Ha Robert,
Ja, die zwembadkacheltjes, buiten het gebrek aan een goede verbranding gaan ze ook niet zo lang mee. Voor ruimteverwarming kun je op dit forum nog wel wat verhaaltjes vinden over de ‘Prity’.
Jouw ontwerp doet me door die spiraal trouwens heel sterk aan het olievergassings- kacheltje van Somy denken! Ooit, toen ik er ook nog weinig van wist, nog eens het idee gehad om dat na te bouwen voor hout. Maar ook die oliekachel had het nadeel van enorme roetvorming op de spiraal.
Ik zat toen wel aan een geïsoleerde brandkamer van chamotte te denken i.p.v. staal. Ook had ik die dubbele watermantel bedacht, maar naderhand weer verlaten voor een actieve isolatie met lucht. Eigenlijk de kachelromp in een doos waar de verbrandingslucht voorverwarmd wordt. Ik wilde eigenlijk de meeste warmte op het water hebben en zo weinig mogelijk straling.
De tip van Wouter vindt ik ook een goeie, als je de slijpschijf nog niet pakt, kun je misschien de spiraal van gaatjes voorzien. En dan aanwenden om die voorverhitte lucht als secundaire- / tertiaire- verbrandingslucht te injecteren. Heb je het verbrandingsproces in een ruimte. Manco van de meeste kachels is, dat er onvoldende hoogte is voor het uitbranden van de vlammen.
Die separate verbrandingsruimte nodigt dan inderdaad uit om hier nog een soort van ‘Bell’ op te zetten waar je een warmtewisselaar inbouwt. Naast het genoemde nadeel van de capaciteit van een enkele spiraal heeft ie wel een grotere drukbestendigheid dan een ‘platen’ constructie. Met een pijpen- bundel of register haal je natuurlijk de capaciteit goed omhoog. Als je, zoals al genoemd, er maar wel voor zorgt dat je het periodiek kunt reinigen.
Een en ander hangt er natuurlijk ook vanaf of je een open of gesloten systeem van maakt. Dat zou gezien je wens van een IBC als buffer duiden op een opensysteem wat je dan wat meer vrijheid geeft.
Volgens mij schreef ik al eerder dat een IBC best als buffer te gebruiken is, de kooi zorgt voor de stevigheid van het geheel. Met een ‘opensysteem’ kom je niet boven de 100 graden, en dat kunnen de serieuze merken zonder meer hebben. Alleen de kraan is wat delicaat. Voordeel is de lage aanschafprijs, en je kunt ze, mits waterpas opgesteld, eindeloos koppelen.
Voor de kraan heb ik, weliswaar voor een andere toepassing (raffineren van gebruikte plantaardige olie) andere koppelingen voor gebruikt. Gaten geboord op verschillende hoogten.
Dit is de leverancier, het lukt me niet om alleen de juiste plaatjes over te nemen:
http://www.krommenhoek.com/kunststoffen/
Kijk bij tankdoorvoer vdl. Er is ook nog een doorvoer koppelingwaar je de buis tot in het IBC uit kunt laten komen en er dan nog een bocht met stijg- of valbuis aan kunt zetten. Met een puntstuk kun je dan aan de buitenkant weer naar reguliere CV leiding.
Bij een dubbele wand ( zoals je nu voorstelt met de metalen buitenzijde wordt dat wat lastiger. Is die metalenwand ook helemaal vloeistof dicht? Dan moet je zeker van de bovenkant af werken, en de zakbuis isoleren.
Het goed isoleren van de buffer is wel een werkje dat tijd kost!
Groet, Cp
Verwijderd.