Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck »

Dag Dirk,


De problemen die jij aanhaalt wijzen op te veel rookgassen die te snel door de kachel worden gejaagd en daardoor de kans niet zien om te verbranden. Heb ik dat nog niet horen vertellen door iemand ?
Ik weet nu dat dat enkel voorkomen kan worden met de bestaande kachel door niet te veel hout ineens te verbranden. Dit was eigenlijk ook de stookmethode die DTA aanbeviel voor dat het omgekeerd stoken werd ontdekt.
Ondanks het omgekeerd stoken, staat op een bepaald moment toch de hele houtmassa in vuur en vlam. Op dat moment kan de kachel het niet slikken.

Met de stookverbeteraar wil men het omgekeerd stoken mogelijk maken, maar, zoals die nu geconstrueerd is, is het voor mij helaas geen schot in de roos.

De bedoeling is de stookruimte vol te stapelen met houtblokken van 20 ? 25 cm lengte tot tegen de stookverbeteraar, hierop een aanmaakvuurtje maken dat zo stilaan de houtmassa verovert. Hierbij stuitte ik op praktische bezwaren: de bovenkant van de stookverbeteraar steekt slechts 9 cm boven de bodem van de kachel uit. De kachel heeft geen rooster waar de asse kan doorvallen. Indien je na elke stookbeurt de aslaag verwijdert ?n stookt met stukjes van 20 ? 25 cm (= een lengte voor kabouters, dus niet praktisch en veel meer werk), zal het wel werken, maar steeds komt er een ogenblik dat alles brandt, met de hierboven aangehaalde problemen tot gevolg.
Vorig stookseizoen stookte ik telkens verschillende weken zonder de asse te verwijderen (voornamelijk berk,geeft heel weinig asse). Ik stapelde de stookruimte niet helemaal vol met hout van 30 ? 35 cm (maar hield me wel (meestal ...) aan de aanbevolen kilo's). Op een korter stuk, tegen de stapel, maakte ik mijn aanmaakvuurtje met een aanmaakblokje en enkele stukjes hout. Dat gaf hetzelfde resultaat, maar ook hier, teveel vuur op een gegeven moment.
De stookverbeteraar is w?l nuttig om gloeiende houtstukken die omvallen in de richting van de luchtaanvoer, grotendeels tegen te houden, zodat ze niet naar buiten rollen.

Ik stook nu met minder hout tegelijk en de rookgassen zien er veel beter uit, 't is te zeggen ze zijn veel minder zichtbaar. Het is helaas wel omslachtiger, maar als kachelvriend, is dat gelukkig meer een uitdaging dan een opgave. Over een schouwklep werd helaas niet gesproken bij DTA. Dat idee heb ik opgepikt op het forum van DTA toen jij daar nog aktief was.

Rudi
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck »

Dirk,


Overigens ben ik wel benieuwd (en ik niet alleen, daar ben ik van overtuigd) hoe jij vordert met je experimenten ivm een finoven van de 2de generatie. Is de finoven van je dochter al uit de steigers en al in gebruik ?
Uiteraard vertel je ons enkel dat wat je wil vertellen, want ik begrijp dat je niet al je moeizaam verworven inzichten wil te grabbel gooien, maar het is wel fijn om te weten of je vorderingen maakt.

Groeten,

Rudi
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Rudi,

Helaas, over de vorderingen van het vernieuwde kachelconcept wil ik weinig of niets kwijt. Voorlopig althans. Door kapers op de kust neem ik alle tijd om me te bezinnen over hoe ik met de nieuwigheden best naar buiten kom.

Laatst vertelde Fetze Tigchelaar me nog dat de importeur (nu ex-importeur) van zijn kachels voor Frankrijk, alle gietmallen voor de onderdelen van zijn finoven heeft gecopieerd en daar nu een 'eigen' kachel mee op de markt brengt. Zoiets is pure diefstal en een totaal immorele misdaad als men weet hoeveel toewijding, vindingrijkheid, tijd, energie en geld Fetze Tigchelaar in de ontwikkeling en productie van zijn kachels stopt.

Dirk
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck »

Dirk,


Het doet me zeker plezier dat je vorderingen maakt. Na je eigen ervaringen en die van Fetze is het begrijpelijk dat je enige terughoudendheid aan de dag legt. Ik wens je van harte alle succes toe met je verdere experimenten !

Rudi
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Laatst vertelde Fetze Tigchelaar me nog dat de importeur (nu ex-importeur) van zijn kachels voor Frankrijk, alle gietmallen voor de onderdelen van zijn finoven heeft gecopieerd en daar nu een 'eigen' kachel mee op de markt brengt.
Dat mag natuurlijk zomaar niet. Ook op een ontwerp rusten volgens mij auteursrechten, dus is het gedrag van betreffende zakenman niet alleen moreel verwerpelijk, maar ook gewoon bij wet verboden. Alleen om je recht te halen zul je wel moeten procederen, wat ook al een hoop geld en moeite zal kosten.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Helaas, over de vorderingen van het vernieuwde kachelconcept wil ik weinig of niets kwijt. Voorlopig althans. Door kapers op de kust neem ik alle tijd om me te bezinnen over hoe ik met de nieuwigheden best naar buiten kom.
Heb je plannen om het nieuwe concept commercieel uit te baten? Dat lijkt mij helemaal niet zo makkelijk.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Van mij heb je gelijk Dirk, dit is wel een heel snel medium voor copieer en roofgedrag. Als je serieus plannen hebt waar je veel tijd hebt gestoken en daar vervolgens iemand commercieel aan de haal ziet gaan is dat wel erg zuur. (understatement)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi Verbeeck schreef:Het doet me zeker plezier dat je vorderingen maakt. Na je eigen ervaringen en die van Fetze is het begrijpelijk dat je enige terughoudendheid aan de dag legt. Ik wens je van harte alle succes toe met je verdere experimenten !
Bedankt Rudi,

Je drukt mijn gedachten goed uit met: 'enige terughoudendheid'.

Diegenen die goede finovens willen bouwen, zitten met al mijn uitleg op dit forum (bedankt Kockie!) en het forum van DTA (daarop schrijf ik niet meer sedert eind januari van dit jaar :? ) al aardig op de juiste weg :P

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:Laatst vertelde Fetze Tigchelaar me nog dat de importeur (nu ex-importeur) van zijn kachels voor Frankrijk, alle gietmallen voor de onderdelen van zijn finoven heeft gecopieerd en daar nu een 'eigen' kachel mee op de markt brengt.
Dat mag natuurlijk zomaar niet. Ook op een ontwerp rusten volgens mij auteursrechten, dus is het gedrag van betreffende zakenman niet alleen moreel verwerpelijk, maar ook gewoon bij wet verboden. Alleen om je recht te halen zul je wel moeten procederen, wat ook al een hoop geld en moeite zal kosten.
Inderdaad John.

En tot overmaat van ramp betekent tegenwoordig 'het recht zijn gang laten gaan' meestal: 'het onrecht zijn gang laten gaan' :cry:

Gelukkig is dat niet altijd het geval (met dank aan de nog overblijvende rechtvaardige rechters en advocaten :D )

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:Helaas, over de vorderingen van het vernieuwde kachelconcept wil ik weinig of niets kwijt. Voorlopig althans. Door kapers op de kust neem ik alle tijd om me te bezinnen over hoe ik met de nieuwigheden best naar buiten kom.
Heb je plannen om het nieuwe concept commercieel uit te baten? Dat lijkt mij helemaal niet zo makkelijk.
Ja John, ik zou er graag wat mee verdienen. Het is inderdaad niet zo makkelijk. Maar er zijn zoveel dingen die niet zo makkelijk zijn :wink:

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Van mij heb je gelijk Dirk, dit is wel een heel snel medium voor copieer en roofgedrag. Als je serieus plannen hebt waar je veel tijd hebt gestoken en daar vervolgens iemand commercieel aan de haal ziet gaan is dat wel erg zuur. (understatement)
Bedankt Chatanky. Dat copieer- en roofgedrag lijkt overigens binnengeslopen te zijn in de meeste firma's. Zo hoorde ik in Amerika over methodes die door Tulikivi worden toegepast. Alles is ondergeschikt aan verkoopcijfers!

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
chathanky schreef:Van mij heb je gelijk Dirk, dit is wel een heel snel medium voor copieer en roofgedrag. Als je serieus plannen hebt waar je veel tijd hebt gestoken en daar vervolgens iemand commercieel aan de haal ziet gaan is dat wel erg zuur. (understatement)
Bedankt Chatanky. Dat copieer- en roofgedrag lijkt overigens binnengeslopen te zijn in de meeste firma's. Zo hoorde ik in Amerika over methodes die door Tulikivi worden toegepast. Alles is ondergeschikt aan verkoopcijfers!

Dirk
shareholdervalue :roll:

dat moet nu eenmaal, anders komen onze pensioenen in gevaar

:)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
chathanky schreef:Van mij heb je gelijk Dirk, dit is wel een heel snel medium voor copieer en roofgedrag. Als je serieus plannen hebt waar je veel tijd hebt gestoken en daar vervolgens iemand commercieel aan de haal ziet gaan is dat wel erg zuur. (understatement)
Bedankt Chatanky. Dat copieer- en roofgedrag lijkt overigens binnengeslopen te zijn in de meeste firma's. Zo hoorde ik in Amerika over methodes die door Tulikivi worden toegepast. Alles is ondergeschikt aan verkoopcijfers!

Dirk
ik weet wel iets van het onderwerp kleinbedrijf en fabricage: nooit aan beginnen, als het echt een interessante markt wordt dan gaan de groteren er mee aan de haal. Dus lekker blijven klussen voor jezelf, wat particuliere klantjes zien te krijgen en soms wat verdienen.
Ook zal Siets van DTA wel iets van dit onderwerp afweten. Dat het daar nog steeds goed gaat met de nonolet is echter wonderbaarlijk.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...ik weet wel iets van het onderwerp kleinbedrijf en fabricage: nooit aan beginnen, als het echt een interessante markt wordt dan gaan de groteren er mee aan de haal. Dus lekker blijven klussen voor jezelf, wat particuliere klantjes zien te krijgen en soms wat verdienen.
Ook zal Siets van DTA wel iets van dit onderwerp afweten. Dat het daar nog steeds goed gaat met de nonolet is echter wonderbaarlijk.
Hallo Kees,

Dat er een markt is voor goede finovens, staat buiten twijfel.

Verder: vergelijk mijn methodes a.u.b. niet met die van de huidige 12 Ambachten. Ik heb forumgebruikers regelmatig uitgedaagd om in mijn posts wetenschappelijk verkeerde informatie te vinden. Dat is zelden of nooit gebeurd. Het is echter helemaal niet moeilijk om in de informatie die DTA brengt, wetenschappelijke onwaarheden en zelfs pertinente leugens te ontdekken. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt, zelfs na veelvuldig waarschuwen, niets veranderd aan hun verkeerde informatie!!! (drie uitroeptekens gebruik ik erg zelden)

Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dit gaat weer aardig off-topic.

Jammer, want dit onderwerp over finovens is een van mijn favoriete items

Ik stel voor om bovenstaande reacties te verplaatsen naar een nieuw item in algemene discussie met titel: Niet stelen alsjeblieft

:arrow:
Plaats reactie