Cv- houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hoi Cp,

kom er op terug, had je ook de pb gezien ?

Sta blijkbaar nog nergens.. wat betreft die beveiliging

grts,Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

wiha schreef:kom er op terug, had je ook de pb gezien ?
Ja, helder, nu snap ik wat je ermee bedoelde.
wiha schreef:Sta blijkbaar nog nergens.. wat betreft die beveiliging
Schei is uit, en tel uw zegeningen! Je beseft het in elk geval, en doet zelf goed onderzoek.

Dat is al een wereld gewonnen!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

wiha schreef:Ben aan het bekijken via elektrisch schema of de ketelcircuit ( KF )voeler in de buffer kan, mocht dat lukken dan wordt het simpel. Zoals je al aangaf " foppen ". IK vermoed dat je dit ook bedoeld met foppen ?
Precies! Je hebt het spelletje door.
wiha schreef:Praktisch kan het alvast, stuurtechnisch als er geen adder onder het gras zit.
Dat is dus wel de weg, maar door mijn gebrek aan ervaring met die ketel kan ik je daar niet in bijstaan. Echt moeilijk zal het niet wezen. Besturing is wss wel met elektronica, maar analoog qua opbouw.
wiha schreef:Op de ketel is een meetpunt waar deze insteekt, samen met de max begrenzingsthermostaat capillair en een capillair voor de keteltemperatuur regelaar. Deze twee laatste komen op de brander stuurprint, regelen dus het stoppen en starten van de brander.
Dat is dus het punt om in te breken in de besturing.
wiha schreef:De kf gaat naar de ketelcircuit module en regelt dus de gevraagde temperatuur. Installatie technisch wordt het dan veel éénvoudiger en zijn er andere mogelijkheden voor SWW.
Dat is waar ik naar toe wil.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Eerlijk, het wordt helderder
Er is inderdaad al een heleboel boven tafel.

wordt vervolgd !

Maar toch, alvast super bedankt voor de richtingsaanwijzers !

grtzz,Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

wiha schreef:Eerlijk, het wordt helderder
Er is inderdaad al een heleboel boven tafel.

wordt vervolgd !

Maar toch, alvast super bedankt voor de richtingsaanwijzers !

grtzz,Willy
Mooi, geeft maar eens aan wat voor een wereldforum dit is!

Mag je gelijk even in de rechter bovenhoek op de donatieknop drukken, dan gaat dit bij het juiste bedrag nog jaren zo door!

(ik wordt op de hoogte gehouden :mrgreen: )

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Ik had dat knopke nog niet zien staan daar rechts boven, dacht alweer een grap.
Misschien zitten er nog van die knopkes op mijn ketel...? Die ik nog niet gezien heb.. :lol:

Maar toch zeker een goed idee, niets gaat voor niets, het is best uniek wat hier uit de grond is gestampt.
Ga het morgen eens bekijken. :idea:

grtzzz
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Beste cp,

Dat knopke rechts boven heb ik gevonden, zorg ik voor, terecht.

Ben ondertussen nog aan het lezen/ denken.
Definitief schema volgt later.

Met die regeling, dat gaat werken met de kf in de buffer. Hooguit een alarm dat de tempertuur te hoog wordt ( via houtstook )

Onderstaande is me niet helemaal duidelijk :
citaat : (Je kunt dan nog een leuke grap uithalen: 1e tank voor het radiatoren en SWW naverwarming, 2e tank voor VV. Inregelen / afstemmen kost iets meer moeite, maar kan perfect werken. En je kunt beduidend meer zonnewarmte stockeren.)
Probleem is dat ik in cv ketel bedrijf niet in die tweede buffer geraak, ik dacht aan aansluiten in serie of tichelman principe, retouren verbruikers komen allemaal op tweede buffer en vertrek op de eerste. Heb je ervaring of dit kan werken volgens dat principe.?
Verder zou ik overwegen om de olieketel aansluitingen op de buffer ergens beide in de midden op de buffer te zetten kort bij elkaar, ik zag dit ergens bij aansluiting tisun proclean en denk dat ze dat doen om condensatie in de olieketel te vermijden, de ketelvoeler wordt boven aan in de buffer geplaatst. zodoende krijgt de ketel via de buffer toch direct warmer water van zijn eigen.

citaat : Ook de zonneboiler kun je daar kwijt, maar je moet wel in de gaten houden dat de leiding naar je tappunt niet te lang wordt. Staat de zonneboiler in de kelder, dan kun je daar natuurlijk wel een ringleiding met sifonwerking van maken.
Een doorstroomspiraal als naverwarmer is i.v.m. legionella op 60 graden aanvaardbaar, een voorraadtoestel niet. Die moet toch minstens 70 graden halen.
Mijn cv boiler staat op 62 graden ingesteld en heb een vrij lange enkele leiding naar de badkamer boven, koper 20 van 12 m > zou dit een legionella probleem kunnen geven ?
Heb hierdoor veel verlies aan water eer er ww boven is. Heb ook al eens gedacht een zonneboiler boven te zetten korter bij de badkamer, bij elektrisch naverwarmen zou dit wel kunnen.
Moet dan wel weer helemaal terug naar de keuken.

Groeten, Willy
Laatst gewijzigd door kockie op 29 aug 2011, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Beste Willy,
wiha schreef:Met die regeling, dat gaat werken met de kf in de buffer. Hooguit een alarm dat de tempertuur te hoog wordt ( via houtstook )
Mooi, niet echt spannend.
wiha schreef:Probleem is dat ik in cv ketel bedrijf niet in die tweede buffer geraak,
Dat wil je ook helemaal niet. Olieketel stookt slechts over de kop van de 1e buffer. He is niet de bedoeling om veel warmte uit de oliekachel te bufferen, laat die ruimte maar voor de zon en je houtkachel!
wiha schreef: ik dacht aan aansluiten in serie of tichelman principe, retouren verbruikers komen allemaal op tweede buffer en vertrek op de eerste. Heb je ervaring of dit kan werken volgens dat principe.?
De buffers in serie. Voeding radiatoren en indirect gestookte boiler uit top 1e buffer, en retour onderaan 1e buffer. Voeding VV uit midden (of net onder de helft) uit 1e buffer, retour onderaan 2e buffer.
wiha schreef:Verder zou ik overwegen om de olieketel aansluitingen op de buffer ergens beide in de midden op de buffer te zetten kort bij elkaar, ik zag dit ergens bij aansluiting tisun proclean en denk dat ze dat doen om condensatie in de olieketel te vermijden, de ketelvoeler wordt boven aan in de buffer geplaatst. zodoende krijgt de ketel via de buffer toch direct warmer water van zijn eigen.
Dat is een goede opmerking, al zou ik ze niet beide op dezelfde hoogte doen. Aanvoer net onder die van de houtkachel, retour net wat lager dan de aanvoer van de VV.
wiha schreef:Mijn cv boiler staat op 62 graden ingesteld en heb een vrij lange enkele leiding naar de badkamer boven, koper 20 van 12 m > zou dit een legionella probleem kunnen geven ?
Bij regelmatig (dagelijks) gebruik haast niet.
wiha schreef:Heb hierdoor veel verlies aan water eer er ww boven is.
Ha, nu heb ik een beetje idee van de situatie. Indien de leiding goed opgaand is, kun je er een systeem van natuurlijke circulatie (thermosifon) van maken. Er moet dan alleen leiding van 15 mm naar de boiler terug. Zijn er vele horizontale stukken, dan heb je mss een tapwaterpompje nodig, die kun je met een simpele tijdschakelklok op badkamer uren laten werken. Heb ook constructie gezien met drukknopje en tijdsrelais.
wiha schreef:Heb ook al eens gedacht een zonneboiler boven te zetten korter bij de badkamer, bij elektrisch naverwarmen zou dit wel kunnen.
Moet dan wel weer helemaal terug naar de keuken.
Ik schat in dat het meeste frequente gebruik in de keuken zal zijn. Naar comfort kun je die dan het best voorrang geven.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

dag cp,

Is me nu inderdaad duidelijk, de standaard buffer aansluitingen met de buffer die ik voor ogen had zijn mogelijk een beperking.
Daarom hieronder vertaald in een schema met de bewuste buffer :
buffer aansluitingen voorstel.jpg
Ik heb de retour van de radiatoren met thermostatische kranen hoger getekend omdat daar toch vaak water van 45 graden door terugkomt, aanwezigheid 3 rad op één pijp systeem en therm stat kranen ??, Is dit te overwegen ?? Door de aanwezigheid van de geleidingsbuis in de retour onderaansluiting ( zie oko hsk buffer waar dit beter te zien is ) zal het wel geen punt zijn.

Zoals te zien staat hier ook de originele aansluiting olie cv kort bij elkaar, ik dacht dat het warme water dan vanzelf het bovenste gedeelte vult tot kf warmte voelt en de ketel afschakeld, door in en uitlaat kort bij elkaar te zetten mengt het al iets warme buffer water zich met het koude alvorens het naar de cv ketel retour gaat.
In dat geval leek me de aansluiting ivm voorkomen condens ideaal. Bij het aansluiten van de aanvoer op de kop van de buffer is dit pas veel later het geval, of ben ik daar mis in ?
Met de aansluiting olie cv twijfel ik dus nog, mogelijk dat jij het toch ook zo zou doen.
Is er nog een terugslagklep nodig naar cv ketel en of houtkachel ? cv ketel staat lager dan buffer en houtkachel staat hoger dan buffer. Ik ga wel die platenwisselaar plaatsen ts kachel en buffer.

Ik vraag me verder ook af of het mogelijk zou zijn om via de bovenste solar wisselaar de olieketel aan te sluiten ? De ketel is 27 KW en de oppervlakte van die wisselaar is 1,5 m2.
Helaas geen zicht op, Als ik naar solardrinkwater boilers kijk en de opgeven kw/oppervl. dan lijkt het haast wel te kunnen. Of het kan met de kf op die plaats ?
Constructief staat die bovenste solar wisselaar er natuurlijk voor om zo snel mogelijk de buffer boven te laden met zoneenergie.

Voor de aanvoer naar de radiatoren heb ik in houtkachel bedrijf geen beperking van de temperatuur, tenzij een mixklep voor de radiatoren te plaatsen.
oko hsk buffer.jpg
Nadeel leek me hier dat sww temperatuur hoger wordt in kachel bedrijf en er te veel kalk zou geproduceerd worden, hier is 13 dH, wordt na de buffer weer naar 65 gemixd.
Voordeel aansluitingen zitten gunstiger.

groet, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Hallo Willy,
wiha schreef:Is me nu inderdaad duidelijk, de standaard buffer aansluitingen met de buffer die ik voor ogen had zijn mogelijk een beperking. Daarom hieronder vertaald in een schema met de bewuste buffer:
Dat lijkt me heel duidelijk (en goed).
wiha schreef:Ik heb de retour van de radiatoren met thermostatische kranen hoger getekend omdat daar toch vaak water van 45 graden door terugkomt, aanwezigheid 3 rad op één pijp systeem en therm stat kranen ??, Is dit te overwegen ?? Door de aanwezigheid van de geleidingsbuis in de retour onderaansluiting ( zie oko hsk buffer waar dit beter te zien is ) zal het wel geen punt zijn.
Lijkt me ook prima.
wiha schreef:Zoals te zien staat hier ook de originele aansluiting olie cv kort bij elkaar, ik dacht dat het warme water dan vanzelf het bovenste gedeelte vult tot kf warmte voelt en de ketel afschakeld, door in en uitlaat kort bij elkaar te zetten mengt het al iets warme buffer water zich met het koude alvorens het naar de cv ketel retour gaat.
In dat geval leek me de aansluiting ivm voorkomen condens ideaal. Bij het aansluiten van de aanvoer op de kop van de buffer is dit pas veel later het geval, of ben ik daar mis in ?
Dat heb je goed, zo in deze opstelling en verhouding werkt dat prima.
wiha schreef:Is er nog een terugslagklep nodig naar cv ketel en of houtkachel ? cv ketel staat lager dan buffer en houtkachel staat hoger dan buffer. Ik ga wel die platenwisselaar plaatsen ts kachel en buffer.
Goede opmerking, normaal zou je voor de hoger geplaatste houtketel idd een terugslagklep nodig hebben om sifonwerking tijdens rust te voorkomen. Maar nu plaats je de platenwisselaar om tot een scheiding in druk te komen? Of ga je voor een opensysteem op de houtkachel (denk gezien de koelspiraal het eerste)? Als je dan met een platenwisselaar bij de buffer werkt, zou je kunnen proberen die zo laag mogelijk te zetten, en op thermosifon de buffer te laten vullen. Dan ist ie gelijk de ‘terugslagklep’ die het omhoog stromen naar de houtkachel belet.
wiha schreef:Ik vraag me verder ook af of het mogelijk zou zijn om via de bovenste solar wisselaar de olieketel aan te sluiten ? De ketel is 27 KW en de oppervlakte van die wisselaar is 1,5 m2.
Zou ik niet doen, die spiraal is dan een beetje te klein, en je raakt in de problemen met je VV. Die valt dan net buiten de boot.
wiha schreef:Constructief staat die bovenste solar wisselaar er natuurlijk voor om zo snel mogelijk de buffer boven te laden met zoneenergie.
Juist, maar wel met een wisselklep. In zomerbedrijf kan dat, maar in winterbedrijf sta je anders je zonnecircuit op te warmen, dat is ook de bedoeling niet! Als hout of olie gebruikt wordt, moet die afgeschakeld worden wanneer je collectoren opbrengst hebben..
wiha schreef:Voor de aanvoer naar de radiatoren heb ik in houtkachel bedrijf geen beperking van de temperatuur, tenzij een mixklep voor de radiatoren te plaatsen.
In voor en naseizoen kan dat niet prettig zijn (stofschroei), maar het valt te overwegen om het eerst zonder te doen.
wiha schreef:Nadeel leek me hier dat sww temperatuur hoger wordt in kachel bedrijf en er te veel kalk zou geproduceerd worden, hier is 13 dH, wordt na de buffer weer naar 65 gemixd.
Omdat je in 2 fases het water opwarmt, zal je al minder kalkvorming hebben. De WW in de separate eindboiler is een spiraal waar het CV water doorloopt? Dan ben ik daar niet zo voor beducht, kalk zal naar de bodem vallen. Indien het SWW door een spiraal moet kun je sneller problemen verwachtenm zoals dichtgroeien. In de zonneboiler wordt dat ook geen probleem, daar is de temperatuur en dus ook de afzetting veel lager.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo CP ,

Alweer met dank, een aantal twijfel punten zijn weer opgelost.

dus :
- retour radiatoren in midden van buffer ( de eerste zonder sww slang) zoals getekend, retour vv onderaan de buffer, via de geleidingsbuis laagt zich die vanzelf.
- olie cv aansluiting zoals getekend.
- platenwisselaar ts kachel en buffer, ja voor drukscheiding in gesloten systeem met koelspiraal in kachel , kan in de kelder bij buffer ( afstand tot kachel zal 7 m ) en ga inderdaad proberen zonder pomp maar op thsifon, leuk idee om te proberen scheelt weer een pomp.
- cv boiler blijft voorlopig en heeft inderdaad een spiraal waar cv water door gaat, komt aan bufferkop te hangen, sturing gaat deze gewoon blijven vullen op temp en tijdstip dat ik instel.
voorlopig voor zomersituatie parallel of serie met elektrische doorstromer of boiler : nog te bekijken.
Later ( fase 2) te vervangen door solar boiler met naverwarmspiraal cv of elek.
Tweede buffer indien voldoende capaciteit kachel bij fase 2 of eerder.
- overig : duidelijk

Ga binnenkort het hele schema eens opzetten.

In verband met de montage van de veiligheden op de kachel :
ik begrijp uit eerder dat deze vrij uitmonden en er geen pijp op mag aangesloten die naar de kruipruimte voert in een open afvoer ?
Kan het dan geen kwaad als deze eens ( waarschijnlijk en hopelijk uitzonderlijk of niet bij goed ontwerp) aanspreken en dat ze in de kamer weliswaar achter de toegankelijke afkasting van de kachel gaan spuien ?
De mogelijke aansluitingen op de kachel zijn als volgt :
- onderaan links en rechts ingang 5/4 " ( volgens handleiding is de linkse bedoeld als aftap) : ik denk erover om ze beiden als toevoer te gebruiken.
- boven op in de midden twee maal achter elkaar 5/4 uitgang.
- rechts op de kachel tweemaal 1/2" voor plaatsen van beveiliging of dompelvoeler.
- boven op links de twee aansluitingen voor de koelspiraal die zij ontworpen hebben als tapwater produktie, 12 mm koper inwendig.

Ik denk eraan om via een balkje te werken boven op één uitgang waarop beveiliging kan geplaatst worden. ( bestaat misschien in de handel ?)
zal het proberen binnenkort te tekenen.
Nog even op lezen, denken.
Indien er aanbevelingen hierover zijn, graag.

Groeten, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Hallo Willy,
wiha schreef:Tweede buffer indien voldoende capaciteit kachel bij fase 2 of eerder.
En dan retour VV verleggen naar 2e buffer.
wiha schreef: ik begrijp uit eerder dat deze vrij uitmonden en er geen pijp op mag aangesloten die naar de kruipruimte voert in een open afvoer ?
Inderdaad, vrije uitloop direct bij het appendage.
wiha schreef:Kan het dan geen kwaad als deze eens ( waarschijnlijk en hopelijk uitzonderlijk of niet bij goed ontwerp) aanspreken en dat ze in de kamer weliswaar achter de toegankelijke afkasting van de kachel gaan spuien ?
Uit veiligheidsoogpunt niet. Kan wel zijn dat je moet gaan witten, als de afvoer ontoereikend is.
wiha schreef: - onderaan links en rechts ingang 5/4 " ( volgens handleiding is de linkse bedoeld als aftap) : ik denk erover om ze beiden als toevoer te gebruiken.
Als die linkse lager zit, zou ik daar een leiding en een kraan op zetten zodat je eventeel slik uit de kachelromp kan spoelen. Die andere aansluiting is meer dan genoeg. Zou zeker naar de platenwisselaar in minimaal ¾” of 1”werken.
wiha schreef: - boven op links de twee aansluitingen voor de koelspiraal die zij ontworpen hebben als tapwater produktie, 12 mm koper inwendig.
Buiten de kachelromp verder met minimaal 15.
wiha schreef:Ik denk eraan om via een balkje te werken boven op één uitgang waarop beveiliging kan geplaatst worden. ( bestaat misschien in de handel ?)
Hier een plaatje van zo’n kerstboom:
Afbeelding
Denk dat je voor minder geld zelf iets maakt. De dompelvoeler van de thermische klep wel direct in de kachelromp!


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 01 sep 2011, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Mooi verduidelijkt, bedankt voor de aanvulling.

Zal van de week het totaal plaatje eens mooi proberen uit te tekenen, rekening houdend met alle opmerkingen.

grtzzz, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Gaat dus wel voor elkaar komen!

Was ik nog vergeten; die gekkigheid van expansievat na de pomp in het zonnecircuit. Ik zie nu pas waar dat vandaan komt.

Mogelijk wil men de collector voor een plotse drukstoot beschermen, dan is het een correcte gedachte. Misschien kan iemand dit bevestigen?

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo CP,

OOk ff zitten denken,
denk dat het ook naast jou reden te maken zal hebben met dat het geen leegloop systeem is en dat bij werken aan pomp, afsluiters ed, je geen uitzetting meer mogelijk maakt van de vloeistof in de collectoren.
Na het expansie vat mag geen enkele kraan of andere appendage zitten om het systeem veilig te houden tegen opwarming/uitzetting.

grts, Willy
Plaats reactie