet alleen de forumgebruikers ten goede, maar ook het milieu en dat vind je, neem ik aan, toch ook belangrijk.
Na deze welgemeende intro, terug wat zakelijker. Ik maak even een samenvatting van de aanpassingen die ik aan mijn DTA-finoven denk te doen:
1. Om de verbranding beter te laten verlopen, pas ik mijn stookmethode aan.
Ipv een volle lading hout begin ik met de helft, die ik voldoende lucht geef, maar ik laat het vuur ook niet "jagen". De houtgassen moeten voldoende tijd krijgen om te verbranden.
2. Boven de stookruimte breng ik een rooster aan die de houtgassen wat laat wervelen en ze daardoor enigzins vertraagt, weer met de bedoeling ze vollediger te verbranden.
3. Ik wil ook meer warmte opslaan in de kachel ipv de schoorsteen te verwarmen, maw de rookgastemperatuur moet omlaag. Meer massa kan meer warmte accumuleren. Ik voorzie de volgende aanpassingen :
- in de tegenstroomkanalen breng ik wat vuurvaste stenen aan, zonder de trek al te veel te hinderen.
- de open ruimte achter de venturiplaat (schuine plaat in de verbrandingskamer) vul ik op met vuurvaste stenen.
- ook in de achterwand kan er nog wat "gevuld" worden.
- mijn finoven verschilt van de standaardfinoven van DTA, de rookafvoer zit bij mij boven-achteraan ipv in de bovenplaat. De ruimte onder het bovendeksel wil ik verhogen, zodat ook hier gevuld kan worden met vuurvaste stenen, zonder de trek in gevaar te brengen.
- regelmatig wil ik de rookgassen controleren en de temperatuur ervan meten
Misschien dat andere DTA-finovenbezitters er wat aan hebben. De verdienste van Dta is dat ze een finoven bieden voor een schappelijke prijs. Dat hiervoor compromissen moeten gesloten worden is ook nog te verdedigen. Dat men onvoldoende openstaat voor verbeteringen, vind ik spijtig.

Vriendelijke groeten,

Rudi

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 14 jun 2006, 12:55

mark schreef: Kun je een merk noemen in het conrad boek en site kom ik als leek er niet echt uit. Maar het lijkt mij wel leuk om te meten.
Rudi, Mark,

De meter waarover ik het had, is van het merk elix en heeft als type LX-64.
De gebruiksaanwijzing spreekt over type MY-64.
Daarmee heb ik op het internet de verdeler kunnnen vinden: Elimex. De website, waarop ook deze multimeter te zien is: http://www.elimex.com/product.asp?lang=NL&id=10442

Gisteren kostte dit apparaat 19,35 euro in een winkel in de buurt. Dat is de goedkoopste prijs die ik ooit al gezien heb voor een mulimeter met thermokoppel. In een Makro of andere grote winkels kosten dergelijke multimeters met thermokoppel zo'n 25 ? 30 euro. Dat is echter nog zeer goedkoop.

Let ook op: het thermokoppel (K-type) kan wel meten tot ruim boven de 1000 graden, maar dient niet om zomaar, zonder extra bescherming, in een open vlam te steken. Dan verpulvert de isolatie. Bovendien straalt een thermokoppel, bij steeds hogere temperaturen, zelf steeds meer energie uit, waardoor in een open omgeving, de aflezing absoluut niet meer de juiste temperatuur weergeeft! In een afgesloten omgeving en met lagere temperaturen, zoals in rookgaskanalen, is dit echter minder een probleem.

Terwijl ik dit schrijf, denk ik terug aan een eerste rookgastemperatuurmeting die ik ruim 20 jaar geleden uitvoerdde. In de aansluiting houtkachel-schoorsteen mat ik hogere temperaturen dan in de kachel zelf... Dat was een frustrerende en ontnuchterende ervaring maar het betekende ook het startschot van ernstiger zoeken naar betere methodes om hout te verbranden. :D

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 14 jun 2006, 20:21

Hoi Dirk,

bedankt weer :D . Met deze info kunen we weer verder.

mark

Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

de bouw van een finoven.

Bericht door Rudi Verbeeck » 16 jun 2006, 00:56

Dirk en andere deskundigen,


Ik ben nog wat aan't verder broeden op de verbetering van mijn DTA-finoven. Jij suggereert eventueel een roostertje te gieten uit vuurbeton voor boven de stookruimte. Hindert dat de luchtdoorstroming niet te sterk, vanwege de (per definitie) dikke spijlen ?

Ik ben ook gaan nadenken over de twijfels die je hebt over het achtergedeelte van de kachel, eigenlijk al een stuk van de schouw. Het zou je niet verwonderen dat de rookgassen hier mischien wel opwarmen ipv af te koelen. Dat opwarmen zou in hoofdzaak kunnen gebeuren door de stookruimte die er voor ligt en ervan gescheiden wordt door een vuurbetonnen plaat van 6 cm onderaan (eerste 25 cm) en daarboven de schuingeplaatste venturi-plaat ?n dezelfde plaat.
Toch denk ik dat de doorgegeven warmte vanuit de stookruimte beperkt is, daar juist achter die stookruimte bakstenen, met ongeveer dezelfde breedte als de stookruimte, de achterruimte opvullen. Ik denk dit verder te beperken door aan beide zijden van deze bakstenen nog vuurvaste stenen aan te brengen en door de holleruimte achter de ventiru-plaat ook op te vullen met vuurvaste stenen. Twee vliegen in ??n klap : meer massa en de de stookruimte wordt meer ge?soleerd van de achterruimte-schouw.
Boven de stookruimte is er ook nog een ruimte die, wat dat betreft, mij meer zorgen baart. Hier wordt de vuurhaard enkel gescheiden van de bovenruimte door een vuurbetonnen plaat van 6 cm, waardoor de opwarming van de rookgassen hier groter is, denk ik. De rookgassen komen hier rondcirkelen nadat ze aan de achterzijde zijn omhooggekomen om daarna tenslotte in de schouwpijp te verdwijnen.
Ik had volgende oplossing in gedachte : ik verhoog deze bovenruimte, daardoor is er plaats voor een isolatielaag van enkele cm op de plaat boven de vuurhaard, daarop komen dan weer dunne vuurvaste stenen. Hiermee wil ik voorkomen dat
1) er te veel warmte wordt doorgegeven naar deze bovenruimte en
2) dat de rookgassen hun overtollige warmte kwijt kunnen aan deze bovenruimte,
er steeds op lettende dat de rookgaskanalen ruim genoeg blijven.
Als isolatiemateriaal dacht ik aan steen- of glaswol of verdient cellenglas de voorkeur ? Er kan eventueel ook nog isolatie worden aangebracht in de ruimte achter de venturi-plaat.
Voil?, dat moet een kolfje naar je hand zijn.

Vuurvaste groeten,

Rudi.

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 16 jun 2006, 01:18

Rudi,

Je geeft de moed niet op. Je hebt doorzettingsvermogen (toch zeker wat je kachel betreft). Proficiat!

Ik ben met een antwoord bezig, maar vind het niet zo eenvoudig. Daarom duurt het wat langer. Ik bezit geen DTA finoven om testen te verrichten en kan me daarom alleen baseren op foto's, tekeningen en verklaringen van gebruikers van deze kachel.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 16 jun 2006, 15:08

Hoi Dirk

Nu ik weet waar ik naar moet zoeken vond ik deze multimeter met temperatuur meter. Bij conrad de multimeter vc 140 voor 14,95. Is het wat als je hem zo op papier moet beoordelen? Ik kreeg de link er niet bij dan kreeg ik een fout melding. Dus even naar conrad gaan en vc 140 invullen.

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgat ... ~cookies=1

groet mark

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 16 jun 2006, 15:55

Hallo Mark,

Jazeker is dat een geschikte meter en nog goedkoop ook!

Er staat wel geen afbeelding bij van de sensor. Soms is dat een harde metalen stift met een plastic handvat. Dat is soms handig en makkelijk voor lagere temperaturen, maar bij hogere temperaturen kan het handvat smelten. Op zich is dat niet zo erg want de sensor gaat er niet mee kapot. Verder vind ik een voordeel dat de sensor aangesloten wordt met twee bananenstekkers. Daardoor is het gemakkelijk om extra sensors bij te maken: K-thermokoppeldraad kopen aan de meter, stekkers eraan en meten maar. Op die manier kan men trouwens ook thermokoppels blijvend inbouwen.

Dirk

Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck » 17 jun 2006, 21:34

Dirk,


Als ik wat aan mijn kachel wijzig, dan kan het beter ineens zo goed en doordacht mogelijk, nietwaar ? Vandaar dat ik er maar op los vraag.

Groeten,

Rudi

Plaats reactie