Ga je enkel tegen de achterwand/muurzijde een WW plaatsen?
Jimmeuh,
Nee, de finoven wordt rondom voorzien van registers. De finoven straalt immers naar alle kanten warmte uit...
Er worden naast het register van de achterwand nog 3 andere registers aangebracht.
Deze registers bevinden zich dan in de leemstuc afwerklaag. In totaal wordt er 4 x 25 m koperen buis van 8 mm tegen de finoven aangebracht.
Voor de hoeveelheid registers, diameters, oppervlakte ,enz zijn daar tabellen of richtcijfers voor ?
G
Gandalf,
Er wordt bij de registers een hart op hart afstand aangehouden van ca. 6 a 7 cm, maar daarbij is het belangrijk om de registerlengtes exact hetzelfde te houden, met de bedoeling om een gelijkmatige flowverdeling te creëren. Tabellen o.i.d. ken ik niet maar bij andere oppervlaktes zou je het aantal registers en of verzamelbuizen evenredig kunnen vermeerderen dan wel verminderen. Ik zou wel lengtes van 25 m aanhouden.
J.
Laatst gewijzigd door Jeroen Leising op 14 sep 2011, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf bezig met een Finoven 64, monster van een ding. Echter, ik heb zelf in de achterwand rvs buizen gemetseld met de bedoeling die aan te sluiten op de vloerverwarming; zelfde idee als bij jou.
Maar ik ben vastgelopen; wat nu als de vloerverwarming op temperatuur is en de thermostatische kraan, die op de unit zit, sluit de aanvoer van warm water af. Dan is er toch geen stroming meer in het systeem (van de vloerverwarming) en dan staat toch het water stil in je registers van de kachel?
Dan loop je toch kans op stoomvorming?
@Jeroen,
Ik ben in de zomer bezig met andere zaken en dus weinig op het forum gekeken. Ik lees nu dat je een FinOven 18 bouwt met toeters en bellen. Ik heb zelf een FO24 gebouwd met 2 inwendige rvs registers. Eén in de vuurhaard en de 2e in de rookgas afvoer. Om warmte-doorslag naar de slaapkamer te remmen, heb ik ook een register (12 mm buis gesoldeerd op 1 mm koperen plaat) + 10 cm isolatie tussen de achterwand van de FO en de slaapkamermuur.
Als ik het weer zou bouwen (mischien doe ik dat nog eens), dan zou ik één register nemen, buiten de vuurhaard, misschien 2 lussen door de vuurhaard. Bij de huidige constructie gaat er teveel warmte naar het water en blijft er te weinig over voor de mantel van de FO. En daar gaat het toch primair om. Ik krijg de buitenwand nauwelijks op 40 C.
Ik moet je dan ook waarschuwen dat de koperen buizen, opgenomen in de leemstuuk van de buitenwand, zeer weinig warmte zullen produceren. Je hebt misschien gekeken naar de opstelling van de Kyoto kachel in de showroom. Daar zitten ook koperen buizen in. Dat was echter noodzaak omdat de buitenzijde te warm werd. Fetze heeft daar een speciale isolatie-steen gebruikt, die echter te weinig isoleert!!!!!
Ik neem aan dat in de stolpboerderij geneog hoogte is en dan zou ik kiezen voor een inwendige warmtewisselaar te plaatsen in de rookgassen. In de afdekplaat van de secundaire stookkamer, dus boven de hals, maak je een doorgang 15 x 15 cm met schuif.
Als de mantel van de FO op temperatuur is, kan de schuif open en gaan de hete rookgassen naar de warmtewisselaar. Je kan dan geoon door blijven stoken, in batches of bijvullen. Bij bijvullen krijg je wel het probleem dat et te veel lucht toe treedt uit de gaatjes hoog in de verbrandingskamer. Bij blok-voor-blok stoken meot je meer lucht onderin hebben.
Tenslotte wil ik je waarschuwen voor te veel optimisme t.a.v. het warme water uit de registers. In een vulling hout in de stookkamer komt maar een beperkte hoeveelheid warmte. Daar verwarm je echt geen heel huis mee. Wil je dat wel, dan had je een ander concept moeten kiezen en geen FO.
Door schade en schande wordt men wijs.
Ik heb geen schade en ook geen schande opgelopen bij mijn FO, doch het had wel éénvoudiger beter en goedkoper gekund.
Jeroen,
Kan je je ervaringen na het eerste stookseizoen met ons delen?
Is alles naar wens verlopen? Gaf de kachel de warmte die je verwacht had? Heb je veel warmte via je warmtewisselaars kunnen onttrekken? ...
Jeroen, dat raster van trottoirbanden is handig bedacht maar ehhh... ook daar zul je wel schoon moeten maken en dat lijkt me een aardige klus want dan kun je alles eruit halen.
Ik vind dat het vegen juist vooral makkelijk moet kunnen zonder dat je veel moet tillen en zelf zwart worden.