Met dank voor je aanbevelingen !
Chicken Power schreef:Ha, mon Grenouille verte!
Gefeliciteerd met je besluit, ik denk dat je een zeer goede keuze hebt gedaan.
Dat beloofde rendementen in vergelijk tot andere Oost- blok merken niet uit de lucht gegrepen zijn, blijkt wel uit de reactie van John Deere in die andere draad.
Ook de manier van opstelling lijkt me zeer doordacht naar een logistiek makkelijk gebruik.
Ook je Frans is blijkbaar goed, ...Al geruststellend dat ook jij dit ziet zitten.
John Deere, had ik ook gezien.
Materiaal is ondertussen geleverd. Aansluiting volgt door hun met mijn hulp.
Heb wel de ketel met 5 buizen in de WW, de huidige leveringen zijn allemaal met 8 buizen waardoor nog wat meer rendement, maar zouden lagere schouwtemperatuur halen.
Had normaal vandaag de tanks in de kelder willen takelen, maar griepje staat in de weg.
Moet ook nog wat aan de voet slijpen om ze laag genoeg te krijgen.
Heb geisoleerde schouw 20x20 en ze is 8,5 m vanaf gelijkvloers. Dat zou dus ok moeten zijn.]Paar kleine, maar zeker niet onbelangrijke opmerkingen voor de knip echt open gaat. Je kunt nu nog wat makkelijker sturen ten aanzien van de werking en bedrijfscondities.
Naar de ketel: Wat er nu uitgeleverd wordt is niet te vergelijken met die nummer 001 ketel, dat is een vergissing geweest dat die ooit Bulgarije verlaten heeft. Prima opgelost nu.
Wees er op bedacht dat al dit soort ketels echt een behoorlijke minimale schoorsteentrek nodig hebben! In vollast doet ie het al prima bij een meter of 4, maar als de fan terugregelt op basis van de keteltemperatuur, is de rookgasstroom te weinig om een goede vergassing en verbranding mogelijk te maken, of in stand te houden. Beter dus om van 8 tot 10 meter uit te gaan!
Correct laden buffer bij 90 graden niet ok ? sorry maar dat snap ik ff niet ?Het komt er op neer dat de ketel wel aan 90 graden kan komen, maar niet in vollast. En dat accordeert niet met correct een buffer laden!
Ik dacht dat het juist goed was als een hoge temperatuur in de buffer ging ?
Geld dit ook voor de ketel met 5 buizen ?Door het hoge rendement werkt ie perfect tot een aanvoertemperatuur van net 80 graden. Daarna gaat de fan terugregelen, en idd bij gebrek aan ruime schoorsteentrek valt de vergassing aan bonkjes, waardoor het restant van de houtlading eigenlijk alleen maar aan het smeulen slaat.
Heb wel het idee dat die schoorsteen goed trekt, Aan mijn huidige kachel (inbouw convectie haard) te zien die op een andere dezelfde schoorsteen zit, welliswaar niet geisoleerd, Heb daar moeten knijpen op de rookgas gaten met strippen op de zelf gemaakte inox achterplaat van de vuurhaard.
Kan ik die meten ? Heb hier een nauwkeurige digitale druk en vacuum meter liggen.
Zaak is dus om een vrij in te stellen besturing te bedingen om tot een goed en vooral efficiënt bufferbedrijf te komen. De ketel zelf kan dat prima aan, alleen die besturing (nog) niet.
Dat wordt moeilijk, maar ik kan het proberen.
GRaag wat uitleg wat je bedoelt met efficient bufferbedrijf aub, is dat tegen hoge temperatuur laden ?
Je kon wel helderziende zijn ?En vooral geen genoegen nemen met het plaatsen van een thermopatroon in de Laddomat op een lagere temperatuur, dat is slechts symptoombestrijding die de gelaagdheid van je buffer overhoop gooit! Het minimum moet minstens 78 graden zijn!
Er zit een thermovar LK 810 bij met 65 graden patroon, dat moet dus 70 of 80 worden ?
Die 65 zit inderdaad kort bij het minimum voorgeschreven in de handleiding van 60 graden .
Ketel is ook een lage temperatuur ketel ( 55/60 ), niks roestig hoor, is ook niet zo veel gebruikt ivm haard stoken waar ik de "voorheen" blijkbaar goed geïsoleerde schil, al warm kreeg.Met betrekking tot de drukklasse, in weerwil wat een der leveranciers wil beweren, zit er geen verschil tussen je eerdere opties. Ook deze ketel is niet gecertificeerd voor een werkdruk van 3 Bar. Maar wel hoger dan die Italiaan, 2,5 Bar is geen probleem. Dit zou met vervanging van je overstort naar 2,5 Bar geen probleem met je Buderus- olieketel hoeven geven.
Ik zou de huidige besturing van je olieketel alleen voor het functioneren van de back- up functie handhaven en voor de VV een nieuwe voorzien. Dus ook die 4- weg kleppen er uit, en radiatoren- en VV-circuit scheiden. Lijkt wat werk (dat is vaak het argument dat aangevoerd wordt), maar is wel de beste oplossing. Dus ook geen stroming over de olieketel meer, nergens voor nodig. Ding is toch niet dermate roestig dat je hem daartegen voor op temperatuur moet houden?
Dus of/of opstelling in parallelbedrijf, niks meer niks minder.
Uiteraard ook dankzij thermische inertie.
Parallel gebruik : Je bedoelt het oude laten, enkele kranen ertussen om te kunnen omschakelen, het nieuwe nieuw ?
Is i.d. beste oplossing maar vrees momenteel ff buiten budget, het is het laatste wat ik aan het doen ben en er zijn er veel langs de kassa gepasseerd.
Voordelen zijn me denk ik bekend : lagere ontlading buffer mogelijk, betere sturing, gezien levensduur van het oude is vervanging toch binnenkort aan de orde.
Ook zou VV en radiatoren hydraulisch apart naar de buffers moeten gezien verschil in retour temperaturen. Laatste schema.
Weet nog ff niet hoe op te lossen, Misschien heeft iemand concrete adviezen: merk, type, ..... twee drieweg, sturing ??
Ook met die elektr. boiler had ik liever iets gedaan met warmtepompboiler of kleine warmtepomp die ook sww maakt.
Solar lijkt me ook wel leuk, alhoewel dat ik vindt dat er genoeg pv platen liggen welliswaar op de carport.
Bij gebrek aan haalbare alternatieven zal het mogelijk in een latere fase worden aangepast.
Maar ik ga toch ook zelf al eens opzoek op het net of er iets te vinden is.
Ja, deels wijs en gevolg van investeren in lezen, luisteren en vooral niet afgeven, niet licht gelovig zijn.Heb meer gezien dat grote Duitse merken voor het beperkte deel van houtketels, de romp gewoon elders inkopen, en daar een eigen jas omheen vouwen. Niks mis mee, als de prijs maar klopt. Maar zo wijs was je al!
groeten, Willy