Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel schreef:Dit gaat weer aardig off-topic. Jammer, want dit onderwerp over finovens is een van mijn favoriete items...
Dat kan wel Marcel, maar waarom heb je dan nooit aan deze discussie deelgenomen?


Marcel schreef:Ik stel voor om bovenstaande reacties te verplaatsen naar een nieuw item in algemene discussie met titel: Niet stelen alsjeblieft :arrow:
Het is normaal dat er af en toe een beetje 'off-topic' wordt gegaan. Persoonlijk vind ik mijn recente antwoorden niet 'off-topic' omdat ik iedereen wou antwoorden waarom ik niet tot in het laatste detail mijn vorderingen op dit forum kan plaatsen.

Met de interventie die je voorstelt krijg je volgens mij, het risico dat een forum steriel en onleefbaar wordt.
Wanneer er in een straat om de drie maand een politieagent opduikt, die iedereen, die met zijn wagen voor zijn eigen deur geparkeerd staat, op de bon slingert, omdat dat zogezegd niet mag, dan krijg je misschien wel een lege straat, maar welk praktisch nut dient dat dan??


Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk,

Ruimte om af te dwalen moet er natuurlijk zijn, veel van het voorafgaande raakt het onderwerp finoven en wat er zoal bij komt kijken, ik wil alleen voorkomen dat er teveel wordt afgeweken van een onderwerp omdat dit afbreuk doet aan de leesbaarheid voor derden.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel schreef:...ik wil alleen voorkomen dat er teveel wordt afgeweken van een onderwerp omdat dit afbreuk doet aan de leesbaarheid voor derden.
Hallo Marcel,

Als dat de leesbaarheid verbetert, mag je van mij gerust ??n en ander onder andere onderwerpen plaatsen. Ik pas me wel aan.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

De volgende link, een weblog over de bouw van een finoven , is zeker 'on topic' :wink:

Dirk
danny
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2006, 12:48
Locatie: steendorp

diy finoven

Bericht door danny »

deze man gebruikt het concept van de canadese ovenbouwer pyromasse,
deze maakt in tegenstelling tot onze europese bouwers geen geheim over zijn bouwwijze en ook de prijs is redelijk(1600$ voor het hart)
de opbouw kunt u hier volgenhttp://www.pyromasse.com/rccs.html

en nu we toch bezig zijn hier haalde iedereen zijn mosterd
een website over de restauratie en geschiedenis van de Kakelugn de echte finse kachels http://stockholms.lans.museum/byggnadsv ... n_idnr=169 kwa werkwijze en prestaties zijn deze waarschijnlijk wel achterhaald maar ze zijn ongelofelijk mooi

Hier nog een franse link over een finoven die gebuik maakt van het nederlandse model uit beton

veel surfplezier!

http://www.lamaisonenpaille.com/po%EAle ... s-2004.htm
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: diy finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

danny schreef:deze man gebruikt het concept van de canadese ovenbouwer pyromasse,
Neen, deze man kocht, volgens mijn informatie, een niet overdraagbaar plan van Heikki Hyytiainen, misschien de meest bekende finovenontwerper ter wereld. Hij betaalde voor dat plan naar eigen zeggen 473 euro.
danny schreef: deze maakt in tegenstelling tot onze europese bouwers geen geheim over zijn bouwwijze
Marcus Flynn, de man achter de canadese firma Pyromasse, gebruikt de meest algemene bouwwijze die overal op het internet en vele boeken te vinden is.

Voor zover ik weet maken de europese bouwers geen geheim van hun bouwwijze. Van alle finovens is op de websites te zien hoe de kachel functioneert.

danny schreef:...en ook de prijs is redelijk(1600$ voor het hart)
de opbouw kunt u hier volgen http://www.pyromasse.com/rccs.html

1600$ ??? Dat lijkt me ongelooflijk. Als dat canadese dollars zijn, komt dat overeen met 1110 euro. Voor dat geld kan men niet eens de benodigde materialen kopen!

Voor zover ik weet, vraagt Marcus Flynn vanaf 6000 euro en meer voor de bouw van het binnenste van een finoven.
danny schreef: en nu we toch bezig zijn hier haalde iedereen zijn mosterd
een website over de restauratie en geschiedenis van de Kakelugn de echte finse kachels http://stockholms.lans.museum/byggnadsv ... n_idnr=169 kwa werkwijze en prestaties zijn deze waarschijnlijk wel achterhaald maar ze zijn ongelofelijk mooi
Neen, de kakelugn is maar een hoofdstukje in de geschiedenis van de tegenstroomkachels. Allerlei vormen van tegenstroomkachels waren reeds duizenden jaren geleden te vinden in het hele Romeinse Rijk, in China, Mongolie enz. Een uiterst interessant boek daarover is 'The book of masonry stoves' van David Lyle.
danny schreef: Hier nog een franse link over een finoven die gebuik maakt van het nederlandse model uit beton
http://www.lamaisonenpaille.com/po%EAle ... s-2004.htm
Hans Hinrichs is een kachelbouwer die kachels bouwt voor Fetze Tigchelaar. De getoonde kachel kost afgewerkt waarschijnlijk iets in de buurt van 13000 euro. In Amerika waarschijnlijk iets in de buurt van 15000 dollar.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 09 nov 2006, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dat er een markt is voor goede finovens, staat buiten twijfel.

Dirk

Dirk, die Fransman moet ook onder de prijs van Tigchelaar aanbieden!
Gaat dat lukken? En jij gaat wat anders aanbieden, toch?
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Marcel schreef:Dirk,

Ruimte om af te dwalen moet er natuurlijk zijn, veel van het voorafgaande raakt het onderwerp finoven en wat er zoal bij komt kijken, ik wil alleen voorkomen dat er teveel wordt afgeweken van een onderwerp omdat dit afbreuk doet aan de leesbaarheid voor derden.
Met het onderwerp OT is meer ruimte verloren gegaan dan..............
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:
Dat er een markt is voor goede finovens, staat buiten twijfel.

Dirk

Dirk, die Fransman moet ook onder de prijs van Tigchelaar aanbieden!
Gaat dat lukken? En jij gaat wat anders aanbieden, toch?
Hallo Kees,

Een Fransman? Neen, het zijn Nederlanders, denk ik toch. 'Hiemstra' klinkt aardig nederlands.
De prijzen zijn niet goedkoper. Je kunt dit zelf checken op hun site http://www.poele.com

Hun 'Nordoven' is gemaakt op basis van de copies van het binnenwerk van Fetze Tigchelaar's finovens.

Hun 'Finoven' is gemaakt op basis van de 'finoven' die de 12 Ambachten laten bouwen in hun zelfbouwwerkplaats.

Zo te zien mensen die voor weinig terugdeinzen. Zij staan echter niet alleen op de wereld :oops:

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...En jij gaat wat anders aanbieden, toch?
Hallo Kees,

Ik hoop in de toekomst een goede finoven te kunnen verkopen aan een minimumprijs. Die zou rond de 2500 euro moeten liggen. De volkswagen onder de finovens? Geen toeters en bellen. Wel een warmwaterwisselaar inclusief (en de mogelijkheid tot verschillende opties en luxe uitvoeringen, exclusief).

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Wanneer gaat die volkswagen wagen van de band lopen. :D . Het is te hopen dat die toekomst snel werkelijkheid wordt. En dat je het ontwerp beschermd krijgt.

mark
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Een Fransman? Neen, het zijn Nederlanders, denk ik toch. 'Hiemstra' klinkt aardig nederlands.


hiemstra klinkt erg Fries, geen hollanders dus :)

tigchelaar uit reduzum is ook Fries.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Hoi Dirk, Wanneer gaat die volkswagen wagen van de band lopen. :D . Het is te hopen dat die toekomst snel werkelijkheid wordt. En dat je het ontwerp beschermd krijgt.
Hallo Mark,

Het zal wel nog een tijdje duren, denk ik. Maar men weet nooit.
Ik ben een kritisch mens, ook op mezelf. De kachel moet wel eenvoudig zijn, maar moet perfect werken. De combinatie van eenvoud en perfectie maken het ontwerp moeilijk en het project tijdverslindend. Maar ik vind dat niet zo erg. Alles heeft zijn tijd. :wink:

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: diy finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:
danny schreef:...en ook de prijs is redelijk(1600$ voor het hart)
de opbouw kunt u hier volgen http://www.pyromasse.com/rccs.html
1600$ ??? Dat lijkt me ongelooflijk. Als dat canadese dollars zijn, komt dat overeen met 1110 euro. Voor dat geld kan men niet eens de benodigde materialen kopen! Voor zover ik weet, vraagt Marcus Flynn vanaf 6000 euro en meer voor de bouw van het binnenste van een finoven.
Misschien interessant om even in te gaan op kostprijzen voor wie een finoven wil. Echte finovens zijn grote projecten die zelfs voor een vakman 1 ? 2 weken kunnen duren, tenzij ze werken met voorgestorte vuurvaste elementen enzomeer. Aan alles hangt gewoon een prijskaartje: zowel aan werkuren als aan materialen, productie- en transportkosten. Mensen die een finoven willen, moeten rekening willen houden met die kosten.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: diy finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:...Mensen die een finoven willen, moeten rekening willen houden met die kosten...
...of geld uitsparen door zelf te bouwen met de op dat moment beschikbare informatie! :wink:

Dirk
Plaats reactie