Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Ik bouw daarbij het rechter neerwaartse kanaal wat breder om mijn oven erbij in te kunnen bouwen...
Ik heb het niet zo voor ovens die op dergelijke manier worden ingebouwd.
Eenvoudig om de reden dat de temperatuur daarin nauwelijks te beheersen is. En een juiste en weinig verlopende temperatuur is voor een oven nu net het allerbelangrijkste.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Nog een vraagje: Aan de bovenkant maak ik een venturi van, zeg, 5 cm opening, zou dat OK zijn? De lengte van de spleet is 50 cm (= diepte van de kachel)...
50 x 5 = 250 vierkante centimeter. Dat is groot genoeg. Een venturi kan gebruikt worden om aan te zuigen en om te mixen. In functie van wat je wil bereiken, zul je met de afmetingen en de vorm van de venturi moeten experimenteren. Misschien kun je een venturiplaat maken met verstelbare hoek?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Ik wil rechts een open haard maken met een grote deur, zodat ik hem ook als kachel kan stoken. Maar we gaan even uit van stoken met gesloten deur. Ik heb veel hout, maar het is bijna niet te kloven: dik soms meer dan een meter, en vol knoesten en zijtakken. Vandaar die grote stookruimte. Eventueel verklein ik deze ruimte met vuurvaste steen ( dan wordt de stookruimte 20 cm breed en 40 cm diep)...
Je kunt als stookruimte van de finoven een grotere ruimte bouwen zodat de erg grote en dikke stukken hout er ook in passen.
Je moet dan eerst met normaal hout de kachel warm stoken en daarna 1 groot stuk erbij leggen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hans,

Misschien is de op deze bladzijde getoonde uitvoering van de finoven wel interessant voor jou.
Ook zal de bakoven in dat ontwerp veel beter werken dan een dunwandige metalen bak.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Geweldig, Dirk, mooie oven! En bedankt voor je antwoorden. Mijn venturi is inderdaad verstelbaar. Mijn kachel is bijna af inmiddels.
Nieuws volgt! ( misschien pas in de herfst)
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Mijn kachel is bijna af inmiddels...
Welk soort kachel is het nu geworden, Hans?

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Ik heb gebouwd zoals je op de foto kunt zien, Dirk :oops:
maar met enige voorbereidingen om een aanpassing te maken: Boven de stookruimte zit een schuine plaat, die rust op 2 stenen, daarmee kan ik de venturi regelen.
En er zit een losse steen ergens bovenin, zodat ik de rookgassen langs de bakoven naar beneden kan leiden (zoals je schreef: In het neergaande kanaal moet je de rookgassen afkoelen). En onderaan achter zit ook een losse steen, waardoor ik een nieuwe aansluiting heb voor de schoorsteen (omdat je schreef: de aansluiting op de schoorsteen van een finoven zit onderaan).
Die schuine plaat, en ook de isolatie op de binnenkant van mijn deuren, is een materiaal van geheime samenstelling, bestand tegen 1300 graden (Van de fa. Klinger Picoff)
Ik heb nog heel wat te spelen en te experimenteren!
En waarschijnlijk breek ik alles weer af, over 1 jaar, en bouw iets volgens de link die je gestuurd hebt.
Groeten,

Hans
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Bericht door Rj »

Beste ecoforummers, ik geloof dat ik sinds mijn laatste post een boel heb bijgeleerd.. toen schreef ik dat ik vermoede dat de tegenstroom-kachel
het moest hebben van de houtgassen-traject lengte en steenkwaliteit..
ik heb ondertussen een andere kijk op de kachel gekregen.

Ik denk nu dat de kachel zijn kracht haalt uit het (vermoedelijke) feit dat de kachel door zijn ontwerp de heetste gasdampen langer bovenin de kachel gevangen houdt.. een soort omgekeerd overloop-principe dus..

ik probeer nog steeds een overkoepelend inzicht in de kachel te krijgen, zodat ik naar eigen inzicht kan bouwen, klopt mijn gedachtegang zover ?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rj schreef:Beste ecoforummers, ik geloof dat ik sinds mijn laatste post een boel heb bijgeleerd.. toen schreef ik dat ik vermoede dat de tegenstroom-kachel
het moest hebben van de houtgassen-traject lengte en steenkwaliteit..
ik heb ondertussen een andere kijk op de kachel gekregen.

Ik denk nu dat de kachel zijn kracht haalt uit het (vermoedelijke) feit dat de kachel door zijn ontwerp de heetste gasdampen langer bovenin de kachel gevangen houdt.. een soort omgekeerd overloop-principe dus..

ik probeer nog steeds een overkoepelend inzicht in de kachel te krijgen, zodat ik naar eigen inzicht kan bouwen, klopt mijn gedachtegang zover ?
Ja, maar die dingen zijn evenredig belangrijk.
De finoven functioneert zo goed omdat meerdere natuurkundige wetten maximaal worden gerespecteerd.

Dirk
Plaats reactie