Cv- houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

TheoV
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2013, 15:33
Locatie: Nistelrode
Contacteer:

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door TheoV »

Boeiende draad, zeker ook omdat er uiteindelijk toch iets heel anders uit komt dan verwacht. Fantastische meedenker, die CP !
Ik ben erg benieuwd hoe de installatie zich dit tweede stookseizoen houdt.

Zelf ben ik nog erg aan het twijfelen of ik voor een (deels) open systeem ga kiezen of niet. Maar goed, ik ben me nog pas een week aan het inlezen....

Wat het begrijpen van de tekst hier en ook elders wel erg lastig maakt, dat zijn al die afkortingen die jullie gebruiken:
Sww
vv
Pw
wp
pV
W.A.F.
COP
WKK
VpE
Ik weet niet of ik alle hoofdletters goed heb, kan me niet voorstellen.
Een verklaring van deze afkortingen zal denk ik meer mensen dan mijzelf blij maken!

Groet, Theo.
...weer wat geleerd...!
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

TheoV schreef:Boeiende draad, zeker ook omdat er uiteindelijk toch iets heel anders uit komt dan verwacht. Fantastische meedenker, die CP !
Ik ben erg benieuwd hoe de installatie zich dit tweede stookseizoen houdt.

Zelf ben ik nog erg aan het twijfelen of ik voor een (deels) open systeem ga kiezen of niet. Maar goed, ik ben me nog pas een week aan het inlezen....

.
Hierbij alvast een kort overzicht.

Keuze van stookwijze
: terecht de juiste keuze door te kiezen voor een zwaardere ketel en houtvergasser met 2000 liter buffer, met dank aan CP.
er is wel het gemis van de houtkachel in huis, vlammenspel.., de cv kachel staat hier nog in de schouwroom, mogelijk nog aansluiten op de buffer of verkopen. De oude kachel is nog bruikbaar maar éénmaal warm in huis zakt de motivatie om ze aan te maken.
Het werkt prima, 10 minuten werk per dag en alles gaat met hout.

Keuze van merk : Is ook een verhaal van prijs kwaliteit : betaalbaar, ook de buffertanks.
nadeel : max 75 graden in buffer, hoger stoken kan maar is flirten met de grens en stelt hoge eisen aan het 200 liter expantie vat omdat dan de druk oploopt van 1 bar ( koud ) naar 1,4 bar ( 70 graden) naar 1,9 bar ( 75 graden).
Verder is het nog te vroeg om veel te zeggen over de ketel.

Dimensionering : 40/50 Kw en 2000 l is ok maar zeker niet te groot of te veel.
5 °C éénmaal vullen, 0 ° c 1,5 maal vullen, - 18 °c 2,5 maal vullen. één vulling is een kleine kruiwagen populier.
zeg maar 25 stere populier per stook seizoen, sww inbegrepen.
Sww boiler van mei tot eind september via elektriciteit ( pv ): 600 kwh verbruikt.

open systeem : Lees hieronder verder...

De vv buizen en de collector is geplaatst door een erkend installateur, de houtinstallatie is geplaatst door de leverancier hiervan, alhoewel niet echt naar mijn zin kwestie opzet en dimensionering.

Onlangs : "wat puin moeten ruimen" :

-Wegens het niet goed ingeregeld krijgen van het nieuwe deel van de VV en te weinig flow heb ik ontdekt dat de installateur de debietmeters op de verkeerde collector heeft geplaatst, ze gaven niets aan. ( Begetube werkt alleen indien geplaatst in de aanvoer, leve internet )
Blijkbaar, als ze hun centen hebben geteld kan je het zelf oplossen en heb deze dan gewisseld met succes.

- Perskoppeling los gesprongen in het warmloop gedeelte van de HV ( houtvergasser), de buis had blijkbaar niet diep genoeg in de bocht gezeten tijdens het persen. gevolg : ketel 100 ° c, veiligheidsventiel in werking, stoom of waterdamp in de ruimte, deels drooglopen ? van HV...
Gelukkig was de ketel bijna uitgebrand. Een pak lucht in het systeem ....
en zoals de wet van murphy bepaald : het veiligheidsventiel was er eentje ( waarvan er een tiental werden geleverd ) waarvan de afdichtings O-ring los komt met als gevolg dat er veel water lekt naar buiten toe, dus nog een extra plas water in de ruimte.
Verder zoals de wet van M. bepaald is door het los springen van de koppeling een pak water over de ketel gelopen en over het aansluit klemmenbord dat ook zoals de wet van M voorschrijft toevallig niet was dicht gemaakt door de leverancier die de koppeling inmiddels was komen herstellen.
Door dat water op de ketel heeft de ketel temperatuur sensor het begeven, maar dat bleek pas bij de tweede volgende stook na herstelling van de koppeling.
Gevolg: over temperatuur, reeds licht brandend hout er nog uitgehaald en de rest maar via de waterleiding laten koelen. omdat de ketel temperatuur voor de controller niet bereikt werd ( defecte voeler) werd ook de pomp niet aan gestuurd.
Voeler zelf gaan ophalen en vervangen.
Kabel met stekker rechtstreeks aangesloten op de pomp om de warmte weg te kunnen voeren, twee uur te laat op het werk.
oh ja, nog losse aansluiting op de rookgas sensor op het klemmenbord, blijkbaar geen draadbusjes gemonteerd op soepele geleiders.....
Heb dan ook nog al de andere verbindingen gecontroleerd en ja ook nog moeten corrigeren.
Totaal weer twee dagen kunnen hobbyen.
Nu wacht ik al drie weken op het een nieuw veiligheidsventiel ( 97 graden ) en eventueel een warm looppomp die na de hele gebeurtenis een verdacht rammelend geluid maakt.
Zal er maar weer eens voor gaan bellen.

Zo, nu denk nog maar eens na over open of gesloten systeem.....
Oh ja, Er is hier nog niet eens stroom of waterdruk weg gevallen en toch was het "bijna" prijs. (murphy)

En nog een hint : wat je zelf doet doe je beter !

grtz, Wiha
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door daniel »

Ik lees altijd:

W.A.F => Wife Acceptance Factor.

De belangrijkste factor bij wijzigingen in en om het eigen huis... :roll:
Plaats reactie