Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Juist opgemerkt, John Doh,

Tegenstroom duidt, in dit geval, vooral aan dat de door afkoeling dalende hete verbrandingsgassen, via de kachelwanden, warmte uitwisselen met door opwarming stijgende woonkamerlucht. Voor iemand die voor het eerst in contact komt met finovens, is het opmerkelijkste kenmerk wellicht dat de hete rookgassen dalen.

Verbrandingslucht wordt bij de finovens van Fetze Tigchelaar via een holle wand iets voorverwarmd, maar waarschijnlijk is het effect van deze voorverwarming niet zo belangrijk. Voorverwarming van verbrandingslucht is bij de finoven belangrijk, wanneer hogere temperaturen dan 1200 -1300 gewenst zijn. Bijvoorbeeld, wanneer men ijzer zou willen smelten. Hogere temperaturen dan 1200 -1300 graden zijn niet noodzakelijk voor de volledige verbranding van hout. Ook niet gewenst, omdat dan in toenemende mate, stoffen zoals bijvoorbeeld stikstofoxides gevormd worden.

Welkom op dit forum!

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Welkom op dit forum!
Dank u!

Ik begrijp het antwoord: 1200 ? 1300?C is heet genoeg. Ik had alleen het vermoeden dat de koude lucht ten koste van het rendement zou gaan. Bij de omzetting van warmte in kracht is dat ook zo, maar dat speelt hier geen rol.

Dat de rookgassen dalen vind ik niet zo vreemd (maar ik heb dan ook geen verstand van kachels). Het is de natuurlijke richting voor een afkoelende stroom, zo ken ik het van andere processen waarbij warmte wordt uitgewisseld.

Elders in het forum heb ik gelezen dat 70?C rookgastemperatuur nog voldoende trek zou opleveren. Dat lijkt mij een prachtige temperatuur, indien die door een finoven gehaald werd, geen wonder dat je dan een hoog rendement haalt. Alle houtkachels die ik tot nu toe heb bekeken zitten v??l hoger. Alleen moet je dan toch maatregelen gaan treffen om condenswater af te voeren?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:Ik had alleen het vermoeden dat de koude lucht ten koste van het rendement zou gaan.


Dat heb ik ook lang gedacht. Toch kreeg ik op een gegeven moment twijfels, want de warmte, nodig voor de voorverwarming, wordt uiteindelijk aan het verbrandingsproces zelf onttrokken. Er kan dus geen echte winst zijn. Bij industri?le processen is er wel sprake van relatieve winst omdat daar warmteontwikkeling zo goed als niet benut wordt.
John Doh schreef: Bij de omzetting van warmte in kracht is dat ook zo, maar dat speelt hier geen rol.
Inderdaad, bij sommige processen is een maximale verschiltemperatuur belangrijker dan een maximale opbrengst aan warmte. Bij de finoven, die ik voorop stel, is eerder een maximale warmte-opbrengst het hoofddoel. De lagere temperatuur aan de buitenkant wordt gecompenseerd door de grotere buitenoppervlakte van de finoven.
John Doh schreef:Dat de rookgassen dalen vind ik niet zo vreemd (maar ik heb dan ook geen verstand van kachels). Het is de natuurlijke richting voor een afkoelende stroom, zo ken ik het van andere processen waarbij warmte wordt uitgewisseld. Elders in het forum heb ik gelezen dat 70?C rookgastemperatuur nog voldoende trek zou opleveren. Dat lijkt mij een prachtige temperatuur, indien die door een finoven gehaald werd, geen wonder dat je dan een hoog rendement haalt. Alle houtkachels die ik tot nu toe heb bekeken zitten v??l hoger. Alleen moet je dan toch maatregelen gaan treffen om condenswater af te voeren?
Grote finovens halen met het grootste gemak zeer lage rookgastemperaturen. Rookgassen dalen niet alleen door afkoeling. Ook bij gelijke temperaturen zijn de rookgassen, afkomstig van houtverbranding, reeds zwaarder dan lucht. Het wordt op een gegeven moment onmogelijk om nog op natuurlijke trek te rekenen. Er bestaan gelukkig nog andere manieren om rookgassen af te voeren. Ook het afvoeren van condenswater is niet echt een probleem.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Het wordt op een gegeven moment onmogelijk om nog op natuurlijke trek te rekenen. Er bestaan gelukkig nog andere manieren om rookgassen af te voeren.
Doel je hier op het gebruik van een rookgasventilator? Zo'n apparaat zou ik in een finoven niet verwachten.

Ik veronderstel dat de dynamica bij een finoven van veel groter belang is dan bij andere houtverbranders. Gedurende de stookbeurt ben je eigenlijk de warmte-accu (massa) van de oven aan het vullen. Als er veel massa aanwezig is, zal die maar langzaam van temperatuur veranderen. Misschien kan hierdoor zelfs wel het hoge rendement van de finoven worden verklaard: voordat ?lle massa van de oven z? heet is dat de rookgastemperaturen zouden oplopen, is de stookbeurt alweer afgelopen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:Doel je hier op het gebruik van een rookgasventilator? Zo'n apparaat zou ik in een finoven niet verwachten.
Ja, ventilatoren kunnen goedkoop grote hoeveelheden rookgas verpompen. Het verbruik van een ventilator is eigenlijk niets in vergelijking met de hoeveelheid warmte die anders, via natuurlijke trek door de schoorsteen verdwijnt.

Dirk
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

de bouw van een finoven.

Bericht door Rudi Verbeeck »

Dirk,


Het nieuwe stookseizoen staat voor de deur. Augustus is ons hier al uitstekend mentaal op aan't voorbereiden. Zoals ik eerder al aangaf, wil ik mijn DTA-finoven verhogen, om zo meer ruimte te geven aan de rookgassen, zodat die op hun beurt hun warmte beter kwijt kunnen aan de kachel.
Het moment om te handelen is aangebroken. Ik heb lang gedacht de verhoging uit te voeren in vuurbeton. Nu heb ik ook gedacht aan een gelast stalen U-profiel van pakweg 15 ? 20 cm hoog, ipv vuurbeton. Deze metalen ring kan ervoor zorgen dat de rookgassen, op het einde van het verblijf in de kachel, hun overtollige warmte beter kunnen afgeven. Het is eigenlijk een variante op jouw idee Dirk, om het bovendeksel van een beter geleidend materiaal te maken, dan vuurbeton.
Vervorming door te grote hitte op die plaats in de kachel , zal geen probleem zijn, denk ik. Een te grote afname van temperatuur van de rookgassen, is misschien wel een probleem. Dat kan ondervangen worden door, indien nodig, de binnnenkant van het U-profiel op te vullen met vuurvaste stenen. De kachel zal door deze "koude brug" wel wat vlugger afkoelen, maar dat lijkt me geen probleem.

Groeten,

Rudi
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: de bouw van een finoven.

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi,

Je kunt het zo proberen. Meer kan ik, door gebrek aan ervaring met die kachel, helaas niet zeggen. Vergeet niet rekening te houden met de uitzetting van het ijzeren gedeelte en maak de oplegging voldoende dicht met een nieuwe band van glasvezel of vuurvilt. Succes toegewenst.

Dirk
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck »

Ik heb ondertussen mijn finoven van DTA een beetje verbouwd, met de bedoeling een hoger rendement te bekomen, meer warmte binnen houden.

Mijn finoven wijkt af van de standaard-versie omdat de rookafvoer niet in de bovenplaat zit, maar bovenaan aan de achterkant.

De plaatselijke smid heeft op mijn aanwijzingen een rechthoek gelast van een stalen u-profiel, precies even groot als het bovendeksel. De U heeft 2 benen van 8 cm en een bodem van 20 cm. Het profiel is zo gelast dat de bodem van de U rechtop staat en de beentjes horizontaal. Bovendeksel er af, stalen element erop, keramische koord er op voor de afdichting, bovendeksel er terug op.

Door deze verhoging komt er meer ruimte in de kachel. De rookgassen moeten een langere weg afleggen, vooraleer ze via de kachelpijp kunnen ontsnappen. Na de verbranding dalen de rookgassen via de tegenstroomkanalen af en komen terug naar boven via de achterwand van de kachel. Voor de "verbouwing" verdwenen ze dan al naar buiten. Nu moeten ze eerst nog in de verhoogde bovenkamer een ommetje maken: in de "bovenkamer" komen ze via de beide zijkanten naar voren, via het midden kunnen ze terug naar achter, eindelijk, daar is de uitgang!

De "verplichte omleiding" werd gemaakt van los gestapelde vuurvaste stenen en keramische koord om een goede afdichting te bekomen. Door staal te gebruiken voor de verhoging wordt, waar het mag, nog extra warmte onttrokken aan de rookgassen.

Ik ben heel tevreden over de aanpassing, want ik merk, zelfs zonder te meten, dat de kachel veel warmer wordt met dezelfde hoeveelheid hout, dan vroeger. Bovendien wordt er ook ruim 200 kg m??r op temperatuur gebracht.

Ik deed nog een tweede aanpassing ten opzichte van vorig stookseizoen : Ik stook anders.
Vroeger stapelde ik de stookruimte vol, maakte bovenaan een vuurtje, dat geleidelijk aan een vuurzee werd, terwijl de schouwklep helemaal open stond. De dikke roetlaag die ik terugvond in de tegenstroomkanalen, achteraan en boven in de kachel, bewees dat de verbranding, tenminste op momenten, niet verliep zoals ik veronderstelde. Een te grote hoeveelheid rookgassen op een te korte tijd, aan een te hoge snelheid, geraken niet verbrand en laten hun sporen na.

Nu begin ik met de helft van het hout, steek bovenaan aan, laat grotendeels opbranden en vul dan in enkele keren bij. De schouwklep gebruik ik om de snelheid van de rookgassen te temperen indien het er te hevig aan toe gaat. Op die manier denk ik een volledigere verbranding te bekomen en verblijven de rookgassen ook wat langer in de kachel. Zo hebben ze ook beter de gelegenheid om hun warmte kwijt te geraken.

Sinds enkele dagen meet ik ook de temperatuur van de rookgassen net buiten de kachel. Door de "verbouwing", de aangepaste stookwijze en het schouwklep-gebruik blijven de rookgastemperaturen gedurende het hele stookproces nu onder de 100?C. Ik kan mijn hand gerust op de schouwpijp leggen zonder ze dadelijk te moeten terugtrekken, ook dat was vorig stookseizoen wel anders.

Rudi.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Gefelicteerd met je resultaat, Rudi! Een bestaand kachelontwerp aanpassen ?n verbeteren, is niet zo vanzelfsprekend.

Alle moeite, die je hebt gedaan om te begrijpen wat er in de kachel gebeurt en waarom, wordt nu beloond.

:P

Dirk
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck »

Dirk,

Ere wie ere toekomt. Zonder jouw goede raad was ik mij misschien nog niet eens bewust geweest van het feit dat mijn finoven niet optimaal werkte.

Een aantal factoren spelen blijkbaar ook wel in mijn voordeel. De kachel behoudt nog voldoende trek na mijn aanpassingen. Ik heb ook de "rookontsnappingsspleet" dichtgestopt en de verbrandingskamer ge?soleerd met een laagje glaswol van 6 cm dat wel wordt samengedrukt tot 2 cm door de stenen die er op rusten. De hele operatie heeft me ongeveer 150 euro gekost. Ik ga mijn bevindingen ook eens meedelen aan het forum van DTA. Ik ben benieuwd naar de reacties. Misschien dat er wel hier en daar finovenbezitters zijn die ook een verbetering overwegen.


Rudi
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Hoe houden de rookgassen en de trek zich met deze aanpassing?
Natuurlijke trek is wel van de restwarmte afhankelijk, Ik kan me bedenken dat de rookgas afvoer de benodigde aanpassing nodig heeft.

Ook de vorm van creosootvorming en condensvorming ben ik wel benieuwd naar.

Dit zijn wel dingen waar je tegen aan kunt lopen met zo`n lage rookgastemperatuur.
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck »

Aan de schoorsteen werd niets gewijzigd. Het is een perfect recht kanaal, vierkant, 18cm op 18cm, schouwpotten uit gebakken aarde. Als ik de kachel aansteek merk ik dat de trek wat minder is dan voorheen, maar nog altijd voldoende. Noch de kachel, noch het schouwkanaal zijn dan al helemaal afgekoeld. Na enige tijd moet ik de schouwklep al wat verdraaien om de luchtsnelheid te temperen omdat het te hevig gaat.

Creosootvorming is er mogelijk wel. De perfecte verbranding zal wel niet altijd plaatsvinden, neem ik aan. Toch lijkt het risico voor schouwbrand me klein, aangezien enerzijds het schouwkanaal nooit heet wordt en anderzijds de teervorming bij een finoven miniem is.

Condensatie dan. Tot nu merk ik er niets van.
Ik lees in het boekje "Brandhout" van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Bos & Groen, het volgende : "De condensatie begint op te treden wanneer de lucht is afgekoeld tot het dauwpunt (temperatuur waarbij met water beladen lucht het verzadigingspunt bereikt, voor luchtdroog hout bij 45?C, voor vers geveld hout bij 60?C). Hoe kouder de schoorsteenwanden, hoe groter het gevaar voor condensatie."
Ik stook uiteraard geen vers hout en beperk zo al de hoeveelheid water die afgevoerd moet worden. Condensatie is er misshien wel, maar of dit tot vochtproblemen zal leiden, dat wacht ik af. Gebakken aarde is poreus en kan water absorberen en daarna terug afgeven. Dirk heeft het al gehad over finovens die ook rookgassen afgeven van deze temperatuur, zonder problemen hoop ik.

Rudi
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi Verbeeck schreef:...Creosootvorming is er mogelijk wel. De perfecte verbranding zal wel niet altijd plaatsvinden, neem ik aan. Toch lijkt het risico voor schouwbrand me klein, aangezien enerzijds het schouwkanaal nooit heet wordt en anderzijds de teervorming bij een finoven miniem is...
Wanneer in deze kachel (ik wil hem toch geen finoven noemen) langzaam genoeg gestookt wordt, en de brandstof genoeg lucht kan krijgen, zal er, denk ik, geen creosoot in de rookgassen overblijven. Creosoot is een vrij gemakkelijk te verbranden component van hout.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi Verbeeck schreef:...Condensatie dan. Tot nu merk ik er niets van.
Ik lees in het boekje "Brandhout" van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Bos & Groen, het volgende : "De condensatie begint op te treden wanneer de lucht is afgekoeld tot het dauwpunt (temperatuur waarbij met water beladen lucht het verzadigingspunt bereikt, voor luchtdroog hout bij 45?C, voor vers geveld hout bij 60?C). Hoe kouder de schoorsteenwanden, hoe groter het gevaar voor condensatie."
Ik stook uiteraard geen vers hout en beperk zo al de hoeveelheid water die afgevoerd moet worden. Condensatie is er misshien wel, maar of dit tot vochtproblemen zal leiden, dat wacht ik af. Gebakken aarde is poreus en kan water absorberen en daarna terug afgeven. Dirk heeft het al gehad over finovens die ook rookgassen afgeven van deze temperatuur, zonder problemen hoop ik...
Het enige "probleem" bij steeds koelere rookgassen is dat op een gegeven moment de natuurlijke trek onvoldoende zou kunnen worden. Maar eigenlijk is dat geen groot probleem, want een ventilator kan ook voor onderdruk zorgen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi Verbeeck schreef:...Ik ga mijn bevindingen ook eens meedelen aan het forum van DTA. Ik ben benieuwd naar de reacties. Misschien dat er wel hier en daar finovenbezitters zijn die ook een verbetering overwegen...
Hallo Rudi,

Er waren helaas genoeg mensen met klachten over de 'finoven' van de 12 Ambachten. Die klachten gingen voornamelijk over het slecht verbranden en de bijbehorende rookoverlast. Die klachten werden blijkbaar nooit serieus genomen. Er is bij de 12 Ambachten nooit wat wezenlijks gedaan om iets te veranderen aan het ontwerp van deze tegelkachel. Op een gegeven moment ging men wel het gebruik van een zogenaamde 'stookverbeteraar' aanprijzen. Die kon bij hen gekocht worden. Maar er werd niets veranderd aan het kachelontwerp.

Dirk
Plaats reactie