Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Michal
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2006, 18:53
Locatie: Sint-Niklaas, Belgi

Praktisch: de bouw van een finoven

Bericht door Michal »

Dag iedereen

Ik zou graag een finoven bouwen om een klein rijhuis te verwarmen.

De schouw staat er reeds, maar bestaat uit twee kanalen, die alletwee zeker in het begin de rook zullen moeten afvoeren. Op deze manier droogt de schouw evenwichtig op. Later kan er ??n kanaal afgesloten worden om dan eventueel met een andere kachel verbonden te worden.

Afbeelding

Zo dit is al een begin, hopelijk kan ik jullie snel een volgende stap laten zien....

groetjes

dochter van
Laatst gewijzigd door Michal op 10 feb 2006, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Michal
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2006, 18:53
Locatie: Sint-Niklaas, Belgi

Re: Praktisch: de bouw van een kachel

Bericht door Michal »

kleine rechtzetting.

dochter van Dirk Bauwens.

Voor mij vanzelfsprekend, natuurlijk niet voor een buitenstaander. Ik was vergeten dat mijn achternaam nergens vermeld stond :oops:

Michal Bauwens
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

HOi dochter van

Was mij wel duidelijk.Weet nu ook zeker dat het wel goed komt met de kachel.

mark
Michal
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2006, 18:53
Locatie: Sint-Niklaas, Belgi

vervolg finoven

Bericht door Michal »

We zijn er ongeveer uit hoe de basis er uit zal zien.
Dit is het resultaat van het puzzelwerk van vandaag.

Afbeelding

Michal
Gast

Re: vervolg finoven

Bericht door Gast »

Hallo Michal,

Dat het wel goed zal komen ben ik wel met Mark eens.
Einde zomer ga ik een finoven bouwen in Voorstonden in Gelderland onder leiding van Fetze Tigchelaar, dit alles met het doel er van te leren en tenslotte zelf een te bouwen.
Het zal je duidelijk zijn dat ik via dit forum elke stap nauwkeurig volg, bovendien kun je wel wat vragen verwachten over gebruikte materialen, afmetingen enz.
Bij deze veel succes!

Gerbe.
ps, ook een groot voordeel van dit forum is, dat je met afbeeldingen en tekeningen zoveel kunt toevoegen, het is vast al eerder gezegd "een keer zien is beter dan...".
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: vervolg finoven

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Sorry,
Natuurlijk had ik wel even moeten inloggen, dat moet dus nog even wennen.

groet,
Gerbe.
Michal
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2006, 18:53
Locatie: Sint-Niklaas, Belgi

een volgend stapje

Bericht door Michal »

Beste mensen

Deze week hebben we een diamantboor van een grote maat in een tweedehandszaak kunnen kopen. De machine hadden we gelukkig al.

Vandaag hebben we de gaten in de schouw groter geboord zodat de rookgassen (ook als we later ??n van de twee kanalen afsluiten) voldoende snel weg kunnen.

Op de onderstaande foto's zie je hoe we het gedaan hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo merk je ook dat er heel wat water en opruimwerk bij komt kijken...

groetjes
Michal
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: een volgend stapje

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Hallo Michal,

Geweldig zo'n gedetailleerd verslag, ik volg het op de voet.
Vraagje, gebruik jij leemstenen voor de ommanteling, of is dat een betonklinker?

Gerbe.
Michal
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2006, 18:53
Locatie: Sint-Niklaas, Belgi

Bericht door Michal »

Hoi Gerbe

We gaan gewoon betonklinkers gebruiken voor het onderste gedeelte van de buitenmantel. Ze hebben de nodige massa (misschien iets te veel om er handig mee om te kunnen springen :?) en we hebben hiervan zo'n twee paletten in de tuin staan. Leemstenen zijn daarnaast ook veel duurder dan deze betonstenen.

Als we tijdens het metselwerk in hogere en dus hetere sferen komen, gaan we voor de buitenmantel isolerende snelbouw (buitenkant) en vuurvast materiaal (binnenkant) gebruiken. Maar dat zien we dan wel...

groetjes
Michal
Michal
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2006, 18:53
Locatie: Sint-Niklaas, Belgi

een heel klein stapje verder...

Bericht door Michal »

Afbeelding Afbeelding

Hoi

Het enige wat ik deze week nog voor de finoven heb kunnen doen is het stukje schouw bezetten waar de kachel voor zal komen te staan. Dit is vooral voor de stevigheid, de schouw was nog niet opgevoegd. (het is Manuel die ze natgespoten heeft)

We denken er ook aan om de finoven toch wat verder van de schouw weg te zetten zodat we achteraf nog met de schouwklep(pen) kunnen experimenteren.

Verder ben ik de juiste mortel voor de buitenmantel aan het uittesten. Ik heb een mengsel van klei, zand en water gemaakt en heb er nu 2 stenen mee aan elkaar gehecht. Ik ken de juiste verhouding nog niet, maar de bedoeling is een mortel te krijgen dat kleverig is maar waardoor we later toch nog de stenen gemakkelijk van elkaar kunnen breken als er iets binnenin de kachel moet veranderen.

Ik hoop na het weekend iets meer te kunnen tonen!

:P
Michal
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Ter info; Mijn steenkachel heb ik gemetseld met 1 deel klei uit de Nederrijn, 2 delen kwartszand en heel dun gemaakt met water. De voegdikte was maar 2 mm, dus het was meer lijmen dan metselen.
De (vuurvaste) stenen zijn met een zware hamer en een plankje weer los te schrikken.
Hans
Michal
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 feb 2006, 18:53
Locatie: Sint-Niklaas, Belgi

kleimortel

Bericht door Michal »

Dag Hans

Dat ga ik zeker ook eens uitproberen!
Hoe heb je de klei eigenlijk met het zand vermengd? Gebruik je droge verpoederde klei dat je eerst met het zand mengt of was het vochtige, kneedbare klei? Gebruik je dan ook een mortelmenger?

Michal
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Nou ik ben slechts een amateurtje hoor, ik heb het e.e.a. geleerd bij Demotech in Maastricht. Klei drogen, dan malen (stukgewreven met een wals) dan zeven (met 80 mesh, behoorlijk fijn gaas, ongeveer als horregaas). Ik had van een oud luchtfilter een zeef gemaakt, aangedreven door een motor met vertragingskast, het binnenwerk had ik uit het filter gehaald en er het fijne gaas voor in de plaats gezet.
Mengen: 2 blikken klei en 4 blikken zand in een emmer. GEEN water toevoegen! De emmer overgieten in een andere en weer terug, als je dat 8-10 keer overgiet heb je de mortel klaar. DAN pas water toevoegen!! Dus een derde emmer gebruik je om van het droge mengsel blubber te maken.
Het zeven ging eenvoudig, omdat het gemechaniseerd was. Malen ging moeizaam, heb ik uiteindelijk tussen 2 over elkaar schuivende grindtegels gedaan. Als ik het over zou doen zou ik kant en klare kleipoeder kopen :?
Vraag maar als je meer wil weten
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Ter info; Mijn steenkachel heb ik gemetseld met 1 deel klei uit de Nederrijn, 2 delen kwartszand en heel dun gemaakt met water. De voegdikte was maar 2 mm, dus het was meer lijmen dan metselen. De (vuurvaste) stenen zijn met een zware hamer en een plankje weer los te schrikken.
Hans,

Ik wil toch een paar dingen opmerken. Mortel, gemaakt met gewone klei en kwartszand, is niet vuurvast. Zowel de gewone klei als het kwartszand zijn niet bestand tegen de hoogste temperaturen in het binnenste van een finoven. Ik zeg dit maar omdat je ook over vuurvaste stenen spreekt.

De mortel is misschien wel te bebruiken om het niet-vuurvaste gedeelte te metselen, maar zeker niet het gedeelte met de vuurvaste stenen!

Gewone klei smelt in het bovenste gedeelte van een finoven en kwartszand krimpt en zet dermate uit, dat de voegen uiteindelijk barsten. Keramisten doen om die reden veel moeite om kwartszand uit hun klei te bannen!

Goede kleimortel voor vuurvaste toepassingen wordt gemaakt met vuurvaste klei als bindmiddel, chamotte als toevoegmiddel, water en bij voorkeur ook wat waterglas (ook een bindmiddel).

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: kleimortel

Bericht door Dirk Bauwens »

Michal schreef: Dat ga ik zeker ook eens uitproberen! Hoe heb je de klei eigenlijk met het zand vermengd? Gebruik je droge verpoederde klei dat je eerst met het zand mengt of was het vochtige, kneedbare klei? Gebruik je dan ook een mortelmenger?
Op het moment dat mijn dochter Michal dit vroeg, stond hier reeds weken lang een kuip klaar met de door haar gevraagde kleimortel. Zij wist dat blijkbaar niet.

Deze kleimortel werd gemaakt door verse klei, water en metselzand te mengen met een spiraalmixer. Een spiraalmixer is een zogenaamde dwangmenger. Met een gewone betonmixer kan kleimortel niet gemengd worden. Dat komt door de zeer hoge kleefkracht van kleimortel.

Dirk
Plaats reactie