Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Zowel Chicken als chathanky ken ik al wat langer, hun beider kennis is achtenswaardig groot. Ik volg de discussie op de voet, voorbijgaand aan stekeligheden. Mijn nieuwsgierigheid ten aanzien van de kwaliteit van houtverbranding is nog niet bevredigd, dus ik hoop dat de discussie wordt voortgezet, ook door beide heren. Ooit hoop ik dat de viergastest ook eens op rookkanalen van verschillende types houtkachels zal worden gedaan.
Meten is weten!

Groeten,
Hans
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

mickenhans schreef:Ik volg de discussie op de voet, voorbijgaand aan stekeligheden.
Dat lijkt mij een goed idee. Het is niet allemaal goud wat er blinkt, maar wat zou dat? Als ik zin heb, dan reageer ik, maar als ik geen zin heb kost het ook niet veel moeite om er overheen te lezen. Ik neem aan dat dit voor de meeste lezers geldt: men zal best in staat zijn om een reactie op waarde te schatten.

Hetzelfde geldt wat mij betreft voor een reactie die wel van ergernis blijk geeft. Kan best zijn dat zo'n reactie hout snijdt, zo niet, dan leest men er wel overheen.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Ooit hoop ik dat de viergastest ook eens op rookkanalen van verschillende types houtkachels zal worden gedaan.
Meten is weten!
De viergastest is toch een erg typische test voor bepaalde verbrandingsmotoren?

Dirk
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

Hallo, ik ben erg ge?ntereseerd in tegenstroom kachels,heb er weinig ervaring mee, maar ben redelijk praktisch ingesteld.. heb daarom dit topic met veel belangstelling gelezen, ik was van plan zelf een soort haard te bouwen waarbij het haardvuur(waar overigens een klep voorkomt, een rondje maakt in de hoek van mijn kamer.. dus omhoog gaat, achter de verbrandingskamer langsgaat en halfonderlangs via de zijkanten weer omhoog stroomt naar een pijp.. ter illustratie heb ik een ??nvoudige maquette gemaakt die het een beetje moet verduidelijken.. het gaat er mij dus niet om welk systeem het best is en of het zo een goed product is, het is erg ruw en basic, maar ik ben erg nieuwsgierig of deze "rondloop"volgens jullie een kans van slagen heeft .. de afbeelding is nogmaals een doorkijk.. van de uiteindelijke haard is later niet meer te zien dan een vierkante opening(klep) plus een luchttoevoer en een aslade.. m.a.w de muur die er voorkomt is hier weg gelaten, de breedte zal plminus 1 meter 75 zijn.Ik hoop dat het duidelijk is en op z'n plaats dat ik hier tussen spring.. vr groet RJ

http://img.photobucket.com/albums/v280/ ... kachel.jpg
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rj schreef:...het gaat er mij dus niet om welk systeem het best is en of het zo een goed product is, het is erg ruw en basic, maar ik ben erg nieuwsgierig of deze "rondloop" volgens jullie een kans van slagen heeft...
Hallo Rj,

Waarom heb je voor dit ontwerp gekozen?

Ikzelf heb een aantal vraagtekens bij je ontwerp en denk zelfs dat de kachel, zoals je hem toont en uitlegt, niet zal kunnen werken.

Dirk
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

Ik ben uit gegaan van de bestaande situatie in ons nieuwe huis, deze hoek is centraal gelegen, ik denk dat de kracht van het terugstroom principe ligt in de verlenging van het binnenhuis traject, en het botseffect van de warmtestroming, dus het contact met de massa,Alsmede de kwaliteit van de steenmassa.. dit ontwerp is niet gekozen maar min of meer tot stand gekomen. Het spreekt me erg aan omdat het vuur ??n keer over de kop gaat en op een spiraal-nautilus achtige wijze van smal naar wat breder.. t?s verre van perfect zoals weergegeven, maar als het zou werken heb ik waarschijnlijk het hoogste rendement uit de bestaande ruimte gehaald, bovendien wil ik de bestaande muren graag betrekken en de indeling zo houden als hij is.... maar weet niet of/hoe dit mogelijk is ivm de warmte/hitte, uitendelijk vermoed ik dat de binnenroute wat meer afgerond moet worden. .. het is maar een idee.. maar het is leuk om mee bezig te zijn, en leerzaam hopelijk, bovendien mag ik graag wat nieuws/eigens verzinnen.

beste dirk, ik ben natuurlijk nieuwsgierig waarom het niet zou kunnen werken volgens U.

vr groet
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rj schreef:...ik ben natuurlijk nieuwsgierig waarom het niet zou kunnen werken volgens U. vr groet
Hallo Rj,

Voornamelijk omdat de hoogste temperaturen zich, volgens jouw ontwerp, onderaan het bouwwerk moeten situeren. Vermits rookgassen de weg van de minste weerstand kiezen, zullen ze, zeker bij de opstart, eerder voor de woonkamer kiezen dan voor de schoorsteen. Natuurlijk, bij voldoende onderdruk, eventueel met behulp van een rookgasventilator, kan men eender welk labyrinth overwinnen. Ik vermoed ook nog andere problemen: een beperkte maximumtemperatuur, waardoor bepaalde gassen niet volledig kunnen verbranden, en ik denk ook: te hoge rookgassnelheden waardoor er te weinig tijd zal zijn voor een eventuele volledige verbranding, of voor een goede uitwisseling van de warmte met de muren. Jouw ontwerp lijkt een beetje op het ontwerp van de 'fin-oven' van de 12 Ambachten, maar is waarschijnlijk nog slechter. Dat klinkt niet prettig, maar het is wel als hulp bedoeld.

Bij een echte finoven maakt men optimaal gebruik van een aantal fysische wetmatigheden. Daarom denk ik niet dat dat principe kan verbeterd worden.

Dirk
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

Voor een groentje is het al aardig wat om vergeleken te worden met het ontwerp van de 12 ambachten.. Het is echter niet mijn bedoeling iets te verbeteren aan de bestaande Fin principes.. daarvoor ontbreekt het me aan ervaring en kennis.. het is slechts interesse en spielerij ten hoogste afzetbaar tegen een conventionele haard , als hij er komt.. in ieder geval bedankt voor de reactie.. terug naar de tekentafel en boeken dan maar..

8)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rj schreef:Voor een groentje is het al aardig wat om vergeleken te worden met het ontwerp van de 12 ambachten.. Het is echter niet mijn bedoeling iets te verbeteren aan de bestaande Fin principes.. daarvoor ontbreekt het me aan ervaring en kennis.. het is slechts interesse en spielerij ten hoogste afzetbaar tegen een conventionele haard , als hij er komt.. in ieder geval bedankt voor de reactie.. terug naar de tekentafel en boeken dan maar.. 8)
Rj,
In die hoek kun je toch volgens een bestaand finoven-ontwerp bouwen? Het uitzicht kan net hetzelfde zijn als wat je nu wou. Enkele pagina's terug wees ik de forumlezers op een weblog van iemand die zelf zijn finoven bouwde: http://www.diymasonryheater.blogspot.com/
Lijkt die kachel niet heel goed op wat jij wil?

Dirk
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

Kijk.. daar was het me om te doen.. daar kan ik zeker wat mee.. finaal over heen gekeken.. erg interessant.. bedankt !!

:wink:
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

Ik heb het bekeken en "bestudeerd"gelukkig weer wat nieuwe dingen bijgevonden.. het is voor mij de enige methode om te leren bijna .. ik moet het in de praktijk zien.. en zien wat mogelijk is alsmede de materialen die gebruikt worden en hoe.. veiligheid is voor mij een eerste vereiste en zien dat iets werkt en hoe geeft vertrouwen.. mede daarom vind ik het ook erg jammer dat het topic in zijn originele vorm is b?eindigd..

met vr groet Rj
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rj schreef:...gelukkig weer wat nieuwe dingen bijgevonden...
Rj,

Heb je in verband met 'finovens' ooit al boeken gekocht, bestudeerd en daarmee iets gedaan?

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef:
Heb je in verband met 'finovens' ooit al boeken gekocht, bestudeerd en daarmee iets gedaan?
Ik in ieder geval niet. Heb je nog goede voorstellen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:
Dirk Bauwens schreef:
Heb je in verband met 'finovens' ooit al boeken gekocht, bestudeerd en daarmee iets gedaan?
Ik in ieder geval niet. Heb je nog goede voorstellen?
Twee, volgens mij, absoluut 'gouden' boeken zijn:

"Finnish Fireplaces, Heart of the Home" van Albert Barden en Heikki Hyyti?inen, ISBN 951-682-168-5

"The Book of Masonry Stoves" van David Lyle, ISBN 1-890-13209-8

De DTA verkopen een werkmap "Zelfbouw Finoven" geschreven door Kick Rietveld ISBN 90-704412-20-9. Het is een algemene beschrijving van de zelfbouw van een 'basis' finoven, die goed voldoet. Helaas voor de ge?nteresseerden, maar DTA hebben zo geen kachel.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef: Helaas voor de ge?nteresseerden, maar DTA hebben zo geen kachel.
Wat bedoel je met deze opmerking? Dat de "finoven" van DTA niet aan dit boek voldoet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie