Bouw Finoven 18

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jeroen Leising
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jul 2011, 21:50

Bouw Finoven 18

Bericht door Jeroen Leising »

20-07-2011

Hoi allen !

Ik ben een nieuwe geregistreerde gebruiker op dit forum en wil graag aan een ieder die geïnteresseerd is mijn ervaringen delen m.b.t. enkele projecten waar ik mee bezig ben (geweest).
Zo ben ik momenteel bezig met de voorbereidingen van de bouw van een Finoven 18, waarvan het (aangepaste) ontwerp en materialen afkomstig zijn van http://www.tigchelkachels.nl uit Reduzum (Friesland).
Hier, bij Tigchelaar Tegelkachels, heb ik in 2007 de workshop 'Finoven Bouwen' gevolgd, waarvan mijn fotoverslag hier http://www.leising.nl/workshop/index.htm te zien is.
Ik woon sinds 2003, vanuit Haarlem, in een stelpboederij in het friese Garyp, alwaar de finoven gebouwd gaat worden. Na de workshop in 2007 ben ik begonnen met het verbouwen van de dubbele woonkamers waar de finoven centraal tussenin komt te staan. Deze verbouwing is in de laatste fase beland waardoor het moment is aangebroken waarop kan worden begonnen met de bouw van de finoven. De finoven krijgt rondom een leemstuc-afwerklaag waarin 4 koperbuis registers (4 x 25 m) zijn geïntegreerd die gezamelijk als 1 groep op de bestaande vloerverwarmingsverdeler wordt aangesloten.
Het is de bedoeling dat de finoven naast het verwarmen van de woonkamers ook de overige vertrekken middels aanzienlijke ondersteuning van de vloer- en wandverwarmingsinstallatie gaat mee helpen verwarmen.

Ik ga mijn best doen om regelmatig verslag te doen van de vorderingen...

-- Jeroen --
IMG_3812_cropped.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Chicken Power »

Hallo Jeroen, en welkom op dit forum!

Dank voor je heldere en gedocumenteerde verslag! Ik zal deze draad zeker met belangstelling blijven volgen.

Veel succes met de bouw!


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

Jeroen,

Welkom en leuk dat je zo'n project met ons wil delen !

Alvast een vraag:
De Finoven wordt geïntegreerd met de bestaande vloerverwarming middels aftap via registers in de kachelmantel...
Op deze manier lijkt me zo'n kachel toch een erg dure "upgrade" voor de bestaande CV-brander ?
Was het dan niet goedkoper om een (grotere) Houtketel op de CV-installatie te plaatsen ?

Of hoe zie jij dit concreet ?
(PS niet als kritiek bedoeld, maar ben zelf ook dit soort aanpassingen aan 't bekijken voor toepassing bij mij thuis)

G
Gebruikersavatar
Jeroen Leising
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jul 2011, 21:50

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Jeroen Leising »

DUBBELWANDIGE RVS ROOKGASAFVOERBUIS MET OMKOKERING:

In het voortraject van de bouw van de finoven 18 is de rookgasafvoerbuis geplaatst.
Hierbij is gebruikt gemaakt van dubbelwandige RVS-buis, gevuld met een rockwool achtige isolatie, die reeds in woning dienst had gedaan als rookgasafvoer voor een open haard.
De open haard was ooit aangebracht langs een van de buitenmuren, en aangezien de finoven op een andere, zo centraal mogelijke plek, wordt gebouwd, moest de rookgasafvoerbuis worden verplaatst. Aangezien de huidige brandvoorschriften (bouwbesluit) voorschrijven dat dit type buis niet meer zonder brandwerende omkokering en brandwerende vloerdoorvoeren mag worden toegepast, kwam er nog wat extra werk bij. In geval van een schoorsteenbrand zou namelijk de hitte in én buiten de rookgasafvoerbuis dusdanig hoog kunnen worden, dat brandbare constructies die zich in de directe nabijheid van de rookgasafvoerbuis bevinden spontaan zouden kunnen ontbranden.
Het geheel met Fermacell is inmiddels voltooid vanwaar onderstaande foto-impressie...


N.B.
Er is echter een fabrikant van RVS-rookgasafvoerbuis waarvan het gecertificeerde product (ISODUCT) dusdanige eigenschappen bezit waardoor het geen brandwerende omkokering en brandwerende vloerdoorvoeren behoeft ( http://www.isoduct.com/ )
Gebruikersavatar
Jeroen Leising
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jul 2011, 21:50

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Jeroen Leising »

Gandalf schreef:Jeroen,

Welkom en leuk dat je zo'n project met ons wil delen !

Alvast een vraag:
De Finoven wordt geïntegreerd met de bestaande vloerverwarming middels aftap via registers in de kachelmantel...
Op deze manier lijkt me zo'n kachel toch een erg dure "upgrade" voor de bestaande CV-brander ?
Was het dan niet goedkoper om een (grotere) Houtketel op de CV-installatie te plaatsen ?

Of hoe zie jij dit concreet ?
(PS niet als kritiek bedoeld, maar ben zelf ook dit soort aanpassingen aan 't bekijken voor toepassing bij mij thuis)

G
Gandalf,

Het is inderdaad een pittige investering. > Lange termijn visie ! > investering voor het leven !
Ik ben eerlijk gezegd niet zo bekend met houtketels, maar er zal ongetwijfeld e.e.a. aan materiaal en techniek aan vast zitten dat stuk kan / dan wel onderhoud behoeft.
De finoven is in wezen een oersimpel concept met oersimpele en oerdegelijke materialen, waar eigenlijk nooit iets aan stuk zal gaan (mits kundig gebruikt uiteraard).

De specifieke eigenschappen die een finoven bezit in tegenstelling tot andere met name stalen (hoogrendements) houtkachels, hebben mij doen besluiten om voor deze oplossing te kiezen.
Denk daarbij aan:
- de lage warmtegeleidingswaarde, hoge hittebestendigheid en het accumulerend vermogen van: de vuurbetonnen stookkamer en het primaire rookgasafvoerdeel in de finoven.
- het efficiënte luchtinjectie systeem waarbij via meerdere 'luchtinjectoren' in de stookkamer alle in het hout aanwezige 'houtgas' tijdens verbranding wordt omgezet in warmte
- de geringe hoeveel hout die nodig is om deze warmteaccu op te laden
- nauwelijks emissie
- behoeft nauwelijks onderhoud
- het wordt straks een parel tussen de woonkamers (geen industrieel lelijk ding) die ook direct de woonkamers 'aanstraalt' + we kunnen ook nog genieten van het vuur...
- ondersteuning CV-installatie middels voorgenoemde registers (aan te sluiten op VV-verdeler of in een later stadium eventueel op buffervat)

Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen Leising op 22 jul 2011, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Leising
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jul 2011, 21:50

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Jeroen Leising »

Ik ben nog in de oriënterende fase van dit forum en begrijp nu dat ik de eerste foto als laatste had moeten plaatsten... :lol:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

Jeroen Leising schreef:Het is inderdaad een pittige investering. > Lange termijn visie ! > investering voor het leven !
Ik ben eerlijk gezegd niet zo bekend met houtketels, maar er zal ongetwijfeld e.e.a. aan materiaal en techniek aan vast zitten dat stuk kan / dan wel onderhoud behoeft.
De finoven is in wezen een oersimpel concept met oersimpele en oerdegelijke materialen, waar eigenlijk nooit iets aan stuk zal gaan (mits kundig gebruikt uiteraard).
Inderdaad. Ik kijk ook liever op de lange termijn.
Maar in je huidige CV, die nodig blijft op deze manier, zit deze techniek toch ook ?
Jeroen Leising schreef: De specifieke eigenschappen die een finoven bezit in tegenstelling tot andere met name stalen (hoogrendements) houtkachels, hebben mij doen besluiten om voor deze oplossing te kiezen.
Denk daarbij aan:
- de lage warmtegeleidingswaarde, hoge hittebestendigheid en het accumulerend vermogen van: de vuurbetonnen stookkamer en het primaire rookgasafvoerdeel in de finoven.
- het efficiënte luchtinjectie systeem waarbij via meerdere 'luchtinjectoren' in de stookkamer alle in het hout aanwezige 'houtgas' tijdens verbranding wordt omgezet in warmte
- de geringe hoeveel hout die nodig is om deze warmteaccu op te laden
- nauwelijks emissie
- behoeft nauwelijks onderhoud
- het wordt straks een parel tussen de woonkamers (geen industrieel lelijk ding) die ook direct de woonkamers 'aanstraalt' + we kunnen ook nog genieten van het vuur...
- ondersteuning CV-installatie middels voorgenoemde registers (aan te sluiten op VV-verdeler of in een later stadium eventueel op buffervat)
De vergelijking met stalen houtkachels is inderdaad snel gemaakt en gewonnen door de finoven.
Maar ik dacht eigenlijk meer aan de vergelijking tussen CV met finovenondersteunig tov CV met Houtvergasser ?
Je laadt de warmteaccu (die de finoven inderdaad is) zuinig op, maar gaat hem dan vervolgens versneld afkoelen met je registers ? Dan ga je de Finoven toch vaker moeten stoken ook ?
Als je de Finoven als buffer gebruikt in een watergevoed systeem (CV) is een buffer van water dan niet veel efficiënter?
Mocht een Finoven ook nog een vloer verwarmen van een ruimte die hij niet rechtstreeks kan bereiken, of een voorziening van SWW, zodat je een centraal systeem kan uitsparen dan zou ik dat nog logisch vinden.
Het is de combinatie, de rechtstreekse koppeling op een CV-systeem, waarin mij de logica ontgaat.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

Niet persoonlijk bedoeld hoor.
Op de site van Tigchelkachels staat er ook zo'n teks bestaande uit een aantal uitspraken die op zich allemaal kloppen, maar de meerwaarde van de combinatie mij toch niet geheel duidelijk maken.
Dat verwarmingsinstallaties een versterkend effect op elkaar hebben lijkt me logisch ...
"In een ongeïsoleerde woning zal een kachel sneller afkoelen dan in een geïsoleerde woning. Het ervaren van het warmtegebied, het gevoel van comfort (bij 20C) in een deel van het gebouw, wordt dus grotendeels bepaald door de isolatiewaarde. Hoe beter de isolatie is, hoe groter het comfortgebied zal zijn.
Deze eerste stap van warmte uitwisselen is de eenvoudigste die er bestaat en is bijzonder comfortefficiënt in laag energiewoningen.


Een warme Finoven wisselt voortdurend warmte uit met zijn omgeving, op basis van stralingswarmte. (Dit kan alleen plaats vinden, bij een langdurige en een gelijkmatige warmteafgifte, zoals met een Tigchelkachel en een Finoven). Een vloer (onder en rondom de Finoven) uitgerust met een vloerverwarmings-
systeem, voelt deze warmte het meest intens. Na een periode van een aantal uren maakt de Finoven de vloer warmer dan met vloerverwarming alleen. Het vloerverwarmingssysteem ontvangt nu op deze plaats kachelwarmte en neemt deze mee.
De warmteverspreiding van de Finoven door de woning, wordt door de vloerverwarming dus versterkt!
Een gestucte Finoven kan ook worden omwikkeld met buizen of vloerverwarmings-slangen. Deze -met water gevulde- buizen zitten dan in de stuclaag. Door de warmteoverdracht wordt de Finoven gelijkmatig ‘gekoeld’ en door het koppelen van meerdere -groepen- slangen wordt de warmteverspreiding grotendeels tot stand gebracht.
Om in grotere mate warmte aan het vuur te kunnen onttrekken, zijn
Finoven-warmtewisselaars beschikbaar. Met Model 1 en Model 2 kan een watertemperatuur van ±80°C worden gehaald, inclusief het warm tapwater in de wintermaanden. Zowel Model 1 als Model 2 zijn met verschillende Finoven stookkamers te combineren.
Model 2 (Kyotokachel) kan vrijwel elke CV-installatie volledig bedienen, inclusief het warm tapwater in de wintermaanden. In veel situaties is deze bedoeld als hoofdverwarming. Als men toch nog meer warmte uit dezelfde hoeveelheid hout wenst, dan blijft het beter gaan isoleren de beste optie.
"

G
Gebruikersavatar
Jeroen Leising
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jul 2011, 21:50

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Jeroen Leising »

Gandalf schreef:
Jeroen Leising schreef:Het is inderdaad een pittige investering. > Lange termijn visie ! > investering voor het leven !
Ik ben eerlijk gezegd niet zo bekend met houtketels, maar er zal ongetwijfeld e.e.a. aan materiaal en techniek aan vast zitten dat stuk kan / dan wel onderhoud behoeft.
De finoven is in wezen een oersimpel concept met oersimpele en oerdegelijke materialen, waar eigenlijk nooit iets aan stuk zal gaan (mits kundig gebruikt uiteraard).
Inderdaad. Ik kijk ook liever op de lange termijn.
Maar in je huidige CV, die nodig blijft op deze manier, zit deze techniek toch ook ?
Jeroen Leising schreef: De specifieke eigenschappen die een finoven bezit in tegenstelling tot andere met name stalen (hoogrendements) houtkachels, hebben mij doen besluiten om voor deze oplossing te kiezen.
Denk daarbij aan:
- de lage warmtegeleidingswaarde, hoge hittebestendigheid en het accumulerend vermogen van: de vuurbetonnen stookkamer en het primaire rookgasafvoerdeel in de finoven.
- het efficiënte luchtinjectie systeem waarbij via meerdere 'luchtinjectoren' in de stookkamer alle in het hout aanwezige 'houtgas' tijdens verbranding wordt omgezet in warmte
- de geringe hoeveel hout die nodig is om deze warmteaccu op te laden
- nauwelijks emissie
- behoeft nauwelijks onderhoud
- het wordt straks een parel tussen de woonkamers (geen industrieel lelijk ding) die ook direct de woonkamers 'aanstraalt' + we kunnen ook nog genieten van het vuur...
- ondersteuning CV-installatie middels voorgenoemde registers (aan te sluiten op VV-verdeler of in een later stadium eventueel op buffervat)
De vergelijking met stalen houtkachels is inderdaad snel gemaakt en gewonnen door de finoven.
Maar ik dacht eigenlijk meer aan de vergelijking tussen CV met finovenondersteunig tov CV met Houtvergasser ?
Je laadt de warmteaccu (die de finoven inderdaad is) zuinig op, maar gaat hem dan vervolgens versneld afkoelen met je registers ? Dan ga je de Finoven toch vaker moeten stoken ook ?
Als je de Finoven als buffer gebruikt in een watergevoed systeem (CV) is een buffer van water dan niet veel efficiënter?
Mocht een Finoven ook nog een vloer verwarmen van een ruimte die hij niet rechtstreeks kan bereiken, of een voorziening van SWW, zodat je een centraal systeem kan uitsparen dan zou ik dat nog logisch vinden.
Het is de combinatie, de rechtstreekse koppeling op een CV-systeem, waarin mij de logica ontgaat.

G
Gandalf,

Er zijn inderdaad meerdere vertrekken die de finoven niet kan bereiken. Idealiter zou je naar Scandinavisch voorbeeld de woning om de finoven heen bouwen. In mijn geval, een stelpboerderij, met het woonhuis gekoppeld aan een schuur, zijn er in de schuur vanuit het woonhuis vertrekken aangebouwd. De finoven maakt hier geen enkele kans...
Daarnaast hebben alle vertrekken individuele ruimteregeling (middels motorventielen en individuele ketel-aansturing) Er wordt dus niet onnodig warmte 'ontladen', maar feit is inderdaad wel dat door de koppeling met het de CV-installatie er vaker gestookt dient te worden, maar dat is leuk om te doen !
Je hebt gelijk dat in de huidige CV-installatie ook techniek zit maar zoals je al zegt, dit is onontkoombaar en ik wil er niet meer bij hebben dan strikt noodzakelijk is , en dan uiteraard zo duurzaam mogelijk.
Het is echter moeilijk te voorspellen hoe het geheel (resultaat bijdrage / aantal stookbeurten) in de praktijk zal uitpakken.
Ik ben overtuigd dat de gasrekening behoorlijk minder zal worden...

Jeroen
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Chicken Power »

Beste Gandalf,

Bij deze kachel zijn er twee warmtewisselaars mogelijk. Jeroen heeft zo te zien die met de waterspiralen aan de buitenkant van de kachel. Dat werkt dus op een relatief lage temperatuur. Die spiralen worden als een vloerverwarmingskring op de mengbalk meegeschakeld. De circulatie is dan ook dezelfde als die van de vloergroepen, niet die van de CV ketel.

Dat is best wel clever bedacht, zo kun je de stralingswarmte opgeslagen in de massa van de kachel ook aan andere ruimtes laten toekomen, zonder dat je nog een extra ruimte en buffer met bijbehorend ‘verlies’ hebt.

De tekst van Fetze is idd wat verwarrend. Het komt er op neer dat indien de vloerverwarming opgewarmt raakt, de kachel zelf wat minder gaat uitstralen. Net als bij een vloerverwarming die minder warmte afgeeft als de ruimte eenmaal op temperatuur is. Ik denk dat men er mee bedoeld te zeggen dat vanaf dat moment er warmte voor het verwarmen van andere vertrekken over blijft.

De andere mogelijkheid die Fetze toepast, is een warmtewisselaar in de kachel, uitgevoerd als vat. Dat is een veel hogere temperatuursring, mede om SWW te kunnen maken. Dat wordt dan direct met het radiatoren circuit geschakeld.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

CP,

Dat had ik wel begrepen.
Maar ik vind dat het ergens aan de voordelen van een accukachel afdoet. Er komt toch een een beetje techniek en problemen bij (denk aan vorstbeveiliging, meerdere stookbeurten die trouwens ook het rendement doen dalen). Ietsje minder Lowtech ...
Een verdedigbaar compromis ter vervanging van een CV, maar in combinatie ermee ?

En de vergelijking met de buffer ?
Waarom dan geen Houtvergasser in de stookplaats en een matig geïsoleerde buffer met een Finovenwand errond in de woonkamer ? Veel goedkoper, zelfde uitzicht, zelfde warmteafgifte , beter moduleerbaar, véél goedkoper, geen extra schoorsteen en geen opslagverliezen ?

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Chicken Power »

Beste Jeroen,
Jeroen Leising schreef:Ik ben nog in de oriënterende fase van dit forum en begrijp nu dat ik de eerste foto als laatste had moeten plaatsten... :lol:
Ach, het is maar net van welke kant je het bekijkt, mij is het erg duidelijk!

Dat CV systeem is wel een serieus aangepakt project!

Ook zelf gemaakt? En domotica toegepast? En heb je nergens radiatoren?

Lijkt wel of je ook al stelmotortjes op voorraad hebt liggen!

Misschien nog bruikbaar als tip; het lijkt mij dat die zachte koperpijp 3/8e is. Voor het gemak van buigen is een buigveer wel makkelijk en voorkomt knikken in de leiding. Gebeurt nogal snel als je er geen handigheid in hebt.

Gebruik ik ook in de koeltechniek voor bochten met een wijdere straal. Wil je kort- om, tot 180 graden bochten dan loont de investering in een buigtangetje. Imperial Eastman is het merk dat je moet hebben.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Chicken Power »

Beste Gandalf,
Gandalf schreef:Een verdedigbaar compromis ter vervanging van een CV, maar in combinatie ermee ?
Mijn waarde, die ketel hangt er al. Als het allemaal werkt fungeert ie alleen als back- up! Onzin om die ketel weg te halen. Denk alleen even aan niet kunnen stoken van wege ziekte o.i.d. Zo is deze opstelling ook qua comfort ideaal, niet zelf stoken vertaald zich in een hogere gasrekening. Maar nooit een koud huis, het is maar waar je voor kiest. En als men Spartaans wil kun je die gasketel ook nog gewoon uitzetten…

Over het rendement maak ik me hier geen zorgen. De rest van de installatie lijkt me allemaal muur- en vloerverwarming te zijn. Beetje raar om dan eerst op hoog- temperatuur niveau in een vergasser te stoken, en naderhand weer naar een laag- niveau terug te mengen. Terwijl je er nu in een slag bent. Dat is het clevere van dit systeem!
Gandalf schreef:Waarom dan geen Houtvergasser in de stookplaats en een matig geïsoleerde buffer met een Finovenwand errond in de woonkamer ? Veel goedkoper, zelfde uitzicht, zelfde warmteafgifte , beter moduleerbaar, véél goedkoper, geen extra schoorsteen en geen opslagverliezen ?
Extra ruimte nodig voor een separaat stookhok, en geen zicht op de vlammetjes.

Misschien een aardig concept voor bij jou?


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:Mijn waarde, die ketel hangt er al. Als het allemaal werkt fungeert ie alleen als back- up! Onzin om die ketel weg te halen. Denk alleen even aan niet kunnen stoken van wege ziekte o.i.d. Zo is deze opstelling ook qua comfort ideaal, niet zelf stoken vertaald zich in een hogere gasrekening. Maar nooit een koud huis, het is maar waar je voor kiest. En als men Spartaans wil kun je die gasketel ook nog gewoon uitzetten…
Ja. Dat zeg ik ook niet. Ik heb niets tegen deze twee systemen. En hetgeen er al is zou ik ook niet weghalen. De vraag is of je ze moet koppelen (waterzijdig) of dat supplementair gebruiken niet voordeliger is? Een aantal mensen vindt blijkbaar van niet (misschien zelfs Fetze, maar dat hangt van de lezing af). Ik begrijp dat het 2 mooie systemen zijn. Alleen de (meerwaarde van)volledige koppeling begrijp ik niet.

Chicken Power schreef:Beetje raar om dan eerst op hoog- temperatuur niveau in een vergasser te stoken, en naderhand weer naar een laag- niveau terug te mengen.
Dat doet een houtvergasser met bijhorende buffer niet anders dan de finoven, moet ik jou toch niet vertellen?
Chicken Power schreef: Extra ruimte nodig voor een separaat stookhok, en geen zicht op de vlammetjes.
Dat is inderdaad zo. Maar daar staat ook het stof en de het gebruik van de zuurstof in de leefruimte tegenover.
Maar belangrijker nog vind ik dat als je met dit systeem naar 3, 4 stookbeurten of meer gaat je er evenveel slaaf van wordt als een metalen kachel.
Chicken Power schreef: Misschien een aardig concept voor bij jou?
Moest ik al een systeem van vloerverwarming hebben zou het inderdaad een mogelijkheid zijn, zo'n tegel-buffer. Maar ik zit met klassieke radiatoren.
Ik denk meer aan een afbouw van huidige systeem en inderdaad supplementair massakachel(s).
Maar zonder waterzijdige koppeling (tenzij ik hier nu een ander inzicht in krijg).
CV dient dan inderdaad als back-up en voor de enkele (winterse) dagen dat de Massakachel(s) het alleen niet redden...
En in geval we voor DJ's Kondratieff winter komen te staan. Dan zal de CV niet meer draaien en kan ik de stalen cv-buizen gebruiken om de belagers van mijn bezittingen de kop in te slaan...

In de opstelling hierboven denk ik dat je de capaciteit van de finoven wel ruim overschat.(of toch capaciteit per tijdseenheid !) Die gaat permanent ondersteund moeten worden door de CV. Uit zo'n stenen mantel kan je de warmte niet zo snel onttrekken als je zou willen namelijk.(daar legt dit systeem het af tegen een waterbuffer) Daarom dat ik het een rare piste vind van Fetze om naar een hybride-CV te gaan. (trouwens ik lees dat ook niet zo in z'n tekst; volgens mij bedoelt hij dat de finoven het enige verwarmingssysteem is in de gevallen van "mantelkoeling" en de keer dat hij spreekt dat de finoven de vloerverwarming ondersteunt bedoelt hij een supplementaire, niet gekoppelde Finoven. Altans dat is mijn lezing.)
Aan de andere kant verbaast het me dat nog geen enkele houtvergasserfabrikant richting aqua-tegel-buffer gaat.

Een voordeel dat ik er wel in kan zien is dat je bijvoorbeeld een wat kleine kachel hebt in een leefruimte (1,5 ton waar eigenlijk 3 ton nodig is bijvoorbeeld; dus ook twee stookbeurten ipv één).
Door dan de warmte van de mantel over een groter (vloer)oppervlakte te verspreiden kan je de gemiddelde temperatuur van deze mantel en oppervlakte toch laag houden.
Daar waar een (te) kleine massakachel in het normale geval (door de meerdere stookbeurten) een hogere wandtemperatuur heeft. En zo'n lagere oppervlaktetemperatuur is gezonder. Maar dit is uiteraard geen capaciteitsverhoging (noch verlaging, buiten het verbruik van de waterpomp)
Warmte blijft bij goed gebruik van een finoven nooit over had ik begrepen, enkel de tijdsintervallen tussen de stookbeurten nemen toe of af ...

G
Gebruikersavatar
Jeroen Leising
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jul 2011, 21:50

Re: Bouw Finoven 18

Bericht door Jeroen Leising »

Chicken Power schreef:Beste Jeroen,
Jeroen Leising schreef:Ik ben nog in de oriënterende fase van dit forum en begrijp nu dat ik de eerste foto als laatste had moeten plaatsten... :lol:
Ach, het is maar net van welke kant je het bekijkt, mij is het erg duidelijk!

Dat CV systeem is wel een serieus aangepakt project!

Ook zelf gemaakt? En domotica toegepast? En heb je nergens radiatoren?

CP,
De CV-installatie was in conventionele vorm met radiatoren reeds aanwezig in de woning. De installatie had daarnaast een 2-groeps VV-verdeler voor de badkamer. Allemaal slordig en slecht aangelegd. Ik ben volledig overgegaan op lage temperatuurverwarming en heb het bestaande installatiewerk inclusief ketel verwijderd en heb in feite zelf een nieuwe installatie aangebracht.
Ik heb een nieuwe alluminium handdoeken radiator in de badkamer aangebracht die als 1 groep op de VV-verdeler is aangesloten en prima volstaat. In de nog te verbouwen keuken draait momenteel tijdelijk nog de oude radiator als 1 groep op de VV-verdeler mee. Het geheel is domotica-voorbereid.

Lijkt wel of je ook al stelmotortjes op voorraad hebt liggen !

Ik heb inderdaad nog een aantal ongebruikte groepen waarvoor deze motortjes bedoeld zijn.

Misschien nog bruikbaar als tip; het lijkt mij dat die zachte koperpijp 3/8e is. Voor het gemak van buigen is een buigveer wel makkelijk en voorkomt knikken in de leiding. Gebeurt nogal snel als je er geen handigheid in hebt.

Gebruik ik ook in de koeltechniek voor bochten met een wijdere straal. Wil je kort- om, tot 180 graden bochten dan loont de investering in een buigtangetje. Imperial Eastman is het merk dat je moet hebben.

Ik had hier ook al mijn twijfels over. Bij Tigchelaar gebruikt men met een gatenzaag gefabriceerde houten schijven van 50mm die conform het model van het register op een plaat worden geschroefd om zo de 8mm buis handmatig om de schijfjes heen te buigen. Ik ga veiligheidshalve toch het liefst voor een buigijzer. Dank voor je TIP.

Groet, Cp
Plaats reactie