Cv- houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo,

Terug van weg geweest, gelukkig en met dank is de server info gerecupereerd, schema s zijn nog opnieuw te plaatsen indien nodig.

Na nog wat draadtjes te hebben doorgelezen en na de opmerkingen van cp realiseer ik me ook dat ik moet afstappen van het idee om het water van de buffer door de cv olieketel te sturen.
Afkoeling, condensatie problemen bij te lage temperaturen in de ketel enzz.
Heb op basis van het schema van Holtere/ Cp al iets in gedachte, vrees wel dat dan de huidige ketelsturing komt te vervallen en één en ander opnieuw moet aangepast worden.
Ben er nog niet uit, weet niet of er nog ideeën zijn.
Binnenkort nieuwe aanzet dan.

grtz, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

schema met cv kachel en buffer en olieketel.jpg
Hierbij een nieuwe poging, ben afgestapt van het behoud van de huidige ketelsturing. ( buffer naar ketel naar betaande pompen/sturing )
1. drieweg M2 te vervangen door de twee terugslapkleppen Ts1 en Ts2,
2. vooralsnog geen platenwisselaar getekend tussen buffer en kachel (ivm kachel werkdruk van 1,5 bar), advies was aansluiten via evenwichtsfles of openverdeler en zonder mixventiel.
3. open systeem is niet haalbaar omwille van lucht of zuurstof in systeem en praktische redenen, Voor de vloerverwarming van Vasco wordt hier 1l/100 lwater zuurstofinhibitor toegevoegd ?
4. warm water in de zomer te maken via in serie elektrische boiler met bestaande cv boiler ( fase 1) of het reeds naar voor schuiven van de solar drinkwater boiler uit fase 2.
zonnecollectoren is zowie zo fase 2. Elektrisch voorlopig omdat er stroom over is van de pv panelen.
5. De twee vv verdelers krijgen ieder een mengventiel met pomp, weet niet of er dan nog een extra toevoerpomp nodig is ? vv enkel van oktober tot mei en moet alleen op buffer op cv ketel kunnen blijven werken bij langere afwezigheid als geen hout kan gestookt worden. verschillende instelling omdat één verdeler zorgt voor het gedeelte waar de kachel brandt en de andere in de keuken veranda waar door het glas veel meer energie nodig is.
6. enkele radiator kringen ieder een pomp omdat ze apart moeten kunnen werken op een programeerbare kamerthermostaat.
7. cv olieketel start als temperatuur in de balk lager is dan X ( 30 gr) zodat de vloer vv kan blijven draaien.
8. buffer 800 l kan met veel bokkensprongen in kelder waar ook olieketel staat, anders 1000 liter in garage op gelijkvloers juist boven de olieketel. Aangezien de buffer de functie heeft de vv draaiende te houden en de cv kachel gemiddeld wellicht een 15 KW ( nominaal 18 KW ) naar het water kan sturen zou 800 liter kunnen volstaan.

Het aantal pompen steekt me nog wat tegen, echter ze moeten niet altijd allemaal draaien.
waarschijnlijk nog een terugslagklep te plaatsen ts buffer en cv kachel zodat olieketel de cv kachel niet gaat opwarmen.

Graag jullie opmerkingen, Cp kan je nog meedenken ?

grts, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Ha Willy, fijn dat je er weer bent!

Het zou fijn zijn als je de foto’s en zo weer kon herplaatsen. Met name nog goede van de VV verdelers, het is mij niet duidelijk hoe dat zit.

Uit je huidige schema wordt ik er ook niet wijzer van, zo als nu getekend gebeurt daar niks. Ook kan ik niet goed de loop van het sanitaire water halen. De huidige leidingloop laat hoge en lage kringen door elkaar lopen, dat is niet handig.

Neem geen losse mengbalk, maar gebruik de buffer als een hele grote open verdeler.

Daar zet je de beide ketels parallel aan, zo kunnen zij elkaar niet beïnvloeden en heb je geen kleppen nodig.

Het radiatorendeel voedt je vanuit de top van de buffer, en met een eigen pomp, die in het midden van de buffer terugpompt.

Daar maak je tevens de aanvoer naar de VV, ook met een eigen pomp die terugvoert in de bodem van de buffer.

Zo blijven alle kringen hydraulisch gescheiden en respecteer je de gelaagdheid in je tank. En je maakt maximaal gebruik van de zonnewarmte. Want dat gaat in deze opstelling ook niet fijn werken. De 3- wegklep zou ik daar wel handhaven, zonnewarmte in principe eerst voor het SWW, is dat voldoende op temperatuur, dan omschakelen naar de CV buffer. Expansievat in zonnedeel voor de pomp zetten.

Hoeveel SWW gebruik je eigenlijk, en hoe groot wordt die zonneboiler? En kan het SWW ook in het vat, of alleen door de spiralen?

Het mooiste zou zijn als je een spiraal als naverwarmer in de CV buffer zou hebben, elektrisch naverwarmen met zonnestroom is not done.

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hoi Cp, tof dat je meedenkt.

Je voorstel om geen balk te gebruiken is id beter, het idee kwam van iemand die me zou helpen alleen als hij via een balk zou kunnen werken.
Hoofdreden was dat het dan overzichtelijk en onderhouds vriendelijk was.
Desnoods werk ik er straks alleen aan maar via de buffer is gewoon beter.
Foto s komen eraan.

Alle onderdelen moet ik nog kopen : buffer met 1of 2 spiralen of eentje met tank in tank, diverse radiatoren zijn nog opnieuw aan te sluiten,vv collectoren hebben geen mixklep en pompgroep,
sww zonneboiler is er nog niet, alle kachel beveiligingen moeten nog aangeschaft. Denk aan de sps van http://www.solarbayer.de/Schichtleitspeicher-SPS.html

optie is dus om binnen één of twee jaar net zoveel zonnepanelen te leggen dat de sww min of meer gedekt is in de zomer, wat over is kan in de cv buffer.
Idee : s avonds gestookt, tegen de middag heeft de VV al wat plaats gemaakt in de buffer en kunnen de heatpipes west of oost west wat bijvullen totdat ik weer thuis ben om te stoken..
We zijn met drie, hebben schat ik een 150 liter per dag nodig, zie berekening adhv urenteller.
Je vraag alleen al zet met weer aan het doordenken en vindt het volgende.
Er is ook nog elektriciteit over van de stroom panelen, vandaar de ingaven om elektrisch SWW tet maken in de zomer en nadien evt om na te verwarmen.
met olieketel naverwarmen in de zomer is ook niet echt rendabel, tenzij het sporadisch nodig is natuurlijk.
Toch eigenlijk te zot om zo een ketel gans op te warmen om een beetje na te verwarmen, ook al kost het niet zo veel.
cv urenteller geeft op 1 jaar momenteel 151 branduren wat me zegt dat het zo ongeveer éénmaal per dag is voor de 150 liter cv boiler.
Kost : 151 x 2,46 (liter olie per uur) = 297 euro, sproeier is 0,65 gallon. in de zomer kost dit 297 euro x 5/12 = 127 euro;
Nu weet ik niet wat heatpipes kunnen bijdragen aan de vloerverwarming in de winter, maar je zou je kunnen afvragen bij deze cijfers of de zonneboiler in mijn geval wel de investering waard is.
En aangezien ik stroom over heb zou ik misschien toch wel een uitzondering kunnen zijn om toch s zomers toch elektrisch sww te maken.
Alles staat of valt een beetje bij hoeveel ik straks nog over heb om te bufferen en of daar al of niet zonnecollectoren aan kunnen bijdragen mocht er te weinig gebufferd kunnen worden, dit wil ik dus ook ff uit testen alvorens er een zonnesysteem komt.
Speel ook met de gedachte om mijn nieuwe kachel van 23 kw te ruilen of te verkopen en een 33 kw aan te schaffen.

Worstel nog met de grote en plaats van de buffer, putje winter gaat de aanwezige nog nieuwe kachel ( nominaal 17 kw naar water, 6 kw lucht) Met die 6 kwh lucht en 5 kwh voor de vv heb ik meestal voldoende, blijft een 12 kwh over om te bufferen is dus 5 uur voor een buffer te laden van 1000 liter er van uitgaande dat deze nominale waarden haalbaar zijn in de praktijk.
Bufferen betekent dat de VV hierop kan overbruggen tot er weer gestookt wordt en is veiliger.
vv vraagt max 5 kwh om te overbruggen, met een buffer van 800 liter is deze na denk ik 8 uur leeg.( putje winter)
Iemand beweert dat ik in werkelijkheid weinig over heb om te bufferen.
persoonlijk gevoel zegt dat het allemaal zo net kan.

Eén of meerdere buffers van 800 liter kunnen in de kelder waar ook de olieketel staat of één buffer van 1000 of meer kan in de inpandige garage op glvl , dit is juist boven de stookplaats, (cv kachel komt ook op glvl ), In een buffer van 90 graden en 1000 liter kan ongeveer 70 kwh opgeslagen te ledigen tot 30 gr.
Wat zou jij je aanraden ?
Kelder : 800 liter kan maar de ontluchter bovenop moet dan horizontaal ergens gezet...., minste last van plaatsgebruik, meerdere kunnen in serie moest het ooit nodig zijn.
bij plaatsing zonneboiler kan deze hier makkelijk naast.
garage : is 2,5 m hoog kan dus makkelijk één grotere buffer, zonneboiler zou op zolder kunnen of dan in de kelder, in garage wordt het dan wat druk.

Ga nog eens schoppen om straks of morgen een nieuwe tekening te kunnen maken, intussen kan je mogelijk wat adviseren ivm de buffer grote en plaats.
Zet ik ook alle radiatoren er opnieuw bij zoals het wordt.

grts, WIlly
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

de foto s
collector voor keuken veranda nog niet aangesloten op vw.jpg
collector voor woonkamer en hal die open is naar verdieping.jpg
pompen met vierweg VV.jpg
IMG_7586.jpg
ketelaansluiting met extra ingang en uitgang.jpg
Bijlagen
sturing modules.jpg
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Had ook even het idee om de vv verdeler voor keuken veranda op een mengklep te zetten met weersafhankelijke sturing omdat het daar erg de buitentemperatuur volgt.
Door het deels glas oppervlak K 1.1 is er weinig thermische inertie.
Weet niet of een constante aanvoertemperatuur naar vv hier goed volgt, vloer is 9 cm plus tegel op 9 cm isolatie.
maakt het natuurlijk weer duurder, alleen als het dus echt moet.

Wijziging : verduidelijking sturing op ketel zie modules
linkse module : ketelwater ( stuurt brander ) zorgt weersafhankelijk voor juiste temperatuur voor radiatoren, is altijd 10 gr hoger dan VV module volgens ingestelde weersafh kurve vraagt..
heeft ook de winter zomer omschakeling, instelbaar.
tweede module van links : vv mengcircuit voor vierweg kraan : volgens de ingestelde kurve wordt de vierwegmotor linksom 220 v of rechtsom 220 v gestuurd in stapjes of continue.
Misschien te herbruiken voorlopig ? of voor radiatoren circuit te mengen weersafhankelijk.
derde module : tapwater regeling met temp instelling, start brander en laadpomp tot temp in boiler boven ketel is bereikt. Overbruggingsschakeling helemaal rechts onder afdekplaatje.
Hier kunnen ook de andere circuits worden overbrugd los van de tijdsinstellingsklok.
Heb beschrijving van hele zaakje maar moet dan ingescand worden .


grts, Willy
Laatst gewijzigd door wiha op 24 aug 2011, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

met deze kan al heel veel, echter wat duurder, te kiezen voor de 1000 liter in garage inpandig.
tank in tank.jpg
of deze
met in en uit geleidingsbuis.jpg
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Bufferkeuze :

Tank in tank zou als nadeel hebben een te langzame warmte uitwisseling via tankwand.
Buffer met 2 sw en rvs ribbel slang voor tapwater zou kunnen, er zal toch steeds een naverwarming ergens nodig zijn. In dat geval zou de huidige cv boiler evt kunnen naverwarmen maar de ingaande temperatuur van de cv boiler mag niet te hoog worden ivm mogelijke kalkafzetting boven 60 graden, wij hebben hier 13 graden duitse hardheid.

cv Ketel op buffer aansluiten, heeft dat niet als nadeel dat de ketel steeds je bovenste helft van de buffer warm houdt en er bijgevolg minder over is voor de houtkachel ?

ps : heb hierboven bericht gewijzigd met uitleg over sturing ketel

grts, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo CP,

Hier alvast een schema zoals je bedoelde : wegens tijdsgebrek ff met de losse hand maar verduidelijkt al veel.
huidig systeem waarbij buffer getekend.jpg
Voor het SWW ben ik er ook nog niet uit, heb de huidige situatie getekend of zoals ze alvast zou kunnen werken.
Sww zou in de winter op hout moeten kunnen, in de zomer op elek of later op zonneenergie maar dat zal met subsidies moeten > 2013
Zoals eerder aangegeven kost het via de cv ketel in de zomer 130 euro voor SWW.
Regelen radiatoren en VV is ook nog te bekijken.
Ps : retour VV gaat naar 7 op buffer.
Is toch wat makkelijker dan die hele tekst !



grts Willy
Laatst gewijzigd door wiha op 25 aug 2011, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Ha Willy,

Wat beschouwingen, ik hoop dat je er wat mee kunt.

T.a.v. de buffers, prima als je alles bijeen in de kelder kan krijgen. Denk dat je daar minder moeite hebt om ruimte te offeren dan van de garage. Ontluchting hoeft met een aftappertje geen probleem te zijn, desnoods met een leiding verleggen naar het trapgat waar wel een ontluchter verticaal kan staan. Die waarde in bruikbare opslag zul je in de praktijk niet halen, ik neig eerder naar 2 buffer's in serie van 800 liter in de kelder.

(Je kunt dan nog een leuke grap uithalen: 1e tank voor het radiatoren en SWW naverwarming, 2e tank voor VV. Inregelen / afstemmen kost iets meer moeite, maar kan perfect werken. En je kunt beduidend meer zonnewarmte stockeren.)

Ook de zonneboiler kun je daar kwijt, maar je moet wel in de gaten houden dat de leiding naar je tappunt niet te lang wordt. Staat de zonneboiler in de kelder, dan kun je daar natuurlijk wel een ringleiding met sifonwerking van maken.

Een doorstroomspiraal als naverwarmer is i.v.m. legionella op 60 graden aanvaardbaar, een voorraadtoestel niet. Die moet toch minstens 70 graden halen.

De indirecte boiler op de olieketel is weer een minikringetje wat je beter niet kunt hebben, best die ook over de buffer.

Weet dus nog niet welke kant het op moet met SWW. Met het zonnesysteem erbij, zou ik dan
de zonneboiler als tapwater voorverwarming gebruiken in de winter, met de hoogste spiraal in de buffer als naverwarmer. In de zomer zou je dan die elektrische boiler als naverwarmer kunnen gebruiken. Liefst in doorstroom, dan heb je er ook geen stilstandsverlies van.

Van die olieketelbesturing weet ik duidelijk niets, dat is zeer degelijk Duits spul wat hier amper gebruikt is. Hoeft m.i. ook niks aan te veranderen, hooguit de sensor over te zetten naar de buffer i.p.v. de ketel. De minimale condities moet wel gehaald blijven worden.

Sturing van de mengklep VV lijkt me zonder meer ook wel te handhaven.

Naar je laatste tekening: je VVs hebben dus idd geen eigen pomp, zou prima zoals in je laatste schema kunnen. Goed inregelen van de kringen hoort dan ook op het lijstje te staan(+ voorinstelling per verbeelblok).

Naar je houtkachel:
Zoek eerst is goed uit hoe de beveiliging geregeld is, ik zag dat ik daar al eerder een opmerking over gemaakt had. Een werkdruk van max. 1,5 Bar is in een gesloten systeem in combinatie met reguliere gas/olieketels, niet acceptabel. Heb ik laatst stukje over geschreven:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1945
Ik was verbaasd dat sommige mensen zo simpel de veiligheid uit het oog verliezen, of zelfs negeren.

Ander leuk topic wat je even door moet nemen is die van kockie, dat zijn we al aan het bouwen:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 0&start=45
Is pagina 4, voortraject ook interessant, maar schema’s zijn wat verwarrend. Is wel de aanloop naar het eindresultaat.

Tekentips:
Pompen bij voorkeur in de retour projecteren, monteren: verticaal of omhoog pompend.
Voeler retourwatertemperatuur regeling houtkachel op de aanvoer.
Iets meer contrast in een volgende tekening, moest even wat grappen uithalen om het goed te kunnen zien(oogprobleem).


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Alweer bedankt voor je kritische blik en beschouwingen.
Zal de topic s eens lezen en nog zoeken naar mogelijkheden.
Schema was met potlood vandaar weinig contrast, Het moest ook wat snel gaan straks.
Zoek nog een tekening programaatje maar ken alleen caddy. ??

Heb ook geinformeerd naar de beveiliging, de koelspiraal is niet aangesloten.
Verder zijn er drie veiligheden, temperatuur en druk is dubbel :
1 . Overstort bij 1,5 bar ( heb ik mee gebracht, is 1/2 duim) merk Watts
2 . Druk en temperatuur veiligheid ( hij zei tegen me 97 graden, maar op de verpakking staat ts 89 en 92 gr en3 bar, aansluiting 3/4 buit)
Is uitvvoering met een keramisch staafje; Merk Watts. http://www.wattsindustries.com/images1/ ... Valves.pdf
3 . Was eerder gezegd de koelspiraal bij 95 gr, Aansluiten via dompelthermostaat en aansturen via onoff klep met leiding water. afstellen zodat deze eerst koelt en te voorkomen dat er water
moet bijgevuld worden of veiligheden moeten werken.
4. overstortklep ( rechtse op foto onder ) die opent op 97 graden aangesloten dompelvoeler.
5. vulset 1,3 bar voor cv kachel.
6. Ontluchter evt met vuilvanger


Heb nog wat foto's, op de foto straks kan jij het misschien zien, ik moet ook nog eens juist kijken.

grts, WIlly
Laatst gewijzigd door wiha op 25 aug 2011, 11:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

wiha schreef:Alweer bedankt voor je kritische blik en beschouwingen. Zal de topic s eens lezen en nog zoeken naar mogelijkheden.
Graag gedaan, en zeer aan te bevelen, eigenlijk verlang ik dat graag, hoef ik iets niet 2 keer uit te leggen.
wiha schreef:Schema was met potlood vandaar weinig contrast, Het moest ook wat snel gaan straks. Zoek nog een tekening programaatje maar ken alleen caddy. ??
Let op je gebruik van het ‘vraagteken’, dat zie ik graag ook correct. Verder begrijpelijk, over en weer. Gebruik de zoekfunctie even van de site over die tekenprogramma’s. Ik doe het gelijk jij doet, met een foto.
wiha schreef:ben bij de kachelleverancier gaan kijken naar een demo opstelling, heb enkele foto 's, zal ze straks posten.
Zeer benieuwd!
wiha schreef:Heb ook geinformeerd naar de beveiliging, de koelspiraal heeft hij niet aangesloten en wil hem gebruiken als tapwater leverancier ( koper 12) met naverwarming op een elektrische doorstromer. Als extra veiligheid vond hij het overdreven.
Helaas, de goede man heeft er geen verstand van, en vooral geen inzicht in de materie. Helaas zijn er daar meer van.
wiha schreef:Verder zijn er drie veiligheden : 1 . overstort bij 1,5 bar ( heb ik mee gebracht, is 1/2 duim) merk Watts
Uitstekend, dan is het wel in overeenstemming met de werkdruk! Kan wel zijn dat uw olieketel bij die condities gaat tegenstribbelen.
wiha schreef: 2. druk en temperatuur veiligheid ( hij zei tegen me 97 graden, maar op de verpakking staat ts 89 en 92 gr en3 bar, aansluiting 3/4 buit)
Is uitvvoering met een keramisch staafje; Merk Watts.
Ook uitstekend.
wiha schreef: 3 . was eerder gezegd de koelspiraal bij 95 gr,
op de foto straks kan jij het misschien zien, ik moet ook nog eens juist kijken.
Als het echt een interne spiraal is, en onder de juiste condities aangesloten, dan zou het kunnen werken. Zie daar waar het nodig is om je niet tot de eigen draad te beperken, maar vooral de bijdrages hier goed bij te houden.
wiha schreef:Het was ( werd me ook verteld ) geen schoonheid die aansluitingen, weet niet of het hier op het forum toch kan ?
Daar begrijp ik niet goed van wat je ermee bedoeld.

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

De foto's,

Ter verduidelijking voor niet ingelezen lezers : Dit is niet mjn project maar ergens van een opstelling als voorbeeld.

Op één van de foto 's kan je de twee uiteinden zien van de niet aangesloten koelspiraal die ontworpen is als SWW spiraal. 640 lh bij 70 graden continue.
Bij gebruik als SWW aan te sluiten met veiligheids groep. Ikzelf wil er wel mee noodkoelen, Nut ervan staat in de topic van Cp.

De hele rechtse klep met de dompelvoeler is diegene die ik nog miste, juiste werking overstorten op temperatuur 95 of 97 graden.

één dompelthemostaat dient om de pomp te schakelen, 50 gr.
Er kunnen daar naast elkaar twee dompel buisjes ( bulb) ingeschroeft worden.
Een vuilvanger gecombineerd met de ontluchter, heeft dat nut ?

De kachel staat op een evenwichtsfles of openverdeler waar ook zijn gasketel aanhangt en het vertrek van de verbruikers, eerst wordt er door de drieweg ( op foto ) rondgepompt tot min 50 graden, daarna schakelt de drieweg naar de buffer en zo weer naar de evenwichtsfles. Buffer blijft altijd op 50 graden om niet koud te moeten starten.
Nogal omslachtig mij gedacht.

De draadtjes die uit de kachel komen zijn voor het motortje van het draaispit wat in de kachel zit.
Ik hoop dat mijn opstelling straks schoner brandt, anders heb ik nu al spijt van de aankoop.
Het zal wel liggen aan te lage temperatuur wegens afwezigheid van retour terugloop verhoging en het stoken van nat en/ of verpakkings hout.

Ik hoop Cp dat je hiermee kan inschatten of het beveiligings technisch ok is.
De veiligheden zijn 1/2 " en 3/4 " terwijl de kachel aansluiting 5/4 " is, kan dit ?
Ik heb in het vorige bericht de opsomming van de veiligheden gewijzigd en compleet gemaakt.
citaat :
Uitstekend, dan is het wel in overeenstemming met de werkdruk! Kan wel zijn dat uw olieketel bij die condities gaat tegenstribbelen.
Antw : Mijn cv systeem werkt momenteel op 1,3 bar ( warm ) maar kan wellicht nog iets lager, toch maar eens uittesten dan.

Hiermee moet het mijn inziens volstaan, tenzij je nog een opmerking hierover hebt.

Leidingwerk wou ik in staal met geperste koppelingen 28 mm maken en na enkele meters na de kachel met alpex buis 28.
Uitgangen van kleppen breng ik naar kruipruimte ( of kelder ) op dikwandig pvc naar riool met de mogelijkheid om te kontroleren op lekkage.
Graag jullie ( je ) visie over de opstelling en keuze.

Ga ik me terug wat concentreren op mijn eigen schema en nog een topic lezen door je geadviseerd.

grtss, Willy
Bijlagen
downlaod camera 24 3 2011 157.jpg
downlaod camera 24 3 2011 155.jpg
downlaod camera 24 3 2011 156.jpg
downlaod camera 24 3 2011 158.jpg
downlaod camera 24 3 2011 159.jpg
downlaod camera 24 3 2011 161.jpg
downlaod camera 24 3 2011 162.jpg
downlaod camera 24 3 2011 163 - kopie.jpg
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Ben aan het bekijken via elektrisch schema of de ketelcircuit ( KF )voeler in de buffer kan, mocht dat lukken dan wordt het simpel. Zoals je al aangaf " foppen ".
IK vermoed dat je dit ook bedoeld met foppen ?
Praktisch kan het alvast, stuurtechnisch als er geen adder onder het gras zit.

Op de ketel is een meetpunt waar deze insteekt, samen met de max begrenzingsthermostaat capillair en een capillair voor de keteltemperatuur regelaar. Deze twee laatste komen op de brander stuurprint, regelen dus het stoppen en starten van de brander.
De kf gaat naar de ketelcircuit module en regelt dus de gevraagde temperatuur.
Installatie technisch wordt het dan veel éénvoudiger en zijn er andere mogelijkheden voor SWW.

groet, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Hoi Willy,
wiha schreef:Ter verduidelijking voor niet ingelezen lezers : Dit is niet mjn project maar ergens van een opstelling als voorbeeld.
Eerst leek het me nog dat dit systeem in opbouw was, klassieke fout om al die appendages op de kachel te zetten. Als de kachel dan afgewerkt is kom je er nooit meer bij. Tenzij je gaat slopen…
Staat dit zaakje nu reeds werkend in een bedrijfshal o.i.d.? Gezien de aanslag op de fittingen, en de verkleuring van de rookgasbuis?
wiha schreef:Bij gebruik als SWW aan te sluiten met veiligheids groep.
Hier bekent als de inlaatcombinatie: http://www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/ ... C_DN20.pdf
wiha schreef:Ikzelf wil er wel mee noodkoelen, Nut ervan staat in de topic van Cp.
Dat kan, zo heb je de indirecte noodkoeling.
wiha schreef:De hele rechtse klep met de dompelvoeler is diegene die ik nog miste, juiste werking overstorten op temperatuur 95 of 97 graden.
Heb er hier nog een plaatje van een die met twee bulbs (voelers) en balgen (die de klep openen). is uitgevoerd: http://www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/ ... %20TSK.pdf
wiha schreef:één dompelthemostaat dient om de pomp te schakelen, 50 gr.
Kan voor de pomp een goede en correcte waarde zijn.
wiha schreef:Er kunnen daar naast elkaar twee dompel buisjes ( bulb) ingeschroeft worden.
Ik vindt het ongewenst om dergelijke thermostaten, 3-wegklep en overstorten op een dergelijk hete plek op de kachelromp te zetten.
wiha schreef:Een vuilvanger gecombineerd met de ontluchter, heeft dat nut ?
Zoals je in het topic van kockie hebt kunnen lezen zit ie daar al in. Kom daar zo nog op terug.
wiha schreef:De kachel staat op een evenwichtsfles of openverdeler waar ook zijn gasketel aanhangt en het vertrek van de verbruikers, eerst wordt er door de drieweg ( op foto ) rondgepompt tot min 50 graden, daarna schakelt de drieweg naar de buffer en zo weer naar de evenwichtsfles.
Typisch geval van klok en klepelverhaal; problematiek van de retourwatertemperatuur is gekent, en daar is een eigen oplossing voor gezocht. Fout in de gedachte achter het gebruik van de 3-wegklep, is dat ie ‘vol’ omschakeld. En dat moet je net niet hebben, de hete flow moet door de ketel blijven gaan, en op werktemperatuur blijven. Dat gebeurt nu dus niet.
wiha schreef:Buffer blijft altijd op 50 graden om niet koud te moeten starten.
Ik denk dat er bij die opstelling minder dan de helft van de mogelijke buffercapaciteit benut wordt. En als het een condenserende gasketel is zal die zijn rendement slecht gaan halen.
wiha schreef:Nogal omslachtig mij gedacht.
Ha, je hebt het ook in de gaten!
wiha schreef:Ik hoop dat mijn opstelling straks schoner brandt, anders heb ik nu al spijt van de aankoop.
Dit voorbeeld is absoluut beter aan te sluiten, maar of ie daardoor beter gaat verbranden…
wiha schreef:Het zal wel liggen aan te lage temperatuur wegens afwezigheid van retour terugloop verhoging en het stoken van nat en/ of verpakkings hout.
Het eerste heb je zeer juist, tweede is armoedig brandstof aanwenden, en het derde hoeft beslist geen probleem te zijn.
wiha schreef:Ik hoop Cp dat je hiermee kan inschatten of het beveiligings technisch ok is.
Een waar drama, dit is dus idd de zeer ongewenste variant van directe noodkoeling met doorstroom van vers water in de installatie.

En dan nog wat, zeker in relatie tot de noodzaak van een installatie goed voor te spoelen en een adequate vuilafscheider toe te passen: kijk eens goed naar de uitlaat van die thermische klep!

DIE IS GODBETERD AFGEDOPT!

Met nog een hele pruik aan hennep er aan. Weer zo’n gek die denkt dat het allemaal wel mee valt…
wiha schreef:De veiligheden zijn 1/2 " en 3/4 " terwijl de kachel aansluiting 5/4 " is, kan dit ?
Met die ½” kun je tot 90 kW aan warmte afvoeren, dat loopt wel los. De 5/4" geeft al aan dat deze kachel voor een drukloossysteem ontworpen is, en afhankelijk waar de aansluitingen zitten, ook nog geschikt voor thermosifon.
wiha schreef:Antw : Mijn cv systeem werkt momenteel op 1,3 bar ( warm ) maar kan wellicht nog iets lager, toch maar eens uittesten dan.
Check de specs van je olieketel nog maar eens. Kan best zijn dat ie het doet, maar hij is er niet op ontworpen. Verandering in werkdruk KAN de levensduur bekorten.
wiha schreef:Hiermee moet het mijn inziens volstaan, tenzij je nog een opmerking hierover hebt.
Het is technisch niet onmogelijk, maar het blijft prutswerk om toestellen met verschillende werkdrukken zonder gepaste scheiding met elkaar te combineren.
wiha schreef:Leidingwerk wou ik in staal met geperste koppelingen 28 mm maken en na enkele meters na de kachel met alpex buis 28.
In een andere draad heeft Michel al zeer terecht opgemerkt dat je goed moet checken of die alupex wel een temperatuur van 100 graden bij die druk aankan!
wiha schreef:Uitgangen van kleppen breng ik naar kruipruimte ( of kelder ) op dikwandig pvc naar riool met de mogelijkheid om te kontroleren op lekkage.
Uitgangen van de kleppen dienen direct en vrij uit te monden, boven een trechtertje of sterfput. Dus niet direct een pijp eraan fitten! In het voorbeeld van de getoonde foto’s zit het dus zwaar fout.
wiha schreef:Graag jullie ( je ) visie over de opstelling en keuze.
Mijne heb je, nu de rest nog!


Groet, Cp
Edit: kleine aanpassing naar mogelijke stijlfoutjes.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 26 aug 2011, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Plaats reactie